Vzdělávací program: 63-41-N/08 Zahraniční obchod
Obor vzdělání: 63-41-N/.. Ekonomika a podnikání
Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.
Detailní informaci získáte porovnáním charakteristik vzdělávacího programu těchto škol:
Obchodní akademie, Střední odborná škola knihovnická a Vyšší odborná škola, Kotlářská 9, Brno
GOODWILL - vyšší odborná škola, s.r.o., Prokopa Holého 400, Frýdek-Místek
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Cílem vzdělávacího programu je vybavit absolventy vysokou úrovní ekonomických a jazykových znalostí. Vést je k týmové práci, samostatnému řešení úkolů, samostudiu, zodpovědnosti, preciznosti, flexibilitě. Co se týká ekonomických znalostí a dovedností, je hlavním cílem naučit studenty pracovat s ekonomickými informacemi, využívat je při řízení firmy nebo svěřeného útvaru. Vzhledem k tomu, že jsou studenti připravováni především na pozici obchodník pro zahraniční trhy, je nezbytné seznámit je s fungováním společného evropského trhu, ale i s fungováním trhů ve třetích zemích. Naučit je tyto zahraniční trhy zpracovávat, správně komunikovat s obchodními partnery, kteří často mohou pocházet z odlehlých, pro nás exotických zemí. Veškeré operace se naučí realizovat tak, aby vedly k maximálně efektivnímu využívání potenciálu firmy.
Jazyková příprava spočívá především v komunikativním pojetí výuky. U prvního cizího jazyka, který je součástí závěrečné zkoušky absolutoria, je cílem rozvíjet u studentů jejich komunikativní dovednosti zejména při obchodním jednání a v úředním styku. Studenti si osvojí složitější formy obchodní korespondence, naučí se získávat informace z odborného textu a dále s nimi pracovat. Studenti se posunou z výchozích znalostí na úroveň B1 až B2 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. U druhého jazyka je cílem naučit studenty v tomto jazyce komunikovat na běžná témata z osobního i pracovního života.
Studenti jsou zdokonalováni v rétorice, precizním a srozumitelném vyjadřování, aktivním naslouchání a ostatních oblastech komunikace, jako nezbytném předpokladu pro práci s kolektivem.
Charakteristika vzdělávacího programu
Studenti jsou připravováni pro uplatnění v praxi v systému povinných předmětů, povinně volitelných předmětů a volitelných předmětů.
Skupina povinných předmětů představuje základ vzdělání poskytovaný v daném kmenovém oboru vyšší odborné školy. Obsahuje předměty, které jsou součástí absolutoria, a rovněž odbornou praxi. Znalosti a dovednosti získané v povinných předmětech jsou rozhodující pro dobré zvládnutí činností na pracovních pozicích, ke kterým jsou studenti připravováni. Jde především o znalosti ekonomické, jazykové a schopnost využívat informační technologie.
Skupina povinných volitelných předmětů nabízí studentům na výběr další předměty, ve kterých mohou studenti získat jednak základní znalosti potřebné pro úspěšné zvládnutí povinných předmětů, dále si mohou vybrat předměty podle předpokládaného pracovního uplatnění, které jim pomohou doplnit a rozšířit si znalosti a dovednosti získané ve skupině povinných předmětů. Studenti si z povinných volitelných předmětů vyberou pouze některé, a to v rozsahu hodinové dotace stanovené učebním plánem. Volitelné předměty jsou nabízeny studentům s cílem rozšířit jejich odborné znalosti nebo dovednosti směřující k rozvoji jejich osobnosti. Studenti si volí předmět s celkovou hodinovou dotací uvedenou v učebním plánu.
Připravenost absolventa vyšší odborné školy pro praxi je ve srovnání se standardním středoškolským vzděláním s maturitou výrazně vyšší. Velký důraz je kladen na praktickou stránku výuky. Ta je realizována ve cvičeních simulací praktických situací, se kterými se mohou v hospodářské praxi setkat. Ještě hlouběji se s hospodářskou sférou a jejím provozem seznámí v předmětu odborná praxe. Praxe probíhá na vybraných pracovištích výrobních i obchodních podniků, reklamních agentur, institucí zaměřujících se na podporu podnikatelů při realizaci zahraničně obchodních činností, v bankách apod., a to v celkovém rozsahu 18 týdnů u studentů denního studia. Studenti dálkového studia realizují praxi ve firmě, kde mají uzavřený pracovní poměr v celkovém rozsahu 100 hodin.
Tříleté studium vyšší odborné školy je zakončeno absolutoriem, jehož součástí je zkouška z odborných předmětů, zkouška z cizího jazyka a obhajoba absolventské práce. Zkouška z odborných předmětů se skládá ze tří odborných předmětů, které jsou stěžejní pro vymezení profilu absolventa. Jedná se o zahraniční obchod, marketing a mezinárodní finance. Zkouška z cizího jazyka se týká hlavního, tj. prvního cizího jazyka. Absolventská práce je výstupem odborné praxe. Student v ní řeší zadání, vyplývající z požadavků podniku, kde praxi vykonával. Úspěšným složením zkoušek absolutoria získá absolvent oprávnění užívat za jménem označení „diplomovaný specialista“ (zkráceně „DiS.“).
Vyšší odborné vzdělávání se uskutečňuje v denní a dálkové formě. Denní forma vzdělávání je organizovaná pravidelně každý den v pětidenním vyučovacím týdnu v průběhu školního roku. Hodinová dotace jednotlivých předmětů je uvedena v učebním plánu. Dálková forma vzdělávání představuje samostatné studium spojené s konzultacemi, které probíhají zpravidla jedenkrát za čtrnáct dní v průběhu školního roku, a to v pátek a v sobotu, v celkovém rozsahu daném učebním plánem.
Výuka v obou formách probíhá ve studijních skupinách, které jsou podle potřeby a nároků konkrétního vyučovacího předmětu děleny na menší skupiny, případně spojovány. Potřeba dělení a spojování studijních skupin vychází z kapacity odborných učeben, efektivnosti výuky u jazyků a zvolené formy výuky vyučovaného předmětu.
Součástí vzdělávacího programu je i řízená odborná praxe. Studenti denní formy vzdělávání ji absolvují v celkovém rozsahu 18 týdnů na vybraných pracovištích. Studenti dálkové formy vzdělávání ji absolvují ve firmě svého zaměstnavatele v celkovém rozsahu 100 hodin. Pokud v době studia nejsou v pracovním poměru, pak musí praxi v rozsahu stanoveném učebním plánem rovněž vykonávat na vybraných pracovištích.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program má dvě zaměření: Zahraniční obchod v malých a středních podnicích a Informační technologie v zahraničním obchodu. Studium je modulární. Modul je uzavřen zkouškou nebo započteno s klasifikací nebo započteno s určitým počtem kreditů. Kredity představují bodové ohodnocení modulů, které musí student získat k úspěšnému zvládnutí výuky. Stanovení počtu kreditů se odvíjí od váhy předmětu, počtu kontaktních hodin apod. Ve vzdělávacím programu se vyskytují moduly standardní, odborně profesní i projektové.
Mezi jednotlivými moduly existují určitá pravidla návaznosti. Vzdělávací program se tak stává pružným a variabilním.
Absolvent vedle odborných znalostí techniky fungování zahraničního obchodu prohloubí i znalost dvou cizích jazyků a osvojí si problematiku práce s PC. Jazykové vzdělání směřuje ke komunikativním dovednostem, podporuje kognitivní dovednosti studentů, hlubší chápání zvoleného oboru studiem cizojazyčné literatury a rozšiřuje jejich celkový rozhled o multikulturní a sociokulturní poznatky, ovlivňuje rozvíjení jejich osobnosti a jejich začleňování do společenských struktur.
Jazykové vzdělání je rozčleněno v modulu povinném, povinně volitelném a volitelném (konverzace ke studovaným jazykům, případně další jazyk z nabídky školy).
Studium zaměřené na Zahraniční obchod v malých a středních podnicích vychází z potřeby praxe a reaguje na skutečnost, že na rozdíl od velkých podniků v malých a středních podnicích musí být určitá univerzálnost, tj. širší znalost problematiky zahraničního obchodu. Studium poskytuje absolventům znalosti z oblasti ekonomiky a podnikání v zahraničním obchodě tak, aby byli schopni po absolvování školy samostatně vykonávat rozhodovací, odborné a řídící funkce v podnicích zabývajících se tuzemským, interkomunitárním a v neposlední řadě i zahraničním obchodem. Hlouběji se seznámí s obchodním a mezinárodním právem. Získá znalosti z aktivního využívání celního kodexu Evropské unie. Současně bude absolvent schopen samostatného podnikání.
Studium zaměřené na Informační technologie v zahraničním obchodě poskytuje absolventům odborné znalosti nejen z oblasti ekonomiky a podnikání, ale především z oblasti práce s počítačem. Absolvent si prohloubí znalost informačních technologií zaměřených na operační systémy, počítačové sítě a komunikační prostředky. Prohloubí si znalosti aplikačního softwaru a zefektivní využívání informačních technologií pro zvýšení pracovního výkonu a konkurenceschopnosti. Absolventi budou připraveni vykonat zkoušky ECDL (European Computer Driving Licence) a získat tak evropsky uznávanou kvalifikaci. Získáním ECDL Certifikátu budou mít výhodnější pozici na trhu pracovních míst v zemích Evropské unie.
Studium je výrazně zaměřeno na požadavky praxe. Teoretická příprava je uskutečňována v teoretickém vyučování a zahrnuje všeobecné vzdělávání a specifické odborné vzdělávání. Praktická příprava se uskutečňuje dvěma formami, a to praktickým vyučováním ve škole a odbornou praxí na pracovištích právnických nebo fyzických osob. Probíhá v rámci přednášek a následně pak jednotlivým seminářů, cvičení a konzultací, velký důraz je kladen na samostudium. Důležitou součást výuky tvoří přednášky odborníků z praxe a exkurze. Některé moduly, především pak výuka cizích jazyků a informatiky mají charakter cvičení.
Důležitou součástí studia je odborná praxe v celkové délce 16 týdnů. Studenti si upevní a prohloubí získané znalosti a dovednosti na pracovišti. Dojde k osvojení praktických návyků a dovedností potřebných pro výkon zvolené profese.