Vzdělávací program: 63-43-N/03 Bankovnictví
Obor vzdělání: 63-43-N/.. Finančnictví a bankovnictví
Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.
Detailní informaci získáte porovnáním charakteristik vzdělávacího programu těchto škol:
Obchodní akademie a Vyšší odborná škola ekonomická, Jiráskova 1615, Tábor
Charakteristika vzdělávacího programu
Absolventi jsou připravováni pro výkon náročných činností v bankovní sféře, nebankovní sféře i při vlastních podnikatelských aktivitách.
Klíčové kompetence:
- komunikativní kompetence
- personální kompetence
- sociální kompetence
- kompetence k pracovnímu uplatnění
Odborné kompetence
V oblasti všeobecného vzdělávání bude mít absolvent znalosti dvou světových jazyků na úrovni potřebné pro běžnou komunikaci při odborných jednáních s klienty a partnery, vyšší matematické vědomosti a dovednosti pro provádění finanční analýzy a statistických rozborů, bude schopen aplikovat vědomosti z psychologie a sociologie při styku s obchodními partnery, s podřízenými i nadřízenými spolupracovníky.
V oblasti odborného vzdělávání se absolvent vyznačuje znalostí a pochopením podstaty ekonomických pojmů v tržní ekonomice, schopností orientovat se v základních normách EU, znalostmi z mikroekonomie a z makroekonomie, znalostmi právních norem a dovedností pracovat s právními normami a využívat jich v bankovní, schopností komplexně zajišťovat specializované agendy, znalostí celní problematiky, schopností provádět platební styk domácí i zahraniční, vykonávat úvěrovou a depozitní činnost, posoudit výsledný efekt bankovní činnosti prostřednictvím bankovní analýzy, poskytovat poradenské a informační služby v bankovní oblasti, znalostí v oblasti devizového trhu a devizových operací, schopností zprostředkovávat obchody s cennými papíry, schopností posoudit rizika finančních obchodů, schopností provádět vnitrobankovní kontroly v oblasti aktivních i pasivních obchodů, schopností prezentace jednotlivých bankovních produktů pro veřejnost, schopností zpracovávat a hodnotit vhodnými metodami informace potřebné pro bankovní činnosti s využitím prostředků výpočetní techniky, schopnostmi pracovat s odbornou domácí i cizojazyčnou literaturou.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Cílem programu je připravit flexibilního absolventa, který bez problémů zvládá problematiku práce bankovního specialisty v celé šíři, má vysoké znalosti v obecných nebo souvisejících ekonomických předmětech, dovede uvažovat v právních souvislostech, zná pravidla profesionální komunikace jak v mateřském tak ve dvou cizích jazycích. Získané kompetence dokáže absolvent samostatně uplatnit ve všech pozicích bankovního specialisty, v povolání ve funkcích nižšího a středního managementu nebo v jakýchkoliv účetních útvarech.
Důraz je kladen na samostatnost studenta při plnění úkolů, jeho znalosti a praktické dovednosti při zpracování účetních operací, práci s ekonomickými dokumenty v české i cizojazyčné verzi a v neposlední řadě na osvojení požadavků profesní adaptability a ochoty dále se profesně rozvíjet a vzdělávat.
Obsah vzdělávání je členěn do povinných a nepovinných vyučovacích předmětů. Uspořádání obsahu je zaměřeno na vymezení cílových znalostí, schopností a dovedností, které jsou předpokladem pro profesi absolventa, podporuje rozvoj celoživotního vzdělávání i možnosti uznávání splněných částí učiva při přerušení studia. Obsah vyučovacích předmětů lze obměňovat, a tak pružně reagovat na poptávku trhu práce.
Obsahové vymezení studia
Cizí jazyk (anglický, německý) pro pokročilé
Cílem předmětu je upevnění a prohloubení znalostí a dovedností v cizím jazyce studovaném na předchozí střední škole. Studenti by měli získat schopnost kvalitního ústního i písemného projevu jak v obecných tématech, tak zároveň v odborné rovině. Měli by být schopni pracovat s odborným ekonomickým textem zaměřeným především na bankovnictví a finance, měli by být schopni vlastní samostatné tvorby obchodní korespondence a měli by umět tlumočit odborný text stejně jako formulovat vlastní myšlenky na odborné téma.
Cizí jazyk (anglický, německý, francouzský, ruský, španělský) pro začátečníky
Cílem předmětu je naučit studenty využívat kvalitně druhý cizí jazyk, který v předchozím studiu nemuseli studovat. Studenti by měli získat znalosti o základní gramatické struktuře jazyka, pravidlech jeho fonetiky, pravopisu a větné stavbě a společně se získáním dostatečné slovní zásoby dosáhnou schopnosti reagovat na běžné životní situace. Studenti by měli získat i znalosti historických, geografických a kulturních údajů v zemích, v nichž se studovaným jazykem mluví. Součástí studia tohoto cizího jazyka by mělo být i získání základních znalostí a dovedností v jednoduchém odborném jazykovém projevu.
Komunikativní dovednosti
Cílem předmětu je naučit studenty pravidla sociální komunikace, správné aplikování těchto pravidel ve styku s různými typy partnerů. Studenti by se měli naučit umění vést monolog i dialog stejně jako diskusi v početnějších skupinách lidí. Měli by umět vést rozhovor jak v osobním tak v telefonickém styku. Studenti by si měli osvojit zásady chování ve společenském a úředním styku. Vzhledem k zaměření jejich studia by měli dokonale zvládat komunikaci s klienty stejně jako komunikaci s podřízenými pracovníky z pozice středního nebo vrcholového manažera.
Bankovnictví
Cílem tohoto předmětu je naučit studenty vše, co se týká bankovnictví jako specifického oboru podnikání. Studenti by měli porozumět problematice aktivních a pasivních bankovních obchodů, pochopit dokonale funkci peněz a platebního styku včetně zahraničního, měli by porozumět problematice obchodování s cennými papíry. Studenti by měli pochopit strukturu českého bankovnictví, úlohu různých typů bank a rovněž cíle, funkce a nástroje centrální banky. V neposlední řadě by měli studenti poznat i zásady řízení klasické obchodní banky.
Bankovní praktická cvičení
Předmět navazuje na teoretický předmět Bankovnictví a je zaměřen na získání praktických dovedností v typických bankovních činnostech. Studenti by měli v podmínkách školní učebny zvládnout bankovní operace, s nimiž se setkají jak při odborné praxi, tak při pozdějším působení v bankovním sektoru. Měli by poznat běžně používané cenné papíry, měli by zvládnout různé způsoby platebního styku, měli by porozumět všem typům bankovních obchodů a jejich rizika, k jejich dovednostem by se měla zařadit i schopnost posoudit základními ukazateli finanční zdraví klienta banky.
Ekonomika
Cílem předmětu je získání základního teoretického východiska všech odborných ekonomických předmětů. Studenti by se měli seznámit se základy makroekonomie a mikroekonomie. Měli by pochopit fungování tržní ekonomiky, poznat základní užívané makroekonomické ukazatele a porozumět jejich vypovídací schopnosti pro daný ekonomický prostor. Studenti by měli dále poznat podnikové činnosti a podnikání jako takové. Měli by porozumět problematice trhu práce, daňové soustavě České republiky a celní politice státu. Většinu poznatků z předmětu Ekonomika by měli studenti následně rozvíjet v specializovaných odborných předmětech.
Marketing
Studenti by měli pochopit podstatu marketingu a jeho úlohu v současné ekonomické realitě. Cílem předmětu je naučit studenty chápat hlavní marketingové aktivity a umět využívat všech marketingových nástrojů. Studenti by měli umět prakticky řešit středně obtížné rozhodovací úlohy z pohledu marketingových manažerů a to především manažerů ze studovaného obory, tedy bankovnictví.
Management
Cílem předmětu je vštípit studentům hlavní teoretické a praktické vědomosti a dovednosti manažera jako řídícího pracovníka, který sleduje především prosperitu jím řízeného celku. Studenti by měli pochopit účel, techniku a rizika všech řídících funkcí. Měli by se seznámit se současnými i minulými přístupy k vedení lidí, s plánovacími metodami, s organizováním, organizačními strukturami a s kontrolními činnostmi včetně různých kontrolních technik a strategií. Studenti by měli porozumět šíři problematiky řídícího procesu a měli by získat studiem tohoto předmětu i některé důležité návyky pro svou budoucí řídící praxi.
Účetnictví
Studenti by měli pochopit základy evidence majetku, závazků a vlastních zdrojů majetku v podnikatelských subjektech a to ve všech používaných systémech. Měli by se naučit účtovat o všech skupinách podnikových aktiv, o vlastních i cizích zdrojích financování. Studentům by měly být vštípeny všechny souvislosti a vazby vznikající v účetních zápisech, měli by si uvědomit důležitost přísně dokladového přístupu k účetní evidenci. Studenti by měli být schopni vypočítat hospodářský výsledek podniku, provést uzávěrku a závěrku včetně daňových souvislostí a měli by umět v základní míře stanovit charakteristické ekonomické ukazatele vycházející z účetních výkazů.
Cvičení ze základů účetnictví
Cílem předmětu je získání praktických dovedností vycházejících z teoretických poznatků předmětu Účetnictví. Studenti by se měli naučit zhotovovat účetní doklady, vést účetní deníky, účetní knihy hlavní i analytické evidence jakož i provést účetní uzávěrku a sestavit závěrkové účetní výkazy na platných formulářích. Studenti by měli pochopit účetní souvislosti hospodářských operací zpracováváním rozsáhlých souvislých účetních příkladů v simulovaných podnikatelsky zaměřených organizacích.
Finanční rozhodování
Cílem předmětu je naučit studenty využívat informace získané z účetních výkazů a provádět na jejich základě rozsáhlé finanční analýzy. Studenti by měli umět posoudit finanční zdraví podniku a to pomocí různých finančních modelů, stejně jako by měli být schopni porovnat různé výsledky z těchto modelů. Studenti by měli zvládnout problematiku vyhodnocování investičních záměrů, měli by poznat strukturu podnikových nákladů a pochopit základní metody jejich modelování.
Informační technologie pro mírně pokročilé
Cílem předmětu je naučit studenty, kteří dosud nezískali významné znalosti a dovednosti ve využívání výpočetní techniky, základy práce s počítačem. Dalším cílem studia informatiky je seznámení studentů s operačním systémem Windows v nejnovější verzi a s nejběžnějšími kancelářskými aplikacemi. Studenti by měli být schopni vytvořit kultivovaný text, spolehlivou, flexibilní a graficky zajímavou tabulku stejně jako působivou prezentaci projektu. Smyslem předmětu je naučit studenta používat osobní počítač především jako pracovní nástroj zvyšující výrazně efektivitu v jakékoliv činnosti s důrazem na jejich studijní zaměření.
Informatika pro pokročilé
Cílem předmětu je upevnit a prohloubit již dříve získané vědomosti a dovednosti studentů vztahující se k práci s počítačem. Studenti by měli získat podrobné znalosti pro práci s operačním systémem Windows v nejnovější verzi, měli by podrobně zvládnout práci s běžnými kancelářskými aplikacemi, v nichž by měli umět vytvářet vlastní kvalitní soubory respektující platné formální, grafické a typografické zásady. Studenti by se měli seznámit i s problematikou počítačové grafiky – vektorové i rastrové – a měli by si osvojit počítač jako pracovní nástroj využívaný nejen v dalších předmětech jejich studia oboru bankovnictví, ale i ve vlastní budoucí praxi.
Aplikovaná informatika
Tento předmět navazuje na předmět Informatika a jeho hlavním cílem je připravit studenty na zpracování rozsáhlých úkolů za pomoci počítače. Studenti by se měli naučit kvalitnímu zpracování absolventské práce předkládané k obhajobě a měli by se rovněž naučit, jak vytvořit kvalitní prezentaci, jíž bude obhajoba doprovázena. Studenti by se dále měli naučit tvořit vlastní jednoduché webové stránky a měli by zvládnout některé obtížnější operace související jak s vlastním operačním systémem, tak s některými již dříve zvládnutými kancelářskými aplikacemi.
Písemná a elektronická komunikace
Cílem předmětu je v prvé řadě zvládnutí techniky psaní na psacím stroji nebo počítači s využitím všech prstů se zaměřením na získání požadované rychlosti a spolehlivosti v psaní textů. Po zvládnutí tohoto nezbytného základu je dalším cílem zvládnutí nejrůznějších, především však obchodních, písemností, které mohou studenti uplatnit v osobním životě i v pozdější profesi bankovních úředníků. Studenti by při tom měli získat i znalosti základních norem pro vytváření písemností stejně jako schopnost správného používání a vyplňování tiskopisů. Studenti by měli zvládnout kromě tradičního písemného projevu i některé další moderní formy písemné komunikace (e-mail, fax, webové stránky).
Psychologie pro ekonomy
Studenti by měli získat takové poznatky, aby byli schopni pochopit chování a jednání lidí, aby mohli úspěšně zvládat nejrůznější situace v běžném životě i v pracovních činnostech a aby byli schopni účinně vést a řídit kolektivy lidí s nejrůznějšími povahami a charaktery. Měli by si osvojit druhy a metody motivace, měli by pochopit smysl a význam firemní kultury a měli by pochopit i hlavní zásady pro tvorbu účinné reklamy. Vzhledem k zaměření odborného studia by studenti měli studem psychologie pro ekonomy získat vědomosti vedoucí k úspěšnému jednání s klienty nebo obchodními partnery.
Statistika
Cílem předmětu je seznámení studentů se základními statistickými pojmy, údaji a ukazateli a jejich využití především v oblasti ekonomických disciplín. Studenti by se měli naučit vyhodnocovat statistické ukazatele a využívat je pro zhodnocení příčin dosavadního vývoje stejně jako pro prognózování budoucího vývoje. Studenti by se měli naučit používat nejrůznější statistické techniky, měli by být schopni porozumět statistickým informacím publikovaným tiskem nebo v digitální podobě stejně, jako by měli umět tyto informace vyhledat, utřídit a ukládat.
Právo
Cílem předmětu právní nauka je poskytnout studentům přehled o právním řádu České republiky a naučit je pracovat s právními normami a se Sbírkou zákonů ČR. Studenti by měli umět rozlišit právní sílu jednotlivých právních norem, měli by umět aplikovat správnou normu na konkrétní právní problém, měli by se naučit uvažovat o problémech logicky a detailně ve všech souvislostech. Předmět Právo by měl u studentů vytvořit nebo prohloubit dostatečnou úroveň právního vědomí tak, aby sami ve svém jednání projevovali smysl pro odpovědnost a smysl pro spravedlnost.
Podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví
Neoddělitelnou součástí vyučování je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny a požární ochrany. Výchova k bezpečnosti je součástí každého vzdělávacího předmětu a vychází z právních a ostatních předpisů platných v době výuky. Tyto požadavky budou doplněny jednotlivými vyučujícími o vyčerpávající informace o možných rizicích ohrožení života a zdraví.
Prostory pro výuku musí odpovídat svými podmínkami požadavkům stanoveným zdravotnickými předpisy, zejména Vyhláškou Ministerstva zdravotnictví č. 108/2001 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních zařízení a kterých školských zařízení a Nařízením vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanovují podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci.
Součástí BOZP je i problematika chování a jednání studentů v situacích osobního a veřejného ohrožení a osvojení zásad první pomoci.
Pracovní řád musí být vypracován pro každou odbornou učebnu, ve které bude probíhat výuka. Obsahuje obecná ustanovení, kde jsou uvedeny podmínky pro připojování periferních zařízení a propojovacích kabelů sítě, ustanovení pro učitele popisuje povinnost prokazatelného seznámení studentů s BOZP a další pravidla a podmínky vykonávání dozorů v odborných učebnách.