Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 64-31-N/08 Výrobní a obchodní management textilu


Obor vzdělání: 64-31-N/.. Management


Škola: Vyšší odborná škola oděvního designu a managementu a Střední uměleckoprůmyslová škola textilní, Francouzská 101, Brno



Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Studium připravuje kvalifikované odborníky pro řídící činnosti v oblasti výroby textilií a obchodu s textiliemi na pozicích podnikového managementu v soukromých i státních podnicích a obchodních společnostech. Obsahová náplň učiva předmětů je stavěna nad úroveň učiva střední školy, popř. ve specializačních odborných předmětech technologického rázu poskytuje ucelený a široký soubor znalostí nutných pro výkon kvalifikované manažerské činnosti. Obor je náročný z hlediska poměrně širokého záběru zejména v ekonomické problematice a intenzitě získávání a fixování nových znalostí a dovedností uplatnitelných ve sféře výroby, ale i obchodu. Uplatnění absolventa se výrazně rozšiřuje i do oblasti ekonomických činností i mimo textilní a oděvní odvětví.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Struktura obsahu je vyjádřena učebním plánem. Zahrnuje všeobecně vzdělávací a odborné učivo. Do předmětů všeobecně vzdělávacích patří dva cizí jazyky - anglický a jako druhý německý, případně ruský nebo španělský, aplikovaná matematika, aplikovaná psychologie a sociologie, hospodářská geografie a tělesná výchova.


V obou cizích jazycích se intenzivně prohlubují komunikativní dovednosti nejenom v obvyklých tématických okruzích, ale i v odborných okruzích učiva čerpajících z technologické a ekonomické problematiky.

V aplikované matematice získávají studenti znalosti a dovednosti v práci s matematickými nástroji z oblasti statistiky, ale i bankovnictví, úvěrování a výnosnosti obchodů na finančním trhu.

V aplikované psychologii a sociologii jsou prohlubovány doposud získané znalosti ze střední školy o vybrané oblasti úžeji se vztahující k dané profesní orientaci manažera. V hospodářské geografii je cílem prohloubení znalostí nejen obecně zeměpisných, ale především získání znalostí o geografickém rozložení textilních oblastí surovinových a produkčních v celosvětovém měřítku, zvláštní pozornost je věnována státům Evropy a středoevropskému regionu.

V předmětu tělesná výchova zařazeného do 1. ročníku studia se zvyšuje tělesná kondice studentů a upevňují zdravé návyky v péči o zdraví.

Odborné předměty lze dělit na ty, které se vztahují k ekonomické a obchodní stránce manažerské činnosti a na předměty zaměření výrobního a zbožíznaleckého, které podmiňují kvalifikovanou řídící činnost manažera v oblasti výroby.


Konkrétní předměty uvádí učební plán. Obsahová náplň těchto předmětů je volena tak, aby absolventi byli po tříletém studiu kvalifikováni zejména pro:

  • řízení a organizaci technických a ekonomických činností v textilní výrobě a distribuci textilních výrobků,
  • samostatnou práci v oblasti přípravy výroby včetně posuzování a ovlivňování designu výrobků,
  • marketingovou činnost a odbyt výrobků s akceptováním módních a sezónních trendů,
  • kvalifikovanou odbornou a cenovou orientaci na trhu surovin, polotovarů a výrobků ve vazbě na získané vědomosti z oblasti zbožíznalství,
  • řízení práce při zpracovávání agend souvisejících s podnikatelskou činností,
  • odbornou poradenskou činnost v textilní problematice,
  • vedení a organizování činnosti pracovních týmů v daném oboru,
  • provádění všech manažérských činností,
  • orientaci na kapitálovém a peněžním trhu s cílem úspěšně investovat volné finanční zdroje,
  • analytickou činnost na trhu výrobků a služeb,
  • cíleně prováděnou propagační činnost včetně všech forem podpory prodeje.


Metodické přístupy


Metody a formy vzdělávací práce volí vyučující se zřetelem k charakteru předmětu a s ohledem na materiální zabezpečení daného oboru vyššího odborného studia na škole, přitom preferuje problémový přístup ve výuce a využívání konkrétních příkladů z výrobní, ekonomické  a obchodní praxe.


Odborná praxe a závěrečná práce absolventů


Cílem odborné praxe, jejímž vyústěním je absolventská práce, je praktická aplikace získaných vědomostí a dovedností. Témata jsou vybírána ve spolupráci školy s podnikatelskými subjekty (podniky, obchodní společnosti, soukromí podnikatelé, organizace zajišťující služby), pro které bude práce z oblasti např. managementu, marketingu, financování, technologické racionalizace, organizace výroby, výrobních postupů apod. řešena. Z řad vyučujících odborníků je jmenován vedoucí práce, konzultantem je pracovník podnikatelského subjektu, u kterého student koná odbornou praxi.


Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví


Zdravotní požadavky na uchazeče o studium daného oboru vyplývají ze specifik studijního oboru. Podle učebních dokumentů včetně profilu absolventa nejsou zdravotně způsobilí uchazeči trpící zejména :

  • přecitlivělostí na textilní materiály, případně jejich chemické úpravy (týká se výuky, ale i předpokladu kontaktu s těmito látkami při výkonu povolání),
  • prognosticky závažnými a nekompenzovanými formami epilepsie a epileptických syndromů s kolapsovými stavy.


K posouzení zdravotního stavu uchazeče je příslušný registrující praktický lékař. Způsobilost ke studiu v oboru osvědčuje s ohledem zejména na zrakovou ostrost, případnou poruchu barvocitu, chronická zánětlivá a alergická onemocnění dýchacích cest a kůže, zvláště rukou.


Neoddělitelnou součástí teoretického i praktického vyučování je i problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygiena práce a požární ochrany. Součástí praxe je školení z oblasti BOZP a PO, které absolvuje každý student a akceptování pravidel stvrzuje podpisem.


Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany se rozumí :

  • důkladné seznámení studentů s platnými právními a ostatními předpisy k zajištění BOZP,
  • používání strojů, zařízení a pracovních pomůcek, které odpovídají bezpečnostním předpisům,
  • vykonávání stanoveného dozoru na pracovištích studentů při předmětu praxe. Stanoveným dozorem se rozumí práce pod dohledem, kdy osoba pověřená dohledem zkontroluje studenta před zahájením praxe a v průběhu praxe provádí kontrolu občasnou.


Podmínky přijetí


Studium je určeno pro absolventy různých typů středních škol, kde studium je zakončeno maturitní zkouškou. Uchazeči jsou přijímáni ke studiu na základě úspěšného vykonání přijímací zkoušky sestávající z :


  • testu z matematiky
  • testu z cizího jazyka (anglický jazyk nebo německý jazyk)
  • zohlednění výsledků maturitní zkoušky
  • pohovoru se zohledněním dalších skutečností dle § 94, odst.3, bod c) zákona č. 561/2004 Sb. v platném znění.


Organizace výuky


Studium je organizováno jako tříleté denní a je zakončeno absolutoriem podle příslušné právní normy. Všechny vyučované předměty uvedené níže v učebním plánu jsou povinné, s výjimkou seminářů z cizích jazyků. Je to dáno koncepcí studijního oboru bez zaměření. Odborná praxe studentů je organizována souhrnně v letním období třetího ročníku v trvání čtrnácti týdnů na podnikatelském subjektu mimo prostory školy. Součástí odborné praxe je shromažďování podkladů pro absolventskou práci a její vypracování pod vedením zkušeného pedagoga školy v rámci konzultačních hodin.


Učebním plánem vymezené předměty studia jsou v rozhodující míře zajišťovány teoretickou výukou s řešením praktických příkladů, rozborů a samostatných cvičení. Výrazná samostatnost studentů se předpokládá především v předmětu „Odborná aplikace PC“ a vypracování tzv. „semestrálních prací“ zadávaných v předmětech :


  • Obecná ekonomie
  • Odborné aplikace PC
  • Vnitropodniková ekonomika
  • Cizí jazyk
  • Management a marketing
  • Zbožíznalství
  • Logistika
  • Podnikání


Studenti při samostatné práci využívají i internetu, knižního fondu odborné knihovny školy a archivu absolventských prací. Ve výjimečných a zdůvodnitelných případech se umožňuje studentům i využití individuálního studijního plánu s přesně vymezenými pravidly dohodnutými s vyučujícími předmětů a schváleného ředitelem školy.


V posledním studijním období (letní období 3. ročníku) se zařazuje i deset konzultačních dnů tvořících součást přípravy studentů na vykonání absolutoria v odborných předmětech a zvoleném cizím jazyku.

Zpět