Vzdělávací program: 63-42-N/04 Management lidských zdrojů
Obor vzdělání: 63-42-N/.. Personální řízení
Škola: AHOL – Vyšší odborná škola, Dušní 1106/8, Ostrava-Vítkovice
Charakteristika vzdělávacího programu
Vzdělávání je modulární a výrazně zaměřeno na požadavky praxe. Ve vzdělávacím programu je student připravován pro široké spektrum činností spojených s řízením lidských zdrojů a lidského kapitálu, prací a zaměstnáváním lidí, chováním lidí v organizaci, zabezpečováním lidských zdrojů pro organizaci, řízením pracovního výkonu, rozvojem lidských zdrojů, odměňováním a hodnocením zaměstnanců, zaměstnaneckými vztahy, ochranou zdraví, bezpečností při práci a péčí o pracovníky, personálními informačními systémy, personální, sociální, vzdělávací a projektovou agendou a komplexním řešením pracovněprávních záležitostí při realizaci personální politiky organizací, firem, institucí a podniků všech forem vlastnictví. Odborné znalosti a dovednosti umí absolvent aplikovat při odborné praxi a následně v pracovních typových pozicích.
Hlavními obsahovými částmi vzdělávacího programu jsou všeobecná a odborná složka. Všeobecná složka vzdělávacího programu je zaměřena na rozvoj osobních kompetencí studentů, tj. posilování samostatnosti, odpovědnosti, kompetence učit se s důrazem na schopnosti komunikace v českém a anglickém jazyce, práci s informacemi a využívání moderních informačních a komunikačních technologií. Pro osobnostní rozvoj je klíčové posílení sociálních kompetencí studentů a týmové spolupráce.
Odborná složka je zaměřena na rozvoj odborných kompetencí studentů pro výkon kvalifikovaných a řídících činností. Těm, kteří nebudou pokračovat na vysoké škole, studium umožní nalézt uplatnění v praxi, absolventi velmi dobře ovládají ICT včetně psaní na klávesnici, znají odborné termíny v cizím jazyce, ovládají personální, ekonomickou, právní a sociální problematiku.
Vzdělávací program Management lidských zdrojů je založen na všeobecně vzdělávacím základě ze střední školy, součástí vzdělávacího obsahu je odborné vzdělávání opírající se o obecné ekonomické, sociální, společenskovědní disciplíny a klíčové dovednosti vytvářející profil personálně orientovaného vyššího odborného vzdělávání. Další rovinou vzdělávacího obsahu je specifické vzdělávání pro profesi pracovníka v oblasti řízení lidských zdrojů a lidského kapitálu, prací a zaměstnáváním lidí, chováním lidí v organizaci, zabezpečováním lidských zdrojů pro organizaci, řízením pracovního výkonu, rozvojem lidských zdrojů, odměňováním a hodnocením pracovníků, zaměstnaneckými vztahy, ochranou zdraví, bezpečností při práci a péčí o pracovníky, personálními informačními systémy, personální, sociální a vzdělávací agendy a řešení pracovněprávních záležitostí při realizaci personální politiky organizací, firem a institucí. Funkcí učiva ve volitelných předmětech je vytvoření širší vzdělávací nabídky pro studenty, kteří absolvovali různé obory středních škol.
Obsah předmětů, modulů odpovídá požadavkům praxe a je v souladu se současnými vývojovými trendy. Návaznost jednotlivých předmětů, modulů vychází z postupu od obecného ke konkrétnímu. Student je veden ke sledování vývoje daného oboru, ke zdravé soutěživosti, je připravován na rizika a nejistoty při nalézání cest svého profesního uplatnění a připravenosti, umí se adaptovat na změny situace na trhu práce a k celoživotnímu učení.
Vzdělávací program Management lidských zdrojů má povahu mezioborového studia, klade důraz na získání teoretických znalostí z oblasti ekonomických a příbuzných doplňkových disciplín, na osvojení právních předpisů, řízení lidských zdrojů a lidského kapitálu, personální práce, personální, sociální a vzdělávací agendy, metod a technik sociálního výzkumu, psychologických a etických disciplín, na osvojení cizího jazyka a na náročnou praktickou přípravu.
Obsahem vzdělávání je získání teoretických vědomostí a odborných dovedností, které absolvent uplatní při výkonu typových pozic. Vzdělávání je modulární, bude probíhat kombinací konzultací, přednášek, seminářů a cvičení. Důraz je kladen na tvořivý přístup, aktivitu, samostatné uvažování, schopnosti analýzy, syntézy, projekce a na samostudium.
V prvním ročníku se obsahy modulů zaměřují na doplnění a vyrovnání rozdílné vstupní úrovně znalostí studentů, na rozšíření teoretických vědomostí na vyšší odbornou úroveň a na vstup do problematiky profilových předmětů, modulů.
Po celou dobu je zařazena jazyková příprava studenta, která je i součástí absolutoria.
Student během svého studia získává a rozvíjí několik důležitých kompetencí, které jsou důležité pro výkon povolání v tomto oboru. Těmito kompetencemi jsou jazykové kompetence, manažerské kompetence, psychologické kompetence, informační a komunikační kompetence, ekonomické kompetence, všeobecně rozvíjející kompetence.
Do prvního ročníku jsou zařazeny moduly, které vyrovnávají a prohlubují znalosti získané na střední škole, mezi takové patří Anglický jazyk a Informatika. Dále pak moduly, které formují znalosti studenta k potřebným kompetencím, jsou to Řízení lidských zdrojů, Management, Organizační chování, Právo, Psychologie, Sociologie a etika, Ekonomie, Ekonomika obchodního závodu a Demografie. Pro posílení jazykových kompetencí je mezi povinně volitelné moduly pak zařazen modul Anglický jazyk – konverzace, Obchodní korespondence a Sociální komunikace.
Ve druhém ročníku pokračují povinné moduly Řízení lidských zdrojů, Právo, Anglický jazyk a z důvodu cílení 2. ročníku na rozšíření a prohloubení systému profilových odborných teoretických vědomostí na úroveň odpovídající potřebám realizace v praxi, je přidán třetí absolutorijní modul Sociální politika. Mezi další povinné moduly pak patří Manažerské dovednosti, Sociální psychologie, Psychologie práce a Absolventský seminář, kde jsou studenti již seznámeni se systémem tvorby absolventské práce, její praktické části a jejího zpracování. Do druhého ročníku před odbornou praxi je taktéž záměrně vložen modul Projektové řízení, kterým učební plán reflektuje na potřebu po orientaci se, v projektové problematice, a kterým bude studenty prostřednictvím tvorby konkrétních projektových studií přímo konfrontovat s pracovní realitou. Jako povinný modul 2. ročníku pak dále pokračuje Anglický jazyk - konverzace, pro posílení jazykových kompetencí studenta a zkvalitnění odborných jazykových znalostí nutných pro vykonání absolutoria z tohoto cizího jazyka. Mezi další zařazené moduly jsou Marketing, Public relations, Mzdové účetnictví, Účetnictví a daně. Ve třetím ročníku denní formy vzdělávání v zimním období probíhá odborná praxe. Student je seznamován a připravován ke svému budoucímu profesnímu zaměření na pracovištích fyzických nebo právnických osob, které mají oprávnění k činnosti související s daným oborem vzdělání a které mají se školou uzavřenou smlouvu o obsahu a rozsahu odborné praxe a podmínkách pro její konání.
Ve třetím ročníku denní formy vzdělávání je v letním výukovém období kladen důraz na samostatnou a tvořivou práci studenta zaměřenou na prohloubení a rozšíření odborných znalostí. Současně student zpracovává absolventskou práci a připravuje se na vykonání absolutoria prostřednictvím povinných modulů: Anglický jazyk, Řízení lidských zdrojů, Právo, Sociální politika a Absolventský seminář. Studenti i v tomto období vykonávají odbornou praxi.
Po celou dobu vzdělávání má student možnost vybrat si volitelný modul, který bude realizovat zájem a profilaci studenta, a to Bankovnictví, Systém daní a odvodů v ČR a Multikulturní společnost.
Student je rovněž po celou dobu vzdělávání seznamován a připravován ke svému budoucímu profesnímu zaměření formou exkurzí, přednášek odborníků, účastí na konferencích a soutěžích, návštěvou výstav, veletrhů, stážemi v zahraničí a praktickou výukou. Zejména pak právě praktická výuka je zařazená do předmětů Management, Ekonomika obchodního závodu, Řízení lidských zdrojů a Sociální politika.