Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 61-41-N/02 Teologická a pastoračně sociální činnost


Obor vzdělání:  61-41-N/.. Teologická a pastorační činnost


Škola: Teologický seminář Církve adventistů sedmého dne – Vyšší odborná škola teologická a pastoračně sociální, Radvanice 29, Sázava



Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Vzdělávací program Teologického semináře poskytuje v souladu s celosvětovým výchovným a vzdělávacím pojetím církve ucelenou přípravu pro výkon duchovenské, pastoračně sociální a humanitární činnosti. Výchovně vzdělávací působení si klade za cíl vychovat absolventy, kteří budou schopni zvládnout roli pracovníka působícího ať už v duchovenské či pastoračně sociální oblasti nebo ve sféře humanitární. Proto je žádoucí, aby vyučované předměty zprostředkovaly studentům požadovaný rozsah znalostí i dovedností, a to v šíři odpovídající požadavkům, které budou na absolventy kladeny v praxi. Protože studium je koncipováno na křesťanském hodnotovém základě, vedou učitelé studenty k budování charakteru a osvojení si osobní kázně, a napomáhají tak k celkovému vyzrání studentovy osobnosti.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Vymezené výchovně vzdělávací cíle se realizují prostřednictvím studijních celků, které vycházejí ze základní křesťanské hodnotové orientace, formují etické postoje studentů a zasazují teologii i pastoračně sociální péči do širšího kontextu. Kromě odborných teologických oborů - Biblistika, Historická teologie, Systematická teologie – a Všeobecných předmětů a Praxe má zvláštní význam především obor Praktické (tedy aplikované) teologie a Pastoračně sociální předměty. Již vymezení studijního oboru jako teologicko pastoračního naznačuje, že teologie a pastorace se do značné míry překrývají. Teologicky zaměřené předměty  svou náplní umožňují vybavit duchovensky či pastoračně orientovaného pracovníka standardní teologickou erudicí.


Pro pastoračně sociální část studia jsou nejdůležitější předměty orientované na oblast pastorace, pedagogiky, psychologie a sociální péči; jejich náplň odpovídá profilu absolventa, který najde uplatnění v oblasti pastoračně sociální péče či v oblasti humanitní.


Jednotlivé obsahové okruhy jsou rozpracovány do vyučovacích předmětů, které jsou vymezeny studijním plánem. Předměty začleněné do okruhu Všeobecných předmětů (Metodika studia, Angličtina, Religionistika, Pedagogická propedeutika, Základy pedagogiky, Základy sociologie, Řízení a Seminární shromáždění) slouží na rozdíl od všeobecného vzdělávání na nižších vzdělávacích stupních především k získání těch vědomostí, na něž se dále navazuje odbornými předměty. Zároveň rozvíjejí komunikativní dovednosti studentů v mateřském i cizím jazyce, jejich morální a volní vlastnosti i dovednost kultivovaného chování a jednání s lidmi; umožňují také osvojit si základní pedagogické dovednosti.


Obsahový okruh Biblistika - Starý zákon (který tvoří předměty: Dobové pozadí SZ, Literární úvod do SZ, Praktická znalost Písma SZ, Hebrejština, Dějiny Izraele a historické knihy, Pentateuch, Proroci, Poetické knihy a spisy, Starozákonní seminář, Exegeze SZ /seminář/, Exegetická kázání SZ) poskytuje poučené zakotvení křesťanské víry ve společenství církve staré smlouvy a v jejich bibli (neboť „Starý“ zákon přijala křesťanská církev jako první část své bible) a vede k jejímu pochopení.


Obsahový okruh Biblistika - Nový zákon (který tvoří: Dobové pozadí NZ, Literární úvod do NZ, Řečtina, Praktická znalost Písma NZ, Ježíš a Evangelia, Epištoly, Novozákonní seminář, Exegeze NZ /seminář/, Exegetická kázání NZ) je středem biblické zvěsti a podává základní svědectví o Ježíši Kristu, evangeliu, rané církvi a je pro křesťany trvalým zdrojem inspirace.


Historická teologie (náplň oboru tvoří tyto předměty: Přehled církevních dějin, Církevní dějiny I. /Raná církev/, Seminář z církevních dějin, Církevní dějiny II. /Středověk/, Církevní dějiny III. /Reformace/, Seminář z dějin dogmatu, Dějiny adventismu, Život a dílo E. G. Whiteové) pokrývá historii křesťanské církve od jejího vzniku po současnost, a tak zakotvuje víru křesťanů a zápas křesťanské církve v dějinách.


Obsahový okruh předmětů oboru Systematická teologie (který tvoří: Úvod do studia teologie, Základy adventistické věrouky, Adventistická identita, Adventistická hermeneutika, Apologetika, Dogmatika, Hermeneutika, Úvod do studia Daniele a Zjevení, Systematický seminář, Bible a věda, Etika, Přehledné dějiny filozofie a Ekumenická nauka o církvi) promýšlí a usoustavňuje základní teologické výpovědi, formuluje je jako výpovědi víry a vede k odpovědným životním postojům.


Obsahový okruh předmětů oboru Praktická teologie (který tvoří Úvod do studia bible, Úvod do katechetiky, Křesťanská výchova, Výchova k manželství a rodičovství, Práce s mládeží, Zdravý životní styl, Úvod do psychologie, Adventistická praxe, Katechetika se seminářem, Homiletika, Pastorační péče a psychologie, Liturgika, Evangelium pro dnešek, Homiletický seminář, Pastorační poradenství) poučeně promýšlí a aplikuje biblické poselství do konkrétní situace. Snaží se tedy o zprostředkování základních biblických důrazů, kterými jsou láska, pomoc, nezištná služba a vede také k otázkám po smyslu a jeho naplnění v životě moderního člověka. Právě zde dochází k propojení křesťanského důrazu, který je výrazně zaměřen na službu bližním, s potřebami moderní společnosti. Křesťanská hodnotová orientace má co nabídnout.


Obsahový okruh Pastoračně sociálních předmětů (Základy sociální služby, Metody sociální služby, Sociální psychologie, Vývojová psychologie, Základy klinické psychologie, Základy psychoterapie, Psychoterapeutický seminář, Psychologie osobnosti, Psychopatologie, Sociální komunikace, Řízení sociální služby, Výchova k prosocialitě) je určen především studentům pastoračně sociálního zaměření a umožňuje jim tak získat důležitý základ pro působení v široké sféře pastoračně sociální a humanitární. Avšak také pro teologické zaměření poskytuje významné rozšíření výuky o v moderní době stále důležitější důrazy potřebné pro sociální a charitativní oblast.


Vedle základních předmětů týkajících se pastoračního poradenství a pastorační péče se studenti v předmětech aplikované pastorace seznamují také s potřebami jednotlivých sociálních skupin a  osvojují si základní potřebné dovednosti pro pastoraci a poradenství. Předměty z oblasti sociální péče poskytují studentům odbornou kvalifikaci pro samostatný výkon sociálního pečovatelství a humanitární práce v rovině teoretické i praktické. Pedagogické předměty pak nabízejí základní poučení z oblasti pedagogiky a vhled do speciální a sociální pedagogiky i dalších oblastí důležitých pro pastoračně sociální orientaci.


Nedílnou součástí studia je Odborná praxe. Student je během studia zapojován podle plánu pravidelně do duchovenské, pastoračně sociální, případně humanitární praxe  různých typů. Během studia se v rámci průběžné praxe pravidelně aktivně účastní sborového života věřících, zapojuje se do práce s dětmi a mládeží, sociálních a charitativních akcí, do pastoračních aktivit, evangelizačních akcí, vedení pobožností a do řídící práce vůbec. Student vykonává různé typy praxí, jak je blíže rozvedeno dále. Praxe slouží k aplikaci nabytých teoretických informací a k osvojení si praktických zkušeností v nesimulovaném prostředí.


Zpět