Vzdělávací program: 64-31-N/10 Řízení malého a středního podniku
Obor vzdělání: 64-31-N/.. Management
Škola: Soukromá vyšší odborná škola podnikatelská, s. r. o., Michálkovická 1810, Ostrava – Slezská Ostrava
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Hlavním cílem vzdělávacího programu je připravit mladé lidi pro profesi odborný manažer a na to, aby se dovedli úspěšně vyrovnat s nároky, které na ně klade společnost založená na informacích, a zároveň aby dokázali maximálně využít příležitosti pro podnikání, jež jim společnost nabízí.
Důraz je kladen na aktivní a zodpovědný přístup studentů k vlastnímu učení, na osobní a odborné kompetence, které má student v průběhu vzdělávání získat a rozvíjet. Vzdělávání a učení probíhá s ohledem na přesně stanovené očekávané výsledky učení a vzdělávání. Učivo je chápáno jako prostředek ne cíl. Vzdělávání je zaměřené spíše na rozvíjení funkčních kompetencí (dovedností) a sociálních kompetencí (chování a postojů) než na pouhé předávání faktů ve výuce neboli kognitivní kompetence (znalosti). Faktografické znalosti (know-what) a informace budou rozvíjeny o praktické znalosti, nebo-li dovednosti (know-how) a schopnosti provádět určité úkoly (know-why). Velmi důležité je cílené formování postojů, nebo-li ustáleného chování a způsobů jednání, které vyjadřují pocity a názory, a jsou nezbytné pro úspěšné uplatnění absolventů a jejich aktivní zapojení do vývoje společnosti.
Studenti jsou vedeni k tomu, aby využívali vzdělávacích příležitostí, vyhovujících jejich základním učebním potřebám. Klíčem k jejich osobnímu a profesnímu růstu je záměrné učení, jež sami iniciují a řídí. Aby učení bylo příjemným prožitkem, při němž hrozí menší riziko ztráty zájmu, mohou si studenti zvolit metodu učení a prostředí jim nejlépe vyhovující. Kromě školy a rodiny studenti využijí další příležitosti k tzv. neformálnímu učení (televize, internet, pracoviště, komunita), které podporují kritické myšlení a neustále je nutí zdokonalovat schopnost učit se.
Vysoká osobní motivace studentů a jejich schopnost učit se jim umožní nalézt příslušnou komunitu, v níž dojde k neformálnímu učení, a tím i k rozvoji sociálních kompetencí, neboť ve společnosti roste význam uplatňování nových forem práce a podnikání v těsném vztahu k místním potřebám či konkrétním odvětvím.
Podnikavost studentů je v průběhu studia rozvíjena podporou tvořivosti, schopnosti zavádět inovace, flexibility, schopnosti týmové práce a intelektuální zvídavosti. Všeobecné a odborné vzdělání i praktická příprava by měly vést k pochopení termínu „podnikavost“ v jeho nejširším smyslu – tedy zájem hledat řešení problémů, odhodlání věnovat čas a úsilí tomu, aby člověk něco dokázal, ochota angažovat se a nést rozumné riziko. Nové příležitosti začít podnikat by studenti měli považovat za reálné a žádoucí. Vytváření partnerství školy s podniky z různých oblastí sféry výkonu práce s cílem zprostředkovat studentům praktické zkušenosti a rozvíjet pracovní návyky v reálném pracovním prostředí přispěje k dosažení cílů vzdělávacího programu.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Vyšší odborné vzdělání poskytuje všeobecné a odborné vzdělání a praktickou přípravu pro výkon náročných činností. Obsah všeobecného, odborné vzdělávání a praktické přípravy se vzájemně doplňují a vycházejí z profilu absolventa vzdělávacího programu Řízení malého a středního podniku.
Všeobecné vzdělání je zaměřeno na rozvíjení a prohlubování všeobecných vědomostí a dovedností studenta získaných ve středním vzdělávání s důrazem na rozvoj osobních kompetencí, např. učit se, činit závěry, posilovat samostatnost, převzít odpovědnost, komunikovat v českém a anglickém jazyce, pracovat s informacemi. Kontinuálně probíhá výuka anglického jazyka. Pro rozvoj podnikavosti mladých lidí je klíčové posílení jejich iniciativy, tvořivosti a týmové práce. Studenti umějí samostatně nacházet příležitosti k vlastnímu učení a podnikání.
Odborné vzdělání a praktická příprava podporuje u studentů pochopení principů a organizace podnikání, aplikaci ekonomických a právních znalostí a dovedností potřebných k založení a provozování podniku, zvládnutí obchodních a manažerských dovedností s důrazem na rozvoj odborných kompetencí zejména řešit problémy, řídit projekty a využívat moderní informační a komunikační technologie.
Obsah vzdělávání je rozložen do povinných, povinně volitelných a volitelných předmětů. Funkcí učiva v povinně volitelných předmětech je vytvoření širší vzdělávací nabídky pro studenty, kteří absolvovali různé obory středních škol. Důležité je členění předmětů do šesti obsahových celků v šesti obdobích tak, aby umožňovalo propojení souvisejících částí učiva předmětů při výuce a učení a mělo vazbu na život studentů mimo školní prostředí. Témata jednotlivých vyučovacích předmětů v jednom období ukazují na vzájemné obsahové souvislosti, studenti jich využívají při plnění praktických úkolů a projektů, jejichž náročnost se postupně v průběhu vzdělávání zvyšuje.
Šest úrovní osobních a odborných kompetencí
Období |
Osobní kompetence |
Odborné kompetence |
||
Samostatnost a odpovědnost |
Kompetence učit se |
Komunikační a sociální kompetence |
Řešení problémů |
|
1. |
úkoly v učení a práci plní pod dohledem |
přijme poradenství v otázkách učení |
odpovídá na jednoduchou písemnou a ústní komunikaci projevuje svou sociální roli |
projevuje povědomí o postupech pro řešení problémů |
2. |
přebírá omezenou odpovědnost za zlepšení výkonu v učení a práci |
vyhledává poradenství v otázkách učení |
odpovídá na jednoduchou ale podrobnou písemnou a ústní komunikaci přizpůsobuje svou roli různému sociálnímu prostředí |
řeší problémy s použitím poskytnutých informací |
3. |
samostatně plní úkoly v předvídatelném kontextu navrhuje, jak zlepšit své výsledky učení a práce přebírá odpovědnost za výsledky ostatních |
přebírá odpovědnost za své vlastní učení |
vytváří (odpovídá na) podrobnou písemnou a ústní komunikaci zodpovídá za porozumění sobě sama a za své chování |
řešit problémy s využitím dobře známých informačních zdrojů a bere přitom v úvahu některé sociální problémy. |
4. |
samostatně zvládá projekty, které vyžadují řešení problémů tvořivě rozvíjí projekty řídí jiné lidi kontroluje vlastní výkon a výkony jiných |
samostatně řídí své učení |
vytváří (odpovídá na) podrobnou písemnou a ústní komunikaci v neznámých situacích mění své chování na základě porozumění sobě sama |
řeší problémy integrováním informací z odborných zdrojů a bere přitom v úvahu příslušné sociální a etické otázky formuluje odpovědi na abstraktní a konkrétní problémy |
5. |
rozvíjí týmový výkon vzdělává jiné odpovídá za administrativní plán, management prostředků a týmů v nepředvídatelném kontextu |
hodnotí vlastní učení identifikuje své vzdělávací potřeby |
sděluje myšlenky, problémy a řešení dobře strukturovaným a logickým způsobem svým spolupracovníkům, vedoucím a zákazníkům s použitím kvalitativních a kvantitativních informací |
projevuje zkušenosti z funkční interakce v oboru dělat si úsudek na základě znalostí příslušných sociálních a etických otázek shromažďuje, interpretuje příslušné údaje v oboru pro řešení problémů |
6. |
iniciativně řídí procesy zahrnující vzdělávání ostatních projevuji vůdčí schopnosti a inovaci ve složitém kontextu kontroluje výkon týmu |
rozumí vzdělávacím procesům vytváří nové myšlenky, postupy |
sděluje myšlenky, problémy a řešení jak odborníkům, tak laickým posluchačům s použitím řady technik zahrnujících kvalitativní a kvantitativní informace vyjadřuje vnímavý osobní světový názor |
řeší problémy integrováním složitých pramenů znalostí, které jsou někdy neúplné, a v novém a neznámém kontextu. prokazuje zkušenosti z pracovní interakce v řízení změn ve složitém prostředí |
Organizace výuky, formy a metody vzdělávání
Vyšší odborné vzdělávání probíhá v denní nebo dálkové formě, v denní formě je výuka organizovaná každý den v pětidenním vyučovacím týdnu v průběhu školního roku, v dálkové formě vzdělávání se uskutečňuje samostatné studium spojené s konzultacemi v rozsahu 200 až 220 hodin ve školním roce. Konzultační hodina v obou formách vzdělávání trvá 45 minut.
Organizaci odborné praxe a praktického vyučování upravují osnovy předmětů případně vnitřní předpisy školy. Praktická příprava se uskutečňuje formou praktického vyučování ve škole nebo formou odborné praxe.
Učitelé používají postupy a metody rozpracované v osnovách každého z předmětů. Vymezením šesti úrovní osobních a odborných kompetencí v šesti obdobích studia je dán základní rámec pro hodnocení efektivity využívaných metod výuky, které by měly být převážně aktivizující. Základním metodickým postupem je učení formou činností (learning by doing). Realizací úkolů, projektů a podnikatelských záměrů se u studentů podporuje aktivní a tvůrčí řešení problémů, samostatná práce s literaturou a dalšími informačními zdroji, převzetí odpovědnosti. Individuální studijní profil si student dotváří volbou typů a témat úkolů a projektů, které řeší během praktické přípravy, ta probíhá ve speciálně upravených prostorách školy vybavených obdobně jako kanceláře a na pracovištích fyzických nebo právnických osob, které mají oprávnění k činnosti související s daným oborem vzdělání a mají se školou uzavřenou smlouvu o obsahu a rozsahu odborné praxe a podmínkách pro její konání.
Při realizaci vzdělávacího programu je učiteli věnována velká pozornost podpoře učení studentů, řešení problémů v týmech a převzetí odpovědnosti, studenti nejdříve přijmou poradenství v otázkách vlastního učení, které jim je nabízeno v průběhu konzultací učitelů – koučů. Od začátku druhého ročníku přebírají odpovědnost za své vlastní učení, které samostatně řídí, pracují v týmech a zvládají projekty vyžadující řešení komplexních problémů.
Vyučující před zahájením výuky předmětu zveřejní v elektronické podobě seznam studijní literatury, další studijní materiály, témata diskusních příspěvků, úkoly a případové studie k jednotlivým tématům. Studenti stanoví problém, následně musí aktivizovat dřívější znalosti a dovednosti. Nové otázky a potřeby zjistit jak věci fungují, vyvolají u studentů iniciativu a potřebu učit se, učitel je v roli kouče nikoli předkladatele poznatků.
Způsob ukončení vzdělání, certifikace
Vzdělávací program se ukončuje absolutoriem. Dokladem o dosažení vyššího odborného vzdělání je vysvědčení o absolutoriu a diplom absolventa vyšší odborné školy. Označení absolventa vyšší odborné školy, které se uvádí za jménem, je "diplomovaný specialista" (zkráceně "DiS.").
Termíny absolutoria stanovuje ředitel školy, řádný termín od 1. do 30. června, opravné a náhradní termíny od 1. do 30. září a od 2. do 31. ledna. Ředitel školy vyhlašuje nejméně 1 řádný termín absolutoria ve školním roce. Podmínkou pro absolutorium je úspěšné ukončení posledního ročníku vzdělávání.
Absolutorium se skládá ze zkoušky z odborných předmětů, zkoušky z cizího jazyka a obhajoby absolventské práce. Absolventská práce může být zpracována a obhajována společně několika studenty; i v tomto případě jsou studenti hodnoceni jednotlivě. Absolventská práce a její obhajoba může obsahovat též část ověřující praktické dovednosti. Absolutorium se koná před zkušební komisí a je veřejné, s výjimkou jednání zkušební komise o hodnocení studenta. Další podmínky ukončování vzdělávání stanovuje zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v ustanovení §102 a vyhláška č. 10/2004 Sb., o vyšším odborném vzdělávání.
Absolvování vzdělávacího programu vytváří možnost dalšího studia a vzdělávání formou specializačních kurzů a všech možností v rámci celoživotního vzdělávání.