Vzdělávací program: 61-41-N/01 Teologická a pastorační činnost
Obor vzdělání: 61-41-N/.. Teologická a pastorační činnost
Škola: Evangelikální teologický seminář – Vyšší odborná škola teologická a sociální, Stoliňská 2417, Praha 9
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Filozofie vzdělání v Evangelikálním teologickém semináři (dále jen ETS) je vyjádřena v oficiálně formulovaném poslání ETS těmito slovy: „Posláním ETS je připravovat studenty duchovně, odborně i prakticky pro službu kazatelů, učitelů, evangelistů, misionářů, pastoračních a sociálních pracovníků v církevních a necírkevních zařízeních, schopných poskytovat kvalifikovanou pomoc lidem v rizikových a krizových situacích, vyžadujících odbornou péči pastoračního a sociálního pracovníka.“ Toto poslání schválila Rada ETS a kontroluje jeho plnění. Ve vzdělání nám jde o rozvíjení tří klíčových oblastí: odborné, duchovní, a praktické. Usilujeme o to, aby naši učitelé a učitelky působili a rostli v těchto třech oblastech tak, aby sloužili růstu studentů a studentek ve výše uvedených směrech. Rozvoji v oblasti duchovní navíc slouží spirituál, který má na starosti pravidelnou pastorační péči o studenty. V rozvoji oblasti praktické hraje významnou roli vedoucí praxe. Někdy filozofii vzdělání ETS formulujeme i obrazně: toužíme vzděláním zasáhnout hlavu, srdce a ruce.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Program má čtyři základní, vzájemně provázané oblasti:
a) biblistika,
b) systematická teologie a etika,
c) praktická teologie a pastorace,
d) odborná praxe.
Ad a) V oblasti biblistiky si studenti osvojují základní poznatky dobového pozadí, literárního a teologického úvodu a teologických témat Starého a Nového zákona. Zároveň si osvojují metody odborné exegetické práce s textem v původních jazycích.
Ad b) K oblasti systematické teologie a etiky patří také pomocné disciplíny jako jsou církevní dějiny, dějiny dogmatu, filosofie a religionistika. Tyto předměty studentům poskytují přehled o klíčových tématech a vývoji křesťanského myšlení a to v obecných dějinných a kulturních souvislostech a s ohledem na současnou kulturu.
Ad c) V oblasti praktické teologie a pastorace si studenti osvojují základní znalosti a dovednosti nutné pro výkon povolání duchovního, misijního pracovníka a církevního pracovníka s dětmi a mládeží, zejména v předmětech homiletiky, liturgiky, katechetiky, misiologie a pastorační péče.
Ad d) Významnou oblastí učebního plánu je odborná praxe, prováděná pod kvalifikovaným odborným vedením. Obsah praxe je úzce provázán s náplní teoretických předmětů. Volba pracovišť je určována typem pracovních činností, pro které program poskytuje kvalifikaci.
Charakteristika vzdělávacího programu
Přednášky mají převážně podobu přednáškových cyklů, které poskytují základní orientaci v daném oboru a snaží se o celkový přehled na příslušné úrovni. I u přednášek jsou učitelům zdůrazňovány interakce se studenty, využití audio-vizuálních pomůcek, rozvíjení samostatného, tvůrčího myšlení studentů, sebezkušenost a schopnost ji reflektovat. Těžiskem seminářů je samostatná práce studentů. Vyžaduje většinou rozsáhlou domácí přípravu. Student prezentuje výsledky své práce ostatním studentům i vyučujícímu. Formy prezentace jsou různé, zohledňují se v nich specifika příslušných oborů. Součástí prezentace je dostatečný prostor pro ostatní studenty, pro kreativitu a diskusi. Dálkové studium je realizováno prostřednictvím konzultací. Konzultace nemá charakter přednášky, má formu semináře nebo seznámení se studijním materiálem.
Rozvoj vzdělávacího programu. V prvním a druhém ročníku studenti získávají potřebné základní znalosti z příslušných oborů převážně formou přednášek. Dále získávají jazykové předpoklady: odbornou angličtinu, resp. němčinu a pro práci v biblistice biblickou řečtinu a hebrejštinu. Ve třetím ročníku jsou preferovány semináře, které staví na znalostech z prvního a druhého ročníku a rozvíjejí samostatné myšlení a potřebné dovednosti. V průběhu studia se studenti učí v mnoha předmětech kritické práci s odbornou literaturou, od třetího ročníku již pravidelně i s literaturou cizojazyčnou. Velký důraz je také kladen na samostatné psaní. Již od prvního ročníku se studenti v mnoha předmětech učí psát menší práce odborného charakteru. V průběhu druhého a třetího ročníku píší absolventskou práci. Na konci druhého ročníku předkládají písemný přehled bádání v rozsahu 10 – 15 stran, na konci třetího ročníku pak celou práci v rozsahu 40 – 50 stran, kterou obhajují při absolutoriu. práci. Značná pozornost je věnována praxi. Podrobná charakteristika praxe je součástí přiložených osnov. Část výuky jazyků je organizována v týdenních studijních soustředěních, tzv. intenzivních kurzech. ETS pravidelně dvakrát do roka organizuje studijní soustředění. Jedná se o týdenní výjezdy do studijních center mimo Prahu. Program má charakter hloubkových sond do určité oblasti vzdělávacího programu, ve vyučování se střídají učitelé ETS s renomovanými odborníky z různých zemí světa. Tato soustředění zároveň poskytují výbornou příležitost k rozvíjení vztahů mezi studenty, mezi studenty a učiteli i k osobnostnímu růstu.
Interakce vzdělávacích programů Teologická a pastorační činnost a Pastorační a sociální práce
Oba vzdělávací programy nejsou na ETS pouze paralelní, škola cíleně pěstuje jejich interakci a integraci. Vychází v tom zároveň ze staleté tradice církve i z nejnovějších trendů v daných oborech. Církev od svého počátku nechápala teologii pouze jako teoretickou, dogmaticko-filozofickou disciplínu. Součásti teologie je tradičně pastorace a práce se sociálně slabými a potřebnými. Současná církev tematizuje celosvětově v oblasti pastorace zásadní otázky vztahu teologie a psychologie. ETS, ve spolupráci s mezinárodními odborníky, reflektuje různá paradigmata tohoto vztahu a usiluje o integraci teologie a psychologie, o vzájemné obohacení obou disciplín. Církvi v České republice bylo po roce 1989 znovu umožněno se angažovat v sociální práci, tím se otevřel i nový prostor pro interakci a integraci teologie a sociální práce. Mezioborová interakce je zásadním přínosem pro teologii, teologie je zároveň obohacením pro pastoračně-sociální pracovníky. Je pro ně tradičním a hlubokým zdrojem motivace a etických hodnot. Podílí se na rozvoji jejich charakteru a osobnostním růstu. Sociální práce pak není jen zaměstnáním, stává se zároveň i posláním. Teologie v tomto pojetí vstupuje do nově otvíraných otázek spirituální dimenze psychologie a sociální práce. Kvalifikovaně vstupuje i do specifických otázek jako je poradenství pro oběti sekt.
Interakce a integrace oborů obou vzdělávacích programů je prakticky realizována společně vyučovanými předměty, společnými studijními soustředěními pro studenty obou programů, nabídkou povinně-volitelných předmětů z jednoho programu pro studenty druhého programu. Dále tím, že mnozí učitelé učí v obou programech, pravidelnými pracovními setkáními vedoucích kateder obou oborů. Je tematizována uvnitř jednotlivých předmětů i cílenými předměty (např. Pastorační dovednosti).
Organizace výuky
Formy vzdělávání: denní (3 roky, tj. 6 období), dálkové (4 roky, tj. 8 období).
Organizace výuky odpovídá § 3 Vyhlášky MŠMT č. 10/2005 Sb. Je blíže specifikována v tabulce Využití týdnů a v Učebním plánu. Rozsah a organizace praxe jsou blíže specifikovány v Učebním plánu a Učebních osnovách (předměty: Praxe, Seminář k praxi).
Podmínky pro přijímání studentů
Vstupními předpoklady studentů jsou maturita; znalosti angličtiny, resp. němčiny v rozsahu stanoveném literaturou k přijímacím zkouškám; základní znalosti teologie, pastorace a sociální práce v rozsahu stanoveném literaturou k přijímacím zkouškám; odpovídající osobnostní a duchovní zralost.
Podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
1. Student je povinen chránit své zdraví i zdraví jiných osob, se kterými přijde během školního vyučování (i během praktického vyučování) do styku.
2. Studentům je zakázáno manipulovat s termostaty k nastavení teploty v učebnách.
3. Student nesmí bez svolení učitele manipulovat s technickým zařízením učeben (televizory, videa, PC, data projektory).
4. Studentům je zakázáno manipulovat s jakýmikoliv elektrickými spotřebiči, vypínači v rozvaděčích, jističi, elektrickým vedením.
5. Studentům je zakázáno manipulovat s hasicími přístroji a hydranty s výjimkou nezbytného zásahu při požáru.
6. Při dalších akcích souvisejících s výchovně vzdělávací činností, vykonává pedagogický dozor pracovník pověření ředitelem školy, který je určen jako vedoucí akce. Vedoucí akce v předstihu poučí prokazatelným způsobem studenty o povinnosti dodržování bezpečnostních předpisů, zvlášť stanovených pro tuto akci, protipožárních předpisů, pravidel silničního provozu.
7. Dojde-li k případnému úrazu studenta, poskytuje první pomoc vyučující ve vyučovací hodině. Vyučující je povinen zapsat každý úraz či poranění do knihy úrazů v kanceláři školy podle vyhlášky č. 64/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů, o evidenci úrazu. Vyžaduje-li to povaha úrazu, zajistí případné hlášení pojišťovně. Lékárnička je umístěna v kanceláři školy.
8. Studenti jsou povinni dbát na základní hygienická pravidla. V péči o zdraví studentů spolupracuje škola s příslušnou hygienickou stanicí.
9. Pro studenty i učitele platí bezpodmínečný zákaz kouření ve vnějších i vnitřních prostorách školy a také při jiných akcích v rámci vyučování.
10. V případě požáru je student povinen postupovat podle dokumentu „Požární poplachové směrnice“, který je umístěn na viditelném místě na chodbě v přízemí budovy.
11. Studentům je přísně zakázáno nošení, držení a distribuce návykových látek a jejich užívání (včetně alkoholických nápojů) v prostorách školní budovy a také při jiných akcích v rámci vyučování. Porušení tohoto zákazu bude hodnoceno jako závažné porušení povinností studenta.
12. Studentům je zakázáno přinášet do školy a na školní akce předměty a látky nebezpečného charakteru (střelné zbraně, látky chemické - třaskaviny, žíraviny, jedy; biologické; radioaktivní apod.) nebo další věci ohrožující životy nebo zdraví.
13. Škola zajišťuje splnění všech povinných kontrolních revizí bezpečnosti zařízení školy.