Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 63-41-N/07 Marketing pro střední stupeň řízení

Obor vzdělání: 63-41-N/.. Ekonomika a podnikání


Škola:  Obchodní akademie Tomáše Bati a Vyšší odborná škola ekonomická, nám. T. G. Masaryka 3669, Zlín


Charakteristika vzdělávacího programu


Délka denního studijního vzdělávacího programu je tři roky, a to včetně závěrečné čtyřměsíční odborné praxe. Studium je organizováno formou přednášek, seminářů a cvičení. Vstupními podmínkami pro zahájení studia vzdělávacího programu je absolvování střední školy zakončené maturitní zkouškou a splnění stanovených podmínek přijímacího řízení.


Hlavním cílem studia vzdělávacího programu je získání jak vysoké míry všeobecných a odborných znalostí a dovedností, tak i rozvoj žádoucích osobnostních rysů. Tomuto cíli také odpovídá struktura učebního plánu. Ten obsahuje učivo povinného všeobecného a odborného základu, jehož úspěšné osvojení vytváří základ studia specifického pro vzdělávací program Marketing pro střední stupeň řízení. Učivo specifické pro tento vzdělávací program je obsaženo v části povinných předmětů. Odborné znalosti si student může doplnit dle svého zájmu či potřeb studiem volitelných předmětů. Velký důraz při studiu tohoto vzdělávacího programu je kladen na osvojení praktických dovedností z oblasti marketingu. Ty studenti získají mimo jiné řešením praktických případových studií, ve vyšších ročnících studia je jim poskytnuta možnost aplikace znalostí ve specifických projektech aplikovaného výzkumu prováděného pro různé organizace a instituce.


K upevnění a aplikaci znalostí z odborných předmětů, jakož i k hlubšímu osvojení praktických návyků a dovedností potřebných k úspěšnému výkonu profese marketingového specialisty vede studenta také absolvování dlouhodobé odborné praxe (16 týdnů), která je zařazena v šestém studijním období. V průběhu této praxe, kromě podrobného seznámení s dovednostmi potřebnými pro výkon příslušných profesí a svých vlastních pracovních aktivit ve prospěch organizace, u které praktikuje, zpracovává student i svou absolventskou práci. V průběhu této praxe navštěvují žáci seminář k absolventské práci, ve kterém mají nejen možnosti konzultace některých problémů spojených se zpracováním absolventské práce, ale i možnost diskuse k vybraným problémům profilových předmětů. Tyto semináře jsou vedeny vyučujícími těch odborných předmětů, které jsou obsahem absolutoria.


Všeobecné znalosti student získává v povinných předmětech odborného základu. Osvojením požadovaných všeobecných znalostí získává student kromě širšího všeobecného přehledu i pevný základ pro studium odborných předmětů.


Jazykové znalosti student získává a prohlubuje studiem dvou cizích jazyků. V prvním ročníku je plánovaná dotace hodin výuky obou jazyků shodná. Jazyková úroveň studentů je rozdílná, tito jsou rozděleni do skupin podle úrovně znalostí. Studenti, kteří chtějí získat hlubší jazykové znalosti, mohou využít nabídky volitelného předmětu konverzace v cizím jazyce. Tyto předměty jsou vedeny rodilými lektory dle volby příslušného jazyka. Po absolvování prvního ročníku si studenti volí jeden jazyk jako hlavní, přičemž se předpokládá, že z tohoto jazyka bude vykonána jazyková zkouška, která je součástí absolutoria.


Cílem předmětu matematika je seznámit studenty se základy matematické analýzy a lineární algebry. Důraz je kladen zejména na zvládnutí úloh diferenciálního a integrálního počtu reálné funkce jedné proměnné. Dále si studenti osvojí pojmy lineární algebry jako je vektor, matice, determinant a naučí se řešit soustavy lineárních rovnic užitím matic. Cílem předmětu statistika je získání znalostí z oblastí základních statistických pojmů, pravděpodobnostního počtu, znalostí závislosti dvou proměnných, získání dovednosti používat statistických výpočtů k posuzování různých variant rozhodnutí, jakož i využívat pro statistické výpočty prostředků výpočetní techniky.


Do odborného ekonomického základu s využitím znalostí získaných studiem předmětů matematika a statistika je možno zahrnout studium finanční matematiky, ve kterém se studenti kromě základních pojmů tohoto předmětu seznamují i s možnostmi aplikace matematických postupů ve finanční a bankovní praxi, možnostmi matematické analýzy pro finanční rozhodování a využití poznatků z lineární algebry při řešení ekonomických problémů.


Další důležité všeobecné znalosti získává student studiem předmětů psychologie. Cílem studia je získání základních znalostí z oblasti psychologie a jejich využití jak v pracovních činnostech, zejména v oblasti mezilidských vztahů a práce s lidmi, tak i v získání schopnosti hodnotit své chování a vypracovat strategii životního stylu. Cílem předmětů sociální komunikace je vybavit studenty základními teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z oblasti ústní komunikace. Těžiště předmětů spočívá především v získání praktických dovedností z oblasti sociální komunikace.


Pro úspěšné studium vzdělávacího programu Marketing pro střední stupeň řízení je důležité zvládnutí předmětů tzv. odborného základu. Jejich úspěšným absolvováním získají studenti potřebné vědomosti a praktické dovednosti o základních tržních kategoriích a souvislostech v oblasti mikro a makroekonomie, poznatky o ekonomice podniku, jeho organizaci, hospodaření a funkcích, jakož i ucelené znalosti o podstatě managementu (předměty ekonomika a řízení, ekonomie).


Důležité informace rozšiřující nejen studentovy znalosti ekonomické problematiky, ale i jeho možnosti budoucího uplatnění získává student ve druhém ročníku studia v předmětech účetnictví a finanční řízení, které navazují na získané vědomosti v předmětech ekonomie a ekonomika a řízení.


Cílem předmětů účetnictví je prohloubení znalostí získaných v předmětech základy účetnictví či na středních školách ekonomického zaměření. Volitelný předmět účetnictví umožňuje studentům přicházejícím z neekonomických oborů středních škol vniknout do této problematiky a získat potřebné znalosti odpovídající znalostem absolventa střední školy ekonomického zaměření. V předmětu účetnictví prohloubí nejen své znalosti účtování, ale jejich cílem je i získání schopnosti analýzy získaných informací a jejich praktické aplikace v konkrétních účetních problémech nebo pro podnikatelské rozhodování.


V předmětu marketing, který je vyučován ve druhém ročníku získá student základní znalosti marketingové teorie včetně získání dovedností a schopností jejich praktické aplikace, a to především řešením jednoduchých případových studií. Tento předmět tvoří základ pro studium marketingu v dalších povinných předmětech.


Cílem předmětu finanční řízení je objasnit podstatu a principy podnikových financí a vytvořit předpoklady pro osvojení metodických a praktických znalostí, dovedností a návyků v oblasti finančního řízení podniku. Předmět je zaměřen i na získání předpokladů pro samostatné činnosti spojené s hodnocením nákladů, výnosů a výsledku hospodaření.


Odborný základ vzdělávacího programu Marketing pro střední stupeň řízení je doplněn předměty práva a informační technologie. Cílem předmětů právo je osvojení odborné právní terminologie, jakož i dovednostmi koncipovat smlouvy v občansko-právních, obchodních a pracovněprávních vztazích, smlouvy zakládající závazkové vztahy, základní podání soudům a sledovat a hodnotit výsledky působení jednotlivých finančních norem v praxi. Jejich významným cílem je poskytnout studentům základní poznatky o právu zemí EU.


Cílem předmětů informační technologie je získání znalostí a praktických dovedností v ovládání počítače a jeho využívání k získávání nezbytných informací pro řízení. Tomu odpovídá i obsah těchto předmětů, který je zaměřen na osvojení praktických dovedností nutných při vytváření textových dokumentů na úrovni publikace, zvládnutí zpracování a prezentaci dat tabulkového kalkulátoru, při práci s prezentačními programy, při využívání služeb Internetu, jakož i znalostí hardwarového vybavení PC a periferií a využívání sítí. Studenti, kteří si chtějí v závěru svého studia prohloubit své znalosti a dovednosti ve využití výpočetní techniky, mohou využít možnosti studia volitelného předmětu základy počítačové typografie a počítačová grafika.


Zvládnutí odborného základu vytváří předpoklady dalšího studia specializace vzdělávacího programu Marketing pro střední stupeň řízení. Své vědomosti a dovednosti si student ve druhém a třetím ročníku prohlubuje studiem povinných předmětů, které jsou specifické pro tento vzdělávací program. Je to především předmět aplikace marketingu, který se věnuje ve druhém ročníku především problematice marketingového výzkumu a ve třetím ročníku se soustředí na oblast marketingové komunikace, služeb a mezinárodního marketingu. Cílem části marketingový výzkum je pochopení jeho role a metod, dále získání vědomostí jak z tvorby marketingového informačního systému a jeho využívání, tak i z oblasti průzkumu spotřebitelského a průmyslového trhu a empirického výzkumu. K osvojení dovedností nezbytných pro praktické využití metod a nástrojů marketingového výzkumu přispívá i aktivní účast studentů na aplikovaném marketingovém výzkumu.


Marketingová komunikace má v rámci aplikací marketingu přispět k pochopení jejího významu a postavení v marketingovém mixu. Student získá znalosti nejen jednotlivých typů stimulace, ale i znalosti organizace a aktivit u hlavních subjektů propagace. Součástí předmětu je i vysvětlení problematiky osobního prodeje, zejména výhod a přínosů osobní komunikace a prodejních dovedností a osvojení technik osobního prodeje.


V rámci části marketing služeb se student seznámí s podstatou a charakteristikou terciálního sektoru v ekonomice ČR a se specifikou marketingu služeb, s marketingovým mixem služeb, tvorbou a dodáním služeb a marketingovou komunikací a strategií ve službách. Pozornost je věnována řízení kvality služeb.


Součástí předmětu aplikace marketingu je i oblast mezinárodního marketingu, jehož cílem je prohloubit znalosti marketingové teorie v oblasti nadnárodního marketingu. Poskytuje studentům možnost aplikovat získané vědomosti a dovednosti k řešení marketingových problémů, především z pohledu evropské dimenze.


Dalším předmětem patřícím do povinných předmětů patří logistika. Absolvováním předmětu logistika získá student teoretické znalosti i praktické poznatky týkající se časové, prostorové a informační transformace při pohybu hmot, dále systémově teoretické interpretace materiálových toků včetně informačního systému pro jejich řízení a kontrolu. Studenti se seznámí s charakteristikou logistických činností v podniku, s marketingovou logistikou, s logistikou v zásobování, skladování, s výrobní logistikou, logistikou v dopravě a managementem fyzické distribuce. Povinné předměty, které studenti vzdělávacího programu Marketing pro střední stupeň řízení absolvují v závěrečném ročníku svého studia prohlubují a rozšiřují jejich vědomosti v oblasti marketingové teorie a současně přispívají k osvojení praktických dovedností zejména řešením případových studií a aktivní účasti na aplikovaném výzkumu uskutečňovaném školou. Předmět finanční analýza pro vzdělávací program Marketing pro střední stupeň řízení podává přehled o podstatě a metodách finanční analýzy, vysvětluje rozdíl mezi interní a externí analýzou, seznamuje s informačním systémem pro finanční analýzu. Ukazuje, jak lze hodnotit finanční zdraví firmy a jak je možné předpovídat finanční tíseň.


Studenti vzdělávacího programu Marketing pro střední stupeň řízení mohou dle svého zájmu či potřeby doplnit své odborné znalosti studiem volitelných předmětů. Kromě již zmíněných volitelných předmětů, jejichž cílem je vyrovnat rozdílné znalosti studentů (seminář z matematiky, účetnictví, konverzace v cizím jazyce), přicházejících na vyšší odbornou školu z různých typů středních škol se jedná o volitelné předměty, které mohou doplnit jejich vědomosti z oblastí budoucího uplatnění v praxi. Tyto předměty situovány v učebním plánu většinou do druhého a zejména třetího ročníku, kdy student začíná uvažovat o svém budoucím zařazení. Tyto předměty rozšiřují jednak možnosti profesní orientace, jednak prohlubují znalosti ve zvoleném vzdělávacím programu. Mezi tyto předměty patří: sportovní aktivity, sociální komunikace, řízení lidských zdrojů, interkulturní marketing, masmediální komunikace, rozvoj kariéry, kvantitativní metody v ekonomii, kultura a technika mluveného projevu, veřejná správa, etika v podnikání, evropská integrace, projektové řízení v EU, environmentální ekonomie, základy počítačové typografie, počítačová grafika, bankovnictví a marketing maloobchodu.


Cílem již zmíněného předmětu seminář z matematiky je vyrovnání různé úrovně vstupních znalostí středoškolské matematiky u studentů. Prohlubuje a procvičuje jejich znalosti z vybraných kapitol středoškolské matematiky potřebných ke zvládnutí učiva předmětu Matematika. Také cílem předmětu účetnictví je vyrovnání a sjednocení znalostí a vědomostí studentů přicházejících z různých typů středních škol. Je určen především studentům ze středních škol neekonomického zaměření. Absolvováním předmětu konverzace v cizím jazyce si student může prohloubit a upevnit dosavadní jazykové dovednosti a zvýšit plynulost mluveného projevu. Získá vyšší stupeň jistoty v poslechovém porozumění a vlastním vyjadřování, bude schopen vytvořit vlastní souvislý projev na dané téma.


Cílem předmětu sociální komunikace je vybavit studenty především praktickými dovednostmi z oblasti stylizace písemností v obchodním styku, při nástupu do zaměstnání, při uzavírání obchodně závazkových vztahů, v ostatních právních písemnostech včetně úpravy všech písemností v souladu s platnou normou.


Absolvováním předmětu řízení lidských zdrojů získá student teoretické znalosti i praktické poznatky týkající základů personálního řízení, jeho metodách a problémech v praxi. Student bude schopen vytvořit si ucelený obraz o personálním řízení, jeho cílech, metodách a prostředcích, znát podstatu a orientovat se v základních činnostech personálních manažerů a prakticky řešit základní problémy týkající se personální práce v podnicích.


V předmětu interkulturní marketing si studenti prohloubí vědomosti marketingové teorie v oblasti interkulturního marketingu. Předmět se zaměřuje především na specifické oblasti chování obyvatel EU vyplývající jednak ze společné identity, jednak z kulturních rozdílů jednotlivých států a jejich srovnání s typologií a standardy kultury obyvatel ČR. Obsahem předmětu je i praktické promítnutí mezikulturních rozdílů do specifické oblasti marketingového mixu s důrazem položeným na marketingové komunikace.


Cílem předmětu bankovnictví je získání uceleného obrazu o bankovním systému, o funkcích centrální banky a hlavních úkolech bank komerčních. Studenti se na základě konkrétních praktických úkolů a cvičení seznamují s činností komerčních bank v České republice. Činnost zahraničních komerčních bank je sledována pomocí internetu.


V předmětu masmediální komunikace se seznámí studenti se základními pojmy a termíny z oblasti masové komunikace a masových médií. Výuka má vybavit studenty potřebnými znalostmi o funkci masových médií v moderní společnosti, o jejich členění, cílových skupinách a o typech a útvarech masmediálních komunikátů, aby byli schopni analyzovat je zejména pro účely své profese. Ve cvičeních získají dovednosti tvořit masmediální sdělení různých funkcí a vyjadřování, hlavně v oblasti odborné komunikace.


Absolvováním předmětu logistika získá student teoretické znalosti i praktické poznatky týkající se časové, prostorové a informační transformace při pohybu hmot, dále systémově teoretické interpretace materiálových toků včetně informačního systému pro jejich řízení a kontrolu. Studenti se seznámí s charakteristikou logistických činností v podniku, s marketingovou logistikou, s logistikou v zásobování, skladování, s výrobní logistikou, logistikou v dopravě a managementem fyzické distribuce.


V předmětu základy počítačové typografie se student seznámí se základními typografickými pojmy, pravidly a s historickým vývojem typografie. V praktické části předmětu se naučí pracovat s aplikací Corel DRAW. Student si bude schopen vytvořit reklamní tiskovinu, např. vizitku, leták, plakát apod.


Po absolvování předmětu počítačová grafika student bude rozlišovat mezi vektorovou a bitmapovou grafikou a bude schopen zvolit vhodný program. Naučí se rozpoznat různé formáty obrázků. Prakticky zvládne základy práce s obrázky v aplikacích Corel DRAW a Corel PHOTO-PAINT (bude umět naskenovat obrázek a upravit jeho velikost, vyretušovat nečistoty, vytvořit z obrázků koláž).


V předmětu rozvoj kariéry získá student teoretické znalosti i praktické poznatky týkající se začátku a rozvoje jeho profesní kariéry a zlepšení jeho šance tak, aby se lépe uplatnil na trhu práce.


Cílem předmětu kultura a technika mluveného projevu je vybavit studenty základními teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi, aby byli schopni vystupovat s vytříbenými projevy ve sféře veřejné věcné jednací i přesvědčovací komunikace. Studují se všechny roviny mluvené řeči a výslovnostní styly. Pozornost se věnuje také výslovnosti cizích a přejatých slov i zkratek v českém jazykovém kontextu. Všechny složky se hodnotí a prakticky procvičují.


V předmětu evropská integrace se seznámí studenti s institucionálním uspořádáním Evropské unie, zaměřením jednotlivých orgánů a základní oblasti politiky EU. Problematika rozšiřování EU a požadavky na reformu v souvislosti s rozšiřováním počtu členských zemí EU.


Cílem předmětu etika v podnikání je vést studenty k takovému pojetí podnikání a managementu, které jeho činnost a výsledky nepoměřuje jen prostřednictvím ekonomické efektivnosti, ale i etickými kritérii s přihlédnutím k situaci formujícího se podnikatelského prostředí v České republice.


Environmentální ekonomie je úvodem do problematiky ekonomických souvislostí ochrany životního prostředí. Zabývá se podhodnocením přírodního a sociálního kapitálu, kritikou skrytých předpokladů ekonomie (jak vidí ekonomie člověka a přírodu, neplacená práce lidí a přírody, domácí produkt a blahobyt). Problémy znečišťování ŽP environmentální ekonomie řeší internalizací externalit a přímými či nepřímými nástroji politiky ŽP (alternativní indikátory, ekologické daně...). Student bude mít rovněž příležitost seznámit se s alternativními ekonomickými strukturami (systémy místní měny, etické a sociální investování, zemědělské kluby a další).

Zpět