Vzdělávací
program: 63-43-N/06 Účetnictví a
finanční řízení
Obor vzdělání: 63-43-N/.. Finančnictví a bankovnictví
Škola: Obchodní akademie Tomáše Bati a Vyšší odborná škola ekonomická, nám. T. G. Masaryka 3669, Zlín
Charakteristika vzdělávacího programu
Hlavním cílem studia vzdělávacího programu je získání jak vysoké míry všeobecných a odborných znalostí a dovedností, tak i rozvoj žádoucích osobnostních rysů. Vzdělávací program připravuje absolventy se znalostmi a dovednostmi potřebnými v účetní a finanční praxi v podnikatelských subjektech, veřejných službách, neziskových organizacích nebo ve vlastním podniku. Tomuto cíli také odpovídá struktura učebního plánu. Ten obsahuje učivo povinného všeobecného a odborného základu, jehož úspěšné osvojení vytváří předpoklady pro studium povinných předmětů specifického vzdělávacího programu Účetnictví a finanční řízení. Odborné znalosti si student může doplnit dle svého zájmu či potřeb studiem volitelných předmětů. Studium je organizováno formou přednášek, seminářů a cvičení.
Všeobecné znalosti student získává v předmětech povinného základu. Osvojením požadovaných všeobecných znalostí získává kromě širšího všeobecného přehledu i předpoklady pro úspěšné studium odborných předmětů.
Důležité penzum všeobecných znalostí získává a prohlubuje student studiem předmětů matematika a statistika. Cílem předmětu matematika je seznámit studenty se základy matematické analýzy a lineární algebry. Důraz je kladen zejména na zvládnutí úloh diferenciálního a integrálního počtu reálné funkce jedné proměnné. Dále si studenti osvojí pojmy lineární algebry jako je vektor, matice, determinant a naučí se řešit soustavy lineárních rovnic užitím matic. Překlenutí případných vědomostních rozdílů na vstupu pomáhá seminář z matematiky.
Hlavním cílem předmětu statistika je získání a prohloubení znalostí z oblastí základních statistických pojmů, pravděpodobnostního počtu, znalostí závislosti dvou proměnných, získání dovednosti používat statistických výpočtů k posuzování různých variant rozhodnutí, jakož i využívat pro statistické výpočty prostředků výpočetní techniky. Předměty ekonomie a ekonomika a řízení poskytnou studentům potřebné vědomosti a praktické dovednosti o základních tržních kategoriích a souvislostech v oblasti mikroekonomie a makroekonomie, poznatky o ekonomice podniku, jeho organizaci, hospodaření a funkcích, jakož i ucelené znalosti o podstatě managementu V předmětu marketing získá student základní znalosti marketingové teorie včetně dovedností a schopností její praktické aplikace, a to především řešením jednoduchých případových studií.
Do odborného ekonomického základu s využitím znalostí získaných studiem předmětů matematika a statistika je možno zahrnout i studium finanční matematiky, kde se studenti kromě základních pojmů tohoto předmětu seznamují i s možnostmi aplikace matematických postupů ve finanční a bankovní praxi, možnostmi matematické analýzy pro finanční rozhodování a využití poznatků z lineární algebry při řešení ekonomických problémů.
Další důležité všeobecné znalosti získává student studiem předmětu psychologie. Může je využít v pracovních činnostech, zejména v oblasti mezilidských vztahů a v práci s lidmi. Získá schopnosti hodnotit své chování a vypracovat strategii životního stylu.
Cílem předmětu sociální komunikace je vybavit studenty základními teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z oblasti ústní komunikace. Těžiště předmětu spočívá především v získání praktických dovedností z oblasti sociální komunikace.
Cílem již zmíněného předmětu seminář z matematiky je vyrovnání různé úrovně vstupních znalostí středoškolské matematiky u studentů. Prohlubuje a procvičuje jejich znalosti z vybraných kapitol středoškolské matematiky potřebných ke zvládnutí učiva předmětu matematika. Také cílem volitelného předmětu účetnictví je vyrovnání a sjednocení znalostí a vědomostí studentů přicházejících z různých typů středních škol. Tento předmět umožňuje studentům přicházejícím z neekonomických vzdělávacích programů středních škol vniknout do problematiky a získat potřebné základní znalosti, které jsou dále rozvíjeny v povinném předmětu účetnictví.
Jazykové znalosti jsou osvojovány a prohlubovány studiem dvou cizích jazyků. Protože jazyková úroveň studentů je rozdílná, jsou tito rozděleni do skupin podle úrovně znalostí. Studenti, kteří chtějí získat hlubší jazykové znalosti, mohou využít nabídky volitelného předmětu konverzace v cizím jazyce. Tyto předměty jsou vedeny rodilými lektory, podle volby příslušného jazyka. Po absolvování prvního ročníku si žáci volí jeden jazyk jako hlavní, přičemž se předpokládá, že z tohoto jazyka student vykoná jazykovou zkoušku, která je součástí absolutoria.
Odborný základ vzdělávacího programu Účetnictví a finanční řízení je doplněn předměty právo a informační technologie. Cílem předmětu právo je osvojení odborné právní terminologie, jakož i dovednosti koncipovat smlouvy v občansko-právních, obchodních a pracovněprávních vztazích, smlouvy zakládající závazkové vztahy, základní podání soudům a schopnosti sledovat a hodnotit výsledky působení jednotlivých finančních norem v praxi. Jejich významným cílem je poskytnout studentům základní poznatky o právu zemí EU.
Cílem předmětu informační technologie je získání znalostí a praktických dovedností v ovládání počítače a jeho využívání ke zpracování nezbytných informací pro řízení, komunikaci a prezentaci. Tomu odpovídá i obsah předmětu, který je zaměřen na osvojení praktických dovedností nutných při vytváření textových dokumentů na úrovni publikace, na zvládnutí zpracování dat na tabulkovém kalkulátoru, prezentaci s využitím PC. Samozřejmostí je využívání služeb internetu a osvojení základní terminologie o hardwarovém vybavení PC, periferiích a využívání sítí. Studenti, kteří si chtějí v závěru svého studia prohloubit své znalosti a dovednosti ve využití výpočetní techniky, mohou využít možnosti studia volitelného předmětu základy počítačové typografie, případně počítačové grafiky.
Důležité odborné znalosti studia specifického vzdělávacího programu získává student ve všech třech ročnících studia v předmětech účetnictví a finanční řízení. Ty navazují na získané vědomosti v ekonomii a ekonomice a řízení. Cílem předmětu účetnictví je prohloubení základů získaných ve volitelném předmětu účetnictví či na středních školách ekonomického zaměření. V účetnictví 1/2 a 2/1 (1/2 – 1. ročník, letní období, 2/1 – 2. ročník, zimní období) student prohloubí nejen své znalosti účtování podnikatelských subjektů, jejich cílem je i schopnost analýzy získaných informací. Zvládnutí odborného základu vytváří předpoklady dalšího studia specializovaného vzdělávacího programu Účetnictví a finanční řízení. Své vědomosti a dovednosti si student prohlubuje studiem povinných předmětů, které jsou specifické pro tento vzdělávací program. V oblasti účetnictví praktickou aplikací získaných vědomostí na počítači s cílem orientace a zvládnutí účetního softwaru pro daňovou evidenci i účetnictví. Vedle této praktické části se studenti seznamují s problematikou manažerského účetnictví. K dalšímu prohloubení účetních znalostí dochází při studiu účetního předmětu, jehož cílem je získat vědomosti a praktické dovednosti v účetních soustavách organizačních složek státu, příspěvkových organizací a orientovat se v základech účetní problematiky bank a pojišťoven. Výuka by posluchače měla seznámit s principy hospodaření těchto organizací a zdůraznit rozdíly ve vztahu k účetnictví podnikatelských subjektů mimo bankovní sektor.
Praktické znalosti problematiky podnikových financí získávají studenti v předmětu finanční řízení. Jeho cílem je objasnit podstatu podnikových financí, seznámit s principy finančního řízení podniku, s orientací v jeho majetkové a finanční struktuře, náklady kapitálu a analýzou cash flow. Předmět je zaměřen i na získání předpokladů pro samostatné činnosti spojené s hodnocením nákladů, výnosů a výsledku hospodaření a následně s podstatou a metodami finanční analýzy, s rozdíly mezi interní a externí analýzou a informačním systémem pro její provedení. Předmět finanční řízení studentům vzdělávacího programu Účetnictví a finanční řízení prohlubuje a rozšiřuje znalosti podnikových financí v oblasti krátkodobého a dlouhodobého finančního řízení a v oblasti alternativního a mimořádného financování a veřejných financí. Cílem je rovněž naučit studenty orientaci v problematice finanční strategie. Cílem další části předmětu je osvojení praktických dovedností provádění finanční analýzy, rozvoj adaptability a schopnosti rozhodovat se a samostatně řešit finanční problémy a využívat při práci výpočetní techniku. Student se seznamuje s možnostmi realizace horizontální a vertikální analýzy, sestavení poměrových ukazatelů pro danou oblast hodnocení finančního zdraví firmy včetně ukazatelů souhrnných. Dále se studenti naučí, jak informace zjištěné finanční analýzou uplatnit v následném finančním plánování.
Předmět finanční trh se zabývá problematikou rizika v podnikatelské činnosti. Rozšiřuje vědomosti o problematiku fungování finančních trhů a jejich jednotlivých oblastí a nástrojů. Studenti vzdělávacího programu se zde podrobně seznámí s jeho podstatou, významem a členěním, s cennými papíry, jejich druhy a podstatou, oceňováním dluhopisů, obchodováním s cennými papíry, fungováním burzy, kolektivním investováním a základy investičního managementu. Zvláštností tohoto předmětu je, že jako jedna z několika škol v České republice zajišťujeme pro studenty i možnost získání praktických zkušeností s obchodováním na burze, pomocí provádění simulovaných obchodů na fiktivní burze.
Vědomosti z oblasti účetnictví a financí jsou doplněny v předmětu daně o znalosti daňového systému a problematiky míry zdanění, jednotlivých druhů daní, jakož i o praktické dovednosti zajištění podkladů pro daňovou analýzu. Praktické dovednosti jsou rozšířeny o zpracování případových studií na specializovaném daňovém programu. Cílem předmětu však není pouze orientace v českém daňovém systému, seznámení s daňovými výpočty, včetně jejich aplikace a seznámení s jednotlivými prvky daňové techniky, ale i posílení právního vědomí studentů.
Studenti vzdělávacího programu Účetnictví a finanční řízení mohou dle svého zájmu či potřeby doplnit své odborné znalosti studiem volitelných předmětů. Kromě již zmíněných volitelných předmětů, jejichž cílem je vyrovnat rozdílné znalosti studentů přicházejících na vyšší odbornou školu z různých typů středních škol se jedná o volitelné předměty, které mohou doplnit jejich vědomosti z oblastí budoucího uplatnění v praxi. Proto jsou také tyto předměty situovány v učebním plánu většinou do druhého a zejména třetího ročníku, kdy student začíná uvažovat o svém budoucím zařazení. Tyto předměty rozšiřují jednak jeho možnosti profesní orientace, jednak také prohlubují znalosti ve zvoleném vzdělávacím programu. Mezi tyto předměty patří konverzace v cizím jazyce, sportovní aktivity, sociální komunikace, řízení lidských zdrojů, interkulturní marketing, bankovnictví, masmediální komunikace, logistika, počítačová grafika, rozvoj kariéry, kultura a technika mluveného projevu, kvantitativní metody v ekonomice, evropská integrace, veřejná správa, etika v podnikání, environmentální ekonomie, projektové řízení v EU, základy počítačové typografie a počítačová grafika.
Absolvováním předmětu konverzace v cizím jazyce si student může prohloubit a upevnit dosavadní jazykové dovednosti a zvýšit plynulost mluveného projevu. Získá vyšší stupeň jistoty v poslechovém porozumění a vlastním vyjadřování, bude schopen vytvořit vlastní souvislý projev na dané téma.
Cílem předmětu sociální komunikace je vybavení studenta základními teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z oblasti stylizace písemností v obchodním styku, při nástupu do zaměstnání, při uzavírání obchodně závazkových vztahů, v ostatních právních písemnostech včetně úpravy všech písemností v souladu s platnou normou. Těžiště předmětu spočívá v získání praktických dovedností z této oblasti. Student bude schopen zvládnout stylisticky i formálně písemnou komunikaci v oblasti obchodně závazkových vztahů na úrovni absolventa VOŠ.
Absolvováním předmětu řízení lidských zdrojů získá student teoretické znalosti i praktické poznatky týkající se základů personálního řízení, jeho metod a problémů v praxi. Student bude schopen vytvořit si ucelený obraz o personálním řízení, jeho cílech, metodách a prostředcích, znát podstatu a orientovat se v základních činnostech personálních manažerů a prakticky řešit základní problémy týkající se personální práce.
Cílem předmětu interkulturní marketing je prohloubení vědomostí marketingové teorie v oblasti interkulturního marketingu. Předmět se zaměřuje především na specifické oblasti chování obyvatel EU vyplývající jednak ze společné identity, jednak z kulturních rozdílů jednotlivých států a jejich srovnání s typologií a standardy kultury obyvatel ČR. Obsahem předmětu je i praktické promítnutí mezikulturních rozdílů do specifické oblasti marketingového mixu s důrazem položeným na marketingové komunikace.
Cílem předmětu bankovnictví je získání uceleného obrazu o bankovním systému, o funkcích centrální banky a hlavních úkolech bank komerčních. Studenti se na základě konkrétních praktických úkolů a cvičení seznamují s činností komerčních bank v České republice. Činnost zahraničních komerčních bank je sledována pomocí internetu.
Cílem předmětu masmediální komunikace je seznámit studenty se základními pojmy a termíny z oblasti masové komunikace a masových médií. Výuka má vybavit studenty potřebnými znalostmi o funkci masových médií v moderní společnosti, o jejich členění, cílových skupinách a o typech a útvarech masmediálních komunikátů, aby byli schopni analyzovat je zejména pro účely své profese. Ve cvičeních získají dovednosti tvořit masmediální sdělení různých funkcí a vyjadřování, hlavně v oblasti odborné komunikace. Absolvováním předmětu logistika získá student teoretické znalosti i praktické poznatky týkající se časové, prostorové a informační transformace při pohybu hmot, dále systémově teoretické interpretace materiálových toků včetně informačního systému pro jejich řízení a kontrolu. Studenti se seznámí s charakteristikou logistických činností v podniku, s marketingovou logistikou, s logistikou v zásobování, skladování, s výrobní logistikou, logistikou v dopravě a managementem fyzické distribuce.
V předmětu základy počítačové typografie se student seznámí se základními typografickými pojmy, pravidly a s historickým vývojem typografie. V praktické části předmětu se naučí pracovat s aplikací Corel DRAW. Student si bude schopen vytvořit reklamní tiskovinu, např. vizitku, leták, plakát apod. Po absolvování předmětu počítačová grafika bude student rozlišovat mezi vektorovou a bitmapovou grafikou a bude schopen zvolit vhodný program. Naučí se rozpoznat různé formáty obrázků. Prakticky zvládne základy práce s obrázky v aplikacích Corel DRAW a Corel PHOTO-PAINT (bude schopen skenovat obrázek a upravit jeho velikost, vyretušovat nečistoty, vytvořit z obrázků koláž).
Absolvováním předmětu rozvoj kariéry získá student teoretické znalosti i praktické poznatky týkající se začátku a rozvoje jeho profesní kariéry a zlepšení jeho šance uplatnit se na trhu práce.
Cílem předmětu kultura a technika mluveného projevu je vybavit studenty základními teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi, aby byli schopni vystupovat s vytříbenými projevy ve sféře veřejné věcné jednací i přesvědčovací komunikace. Studují se všechny roviny mluvené řeči a výslovnostní styly. Pozornost se věnuje také výslovnosti cizích a přejatých slov i zkratek v českém jazykovém kontextu. Všechny složky se hodnotí a prakticky procvičují.
Cílem předmětu evropská integrace je seznámit studenty s institucionálním uspořádáním Evropské unie, zaměřením jednotlivých orgánů a základními oblastmi politiky EU, problematikou rozšiřování EU a požadavky na reformu v souvislosti s rozšiřováním počtu členských zemí EU.
Cílem předmětu etika v podnikání je vést studenty k takovému pojetí podnikání a managementu, které jeho činnost a výsledky nepoměřuje jen prostřednictvím ekonomické efektivnosti, ale i etickými kritérii s přihlédnutím k situaci formujícího se podnikatelského prostředí v České republice.
Environmentální ekonomie je úvodem do problematiky ekonomických souvislostí ochrany životního prostředí (dále ŽP). Zabývá se podhodnocením přírodního a sociálního kapitálu, kritikou skrytých předpokladů ekonomie (jak vidí ekonomie člověka a přírodu, neplacená práce lidí a přírody, HDP a blahobyt). Problémy znečišťování ŽP environmentální ekonomie řeší internalizací externalit a přímými či nepřímými nástroji politiky ŽP (alternativní indikátory, ekologické daně...). Student bude mít rovněž příležitost seznámit se s alternativními ekonomickými strukturami (systémy místní měny, etické a sociální investování, zemědělské kluby a další).
K upevnění a aplikaci znalostí z odborných předmětů, jakož i k osvojení praktických návyků a dovedností potřebných k úspěšnému výkonu zvolené profese vede studenta absolvování odborné praxe. V šestém studijním období je zařazena dlouhodobá praxe (14 týdnů). V průběhu této praxe, kromě podrobného seznámení s dovednostmi potřebnými pro výkon příslušných profesí a pracovních aktivit ve prospěch organizace, u které praktikuje, zpracovává student i svou absolventskou práci. V průběhu této praxe navštěvují studenti seminář k absolventské práci, ve kterém mají nejen možnosti konzultace některých problémů spojených se zpracováním této práce, ale i možnost diskuse k vybraným odborným předmětům, které jsou obsahem absolutoria.