Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 53-44-N/11 Diplomovaný zubní technik

Obor vzdělání: 53-44-N/1. Diplomovaný zubní technik


Vzdělávací program se stejným názvem a kódem vyučují:

Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední škola zdravotnická, Ústí nad Labem, Palachova 35, příspěvková organizace

Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Praha 1, Alšovo nábřeží 6

Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická, Nymburk, Soudní 20

Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Hradec Králové, Komenského 234

Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická, Merhautova 15, Brno

Na této stránce naleznete informace o vzdělávacích programech všech uvedených škol.



Škola: Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední škola zdravotnická, Palachova 35, Ústí nad Labem


Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Vzdělávací program připravuje studenty pro práci zdravotnických pracovníků, kteří budou vykonávat činnosti v rámci léčebné a preventivní péče bez odborného dohledu. Vzdělávání se proto zaměřuje zejména na zvládnutí zhotovování a opravy stomatologických protéz, ortodontických pomůcek a ostatních stomatologických výrobků a na vytváření žádoucích profesních postojů, návyků a dalších osobnostních kvalit zdravotnického pracovníka. Studenti jsou vedeni k pečlivosti a odpovědnosti za kvalitu své práce. Zároveň jsou vzděláváni tak, aby získali pozitivní hodnotovou orientaci potřebnou pro pracovní, osobní i občanský život, byli schopni se dále vzdělávat a úspěšně se vyrovnávat s problémy. Důležitým aspektem je výchova studentů k péči o vlastní zdraví a k vědomí závažnosti prevence nemoci.


Vzdělávací program je koncipován tak, aby vedle odborného vzdělání poskytl studentům i specifickou problematiku z všeobecné oblasti vzdělávání a obecně přenositelné dovednosti, které mu umožní lépe se adaptovat  na nové podmínky. Nedílnou součástí vzdělávání jsou cvičení a praktická výuka v klinických podmínkách. Spojení všeobecného a odborného vzdělání umožňuje připravit ze studentů odborníky a zároveň všestranně rozvinuté osobnosti.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Vzdělávací obsah vychází z minimálních požadavků na vzdělávání zubního technika stanovených předpisy MZ ČR a zahrnuje všeobecné vzdělávání, odborné vzdělávání a tzv. klíčové kompetence.


Jazykové vzdělávání

Rozvíjí především komunikativní dovednosti studentů a učí je kultivovaně se vyjadřovat ústně i písemně v  cizím jazyce a efektivně pracovat s textem jako zdrojem informací (rozvíjí čtenářskou gramotnost) i jako formativním prostředkem. Cílem vzdělávání studentů v cizím jazyce je dosáhnout, v návaznosti na předchozí studium jazyka na SŠ, takové úrovně jazykových znalostí a dovedností, která odpovídá stupni B2 (C1) Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, a připravit je pro aktivní užívání jazyka v klasických i odborných řečových situacích, využívání cizího jazyka pro studijní účely, popř. pro studijní pobyt nebo práci v zahraničí. Jazykové vzdělávání zahrnuje také osvojení základů latinského jazyka a základní latinské terminologie.


Estetické vzdělávání

Přispívá především ke  kultivaci osobnosti studentů v oblasti etické, emocionální, estetické a sociální. Formuje jejich vztah k uměleckým hodnotám a umění jako součásti  životního stylu. Je žádoucí věnovat mu pozornost i v odborném vzdělávání.


Péče o vlastní zdraví a rozvoj tělesné kultury

Tato oblast je zaměřena na podporu fyzického i psychického zdraví studentů, na vytváření pozitivního vztahu k vlastnímu zdraví, na posilování fyzické zdatnosti a volních vlastností studentů. Cílem je vybavit studenty dovednostmi a znalostmi potřebnými pro vlastní tělesný rozvoj, učit je vyrovnávat jednostrannou pracovní zátěž a nedostatek pohybu. Důraz se klade na to, aby studenti získali kladný vztah k pohybovým a sportovním aktivitám, aby chápali význam pohybových aktivit pro zdraví. Učivo se realizuje v předmětech odborných (zvl. výchova ke zdraví), dále formou sportovních kurzů a dalších sportovních aktivit organizovaných školou.


Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích (IKT)

Obecným cílem vzdělávání v IKT je podpora počítačové gramotnosti studentů, jejich příprava na efektivní využívání prostředků IKT v běžném osobním životě i pro pracovní účely, jako zdroje informací a prostředku dalšího vzdělávání. Vzdělávání v IKT  má především aplikační charakter a je zaměřeno na speciální programy pro zdravotnictví, management zubní laboratoře a pracovní postupy při zhotovování stomatologické protetiky.


Odborné vzdělávání


Poskytuje studentům ucelený soubor vědomostí, manuálních a intelektových dovedností   a návyků nezbytných pro jejich pracovní uplatnění. Zahrnuje jednak učivo obecně-odborného a propedeutického charakteru, jednak učivo specificky odborně zaměřené zhotovování stomatologických protéz.


Obecně-odborné učivo vytváří vědomosti a dovednosti  týkající se zdraví a prevence nemoci, zdravotní politiky a fungování veřejného zdravotnictví, podpory veřejného zdraví, profesionální etiky a práv pacientů etiky léčebné a preventivní péče a práv pacientů. Pozornost se věnuje vytváření potřebných profesionálních kompetencí ve vztahu ke klientům a ostatním pracovníkům i kompetencí významných z hlediska  pracovního výkonu.


Učivo specificky odborné zahrnuje praktické dovednosti a nezbytné teoretické poznatky týkající se zhotovování stomatologických protéz. Součástí odborného vzdělávání je osvojení zásad a dovedností předlékařské  první pomoci a ochrany člověka za mimořádných situací.

 

Systematicky se věnuje pozornost bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a dodržování hygienických a protiepidemiologických požadavků. Důraz se klade také na uplatňování ekologických a ekonomických hledisek v práci zdravotnického pracovníka.


Odborné vzdělávání má teoreticko-praktický charakter. Praktické vzdělávání se realizuje formou cvičení ve školních výukových laboratořích a formou odborné praxe ve zdravotnických zařízeních.


Rozvoj klíčových kompetencí


Jedná se o soubor schopností, znalostí a s nimi souvisejících postojů a hodnot, které jsou obecně přenositelné a uplatnitelné. Umožňují absolventům pružněji reagovat na vývoj v oboru a na trhu práce, a tím i na potřebu dále se vzdělávat, a vytvářejí obecnější kvalifikační předpoklady pro uplatnění v pracovním i občanském životě. Prolínají celým odborným i všeobecným vzděláváním, na jejich vytváření se musí podílet různou mírou všechny vyučovací předměty.


Z hlediska významu pro studijní obor je žádoucí posilování těchto kompetencí:

  • komunikativních - zejména kompetence vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných, na všeobecná i odborná témata, vhodně reagovat na odborného partnera, účastnit se aktivně diskusí a kultivovaně diskutovat, zpracovávat složitější texty a různé pracovní písemnosti, číst s porozuměním a zpracovávat efektivně informace získané z odborné literatury
  • personálních a sociálních ( interpersonálních) – usilovat o svůj další rozvoj, odhadovat své možnosti a dispozice, stanovovat si přiměřené cíle, reálně plánovat a řídit své učení, pracovní činnost a kariérní růst, spolupracovat v týmu s ostatními pracovníky v různých pozicích a rolích, přijímat odpovědnost za svou práci;
  • řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy a problémové situace – zejména identifikovat problémy, zvažovat a navrhovat řešení, vyhodnocovat výsledky;
  • kompetence k práci s informacemi a využívání prostředků informačních a komunikačních technologií  - tzn. zejména volit vhodné zdroje a postupy získávání informací, nacházet v textu a vybírat požadované informace, zaznamenávat je, kriticky vyhodnocovat, interpretovat získané informace, používat počítač a jeho periferie, zvládnout práce se soubory, vytvořit strukturovaný textový dokument, pracovat na vyšší úrovni s tabulkovým procesorem a databází, komunikovat elektronickou poštou, získávat informace pomocí internetu.


Zvýšenou a soustavnou pozornost je nutno věnovat vedení studentů k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a k dodržování pracovněprávních předpisů a etických požadavků na pracovníky ve zdravotnictví.



Škola: Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Alšovo nábřeží 6, Praha 1


Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Vzdělávací program diplomovaný zubní technik připravuje k výkonu povolání pracovníky způsobilé k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Program splňuje požadavky právních dokumentů ČR a EHS.  Absolvování vzdělávacího programu vede k získání odborné způsobilosti k výkonu povolání zubního technika.


Cílem realizace vzdělávacího programu je příprava studentů k výkonu činností, které vykonává zubní technik v rámci své odborné způsobilosti bez odborného dohledu na základě indikace zubního lékaře dle § 15 odst. 1 vyhlášky č. 424/2004 Sb., a bez odborného dohledu a bez indikace dle § 15 odst. 2 vyhlášky č. 424/2004 Sb., kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků.

V průběhu realizace vzdělávacího programu je nutné vést studenty k vytváření žádoucích profesních postojů a návyků. Studenti musí být vedeni k odpovědnosti za kvalitu své práce, k dodržování bezpečných pracovních postupů, k ekonomickému chování.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Vzdělávací obsah vychází z požadavků na vzdělání zubního technika dle §15 vyhlášky č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání.

Vzdělávací program zahrnuje teoretické vědomosti z anatomie a fyziologie, patologie, mikrobiologie, hygieny a epidemiologie, výchovy ke zdraví, veřejného zdravotnictví, stomatologie, stomatologické protetiky, základů biomechaniky, odborného kreslení, zdravotnického práva.


V oblasti sociálních a dalších souvisejících oborech, které umožňují pochopit chování zdravých a nemocných osob, jsou zařazeny moduly psychologie a základů pedagogiky, základů ekonomie a managementu, metodologie vědeckého výzkumu.


Studium zahrnuje vzdělávání studentů v cizím jazyce včetně základů latinského jazyka. Cílem jazykového vzdělávání je dosáhnout takové úrovně jazykových znalostí a dovedností, které odpovídají stupni B2 (C1) Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, a zároveň připravit studenty k využívání odborného cizího jazyka pro studijní účely, pro pobyt nebo práci v zahraničí.


Program dále rozvíjí počítačovou gramotnost studentů. Cílem je seznámit studenty s aplikačním programovým vybavením využívaným ve zdravotnictví, využívat IKT jako zdroj informací, pro pracovní i osobní účely.


Významnou složkou vzdělávacího programu je praktická výuka, která probíhá ve školních laboratořích, v zubních laboratořích zdravotnických zařízení a na pracovištích zubního lékařství. Jejím cílem je osvojit si pracovní a technologické postupy nezbytné pro zhotovování a opravy stomatologických náhrad, ortodontických pomůcek, samostatně zacházet s nástroji a přístroji, dodržovat zásady BOZP. Důraz je kladen také na uplatňování ekonomických a ekologických hledisek v práci zubního technika.




Škola: Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická, Soudní 20, Nymburk


Charakteristika vzdělávacího programu


Studenti se připravují pro práci zdravotnických pracovníků bez odborného dohledu. Seznámí se teoreticky i prakticky se zhotovováním zubních náhrad klasickými i moderními pracovními postupy v odborných učebnách, ve školních laboratořích i na pracovištích v terénu.




Škola: Vyšší odborná škola zdravotnická a Střední zdravotnická škola, Komenského 234, Hradec Králové


Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Perspektivní obor s širokou možností uplatnění v EU, vhodný pro dívky i chlapce. Tento obor má na škole dlouholetou tradici a výborné zázemí. Výuka je zajištěna zkušenými vyučujícími a předními odborníky z praxe, v moderně vybavených laboratořích. Připravujeme všeobecně orientovaného zubního technika, který bude schopen samostatně působit v zubních laboratořích.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu

Obsahové zaměření studia

     klíčové odborné předměty: stomatologie, stomatologická protetika, protetická technologie, zhotovování stomatologických protéz

     přednášky v oblasti managementu a administrativy, práva a  legislativy

     výuka cizích jazyků – anglický nebo německý

     výuka ICT – v moderně vybavených učebnách, využití Internetu


Formy výuky

     komplexní teoretická a teoreticko-praktická výuka v odborných učebnách školy pod vedením zkušených pedagogů a ve spolupráci s odborníky ze stomatologických pracovišť

     praktická výuka ve školních laboratořích

     souvislá odborná praxe

     vypracování absolventské práce




Škola: Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická, Merhautova 15, Brno


Charakteristika vzdělávacího programu


Vzdělávacího program připravuje studenty k výkonu práce zdravotnického pracovníka, který samostatně vykonává činnost v rámci léčebné a preventivní péče v rozsahu své odborné působnosti stanovené zákonem č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), vyhlášky č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků a vyhlášky č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků.


Absolvent je vzdělán tak, aby získal širší obecnější vzdělání z oblasti humanitních oborů a odborné vědomosti, dovednosti a návyky důležité pro další vzdělávání a uplatnění na trhu práce. Má předpoklady pro samostatné zvládnutí řídící práce, pro vedení asistenta zubního technika, pro spolupráci s pracovníky týmu stomatologických pracovišť ve zdravotnictví i pro další osobní profesní růst. Absolvent je cíleně připravován tak, aby kvalitou své práce a svými postoji přispíval ke zvyšování prestiže povolání zubního technika.


Zpět