Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 63-42-N/01 Personální řízení


Obor vzdělání: 63-42-N/.. Personální řízení


Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.


Detailní informaci získáte porovnáním charakteristik vzdělávacího programu těchto škol:

Veřejně správní akademie - vyšší odborná škola, s.r.o., Filipínského 1, Brno

Vyšší odborná škola ekonomických studií a Střední průmyslová škola potravinářských technologií, Podskalská 10, Praha 2

PB – Vyšší odborná škola a Střední škola managementu, s.r.o., Nad Rokoskou 111/7, Praha 8



Charakteristika vzdělávacího programu


Veřejně správní akademie - vyšší odborná škola, s.r.o., Filipínského 1, Brno


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Program připravuje studenty pro  samostatný výkon odborných činností, které vyžadují na vysoké úrovni (nikoliv však vysokoškolské) znalosti problematiky personálního řízení a práva, se zaměřením na pracovní právo a dovednost uplatňovat je při řešení problémů a situací v oblasti řízení lidských zdrojů, zpracování personální dokumentace a pracovněprávních písemností. Cílem vzdělávacího programu je příprava studentů pro výkon činností personální práce ve veřejné a soukromé sféře. U studenta je při plnění cílů vzdělávacího programu kladen také důraz na jeho dílčí schopnosti:


  • kultivovaně se vyjadřuje ústně i písemně
  • orientuje se v právním systému a v základních právních normách, zejména v pracovním právu
  • bez dalšího vedení umí použít teoretické a praktické znalosti získané během vzdělávání, především z oblasti personálního řízení a agendy v oblasti řízení lidských zdrojů
  • je schopen sledovat a analyzovat vývoj na trhu práce a aplikovat tyto poznatky při své činnosti
  • používá cizí jazyk na úrovni B2
  • používá výpočetní techniku
  • pracuje samostatně, pod vedením i v kolektivu pracovníků
  • kvalitně komunikuje.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Vzdělávání zahrnuje všeobecné, základní a specifické odborné vzdělání včetně náročné praktické přípravy.


Všeobecně vzdělávací předměty prohlubují a rozšiřují znalosti studentů získané na střední škole. Vedou studenty k hlubšímu pochopení společenských jevů a procesů a dále formují jejich občanské postoje. Učivo prohlubuje interpersonální a sociálně komunikativní dovednosti studentů, učí je využívat poznatků z psychologie a sociální komunikace při řešení soukromých i pracovních situací a problémů. Studenti si osvojují dovednosti týmové práce a učí se využívat výpočetní techniku včetně výpočetních systémů při  vzdělávání i při řešení konkrétních odborných úkolů.


Odborné vzdělávání dává studentům znalosti a dovednosti v oblasti personálního řízení, metod personální práce, managementu, profesního a celoživotního vzdělávání. Prohlubuje právní vědomí studentů, seznamuje je s právními normami a jejich aplikací v praxi. Učí je orientovat se v právních normách a pracovat s právními prameny. V dalších obsahových okruzích si studenti osvojují základní ekonomické pojmy, učí se rozumět ekonomickým jevům a ekonomicky myslet. Seznamují se zásadami sociální politiky, s faktory, které ji ovlivňují.


Odborné vzdělávání tvoří též učivo týkající platného právního řádu, především se zaměřením na problematiku personálního řízení ve veřejné správě a v soukromém sektoru. Studenti si osvojují potřebné dovednosti v personální práci a personální administrativě, učí se řešit konkrétní personální úkony. Seznamují se s nejnovějšími trendy v řízení lidských zdrojů.


Nedílnou součástí výuky je souvislá odborná praxe v rozsahu 21 týdnů celkem za dobu studia, kterou studenti vykonávají ve veřejném i soukromém sektoru.


Charakteristika vzdělávacího programu


Vyšší odborná škola ekonomických studií a Střední průmyslová škola potravinářských technologií, Podskalská 10, Praha 2


Program reaguje na současný vývoj takových požadavků na výkon pozic souvisejících s profesí personalisty, jako je znalost řízení rozvoje lidských zdrojů, schopnost analyzovat vývoj na trhu práce, uplatňování progresivních metod a forem řízení lidských zdrojů, ale také schopnost kultivovaného vyjadřování a jednání s lidmi, osvojení pravidel firemní kultury, loajalita vůči zaměstnavateli.

Program připravuje absolventy např. pro samostatný výkon odborných činností v personálních útvarech velkých a středních podniků a ÚSC, pro řízení personální práce v menších podnicích, práci v personálních poradenských firmách, působení v institucích zabývajících se problematikou řízení lidských zdrojů.

Výuka je zaměřena prakticky tak, aby na získané teoretické znalosti průběžně navazovaly i praktické dovednosti.

Charakteristika vzdělávacího programu


PB – Vyšší odborná škola a Střední škola managementu, s.r.o., Nad Rokoskou 111/7, Praha 8


Pojetí a cíle


Vzdělávací program připravuje studenty pro komplexní výkon veškerých personalistických činností v různých typech organizací, ať již sektoru soukromého, státního, ziskového či neziskového. Absolventi jsou připravováni k plnění a samostatnému řešení úkolů v oblasti managementu organizací, k tvorbě plánů využití a rozvoje pracovního výkonu jednotlivce v rámci dané organizace, k plánování dalšího vzdělávání zaměstnanců a výběrového řízení uchazečů o zaměstnání. Jedná se o široce pojatou profilovanou odbornou přípravu, při níž studenti získají potřebné právní, personalistické, sociologické, psychologické a administrativní vzdělání. Součástí přípravy je i získávání poznatků z velmi důležité oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Poměrně široký společenskovědní základ i celková koncepce vzdělávání podporují komplexní a interdisciplinární přístup k problémům, schopnost kritické analýzy a hledání samostatných řešení.


Vzdělávací program je koncipován jako modulový a studenti v průběhu vzdělávání získají především širokou základnu odborných znalostí a dovedností potřebných pro výkon personální práce v kterékoliv oblasti a v kterékoliv instituci (státní i soukromé, ziskové i neziskové). Zároveň je studentům umožněno více se zabývat možnostmi personální práce ve specifických typech organizací (neziskové, malé organizace), a to na základě zájmu a výběru studenta z nabídky povinně volitelných předmětů.


Obecným cílem vzdělávání je vést studenty k získání základních odborných kompetencí v oblasti personálního řízení, mezi které patří zejména:


o    osvojení si celé škály metod a technik řízení lidských zdrojů vhodných pro vyhledávání a podchycení perspektivních uchazečů o zaměstnání v dané organizaci, pro navázání kontaktů s nimi, zahájení výběrových řízení včetně řízení pohovorů a jejich hodnocení;

o    znalost a pochopení podstaty personální politiky organizace a schopnost vytvářet v závislosti na ní perspektivní plány personálního rozvoje organizace;

o    schopnost samostatné a tvůrčí práce personalisty i s jeho právní a morální spoluodpovědností za úspěšnost personální politiky organizace, stabilizaci zaměstnanců a rozvoj jejich vzdělání a kvalifikace; 

o    dokázat vést personální evidenci, organizovat, řídit a plánovat změny v oblasti řízení lidských zdrojů;

o    znalost a osvojení si problematiky BOZP;

o    zdokonalit specifické osobnostní kvality studentů, zejména v oblastech právního vědomí, komunikačních schopností, empatie, snášenlivosti, seberegulace a sebezdokonalování, osvojení si etických norem a principů a uplatňování zásad asertivního jednání.


V rámci vzdělávacího programu budou studenti seznamováni se svými právy a povinnostmi při zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci ve škole a ve své budoucí profesi. Pracovní pozice, které budou moci zastávat vzhledem ke své kvalifikaci, se vyznačují často ve významné míře duševní zátěží, nepravidelnou pracovní dobou a často i zátěží fyzickou. Toto větší zatížení v rámci budoucích pracovních podmínek zohledňuje také učební plán. Ten studentům umožňuje zapojovat se do aktivit vedoucích ke zlepšování fyzické kondice a k udržení duševní rovnováhy.

Klíčové kompetence:

Jsou obecně i odborně použitelné a mají přenositelný charakter. Tyto kompetence (zejména komunikační, personální, schopnost řešit problémy, pracovat s informacemi a analyzovat je, využívat ICT) umožňují zvládat obecné i odpovídající odborné nároky jakéhokoli pracovního uplatnění i osobního života a usnadňují zaměstnatelnost absolventů. Prolínají všeobecným i odborným obsahem vzdělávání.

Všeobecné kompetence:

Vymezují široký poznatkový základ potřebný pro uplatnění člověka ve společnosti i v osobním životě a umožňují socializaci a rozvoj osobnosti v celoevropském kontextu. Vytvářejí předpoklady pro celoživotní vzdělávání a přispívají k profesionalizaci a adaptabilitě každého jedince. Prolínají jak všeobecným, tak zejména odborným obsahem vzdělávání.

Odborné kompetence:

Zajišťují poznatkový základ potřebný pro získání odborné kvalifikace a pracovní uplatnění absolventa. Významně ovlivňují jeho schopnost uplatnit se na trhu práce, přizpůsobovat se jeho změnám a samostatně rozhodovat o své profesní kariéře. Prolínají jak odborným, tak i všeobecným vzděláváním.




Zpět