Vzdělávací program: 63-41-N/12 Ekonomika a management podniku
Obor vzdělání: 63-41-N/.. Ekonomika a podnikání
Škola: Gymnázium, Střední odborná škola a Vyšší odborná škola, Husovo náměstí 1, Ledeč nad Sázavou
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávání je zaměřeno na přípravu kvalifikovaných odborníků ve středním managementu strojírenských, ostatních průmyslových i obchodních podniků. Absolvent je schopen tvůrčím způsobem aplikovat znalosti z teorie managementu, marketingu, podnikové ekonomiky, účetnictví a psychologie práce v těchto podnicích. Při řešení složitějších ekonomických problémů ovládá analytický a systémový přístup, uplatňuje metody statistické a rozhodovací analýzy a efektivně využívá výpočetní techniku. Je adaptabilní na nové poznatky v oboru.
Cílem vzdělávacího programu je vést studenta nejen k týmové práci, ale i schopnosti samostatně formulovat cíle, pracovní úkoly, organizovat, rozhodovat, analyzovat a vykonávat činnosti na pozicích samostatných techniků ve strojírenských podnicích nebo při ekonomických činnostech. Absolvent samostatně aplikuje získané vědomosti a návyky při řešení konkrétních problémů.
V ekonomickém zaměření je snaha, aby absolvent získal znalosti a dovednosti z účetnictví, manažerského účetnictví, finančního managementu, statistiky a mezinárodního obchodu. Absolvent bude dobře připraven nejen na samostatnou odbornou práci, ale i k uplatnění v praxi jako vedoucí nebo člen realizačního týmu v oblastech, zaměřených na ekonomické a technické činnosti.
Cílem vzdělávacího programu se zaměřením ekonomickým je zvládnutí praktických dovedností a vědomostí při ekonomických činnostech podniku.
Cílem vzdělávacího programu se zaměřením strojírenským je zvládnutí praktických strojírenských vědomostí a dovedností. Student si prohlubuje odborné znalosti studiem technologie slévání, tváření, tepelného zpracování, svařování, povrchových úprav, zkoušení materiálů a technologie obrábění, včetně programování NC strojů.
Ve strojírenském zaměření je snaha, aby absolvent získal znalosti z konvenčních i nekonvenčních strojírenských technologií. Nezbytné jsou znalosti a dovednosti z počítačové podpory, založené především na uplatnění CAD/CAM metod. Takto bude absolvent dobře vybaven nejen pro samostatnou odbornou práci, ale i k získání uplatnění v praxi jako vedoucí nebo člen realizačních týmů zaměřených na technologii, konstrukci a řízení jakosti.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Vzdělávací program Ekonomika a management podniku obsahuje povinné moduly, dále povinné moduly v závislosti na zaměření vzdělávacího programu a volitelné moduly.
Obsah vzdělávacího programu vychází vstříc požadavkům praxe, velký důraz je kladen na praktickou aplikaci teoretických poznatků. Povinné moduly rozvíjejí a prohlubují znalosti, které student získal ukončením středního vzdělání. Jsou zaměřené na zvládnutí odborné terminologie v cizím jazyce a na získání širších vědomostí a dovedností z ekonomie, ekonomiky, daní a daňového řádu, managementu, marketingu, účetnictví a předpisů souvisejících s podnikatelskou a řídící činností.
Student získá dovednosti, které jsou nezbytné pro úspěšné vedení pracovních týmů. Syntéza odborných znalostí ekonomického a technologického charakteru umožní studentovi řešit ekonomické, projektové i provozní úlohy ve výrobě s rozsáhlým využitím počítačové podpory. Aplikovaná výpočetní technika přispívá k získání schopnosti užívat moderní informační technologie i při řešení složitých problémů na různých úrovních řízení.
Student získává, kriticky hodnotí, zpracovává a aktivně využívá informace o ekonomických a technických jevech. Zvládnutím moderní výpočetní techniky absolvent získá konkurenceschopnost na tuzemském i evropském pracovním trhu.
Ve druhém a třetím ročníku se student profiluje pomocí povinných modulů podle svého zaměření na strojírenské nebo ekonomické. Odborně rozvíjí vzdělávání podle zaměření vzdělávacího programu.
Součásti výuky je v 1. a 2. ročníku souvislá 14denní odborná praxe v podnicích či státních institucích. Velký význam má odborná praxe začleněná do zimního období 3. ročníku v délce 16 týdnů. Cílem odborné praxe je pomoci studentovi k aplikaci vědomostí a dovedností na praktické činnosti v podniku. Přispěje k navázání kontaktů a k pokračování v zaměstnání po skončení studia.
Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolvent byl schopen řešit samostatně pracovní i mimopracovní problémy a aby se absolvent vyjádřil v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích.
Při vzdělávání se uplatňují takové didaktické postupy, které umožňují rozvíjet týmovou práci, důraz je kladen na rozvíjení takových metod myšlení, které vytváří předpoklady pro samostatnou tvůrčí práci a rozhodování, rozvíjení schopnosti aplikace vědomostí a dovedností při samostatném řešení cílů a úkolů.
Student využívá vhodné způsoby k efektivnímu zapamatování, plánuje vhodně vlastní učební činnost, projevuje ochotu k učení, vyhledává, třídí, propojuje a hodnotí informace, využívá ke komunikaci vhodné kompenzační strategie (gestikulaci, převedení hovoru na jiné téma, vyhnutí se oblasti, na kterou nestačí, grafické znázornění myšlenek). Využívá vhodné sociální strategie při komunikaci a při řešení komunikativních problémů prokáže vytrvalost.
Při výuce se využívá odborná literatura, časopisy, učitelé studenty odkazují na různé zdroje informací (webové stránky, Internet, odbornou literaturu). Student je veden k samostatné práci a hledání nových řešení, případně alternativních postupů, zkoumání a reakce na problémy. Veškeré informace se studentovi prezentují s poukazem na jejich praktické využití a v některých modulech jsou konfrontovány s novelizací právních předpisů. Student je veden k hodnocení prezentací ostatních studentů.
Cílem povinných modulů je vytvořit, vzájemným prolínáním jednotlivých modulů, předpoklady pro další rozvoj osobnosti studenta. Vzdělávání navazuje na vědomosti, dovednosti a postoje získané na střední škole. Zdůrazňuje se samostatnost studenta, připravenost k práci v podmínkách rychle se měnící společnosti. Ve všeobecném vzdělávání je důraz kladen na jazykovou, společenskovědní, matematickou oblast. Ostatní povinné moduly připravují studenta pro výkon samostatných pozic v podnicích při strojírenských nebo ekonomických činnostech.
V rámci povinných modulů má student možnost získat a prohloubit svoje znalosti z oblasti managementu a posílit znalosti z oblasti strategických procesů v managementu, jejich projektování a implementaci.
Ve třetím ročníku student zpracovává absolventskou práci podle potřeb podniku zadanou ředitelem školy k 30. září kalendářního roku. Problematiku danou zadáním absolventské práce řeší student v Semináři k absolventské práci. Vedoucí absolventské práce kontroluje průběžné zpracování absolventské práce na konzultacích. Absolventská práce obsahuje teoretické znalosti a praktické dovednosti získané v odborných modulech. Student tyto znalosti aplikuje na praktické činnosti v podnicích. Cílem absolventské práce je řešení určité podnikové problematiky, které znamená pro podnik nebo pro praxi přínos.