Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 63-41-N/15 Účetnictví


Obor vzdělání: 63-41-N/.. Ekonomika a podnikání


Škola: Obchodní akademie a Vyšší odborná škola ekonomická, Jiráskova 1615, Tábor



Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Cílem programu je připravit flexibilního absolventa, který zvládá problematiku daňové evidence i účetnictví, dokáže ekonomicky vyhodnocovat účetní informace, má vysoké znalosti z ekonomiky, managementu, marketingu a práva. Získané kompetence dokáže absolvent samostatně uplatnit jak v pozicích nižšího, tak středního managementu  nebo v účetních, kontrolních nebo poradenských útvarech. Důraz je kladen na samostatnost studenta při plnění úkolů, jeho znalosti a praktické dovednosti při zpracování účetních operací, práci s ekonomickými dokumenty v české i cizojazyčné verzi a v neposlední řadě na osvojení požadavků profesní adaptability a ochoty dále se profesně rozvíjet a vzdělávat.


Obsah vzdělávání je členěn do povinných a nepovinných vyučovacích předmětů a lze jej  obměňovat tak, aby pružně reagoval na poptávku trhu práce.


Obsahové vymezení


Cizí jazyk I.

Cílem předmětu je upevnit studentům dosavadní znalosti, rozvinout jejich slovní zásobu v obecné i odborné rovině, osvojit si komunikaci o odborné problematice, připravit se na vedení obchodních jednání s partnery a zdokonalit si stylizaci souvislého projevu. Během vzdělávání se naučí studenti zpracovávat odborný text, naváží na znalosti z ekonomiky a účetnictví a přitom si upevní a rozšíří gramatické znalosti.


Cizí jazyk II.

Předmět seznámí studenty  se základní gramatickou strukturou jazyka, s pravidly fonetiky, pravopisu i větnou stavbou jazyka, postupně zdokonalí jejich komunikativní dovednosti tak, aby studenti mohli reagovat v běžných životních situacích a správně porozuměli obecnému i odbornému ekonomickému ústnímu i písemnému projevu.


Komunikativní dovednosti

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pravidly sociální komunikace, s prostředky verbální a nonverbální komunikace. Obsahem předmětu je také naučit studenty využívat získané dovednosti v telefonickém styku, v chování na veřejnosti, v jednání s lidmi, v řešení problémů i v komunikaci manažera.


Matematika

Cílem předmětu je seznámit studenty se základy matematické analýzy a poskytnout jim matematický aparát potřebný pro výpočty v odborných předmětech. Absolventi tohoto předmětu jsou schopni definovat vlastnosti funkcí, umí výpočty derivací a vybraných integrálů a dokážou aplikovat získané dovednosti a vědomosti v odborných předmětech.


Účetnictví

Jedná se o stěžejní odborný předmět tohoto typu vzdělávání, jenž je zaměřený na získání praktických odborných znalostí a vypěstování schopností operativně se přizpůsobovat měnícím se ekonomickým podmínkám a samostatně si osvojovat nové poznatky. Cílem je poskytnout hlubší znalosti účetního systému a daňové soustavy v oblasti praktického uplatňování daňových zákonů v návaznosti na účetnictví. Dalším cílem je  naučit studenty komplexně posuzovat ekonomické jevy    a na základě jejich analýzy formulovat závěry pro potřeby řídící činnosti.


Cvičení z účetnictví

Předmět seznamuje s účetnictvím jako systémem informací o majetku, závazcích a hospodaření právnických a fyzických osob a umožní studentům osvojit si praktickou znalost účtování v účetnictví, daňové evidenci a vnitropodnikovém účetnictví. Předmět  prohlubuje znalosti a praktické účetní dovednosti v těchto oblastech.


Finanční rozhodování

Cílem tohoto předmětu je naučit studenty rozpoznávat peněžní toky v podniku a posoudit jejich dopad do hlavních účetních výkazů. Dalším posláním je naučit studenty analyzovat finanční situaci firmy, posuzovat investiční záměry prostřednictvím dynamických a statických ukazatelů a vyhodnocovat vhodnost projektů z hlediska všech ukazatelů.


Ekonomika

Cílem předmětu je naučit studenty orientovat se v základních ekonomických kategoriích a v podmínkách tržního hospodářství, chápat souvislosti ekonomických  jevů a procesů a získat všeobecný rozhled v základních makro- i mikroekonomických otázkách. Předmět má dále umožnit studentům nadhled a pochopení souvislostí v ostatních ekonomických předmětech, ve kterých jsou poznatky tohoto předmětu dále rozvíjeny.


Marketing

Předmět poskytne studentům hlubší pohled na význam marketingu a jeho podstatné rysy.  Podrobně seznámí studenty s nástroji marketingu a jejich praktickým využitím ve vztahu k produktu, ceně, komunikaci a distribuci, dále podá ucelenou charakteristiku provázanosti jednotlivých proměnných marketingového mixu,  objasní potřebu koordinovaného přístupu při aplikaci  souvisejících typů marketingových politik.


Management

Cílem předmětu je naučit studenty orientovat se v základních pojmech managementu, ovládat postupy a principy plánování, znát metodologii organizačních struktur, rozumět základním motivačním teoriím, ovládat průběh kontrolních činností. Studenti získají také ucelený přehled o činnosti personálního pracovníka ve firmě.


Informatika (pro mírně pokročilé)

Jde o předmět, jehož úkolem je naučit studenty ovládat a používat základní prostředky výpočetní techniky a využívat základní informační technologie pro zkvalitnění a zefektivnění jejich práce. Tento  předmět je také přípravou pro používání výpočetní techniky v odborných předmětech. Dalším cílem předmětu je naučit studenty publikovat výsledky své práce s využitím moderních informačních prostředků.


Informatika (pro pokročilé)

Úkolem tohoto předmětu je upevnit a prohloubit vědomosti, dovednosti a návyky studentů v oblasti výpočetní techniky a informačních technologií a jejich využití pro zkvalitnění a zefektivnění práce. Dalším cílem předmětu je také příprava pro používání výpočetní techniky v jiných předmětech.


Aplikovaná informatika

Tento předmět navazuje na předmět Informatika a má za úkol připravit studenty k elektronickému zpracování rozsáhlejších témat, což využijí při tvorbě absolventské práce a v praxi. Předmět poskytne studentům dovednosti a znalosti týkající se prezentací a vytvoření vlastního webu.


Integrovaný ekonomický předmět

Předmět slouží k prohloubení a procvičení praktických ekonomických a účetních dovedností prostřednictvím vypracovávání souvislých příkladů. Hlavní náplň předmětu tvoří zpracování účetní agendy na PC prostřednictvím profesionálního účetního softwaru. Předmět vede studenty k samostatnému řešení ekonomických a účetních úloh (od založení firmy až po účetní závěrku).


Písemná a elektronická komunikace

Posláním tohoto předmětu je vypěstovat kultivovaný projev studentů. Prvním cílem je naučit studenty ovládat klávesnici počítače hmatovou metodou naslepo, což jim zefektivní jejich práci, dalším cílem je zvládnutí obchodních i právních písemností, sestavení životopisu a vypracování ostatních personálních písemností. Studenti budou seznámeni se stávající normou pro úpravu písemností, elektronickou komunikací a komunikační technikou. Důraz bude kladen  na individuální sledování aktuálního stavu elektronické komunikace, protože její vývoj je velmi rychlý.


Základy bankovnictví

Základním cílem předmětu je naučit studenty teoretickým vědomostem z bankovní praxe, které by měli uplatnit jak v praktickém životě, tak ve finančních institucích a v sektoru služeb. Studentům je také nabídnut ucelený přehled o metodologii členění bankovních obchodů.


Psychologie pro ekonomy

Primárním cílem je utvoření systému teoretických vědomostí a poznatků, které jsou výchozím bodem pro základní pochopení faktorů, které podmiňují lidské chování a jednání v průběhu pracovní činnosti, dále pak umožní proniknutí do problematiky řízení a vedení lidí.  Sekundárním cílem je utvoření základních psychosociálních dovedností, které determinují efektivitu a úspěšnost fungování jedince v lidské společnosti i pracovním procesu.


Statistika

V předmětu se studenti seznámí se základními statistickými pojmy, dále s etapami statistického zkoumání, se zpracováním statistických údajů pomocí statistických metod a kvantitativních ukazatelů a s jejich tabelární a grafickou prezentací. Osvojené vědomosti a dovednosti  studenti aplikují v ostatních odborných předmětech.


Právo

Cílem předmětu je poskytnout studentům přehled o právním řádu ČR v jednotlivých právních odvětvích, naučit pracovat studenty se Sbírkou zákonů ČR, rozlišovat druhy právních norem podle právní síly a aplikovat normu na konkrétní případ. Předmět učí studenty přesně se vyjadřovat a logicky myslet při pochopení obsahu právní normy a její interpretaci. Cílem je také aplikace získaných vědomostí na řešení praktických případů.


Odborná praxe

Předmět slouží k ověření teoretických znalostí z odborných ekonomických předmětů a k procvičení praktických dovedností v ekonomické realitě. Cílem je také, aby studenti prostřednictvím každodenní praxe nabyli nové informace z reálných situací, poznali organizační strukturu organizací, naučili se odpovědně plnit zadané úkoly jak samostatně, tak v týmu spolupracovníků. Ve třetím ročníku prostřednictvím praxe získají podklady pro zpracování absolventské práce.


Konverzace v cizím jazyce

Cílem předmětu je upevnit znalosti a dovednosti cizího jazyka. Předmět má umožnit praktické využití jazyka v každodenní komunikaci při různých příležitostech (osobních, pracovních, společenských). Předmět má posílit procvičení odborné slovní zásoby i odborných témat z oblasti kultury, ekonomie a politiky. Dalším cílem je prohloubit schopnosti porozumění a poslechu.


Tělesná výchova

Cílem předmětu je komplexní zvýšení úrovně pohybových dovedností s přihlédnutím k fyzickým dispozicím, zdravotnímu stavu a zájmu. Absolventi jsou schopni orientovat se v základních otázkách vlivu pohybových aktivit na tělesné a duševní zdraví, osvojí si využití kompenzačních, relaxačních a vyrovnávacích cvičení s ohledem na převažující způsob života a charakter pracovní zátěže.


Podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví


Neoddělitelnou součástí vyučování je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny a požární ochrany. Výchova k bezpečnosti je součástí každého vzdělávacího předmětu a vychází z právních a ostatních předpisů platných v době výuky. Tyto požadavky  budou doplněny jednotlivými vyučujícími o vyčerpávající informace o možných rizicích ohrožení života a zdraví.


Prostory pro výuku musí odpovídat svými podmínkami požadavkům stanoveným  zdravotnickými předpisy, zejména Vyhláškou Ministerstva zdravotnictví č. 108/2001 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních zařízení a některých školských zařízení a Nařízením vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanovují podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci.


Součástí BOZP je i problematika chování a jednání studentů v situacích osobního a veřejného ohrožení a osvojení zásad první pomoci.


Pracovní řád musí být vypracován pro každou odbornou učebnu, ve které bude probíhat výuka. Ten obsahuje:

  • obecná ustanovení, kde jsou uvedeny podmínky pro připojování periferních zařízení a propojovacích kabelů sítě;
  • ustanovení pro studenty, které je seznamují s vybranými paragrafy zákona č. 133/1985 Sb. o požární ochraně ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 246/2001 Sb. o stanovení podmínek požární bezpečnosti (o požární prevenci);
  • ustanovení pro učitele popisuje povinnost prokazatelného seznámení studentů s BOZP a další pravidla a podmínky vykonávání dozorů v odborných učebnách.


Činnosti při akcích organizovaných VOŠ musí naplňovat základní podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany, a to seznámení studentů s platnými právními a ostatními předpisy k zajištění BOZP, prokazatelné poučení studentů a stanovený dozor.


Problematiku péče o raněné v období mimořádných událostí řeší Traumatologický plán školy. Ten obsahuje důležitá telefonní čísla, seznam pracovníků zajišťujících lékaře pro první pomoc, organizační zajištění péče o raněné a poskytovatele prvotních ošetření.


Zpět