Vzdělávací program: 63-41-N/01 Mezinárodní obchodní styk
Obor vzdělání: 63-41-N/.. Ekonomika a podnikání
Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.
Detailní informaci získáte porovnáním charakteristik vzdělávacího programu těchto škol:
Vyšší odborná škola mezinárodního obchodu a Obchodní akademie, Horní náměstí 15, Jablonec nad Nisou
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Cílem vyššího odborného studia je poskytnout komplex teoretických a praktických znalostí a dovedností pro výkon středních a vyšších funkcí v zahraničním obchodě a cestovním ruchu maturantům – absolventům všech typů středních škol.
Program poskytuje solidní teoretický základ pro orientaci v komplexní problematice ekonomické praxe. Hlavní důraz je však kladen na ovládnutí potřebných jazykových a profesních dovedností a návyků daného oboru a to až na manažerské úrovni. Škola usiluje i o velmi dobrou úroveň vystupování každého studenta a všeobecný rozhled. Oproti univerzitnímu studiu je více akcentována schopnost aplikace a praktického využití získaných poznatků a dovedností. Během studia jsou studenti vedeni k samostatnosti a odpovědnosti, což je podmínkou budoucího úspěchu v praxi. Toto je podpořeno i zařazením krátkodobé a dlouhodobé praxe do studijního plánu.
Cílem studia je rovněž naučit studenty používat moderní informační technologie na vysoké úrovni. Studenti jsou vedeni k samostatnosti při získávání a zpracování informací z různých zdrojů včetně internetu.
Charakteristika vzdělávacího programu a podmínky BOZP
Základní zaměření studia je ekonomické se specializací na zahraniční obchod a cestovní ruch s možností další individuální specializace dle zájmů studenta. Charakteristickým rysem oboru mezinárodní obchodní styk je příprava na vykonávání specializovaných ekonomických, koncepčních a řídících činností v oblasti obchodní, administrativní a správní, a to jak v soukromém sektoru, tak v institucích veřejné správy. Součástí studia je i intenzivní jazyková výuka.
Studium je zaměřeno na získání ekonomických, právních, jazykových i dalších odborných a všeobecných znalostí a praktických dovedností potřebných pro uplatnění v daném oboru při jednání s tuzemskými i zahraničními partnery. Na rozdíl od vysokoškolského studia je zdůrazněna složka odborných návyků a dovedností, které umožňují rychlé zařazení absolventů do praxe.
Učební plán předpokládá rostoucí multidisciplinaritu s možnostmi individuálních doplňkových specializací, které budou reagovat na proměny poptávky na trhu práce. Vzdělávání poskytované VOŠMO má složku jazykovou a odbornou. Jazyková složka zahrnuje výuku minimálně 2 světových jazyků (angličtiny, němčiny, francouzštiny, španělštiny, italštiny nebo ruštiny) v různých kombinacích s orientací na komunikaci a potřebné znalosti reálií a života daných oblastí, včetně adekvátní cizojazyčné korespondence.
Úkolem odborné složky je vybavit studenty soustavou vědomostí, dovedností a návyků pro specifické ekonomické činnosti a to ve sféře řízení i samostatné ekonomické praxi. Dalším úkolem je vytvořit u studentů předpoklady k úspěšnému jednání v obchodním i společenském styku i v týmové práci v souladu s respektováním etických norem, principů mezilidských vztahů a právních norem. Proto není odborná složka studia zaměřena pouze ekonomicky, ale rozšiřuje a prohlubuje i všeobecné humanitní a matematické vzdělání a komunikační dovednosti. Odborná složka obsahuje předměty ekonomické, humanitní, matematické a odbornou praxi.
Jednotlivé předměty jsou obsaženy v učebním plánu, kde jsou rozčleněny na předměty povinné, povinně volitelné a volitelné.
Výuka je organizována jako 3leté denní studium, které se dělí do 3 částí:
Obsah a rozsah vzdělávání
Teoretická příprava probíhá ve škole podle učebního plánu a rozvrhu hodin stanoveného ředitelem pro zimní a letní období každého školního roku. Teoretická příprava zahrnuje přednášky, cvičení, semináře a konzultační hodiny a zahrnuje také příležitostné jednodenní exkurze s cílem přiblížení činností v realitě hospodářské praxe, které jsou obsahem vzdělávání. Mezi další formy práce se studenty v teoretické přípravě patří samostudium studentů a zpracování seminárních prací studentů dle zadání vyučujících. Příprava studentů zaměření cestovní ruch zahrnuje dva týdenní výjezdy (zahraniční a v České republice), jejichž cílem je ověřit v praxi získané teoretické znalosti z předmětů ekonomika cestovního ruchu, průvodcovská činnost, dějiny kultury a geografie cestovního ruchu. Během exkurze získají komunikační dovednosti, prověří si organizační schopnosti, orientaci v terénu. Výsledky exkurze jsou hodnoceny v rámci zápočtů, zkoušky u výše jmenovaných předmětů.
Praktická příprava probíhá formou odborné praxe na pracovištích fyzických nebo právnických osob, které mají oprávnění k činnosti související s daným oborem vzdělání a které mají se školou uzavřenou smlouvu o obsahu a rozsahu odborné praxe a podmínkách pro její konání.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Cílem programu je připravit odborníka, jenž je vybaven jak odbornými a všeobecnými znalostmi, tak i jazykovými schopnostmi. Tyto kompetence jsou nezbytné pro vykonávání podnikatelské činnosti, zejména při řízení malých a středních firem v oblasti obchodu a služeb. Klíčové kompetence jsou všeobecně i odborně rozvíjeny tak, aby usnadňovaly zaměstnatelnost absolventů na trhu práce.
Student získá vzděláním kompetence, které jej předurčují ke kvalitnímu výkonu povolání v mezinárodním obchodním styku, službách spojených s ním a podnět k samostatnému podnikání. Během studia se naučí taktně prosazovat své schopnosti, reagovat rychle a tvořivě na požadavky teritoriálního obchodu a možnosti jejich zajištění.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Vzdělávání je organizováno jako tříletá denní forma studia s položením důrazu na získání odborných, teoretických a praktických kompetencí z oblasti mezinárodního obchodního styku a činností souvisejících se službami zahraničního styku. Osovými předměty učebního plánu jsou mezinárodní obchodní styk, management a marketing v MOS, ekonomie a cizí jazyky.
Aktivní znalost tří jazyků je v souladu s vývojovými trendy na trhu práce a s odbornou specializací. Kromě obvyklých jazyků jako je angličtina, francouzština, španělština, italština, němčina si volí student další jazyk ze široké nabídky méně frekventovaných jazyků (arabský jazyk, čínský jazyk, dánský jazyk, chorvatský jazyk, japonský jazyk, korejský jazyk, norský jazyk, novořecký jazyk, portugalský jazyk, srbský jazyk, švédský jazyk), osvojuje si ten, který mu umožní získat lepší postavení na trhu práce. Cizí jazyk prohlubuje znalostmi dějin a kultury zvoleného teritoria a tím vytváří student image své osoby a zvyšuje konkurenční schopnost. Cizí jazyky umí využívat nejen jako prostředku komunikace a poznávání jiných národů, ale také pro potřeby celoživotního vzdělávání a k výkonu povolání.
Absolvent oboru se může uplatnit i ve finančních společnostech, díky širším ekonomickým znalostem také v ekonomických útvarech podniků nebo orgánů státní správy, je schopen samostatně vykonávat rozhodovací, odborné a řídící funkce v podnicích zabývajících se tuzemským, interkomunitárním a v neposlední řadě i zahraničním obchodem. Nedílnou součástí studia je praxe. Příprava je uskutečňována v rámci vzdělávacího plánu, Praktická příprava se uskutečňuje formou odborné praxe na pracovištích právnických nebo fyzických osob a to nejen v české republice, ale také v cizině. Student si během praxe upevní a prohloubí získané znalosti a dovednosti v pozici pracovníka státní správy, soukromé firmy, regionální sféry, místní správy a samosprávy, v oblastech mezinárodního obchodu, práva, veřejné a podnikové ekonomiky, strategie a marketingu, personálního managementu, logistiky, dopravy a přepravy, dopravních prostředků, celních zásad, devizových operací, logistiky.
Odborná praxe je prováděna na pracovištích, se kterými má škola smluvní vztah, jsou členěna podle druhu pracovní pozice.