Vzdělávací program: 63-41-N/03 Marketing
Obor vzdělání: 63-41-N/.. Ekonomika a podnikání
Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.
Detailní informaci získáte porovnáním charakteristik vzdělávacího programu těchto škol:
Vyšší odborná škola živnostenská s.r.o., Palackého 1380, Přerov
Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola elektrotechnická, Koterovská 85, Plzeň
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program je určen pro uchazeče, kteří úspěšně složili maturitní zkoušku a jsou zdravotně způsobilí. Vzdělávací program připravuje odborné pracovníky pro výkon především marketingových a ekonomických činností při řízení výroby v malých, středních i velkých firmách.
Klíčové kompetence
Jsou odborně i obecně použitelné tak, aby usnadňovaly zaměstnatelnost absolventů. Tyto kompetence např. komunikativní, personální, schopnost řešit problémy na pracovištích, využívání informačních a komunikačních technologií, práce s informacemi, uměním jak informace získat a postupy při naléhavých situacích se prolínají.
Charakteristika vzdělávacího programu a podmínky BOZP
Škola nabízí uchazečům 5 vzdělávacích programů, které jsou uspořádány do modulů. Modul je základním prvkem vzdělávacího programu, a proto se moduly prolínají všemi vzdělávacími programy tak, že se moduly objevují jako povinné, povinně volitelné a volitelné. Každý modul je ohodnocen určitým počtem kreditů. Všichni studenti absolvují společný základ, který je východiskem pro další odborné vzdělávání. Společný základ je postaven tak, aby zvyšoval rozvoj osobnosti studenta. Student může revidovat svůj původní výběr a přestoupit podle možností školy na jiný vzdělávací program.
Společný základ trvá zimní a letní období v 1. ročníku. Ve 2. ročníku pak postupně nabíhají odborné moduly v každém vzdělávacím programu, který škola nabízí. Student si zapíše moduly povinné, zvolí povinně volitelné, musí to být nejméně 2 moduly a vybere si případně z nabídky volitelných modulů. Zvolený modul musí student dokončit.
Pro postup do dalšího ročníku je důležité, aby student splnil předepsaný počet kreditů. Za první ročník musí student získat minimálně 47 kreditů, aby postoupil do vyššího ročníku. Za druhý ročník musí student získat minimálně 47 kreditů. Za třetí ročník musí student získat minimálně 45 kreditů, ale za celé studium jich musí získat nejméně 180. Na konci 1. ročníku je student schopen, ale také povinen, vybrat si vzdělávací program podle svého zájmu.
Důležitou součástí vzdělávacího programu je výuka cizích jazyků, která je v programu zařazena celé tři roky. Vyučují se běžná konverzační témata, ale i odborná témata podle zvoleného programu. V nabídce jazyků je angličtina jako povinný jazyk, němčina jako jazyk povinně volitelný. Na povinně volitelný jazyk je více kreditů, aby to studenty motivovalo vybrat si z nabídky do jeho optimální trajektorie studiem i jazyk německý, pokud ho neovládá. Dále škola nabízí v 1. ročníku ve volitelných modulech angličtinu pro začátečníky – je to pro ty studenty, kteří angličtinu neměli na střední škole. Škola má v nabídce také modul angličtina v praxi a cizí jazyk, kterým může být buď němčina, ruština, francouzština nebo španělština podle zájmu studentů.
Součástí programu je i modul Tělesná výchova, který se nabízí v rámci povinně volitelných modulů, za 3 kredity – má to být pobídka pro studenty, aby sportovali a relaxovali. Součástí studia jsou sportovní kurzy. Zimní a letní kurz si student může vybrat podle nabídky kdykoliv během svého studia. Počet kreditů - 7 za zimní a 7 za letní se mu započítá jen jednou, ale může se kurzů zúčastnit i několikrát.
Dále je v programu zařazen předmět Ochrana člověka za mimořádných událostí v rozsahu 6 hodin ročně podle dodatku k učebním dokumentům pro základní, střední a vyšší školy č. j. 13586/03022 ze dne 4. března 2003. Tento modul je rozdělen na dvě části - studenti jsou poučeni o tom, jak reagovat a chovat se v mimořádných situacích a jak poskytnout první pomoc.
Povinné moduly zajišťují, aby absolvent byl dobře odborně připraven pro praxi. Společný základ povinných modulů navíc zaručuje určitou všestrannost absolventa, který pak může získat uplatnění i v oborech souvisejících. Vzhledem k tomu, že škola připravuje studenty tak, aby uměli reagovat v praxi a dobře se tam uplatnili, je další nedílnou součástí všech vzdělávacích programů odborná praxe. V 1. a 2. ročníku student absolvuje souvislou praxi. V 1. ročníku v zimním i letním období 2 týdny, ve 2. ročníku 2 týdny v zimním období a v letním 3 týdny. Výstupem je evaluace zpracovaná studentem a také evaluace zpracovaná garantem praxe. Ve 3. ročníku je praxe organizovaná tak, že student dochází do firmy (společnosti či úřadu) 1 den v týdnu celý školní rok a je zaměřená tak, aby student mohl na základě získaných znalostí a dovedností v souladu se studovaným vzdělávacím programem zpracovat svou absolventskou práci.
Povinně volitelné moduly jsou sestaveny tak, aby student vhodně doplnil odbornou stránku svého studia, např. o předměty jazyková kultura a rétorika, profesní etika a etiketa apod.
Volitelné moduly studentovi umožňují doplnit si optimální trajektorii studia o takové moduly, které odpovídají jeho zájmům, případně potřebám pro jeho další studium.
Studia jsou zakončena absolutoriem z předmětů podle studovaného vzdělávacího programu a zkouškou z cizího jazyka.
Podle zákona č. 561/2004 Sb., § 29 je škola povinna zajistit při výuce a činnostech, které s ní souvisí, bezpečnost a ochranu zdraví studentů. Studenti jsou na začátku každého ročníku seznámeni s BOZP, se školním řádem, provozními řády odborných učeben a tělocvičny a pokud se účastní mimoškolní akce, vyučující je proškolí o BOZP. Ve školním řádu jsou popsány aktivity, které student nesmí provádět, aby neporušil zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci podle zákona č. 65/1965 Sb. hlava pátá ve znění pozdějších předpisů.
Odborná praxe
Odborná praxe studentů je nedílnou součástí vyššího odborného vzdělávání, na kterou je kladen velký důraz. Cílem odborné praxe je získat představu o chodu společnosti, firmy, úřadu aj. Student si ověřuje teoretické znalosti získané při studiu předmětů, které úzce souvisejí s praxí. V posledním ročníku studia je praxe koncipovaná jako pravidelná jednodenní součást vyučovacího týdne.
Zpětná vazba z odborné praxe je zajišťována dotazníky pro studenty, garanty odborné praxe a dále studenti 1. a 2. ročníku zpracovávají evaluaci z odborné praxe dle zadání koordinátora praxe. Ve 3. ročníku je zpětná vazba zajišťována navíc i tím, že většinou garant odborné praxe, popř. zástupce firmy, podniku, úřadu státní správy a samosprávy zpracovává oponentský posudek a je členem zkušební komise pro absolutoria u daného studenta. Je zajišťována pravidelná kontrola odborné praxe.
Odborná praxe studentů je zajištěna na velmi dobré úrovni. Spolupracujeme s mnohými firmami, podniky, OSVČ a úřady státní správy a samosprávy. Naším cílem je zajistit kontinuitu odborné praxe tím, že škola zajistí pro studenty odbornou praxi ve výše uvedených institucích tak, aby od 1. ročníku působili ve stejné instituci. Důvodem je jednak získání co nejvíce profesních znalostí a kompetencí klíčových, odborných i obecných, ale také vytváření předpokladů pro získání zaměstnání, resp. možnost ucházet se o zaměstnání na místě, kde praktikoval. Tento systém se osvědčuje už nyní i z dalších pohledů. Jednak přesvědčivě působí na vedení firem, společností a institucí v tom smyslu, že odborná praxe ve vyšším odborném studiu je smysluplná a dále působí na studenty samotné – mohou získat přístup k volným pracovním místům, případně jsou motivováni k dalšímu studiu na vysokých školách.
Organizace výuky
1. ročník |
zimní období |
letní období |
Teoretická příprava |
14 |
14 |
Praktická příprava |
2 |
2 |
Samostatné studium a hodnocení |
3 |
3 |
Časová rezerva |
1 |
1 |
Celkem: |
20 |
20 |
2. ročník |
zimní období |
letní období |
Teoretická příprava |
14 |
13 |
Praktická příprava |
2 |
3 |
Samostatné studium a hodnocení |
3 |
3 |
Časová rezerva |
1 |
1 |
Celkem: |
20 |
20 |
3. ročník |
zimní období |
letní období |
Teoretická příprava |
15 |
14 |
Absolventské praktikum |
1 |
0 |
Samostatné studium a hodnocení |
3 |
3 |
Absolutorium včetně přípravy |
0 |
2 |
Časová rezerva |
1 |
1 |
Celkem: |
20 |
20 |
*) Praktická příprava ve 3. ročníku je 1 den týdně v zimním i letním období.
Školní rok začíná 1. září a končí 31. srpna následujícího kalendářního roku. Školní rok se člení na dvě období. Zimní období trvá od 1. září do 31. ledna, letní období trvá od 1. února do 31. srpna.
Školní vyučování ve školním roce trvá 40 týdnů, z toho 32 týdnů trvá školní výuka, 6 týdnů je určeno pro samostatné studium a k získání hodnocení v řádném termínu a 2 týdny tvoří časová rezerva. Teoretická a praktická příprava v posledním období vzdělávacího programu trvá nejméně 14 týdnů.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Cílem vzdělávání v oboru Marketing je výchova odborníků, kteří budou schopni po absolvování studia uspět v manažerských funkcích v oblasti marketingu, obchodu a reklamy.
Cílovým požadavkem, který je naplňován během celé doby studia, je komplexní rozvoj studentů tj. nejen po stránce vědomostí, dovedností a praktických zkušeností, ale také po stránce hodnotové orientace, postojů a schopností obecně lidských.
Pro dynamicky se rozvíjející trh a rychle se měnící pracovní činnosti ve všech oborech možného uplatnění absolventů musí studium naplňovat požadavek na zvládnutí klíčových kompetencí:
· samostatné myšlení a řešení problémů
· připravenost nést odpovědnost za vlastní rozhodnutí
· dovednost přizpůsobovat pružně práci požadavkům klientů
· schopnost týmové práce
· informační a funkční gramotnost v oblasti informačních a komunikačních technologií
· loajalita vůči zaměstnavateli
· celoživotní rozvíjení vlastních hodnost a posuzování sebe sama
· komunikativnost a kooperativnost
· schopnost čelit konfliktním situacím
· zaměření na cíl
· schopnost zvažovat šance a rizika
Odborné kompetence:
· chápat a aplikovat marketingovou filozofii
· znalost marketingového mixu v základní podobě (product, price, place, promotion) i v rozšířené podobě (packing, people, process, partnership, programming) a jeho efektivního uplatnění
· schopnost samostatného ekonomického myšlení a jednání
· schopnost pochopit, používat, analyzovat a vyhodnocovat informace
· znalost dvou cizích jazyků
· znalost právního prostředí v obchodní oblasti
· schopnost definovat, analyzovat a řešit problémy výběrem z několika variant řešení problému
· znalost ekonomiky firmy a firemních procesů
· chápat a operovat v makroekonomickém prostředí, operovat v mikroprostředí konkrétního odvětví, trhu nebo tržního segmentu
· vytvořit a realizovat marketingový plán
· znalost konkrétních nástrojů manažerských funkcí (plánování, organizování, vedení a kontroly) a schopnost je efektivně uplatnit
· schopnost aplikovat veškeré znalosti ve výrobě, obchodu i službách
· reprezentace společnosti na jednání s obchodními partnery a dalšími subjekty
· sledování a posuzování vývojových trendů v oboru
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Obsah vzdělávacího programu je tvořen předměty povinnými, povinně volitelnými, předmětem Praxe (odborná souvislá ve firmách) a volitelným předmětem Tělesná výchova. Jednotlivé předměty jsou dále děleny na přednášky a praktická cvičení, na která jsou studenti rozděleni na menší skupiny. Kritériem dělení je vybavenost učeben technikou (např. počet počítačů apod.) nebo kritérium pokročilosti v daném předmětu (dělení na začátečníky, mírně a středně pokročilé apod.).
Na praktických cvičeních studenti během studia vypracovávají řadu samostatných úkolů a projektů s možností konzultovat s vyučujícími postupy řešení a vše zpracovávat v moderně vybavených odborných učebnách. V 1. ročníku studia jsou studenti rozděleni na praktická cvičení v odborných předmětech dle vstupních znalostí z dané problematiky na začátečníky a pokročilé a s těmito skupinami je pracováno individuálně.
Ve 2. a 3. ročníku studia absolvují studenti odbornou souvislou praxi ve firmách (podrobně popsána u předmětu Odborná praxe str. 46). V zimním období 3. ročníku si studenti volí dva odborné předměty ze dvou bloků dle svého zájmu na prohloubení znalostí a dovedností.
Studenti ve 3. ročníku studia vypracovávají absolventskou práci. Důraz při vypracování absolventské práce je kladen na vlastní samostatnou práci studenta při řešení úkolu ve studovaném oboru. Studenti í vypracováním práce prokazují schopnost samostatně řešit odborný problém v oboru studia. Obecně to zahrnuje zejména schopnost analyzovat daný problém, schopnost nalézat několik způsobů řešení zadaného problému včetně teoretického základu pro navržené varianty, hledání nejvhodnější varianty na základě rozboru, argumentů a požadavků zadavatele. Nedílnou součástí je závěrečné zhodnocení splnění zadaného tématu a konkrétní doporučení pro zadavatele v souvislosti s řešením úkolu.