Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 65-42-N/04 Řízení hotelového provozu


Obor vzdělání: 65-42-N/.. Hotelnictví


Škola: Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace, Tyršova 867, Opava



Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Vzdělávací program poskytuje kvalifikaci pro funkce na úrovni středního managementu a směřuje k získání ekonomických, právních, jazykových a úzce odborných znalostí a řídících dovednosti a postojů, např. společenské chování, vstřícnost vůči hostům.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Jako úvod do studia, zejména ale jako úvod do oboru hotelnictví (tj. prvotní seznámení s podstatou a se specifiky hotelnictví), je do učebního plánu denního studia zařazen odborný vyučovací předmět „Vstup do průmyslu služeb cestovního ruchu“.


Cestovní ruch je unikátní fenomén, jehož jedinečnost spočívá na jedné straně v rozmanitosti produktů a způsobů jejich spotřeby, na straně druhé v sociálních, politických a environmentálních souvislostech jeho ekonomických dopadů. Úvodní období studentům poskytne vhled do složité a různorodé struktury cestovního ruchu z hlediska budoucích poskytovatelů a organizátorů služeb ubytovacích, stravovacích, touroperátorských apod.


Dalším cílem tohoto období je naučit studenty pracovat ve výuce moderními metodami (diskuse a naslouchání názoru druhých, řešení problémů, formulace základní myšlenky, vlastních názorů a hodnocení, vedení protokolu z jednání, zpracování jednoduchého projektu, týmová práce apod.) a vysvětlit jim možnosti volby vlastní vzdělávací cesty v průběhu vzdělávání. Ve větší míře než v ostatních celcích jsou zde rozvíjeny tzv. měkké kompetence.


Specifickým rysem je zařazení tzv. vyrovnávacích povinně volitelných předmětů pro absolventy rozdílných typů středních škol. Absolventi gymnázií mohou volit základy ekonomie a obchodní korespondenci, resp. techniku administrativy. Obdobně je v druhém období zařazen pro studenty, kteří neabsolvovali hotelovou školu nebo střední školu podobného zaměření, předmět gastronomie 1.


Učivo druhého období je zaměřeno na aspekty, které ovlivňují vstup do podnikání, včetně relevantních právních norem a předpisů. Znalosti ekonomie, podnikové ekonomiky, práva a marketingové dovednosti jsou základem pro analýzu podnikatelského prostředí a vyhodnocení příležitostí k podnikání. Základním principem je celostní přístup založený na předpokladu, že na podnikání je nutno nazírat jako na celek, který nelze pochopit tak, že jej rozložíme do částí a ty pak budeme postupně studovat, skládat a zdokonalovat. Podnikavý člověk a podnikatel je generalista, který dovede myslet a jednat v souvislostech.


Dobrým předpokladem holistického přístupu je znalost podnikových činností a dokumentů, které podnik o svém hospodaření vypracovává, ocenění významu člověka a jeho tvůrčích schopností pro fungování podniku, znalost finančních vztahů podniku k státním a finančním institucím, znalost daňových povinností a schopnost optimalizovat daňové zatížení svého podnikání.



V rámci třetího období je učivo zaměřeno na seznámení s gastronomickým provozem, a to jak z hlediska výroby, tak i odbytu. Studenti nejdříve získávají dovednosti v laboratorních kuchyních a cvičných jídelnách, učí se technologii výroby pokrmů, zásadám hygieny, jakosti a skladování potravin.  Značná pozornost je věnována jídelnímu lístku jako nástroji prodeje, řízení a propagace. Zároveň jsou studenti informováni o jednotlivých druzích surovin potřebných k přípravě pokrmů a nápojů, jsou seznámeni s látkami potřebnými pro zdravý vývoj organismu, s novými trendy zdravé výživy.


Získání znalostí a dovedností v servisu vín, káv a míchaných nápojů je rovněž součástí třetího období, stejně jako nabytí praktických dovedností v oblasti přípravy složitějších a netradičních výrobků z jednotlivých druhů potravin, v kalkulacích nových výrobků, v organizaci práce. Studenti zvládnou dokončování jídel před hostem a získají dovednosti v organizaci větších akcí společenského charakteru s náročným servisem.


Studenti jsou postupně uváděni do problematiky nákladů, cenové politiky a ziskovosti restauračního provozu. Pozornost je věnována bezpečnosti vyráběných pokrmů a systému kritických bodů (směrnice HACCP). Student si osvojí osvědčené postupy pro řízení provozu restaurace, jež vedou ke zvýšení příjmů, snížení nákladů, zlepšení výkonu pracovníků a zejména zvýšení úrovně služeb poskytovaných hostům.


Program čtvrtého období mapuje celkové fungování hotelu ve všech provozních operacích a jejich řízení. Speciální pozornost je věnována technickému zázemí hotelu a nezbytnosti jeho dokonalého fungování. Důležitá je schopnost vybavit jednotlivé části provozu vhodným technickým a technologickým zařízením tak, aby byla zabezpečena logická návaznost pracovních činností při dodržení všech závazných norem a předpisů.  Přístup k technice a stavební problematice je čistě praktický s cílem seznámit budoucí manažery s technickými instalacemi, stavebními technikami, údržbou a plánovacími metodami, aby bylo dosaženo plného uspokojení hostů. Studenti si uvědomují široký rejstřík možností výběru podle ceny, úrovně komfortu a kvality nabízených výrobků, ale také podle jejich šetrnosti vůči životnímu prostředí.  Důležitou součástí je zajištění bezpečnosti hostů, tvorba a ochrana životního prostředí (trvale udržitelný rozvoj cestovního ruchu), bezpečnost práce na pracovišti, řešení krizových situací.


Do pátého období je zařazena Odborná praxe v rozsahu 10 týdnů. Odborná praxe má mimořádně významný podíl na utváření profilu absolventa. Student se důkladně seznámí s organizací firmy, tokem informací a s jejím řízením. Prací na různých odděleních - v provozní kanceláři, v prodeji, v účtárně, na oddělení marketingu, na sekretariátu – získává hlubší vhled do fungování podniku a také podklady pro vypracování absolventských prací.


Praxe přispívá k větší motivaci studentů uplatnit získané vědomosti a dovednosti, a tím zvýšit svou uplatnitelnost na trhu práce. Dále vytváří podmínky pro rozvoj schopnosti studentů aktivně pracovat s informacemi; získávat je, ověřovat, uvažovat o souvislostech, formulovat vlastní názory a závěry, komunikovat, vést diskusi, řešit problémy, podílet se na týmové práci. Umožnění vlastního podílu studentů při zabezpečování odborné praxe a při volbě témat absolventských prací je důležité pro převzetí zodpovědnosti studentů za studijní výsledky a celkový rozvoj osobnosti.


Poslední studijní období zahrnuje předměty v oblasti specializací Lázeňství a Mezinárodního hotelu. Cílem specializace Mezinárodní hotel je seznámit studenty s ubytovacími, stravovacími a dalšími službami poskytovanými hostům v hotelích nadnárodních společností. Cílem specializace Lázeňství je vybavení specifickými znalostmi a dovednostmi, které budou studenty kvalifikovat pro samostatné činnosti a řídící funkce v provozu lázeňských zařízení, a to jak v poskytování léčebných, ubytovacích a stravovacích služeb, tak při využívání potenciálu léčebných lázeňských zařízení pro rozvoj zdravotní turistiky a cestovního ruchu vůbec.

Předměty specializace Lázeňství jsou integrovány do celé struktury vzdělávacího programu Řízení hotelového provozu, tzn., vycházejí ze znalostí a dovedností v poskytování ubytovacích služeb (ŘHP 04), gastronomie (ŘHP 03) a souvisejících turistických služeb (ŘHP 01), znalostí ekonomických a právních, které získávají během celého vzdělávání, poznatků a dovedností v oblasti marketingu a managementu.


S rostoucí globalizací cestovního ruchu, stále výraznějším postavením mezinárodních hotelových řetězců v České republice a členstvím v EU je pravděpodobné, že se studenti budou setkávat nejen se zahraničními klienty, ale také mnohonárodnostním personálem, ať už jako zaměstnanci v zahraničí, nebo jako pracovníci v tuzemském ubytovacím a stravovacím sektoru. Proto je kladen důraz na poznání kulturních specifik národů a na jejich uspokojování. Oproti tomu lázeňská zařízení provozují vedle léčebné péče řadu rehabilitačních a rekondičních programů pro různé cílové skupiny, jimž jsou také nabízeny různé úrovně ubytovacích, stravovacích a souvisejících služeb.


Poslední studijní období je také završením osvojování manažerských dovedností, a to jak klíčových funkcí (rozhodování a komunikace), tak věcně orientovaných funkcí (stanovování cílů, plánování, organizování a kontrola) a personálně orientovaných funkcí (delegování, motivování a personální rozvoj). Cílem je porozumění vztahům mezi nimi i porozumění rozdílné situaci v mikro- a malých podnicích s omezenou manažerskou strukturou.







Zpět