Vzdělávací program: 63-42-N/04 Management lidských zdrojů
Obor vzdělání: 63-42-N/.. Personální řízení
Škola: AHOL - Vyšší odborná škola o.p.s., Petruškova 4, Ostrava - Zábřeh
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program Management lidských zdrojů má povahu mezioborového studia, klade důraz na získání teoretických znalostí z oblasti ekonomických a příbuzných doplňkových disciplín, na osvojení právních předpisů, řízení lidských zdrojů a lidského kapitálu, personální práce, personální, sociální a vzdělávací agendy, metod a technik sociálního výzkumu, andragogiky, psychologických a etických disciplín, na osvojení cizího jazyka a na náročnou praktickou přípravu.
Ve vzdělávacím programu je student připravován pro široké spektrum činností spojených s řízením lidských zdrojů a lidského kapitálu, prací a zaměstnáváním lidí, chováním lidí v organizaci, zabezpečováním lidských zdrojů pro organizaci, řízením pracovního výkonu, rozvojem lidských zdrojů, odměňováním a hodnocením zaměstnanců, zaměstnaneckými vztahy, ochranou zdraví, bezpečností při práci a péčí o pracovníky, personálními informačními systémy, personální, sociální a vzdělávací agendou a komplexním řešením pracovněprávních záležitostí při realizaci personální politiky organizací, firem, institucí a podniků všech forem vlastnictví. Odborné znalosti a dovednosti umí absolvent aplikovat při odborné praxi a následně v pracovních typových pozicích.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Hlavními obsahovými částmi vzdělávacího programu jsou všeobecná a odborná složka.
Všeobecná složka vzdělávacího programu je zaměřena na rozvoj osobních kompetencí studentů, tj. posilování samostatnosti, odpovědnosti, kompetence učit se s důrazem na schopnosti komunikace v českém a anglickém jazyce, práci s informacemi a využívání moderních informačních a komunikačních technologií. Pro osobnostní rozvoj je klíčové posílení sociálních kompetencí studentů a týmové spolupráce.
Odborná složka je zaměřena na rozvoj odborných kompetencí studentů pro výkon kvalifikovaných a řídících činností. Těm, kteří nebudou pokračovat na vysoké škole, studium umožní nalézt uplatnění v praxi, absolventi velmi dobře ovládají ICT včetně psaní na klávesnici, znají odborné termíny v cizím jazyce, ovládají personální, ekonomickou, právní a sociální problematiku.
Obsah modulů odpovídá požadavkům praxe a je v souladu se současnými vývojovými trendy. Návaznost jednotlivých modulů vychází z postupu od obecného ke konkrétnímu. Student je veden ke sledování vývoje daného oboru, ke zdravé soutěživosti, je připravován na rizika a nejistoty při nalézání cest svého profesního uplatnění a připravenosti, umí se adaptovat na změny situace na trhu práce a k celoživotnímu učení.
Obsahem vzdělávání je získání teoretických vědomostí a odborných dovedností, které absolvent uplatní při výkonu typových pozic. Vzdělávání je modulární, bude probíhat kombinací konzultací, přednášek, seminářů a cvičení. Důraz je kladen na tvořivý přístup, aktivitu, samostatné uvažování, schopnosti analýzy, syntézy, projekce a na samostudium.
V prvním ročníku se obsahy modulů zaměřují na doplnění a vyrovnání rozdílné vstupní úrovně znalostí studentů a na rozšíření teoretických vědomostí na vyšší odborné úrovni. Následně přibývají povinné, povinně volitelné a volitelné moduly, které jsou zaměřeny na odbornou profilaci studenta. Po celou dobu je zařazena jazyková příprava studenta, která je i součástí absolutoria. Vzdělávání je organizováno jako tříletá denní forma vzdělávání a jako dálková forma vzdělávání v délce 3,5 roku.
K modulům vyrovnávacím a prohlubujícím znalosti již dříve získané patří Cizí jazyk I, Informatika, Podniková ekonomika, Kvantitativní metody, Právo, Demografie, Organizační chování, Management, Sociální komunikace a Obchodní korespondence. Dále jsou do povinných modulů zařazeny moduly Sportovní aktivity, které jsou zaměřeny na vytváření a upevňování zdravého životního stylu. Od 2. ročníku jsou dále zařazeny do povinných modulů Marketing, Účetnictví, Sociologie, Personální práce, Sociální politika, Filozofie a etika, Absolventský seminář a Odborná praxe.
Ve druhém ročníku v zimním i letním výukovém období je rozšiřován a prohlubován systém profilových odborných teoretických vědomostí na úroveň odpovídající potřebám realizace v praxi, a to v povinných modulech Právo, Personální práce, Sociální politika, ze kterých budou studenti vykonávat absolutorium, dále Marketing, Účetnictví, Sociologie a v povinně volitelných modulech Základy andragogiky. Záměrem organizace učebního plánu je zařadit profilové moduly před a po absolvování odborné praxe.
Ve třetím ročníku denní formy vzdělávání (v zimním období) probíhá odborná praxe. Student je seznamován a připravován ke svému budoucímu profesnímu zaměření formou exkurzí, přednášek odborníků, účastí na konferencích a soutěžích, návštěvou výstav, veletrhů, stážemi v zahraničí a na pracovištích fyzických nebo právnických osob, které mají oprávnění k činnosti související s daným oborem vzdělání a které mají se školou uzavřenou smlouvu o obsahu a rozsahu odborné praxe a podmínkách pro její konání.
Ve třetím ročníku denní formy vzdělávání je v letním výukovém období kladen důraz na samostatnou a tvořivou práci studenta zaměřenou na prohloubení a rozšíření odborných znalostí. Současně student zpracovává absolventskou práci a připravuje se na vykonání absolutoria.
Po celou dobu vzdělávání má student možnost vybrat si volitelný modul, který bude realizovat zájem a profilaci studenta, a to Cizí jazyk II, Multikulturní společnost a Gender.