Vzdělávací program: 64-31-N/14 Logistika a management
Obor vzdělání: 64-31-N/.. Management
Škola: Vyšší odborná škola a Střední odborná škola Gustava Habrmana, Habrmanova 1540, Česká Třebová
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program připravuje pro kvalifikovaný výkon náročných činností při návrzích, organizaci a řízení technologických procesů ve výrobních, dopravních a logistických systémech. Připravuje studenty pro budoucí uplatnění ve funkcích logistických manažerů a pracovníků logistických týmů ve výrobních a dopravních firmách a organizacích.
Logistika je organizace, plánování, řízení a výkon toků zboží vývojem a nákupem počínaje, výrobou a distribucí podle objednávky finálního zákazníka konče tak, aby byly splněny všechny požadavky trhu při minimálních nákladech a minimálních kapitálových výdajích. Logistika je rozmístění zdrojů v čase, logistika je strategické řízení celého dodavatelského řetězce. Pod pojmem „supply chain management“ koordinují logističtí specialisté toky materiálu a informací od surovin až ke konečnému zákazníkovi. Jejich vliv dosahuje až k vývoji a na druhou stranu k odstraňování odpadu a zpětným tokům. Tito odborníci jednají s dodavateli o společných koncepcích, vytvářejí distribuční sítě, rozhodují o outsourcingu nebo radí vedení společnosti ve věcech volby sídla firmy či jejich poboček.
Program je komplexní a multidisciplinární s teoretickou a praktickou přípravou doplněnou odbornou praxí. Připravuje absolventa tak, aby rozuměl všem článkům logistického řetězce a uměl je integrovat tak, aby řetězec byl co nejefektivnější. Absolvent se musí vyznat v tom, jak jednotlivé prvky spolu uvnitř řetězce reagují, aby dokázal určit nejslabší články fungování řetězce, posoudil jejich vliv na celý řetězec a věděl, jak slabé články napravit. Musí mít dobrou průpravu v oblasti logistických systémů a technologií, hlavně na počítačovém základu. Musí být zběhlý v práci se soubory dat, musí mít dobrý úsudek k výběru nejlepší varianty a k určení důsledků konkrétních opatření. Důležitými schopnostmi absolventa je jednání na základě vlastního úsudku, schopnost prosazovat svá rozhodnutí, komunikační dovednosti nezbytné k vysvětlení co je třeba udělat a proč. Musí mít dobré organizační schopnosti, schopnost týmové spolupráce a vedení lidí. Program připravuje absolventa také k tomu, aby získal solidní vyjednávací schopnosti minimálně v jednom světovém jazyce.
Při vzdělávání je student veden k návyku důsledného respektování zásad bezpečnosti a hygieny práce, protipožární ochrany, tvorby a ochrany životního prostředí, péče o kulturnost práce a pracovního prostředí.
Charakteristika obsahu programu
Obsah odpovídá výstupní úrovni vyššího odborného vzdělání. Poskytuje potřebné poznatky z celého integrovaného logistického řetězce zahrnujícího fyzickou distribuci výrobků, podporu a plánování výroby, nákup surovin, dopravu, skladování, manipulaci, balení atd.
Studenti mohou po úspěšném absolvování studia a po krátké době zapracování kvalifikovaně vykonávat činnosti odpovídající jednotlivým typovým pozicím pracovníků v dané oblasti logistiky.
Struktura obsahu je vyjádřena učebním plánem, který zahrnuje povinné moduly, povinně volitelné moduly a volitelné moduly.
· Povinné moduly slouží k naplnění všeobecných kompetencí a většiny odborných kompetencí stanovených v profilu absolventa.
· Povinně volitelné moduly umožňují individuální zaměření studentů v souladu s jejich schopnostmi a zájmy. Výběrem povinně volitelných modulů získá absolvent další odborné prohlubující znalosti a dovednosti.
· Volitelné moduly jsou příležitostí pro prohloubení odborného vzdělávání, pro uplatnění individuálních zájmů i k případnému rozšíření jazykových znalostí.
Povinné moduly všeobecné:
o hlavní cizí jazyk,
o komunikace,
o tělesná výchova I,
o matematika,
o statistika,
o manažerské dovednosti,
o informatika,
o právo,
o projektové řízení.
Jako hlavní cizí jazyk si student volí anglický nebo německý jazyk. U těchto jazyků se předpokládá deklarovaná vstupní znalost minimálně čtyřletého studia v rozsahu střední školy. Učební náplň modulu vychází ze Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Je kladen důraz na mezioborový přístup podložený znalostmi logistiky, ekonomiky, technologie, organizace a komunikativních dovedností, na schopnost orientovat se v anglické nebo německé odborné literatuře a dokumentaci důležité pro vykonávání budoucího povolání a na schopnost dalšího sebevzdělávání ve zvoleném cizím jazyce. Student je zaměřen na sledování vývoje ve svém oboru, aktivně využívá možností internetu a IT. Je rozvíjena schopnost studenta aktivně pracovat v týmu, nalézat a zpracovávat údaje v cizím jazyce, využívat znalosti daného jazyka ke komunikaci s cizojazyčnými mluvčími v pracovní i mimopracovní sféře.
Modul komunikace studenty vede cíleně ke schopnosti prezentovat sebe i výsledky své práce. V prvním ročníku se učí racionálně studovat, objevovat své schopnosti, orientovat se ve studijních materiálech, pochopit mezipředmětové vztahy. Racionální studium textu a výuka racionálního čtení upevňuje jejich sebevědomí. Kvalitní písemný projev má být dokladem komunikačních kvalit. Zvládnutí základů publicistiky odkrývá mnohým možnost vyslovit názor ve veřejných komunikačních prostředcích. Seminární práce ověřují nabyté vědomosti a dovednosti: získávání informací, jejich zpracování, formální úprava textu, znalost jazykového systému. Studenti se seznamují s atributy podnikové kultury, s nástroji verbální a nonverbální komunikace v simulovaných profesních situacích a v osobních kontaktech s profesní sférou.
V modulu tělesná výchova I se usiluje zejména o výchovu a vzdělávání pro celoživotní provádění pohybových aktivit a rozvoj pozitivních vlastností osobnosti. Studenti jsou vedeni k pravidelnému provádění pohybových činností a ke kompenzování negativních vlivů způsobu života. Nezanedbatelné je dodržování zásad bezpečnosti a prevence úrazů při pohybových aktivitách.
V modulu matematika se navazuje na základní pojmy známé ze střední školy, prohlubují se znalosti především v oblasti diferenciálního a integrálního počtu a maticového počtu. Studenti využívají matematický software, jako je např. systém MathCad, pomocí něhož mohou sledovat průběhy funkcí a jejich numerické a symbolické derivace a integrování, maticové výpočty, nebo tabulkové kalkulátory, kde se dají řešit úlohy maticového počtu. Tento modul je průpravným modulem jak pro moduly odborné, tak i pro další matematické obory, jako je např. statistika. Cílem je, aby studenti dokázali vyřešit praktické příklady, a to buď sami, nebo pomocí počítače a vhodného software.
V modulu statistika studenti využívají jak specializovaný statistický software, tak i tabulkové kalkulátory. Učební náplň navazuje na základní pojmy středoškolské matematiky (pravděpodobnost, statistický soubor a jeho charakteristiky) a tyto pojmy prohlubuje a rozšiřuje. Statistika a statistická analýza poskytují aparát nutný pro řešení praktických problémů v ekonomických, technických a logistických modulech. Studenti získají průpravu k tomu, aby dovedli řešit praktické úlohy nejen z ekonomické a technické praxe, ale i z dalších oborů.
Modul manažerské dovednosti seznamuje se základy teorie řízení, odbornou terminologií manažerských dovedností, pomáhá k orientaci v problémech výrobních a obchodních organizací. Organicky spojuje teorii s praktickým osvojením dovedností, technik a činností spojených s řídicí funkcí. Posiluje dorozumívací schopnosti, učí zvládat krizové situace a pracovat v týmu. Posiluje sociální gramotnost, orientaci v základech sociální psychologie, vychovává k sebeovládání. Modul výrazně přispívá k utváření profilu absolventa.
V modulu informatika je učební náplň v souladu s vývojem informačních technologií. Studenti procvičují komunikaci uživatele s operačním systémem a sítí. Prohlubují si praktické dovednosti při práci s programovým balíkem Office. Náplň je navržena tak, aby modul rozšiřoval základní vědomosti z informatiky ze střední školy a umožňoval studentům kvalifikovaně posoudit vlastnosti hardwarových prostředků a softwarových produktů v návaznosti na potřeby podniku či firmy, specifikovat optimální konfiguraci hardware a software. Ve cvičení a konzultacích modul rozvíjí a prohlubuje znalosti ze střední školy tak, aby byly v souladu s požadavky aktuální verze sylabu ECDL.
Učební náplň modulu právo je zaměřena na základní pojmy teorie státu a práva, vysvětluje základní pojmy v odvětvích práva ústavního, občanského, obchodního, živnostenského, pracovního, trestního a rodinného. Student tyto poznatky je pak schopen aplikovat na konkrétní právní případy a využívat je při tvorbě základních právních aktů.
Modul projektové řízení seznamuje studenty s problematikou plánování unikátních a neopakujících se akcí. Studenti pochopí proces vytváření plánu, naučí se pomocí personálních počítačů plány vytvářet, modifikovat a nacházet optimální řešení. Významná část učební náplně je zaměřena na využití výsledků pro kontrolní procesy v organizaci. Studenti využívají speciální software Microsoft Project.
Povinné moduly odborné:
o úvod do logistiky,
o manipulační a dopravní prostředky,
o materiálový management,
o management jakosti I,
o marketing,
o účetnictví a daňová evidence,
o ekonomie,
o ekonomika podniku,
o mezinárodní obchod,
o odborný seminář,
o odborná praxe.
Modul úvod do logistiky tvoří základní průpravu pro navazující moduly s logistickým zaměřením. Studenti jsou seznamováni s elementárními problémy, které logistika řeší v oblasti materiálových, informačních a peněžních toků od jejich vzniku až k finálnímu spotřebiteli. Absolvováním modulu získá student základní přehled o celém integrovaném logistickém řetězci zahrnujícím fyzickou distribuci výrobků, podporu a plánování výroby, nákup surovin, dopravu, skladování, manipulaci, balení atd.
Učební náplň modulu manipulační a dopravní prostředky seznamuje studenty s principy technických prostředků pro manipulaci s materiálem, s principy a typy dopravních prostředků, s metodami skladování včetně praktických návrhů skladů. Studenti získají znalosti a dovednosti nutné k tomu, aby dovedli navrhnout vhodný obal pro finální výrobek z různých druhů materiálů, rozuměli jeho značení, použití obalů z hlediska manipulace, přípravy zboží pro přepravu s ohledem na bezpečnost a minimalizaci nákladů a uměli zvolit vhodný manipulační a dopravní prostředek.
Modul materiálový management slouží k získání obecného přehledu o řízení toku materiálu počínaje nákupem a konče dodávkou zboží do skladu v bodě rozpojení. Zaměřuje se na zvládnutí činností – nákup, zajištění materiálových požadavků výroby, potřebných kapacit výroby a vlastní výrobu. Student se seznámí s komplexní problematikou nákupu zboží a surovin, doplní si a prohloubí znalosti organizace a řízení výroby a osvojí si principy vytváření a zdokonalování distribučních procesů. Při výuce je kladen mimořádný důraz na systémový přístup v řešení logistické problematiky.
Učební náplň modulu management jakosti I je zvolena tak, aby se studenti byli schopni orientovat v terminologii jakosti a získali základní orientaci v problematice zavádění, uplatňování i hodnocení jakosti v podnikové praxi. Na tyto základní znalosti mohou pak studenti navázat v modulu management jakosti II.
V modulu marketing I studenti získají znalosti a dovednosti nutné k tomu, aby dovedli řešit praktické úlohy z oblasti marketingu a z dalších navazujících oborů. Naučí se orientovat v zásadách efektivního tržního chování, zmapovat potřeby zákazníků a používat metody vedoucí k ovlivnění poptávky.
Modul účetnictví a daňové evidence je zaměřen na vedení účetnictví v hospodářské činnosti různých podnikatelských subjektů. Získané znalosti tvoří uzavřený celek s logickým uspořádáním společně s problematikou návazného modulu ekonomika podniku. Studenti získají vědomosti o všech účetních schématech zachycujících reprodukční proces výrobní, obchodní a dopravní organizační jednotky. Seznámí se všemi druhy účetních výkazů a jejich vyhodnocováním jako nedílné součásti účetní závěrky organizační jednotky.
Modul ekonomie se věnuje makroekonomickému a mikroekonomickému tržnímu systému a pomáhá získat představu o pojetí tržního systému a makro i mikroekonomických souvislostí rozvoje společnosti.
Učební náplň modulu ekonomiky podniku je podrobně zaměřena na podnik jako celek. Studenti se seznamují s postavením podniku jako subjektu národního hospodářství a s jeho vztahy k okolí, se všemi právními formami podnikání, jejich výhodami a nevýhodami, kalkulacemi nákladů a cen v tržním prostředí, financováním podniku a investičním rozhodování.
Modul ekonomika dopravy navazuje na předcházející moduly a společně s nimi přispívá významně do vytváření profilu absolventa. Zabývá se problematikou ekonomiky dopravy železniční, silniční, vodní i letecké, včetně jejích optimálních kombinací. Tento modul pomůže studentům řešit optimalizaci dopravní logistiky v podnikové praxi.
Ekonomickou problematiku doplňuje modul mezinárodní obchod, kde studenti získávají schopnosti komplexního chápání mezinárodního obchodu a jeho důležitost v současném globalizovaném světě.
Důležitou součástí studia k naplnění profilu absolventa je ověření získaných teoretických znalostí v rámci čtyřměsíční souvislé odborné praxe v reálném prostředí výrobních, obchodních, distribučních, dopravních a zasilatelských podniků a firem. V rámci modulu odborná praxe se studenti nejen seznamují s konkrétním prostředím a provozem podniků a firem, ale zabývají se především řešením úkolů a problémů, vyplývajících z činnosti daného subjektu. Řešení těchto úkolů zpracovávají ve formě absolventské práce.
Na modul odborná praxe navazuje modul odborný seminář, který slouží ke kontrole postupu plnění jednotlivých bodů zadání absolventské práce a k vzájemné výměně získaných poznatků a zkušeností. Studenti se setkávají pravidelně ve škole a formou vlastní prezentace a následné diskuse navzájem posuzují průběh a výsledky své práce při řešení úkolů na pracovištích při odborné praxi.
Povinně volitelné moduly:
o logistika dopravy,
o logistické modelování,
o management jakosti II,
o marketing II.
Učební náplň modulu logistika dopravy je zaměřena na technologii a legislativu všech druhů přeprav. Student získá přehled o právních normách, přepravních a tarifních podmínkách všech oborů doprav pro vnitrostátní a mezinárodní přepravu zboží. Učební náplň obsahuje všechny úkony souvisejících s kompletní logistickou službou.
Modul logistické modelování se vyučuje pomocí speciálního software umožňující modelování diskrétních procesů. Prohlubuje znalosti logistiky a rozšiřuje aplikační oblast problémů, které je možno za použití metod simulace možné řešit. Pomocí simulace se studenti učí rozumět reálným logistickým procesů, naučí se vytvářet návrhy logistických cest, naučí se analyzovat výhody a slabá místa jednotlivých variant, naučí se určovat a hodnotit nákladová hlediska a závěrem se naučí procesy optimalizovat podle potřebných kritérií.
Modul management
jakosti II navazuje na modul management jakosti I. Studenti si rozšíří
a zdokonalí znalosti i dovednosti pro hodnocení stavu
a úrovně jakosti podniků, které zavádějí nebo používají systémy jakosti.
Studenti získají znalosti o
procesech zavádění podnikové
jakosti v systémech řady ISO a VDA i schopnosti průběžného
vyhodnocování stavu a zlepšování jakosti certifikované výrobní či dopravní
firmy.
Modul marketing II navazuje svojí učební náplní na moduly ekonomie, materiálový management, manažerské dovednosti a marketing I. Zvládnutím uvedených oblastí se absolvent stává nejen pasivním uživatelem znalostí marketingu, ale je schopen vytvářet marketingové koncepce, rozvíjet je a kontrolovat jejich efektivnost.
Volitelné moduly:
o další cizí jazyk,
o technologie,
o mechanika I,
o mechanika II,
o základy technické kybernetiky,
o tělesná výchova II,
o statistika jakosti,
o systémy DTP,
o elektronická prezentace,
o konverzace v hlavním cizím jazyce.
Volba modulu další cizí jazyk vychází z hlubšího zájmu studenta o jazykové vzdělávání a zahrnuje ruský jazyk, německý nebo anglický jazyk. Učební náplň je zaměřena na komunikativní dovednosti, které studenti po ukončení vzdělávání uplatní v každodenní konverzaci, případně v některých typech obchodních jednání. Náplň je také zaměřena k získání základní slovní zásoby z oblasti marketingu, obchodu, dopravy, služeb a dalších hospodářských činností.
V modulu technologie se studenti seznámí se základními vlastnostmi materiálů, mechanickými, destruktivními a nedestruktivními zkouškami, složením a použitím kovových i nekovových materiálů, dále s tepelným a chemicko - tepelným zpracováním materiálů, základními druhy svařování a strojního obrábění. Důležitá část učební náplně je věnována automatizaci strojírenské výroby.
Učební náplň modulů mechanika I a mechanika II navazuje na středoškolské vědomosti z fyziky a matematiky. Studenti získají základní znalosti statiky, pružnosti a pevnosti, v modulu mechanika II pak kinematiky, dynamiky. V obou modulech se při výpočtech aplikují znalosti z vyšší matematiky především diferenciálního a integrálního počtu. Učební náplň těchto modulů pomáhá vytvářet základy obecně technického myšlení a rozvíjet samostatné logické myšlení.
V modulu základy technické kybernetiky studenti řeší jednodušší praktické úlohy z oblastí kybernetiky (robotiky, umělé inteligence, neuronových sítí, regulačních soustav), za využití základních senzorů, pohonů, regulačních prvků atd. Jejich vzájemným provázáním mohou studenti řešit v týmech úlohy složitější. Modul u studentů umožňuje vytvářet návyky k týmové práci.
Volitelný modul tělesná výchova II navazuje na modul tělesná výchova I a prohlubuje dovednosti získané v tomto modulu. Studenti jsou vedeni k pravidelnému provádění pohybových činností, k navrhování vlastní struktury cvičební jednotky a k odpovědnému přístupu k pohybové aktivitě a vlastnímu zdraví. Ve výuce se rozšiřuje praktický i teoretický sportovní záběr studentů. Modul vytváří podmínky k aktivnímu prožívání pohybu a sportovního výkonu.
Volitelný modul statistika jakosti navazuje na povinný modul statistika. Výuka probíhá pouze na počítačích, studenti využívají jak specializovaný statistický software, tak i tabulkový kalkulátor. Vzdělávání poskytuje hlubší pohled na problematiku statistických metod užívaných především v řízení jakosti.
Volitelný modul systémy DTP seznamuje studenty s teoretickými základy oblasti publikační činnosti a tvorby grafických návrhů. Po absolvování modulu musí být studenti schopni přesně formulovat své požadavky při zadávání zakázek reklamních, propagačních a marketingových materiálů, případně samostatně tyto materiály připravovat s využitím výpočetní techniky a odpovídajícího programového vybavení. Student zpracovává ucelené grafické práce a formou samostatné prezentace je obhajuje před kolektivem.
Učební náplň modulu elektronická prezentace rozšiřuje a prohlubuje znalosti a dovednosti v oblasti publikační činnosti, pokročilé práci s textem, tvorby grafických návrhů, tvorby náročnějších prezentací a webových stránek. Student je schopen s využitím odpovídajícího programového vybavení tyto reklamní, propagační a marketingové materiály samostatně připravovat.
Učební náplň modulu konverzace v hlavním cizím jazyce navazuje na znalost gramatiky, obecné slovní zásoby a odborné slovní zásoby, kterou student získá absolvováním prvních 2 ročníků VOŠ. Cílem je zlepšování dovedností porozumět anglicky nebo německy mluvícím obchodním partnerům v běžných situacích komerčního prostředí (sjednání pracovní schůzky, rezervace různého typu, apod.) a zlepšování dovedností vyjadřovat se anglicky nebo německy v psaném a především mluveném projevu.