Vzdělávací program: 65-43-N/01 Cestovní ruch
Obor vzdělání: 65-43-N/.. Cestovní ruch
Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.
Detailní informaci získáte porovnáním charakteristik vzdělávacího programu těchto škol:
Vyšší odborná škola ekonomická a zdravotnická a Střední škola, Hybešova 53, Boskovice
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné nám. 12, České Budějovice
GOODWILL - vyšší odborná škola, s. r. o., Prokopa Holého 400, Frýdek-Místek
Vyšší odborná škola s.r.o., Tajovského 2, Havířov
Obchodní
akademie, vyšší odborná škola cestovního ruchu a jazyková škola s právem státní
jazykové zkoušky, Bezručova 17, Karlovy Vary
Střední
škola podnikatelská a Vyšší odborná škola, s.r.o., Tovačovského 337, Kroměříž
AHOL – Vyšší odborná škola o.p.s, Petruškova 4, Ostrava - Zábřeh
Vyšší odborná škola zdravotnická, managementu a veřejnosprávních studií, s. r. o., Ledecká 1365, Plzeň
Vyšší odborná škola - Vyšší obchodní podnikatelská škola s.r.o., Národní 58, Praha 1
Střední odborná škola specializační a Vyšší odborná škola ARITA, spol. s r. o., Školská 32, Praha 1
Vyšší odborná škola cestovního ruchu a mezinárodního obchodního styku spol. r. o., Ortenovo nám. 34, Praha 7
PB – Vyšší odborná škola a Střední škola managementu, s. r. o., Nad Rokoskou 111/7, Praha 8
Vyšší odborná škola hotelnictví a turismu, o.p.s., Stromořadí 420, Uničov
Vyšší odborná škola a Střední škola, Bratislavská 2166, Varnsdorf
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Cílem je připravit studenty pro výkon činností v oblasti cestovního ruchu, v cestovních agenturách a kancelářích, a to jak v přímém provozu, tak i v ekonomickém, obchodním a finančním úseku řízení. Připravit je na pozice samostatných pracovníků s ekonomickým vzděláním, se znalostí umět vést účetnictví firmy, umět založit firmu (cestovní agenturu, cestovní kancelář, turistické informační středisko, regionální agenturu apod.).
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Ve světě je považován cestovní ruch za odvětví budoucnosti s ohledem na multiplikační efekt doprovázející jeho rozvoj. Často bývá označován za nejvýznamnější odvětví, ve kterém vzniká nejvíce pracovních příležitostí. Mimo zaměstnanosti ovlivňuje podstatným způsobem dalších zhruba pět oblastí. Z toho vyplývá, že studijní obor cestovní ruch v širším měřítku zasahuje do mnoha odvětví a oblastí podpory. Za účelem vytvoření komplexního pohledu na danou problematiku je tedy do vzdělávacího programu zahrnut celkový přehled týkající se cestovního ruchu.
Vlastní koncepce státní politiky cestovního ruchu, která je zpracovaná v souladu s požadavky a ohledy na cíle politiky EU, zahrnuje mimo jiné i nové nároky na vzdělávání, na zdokonalování znalostí a dovedností absolventů oboru cestovního ruchu. Tyto nároky program splňuje. Studenti mají velmi dobrou jazykovou vybavenost, která jim umožňuje aktivně, přesně a srozumitelně, komunikovat jak s českými turisty, tak i se zahraničními hosty a to nejen při osobní komunikaci, ale i v oblasti médií.
Vzdělání zahrnuje odbornost, zdvořilost, důvěryhodnost a vnímavost zabezpečuje spokojenost jak u klientů CR, tak i u zaměstnavatelů, kteří kladou neustále vyšší požadavky na vzdělání a dovednosti pracovníků v cestovním ruchu. Studenti se učí umět prosazovat své schopnosti, reagovat rychle a tvořivě na přání a problémy zákazníků, kdy je potřeba uspokojovat služby důsledně a přesně. Přitom jim nechybí vlastní invence a flexibilita, která je v tomto oboru nezbytná. Různorodost a komplexnost pracovních návyků, vědomostí a dovedností, které studenti Vyšší odborné školy získají, jsou na mnohem vyšší úrovni, než mají absolventi středních škol.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Ve výuce se sledují následující cíle:
a) v oblasti všeobecného vzdělávání
o komunikovat ve dvou až třech cizích jazycích,
o spolehlivě interpretovat cizojazyčné texty,
o napsat srozumitelná a závazná cizojazyčná odborná sdělení,
o řešit problémy v české i cizojazyčné komunikaci ústní i písemnou formou,
o analyzovat psychologii klienta nebo obchodního partnera,
o kategorizovat klienta nebo obchodního partnera,
o shrnout a vytvořit závěry pro konkrétní metody a formy přístupu ke klientům,
o kategorizovat geografické lokality v České republice a ve světě,
o posoudit vhodnost těchto lokalit pro využití v cestovním ruchu,
o definovat a vyhodnotit kulturně historický potenciál destinace,
o aplikovat kulturní, sportovní a další volnočasové aktivity při akcích domácího i zahraničního cestovního ruchu včetně jejich spolehlivé organizace.
b) v oblasti odborného vzdělávání
o analyzovat odborné problémy a na tom základ prognózovat i operativně rozhodovat,
o formulovat řídící příkazy a kontrolovat jejich plnění,
o aplikovat iniciativu spolupracovníků při řešení úkolů firmy,
o provádět výzkum trhu,
o analyzovat tyto informace, shrnout a vyvodit závěry pro marketingová opatření (strukturu nabízeného produktu, formy a metody podpory prodeje atd.),
o orientovat se v základních otázkách finančního plánování, účetnictví, vedení účetních knih a účetní dokumentace,
o shrnout a vytvořit závěry pro hospodářskou politiku firmy na základě účetní závěrky a rozboru hospodaření,
o prokázat dovednost vedení směnárny,
o sestavit a analyzovat statistické výkazy,
o sestavit a analyzovat daňové přiznání a výkazy pro potřeby sociálního a zdravotního pojištění,
o aplikovat znalost právních předpisů v oblasti obchodního, pracovního a trestního práva, jakož i živnostenského zákona a zákona č. 159/99 Sb. o cestovním ruchu,
o aplikovat a realizovat techniku ubytovacích, stravovacích, dopravních a lázeňských služeb,
o navrhnout průvodcovské trasy zájezdů a obhájit je,
o sestavit kalkulaci zájezdu,
o provést rozbor optimálního dopravního spojení a obhájit je,
o prakticky aplikovat znalosti obsluhy informačních a rezervačních systémů,
o realizovat praktické zabezpečení zájezdu včetně průvodcovské činnosti v terénu,
o sestavit katalog zájezdů,
o vyhotovit podnikatelský záměr cestovní kanceláře, prezentovat ho a obhájit jej před širším fórem,
o aplikovat a uplatnit teoretické znalosti během odborné praxe.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Vzdělávací program cestovní ruch se opírá o několik základních pilířů.
Ve skupině těchto předmětů se studenti naučí aplikovat znalosti právních předpisů v oblasti obchodního, pracovního a trestního práva, živnostenského zákona a zákona č.159/99 Sb. o cestovním ruchu. Dále budou umět aplikovat a realizovat techniku ubytovacích, stravovacích, dopravních a lázeňských služeb a to jak v tuzemsku, tak v zahraničí. Budou umět navrhovat průvodcovské trasy zájezdů, budou umět provést rozbor optimálního dopravního spojení a obhájit je (včetně elektronického vyhledávání a rezervace), budou umět sestavit kalkulaci zájezdu. Budou realizovat praktické zabezpečení zájezdu včetně průvodcovské činnosti v terénu. V neposlední řadě budou umět sestavit katalog zájezdů cestovní kanceláře a vytvořit podnikatelský záměr cestovní kanceláře, prezentovat a obhájit jej před širším fórem.
Odborná praxe je prováděna na pracovištích, se kterými má škola smluvní vztah, jsou členěna podle druhu činnosti a jejich přehled je následující:
1) Cestovní kanceláře a cestovní agentury
Čedok, a.s. České Budějovice
Čedok, a.s. Jindřichův Hradec
Čedok, a.s. Písek
Čedok, a.s. Plzeň
Čedok, a.s. Tábor
Čedok, a.s. Jihlava
Mizok Tour České Budějovice
Golden Travel Kutná Hora
CK Vítkovive Tours Ostrava Vítkovice
CK Máj, s.r.o. České Budějovice
CA Trend Vimperk
Schmetterling Reisebüro, s.r.o. České Budějovice
EXIM TOURS, a.s. Tábor
Saturn, CK České Budějovice
Saturn, CK Pardubice
Rekrea, CA České Budějovice
Clubtour Group, s.r.o. České Budějovice
CK VHT Písek
Ciao, CK, s.r.o. Horažďovice
CK Fischer, a.s. České Budějovice
CK Fischer, a.s. Brno
FIRO - tour, a.s. Praha 1
CA Via Turnov
CK Andante Písek
CK Daen International České Budějovice
CK Daen International Klatovy
AVANTI Travel, s.r.o. Bechyně
Autodoprava Houška, provozování cestovní agentury Hluboká nad Vltavou
Josef Štefl – tour, CK Dačice
Last Minute, s.r.o. Jablonec nad Nisou
CK Jihotransa, a.s. České Budějovice
LIVEKO, s.r.o. Klatovy I.
TIPA, a.s. divize Tipatour Znojmo
CK Kontakt, s.r.o. Rakovník
Sunny Days, s.r.o. České Budějovice
CK Floria Vodňany
INEX – CK s.r.o. Praha 2
CA – INEX Rokycany
CA Hliník Humpolec
CK Geoturist České Budějovice
Sedlčanská CA Sedlčany
CK Viamare, s.r.o. Praha 2
CK Loudatour Plzeň
CA Autoturist Plzeň
Helvetia Tour Horažďovice
DCK Rekrea, s.r.o. Plzeň
2) Informační centra
Informační, turistické centrum České Budějovice
Infocentrum Český Krumlov
Kulturní a informační služby města Prachatic
Informační centrum Blatná
Regionální informační středisko Slavonice
Infocentrum Trhové Sviny
Zlaté slunce, informační centrum Plzeň
Informační centrum Blatná
3) Ubytovací a stravovací zařízení
Hotel Grand České Budějovice
Hotel Zvíkov Zvíkovské Podhradí
Hotel Zlatý jelen Horažďovice
Hotel U města Příbrami Příbram
Hotel Barbora Světlá nad Sázavou
Hotel Equitana Březnice
Hotel Lucia Veselí nad Lužnicí
Hotel U solné brány České Budějovice
Hotel Sonáta České Budějovice
Hotel Atlas České Budějovice
Hotel Palace Praha
Hotel U tří lvů České Budějovice
Hotel Lázně Tábor
Hotel Opera Jaroměřice nad Rokytnou
Hotel Solenice Solenice
Hotel Klika České Budějovice
Hotel U kapličky Písek
Green Garden Praha
Hotel Gomel České Budějovice
Hotel Zátkův dům České Budějovice
Hotel a rekondiční centrum Starosedlský Hrádek
Amber Hotel Konopiště Benešov u Prahy
SAS Radisson – Alcron Praha
Hotel Gondola Plzeň
Hotel Rekrea Pelhřimov
Hotel U tří korunek Praha
Hotel Širák Most
4) Ostatní organizace
Jihočeský krajský úřad České Budějovice
Město Vsetín
Muzeum Šumavy Sušice
Město Klatovy
Městský úřad Sušice
Lázně Aurora, s.r.o. Třeboň
Lonex Klatovy
Bertiny lázně, s.r.o. Třeboň
Těchto pět pilířů výuky, na nichž spočívá povinné učivo pro všechny studenty, doplňují povinně volitelné předměty, které studentům umožňují hlouběji profilovat specifické odborné znalosti z oblasti cestovního ruchu dle zájmu a potenciálního budoucího uplatnění studenta. Student si je volí zapsáním povinně volitelných předmětů.
Od druhého ročníku se student může zaměřit buď na prohloubení znalostí v provozu cestovních kanceláří a v návaznosti na to také na šetrné formy turismu – zejména na agroturistiku. Druhá volba směřuje k prohloubení znalostí v provozu hotelů a v návaznosti na tuto orientaci se pak zaměří na péči o hosty a plánování akcí. Student se tedy seznámí nejprve s řízením cestovní kanceláře či hotelového provozu, naučí se rozhodovat a vést pracovní týmy, ale pochopí i aplikaci šetrných forem cestovního ruchu a péči o hosty tak, jak to odpovídá trendům na počátku 21. století.
Ve třetím ročníku se student může profilovat buď na řízení lidských zdrojů ve firmě a s tím nutně související specializaci na pracovní a obchodní právo, což mu umožní připravit se na dráhu personálního manažera. Druhé zaměření specializuje studenta do pozice obchodního manažera, který se bude zabývat vyhledáváním vhodných obchodních partnerů ve vhodných cílových destinacích.
Povinné a povinně volitelné učivo je doplněno předměty volitelnými, které si může student zapsat dle svého zájmu v každém ročníku v plném rozsahu nabídky, aniž by překročil stanovený limit 35 vyučovacích hodin týdně. V prvním ročníku si může zvolit konverzaci v anglickém nebo německém jazyce a pak další světový jazyk z nabídky francouzský, ruský a španělský jazyk. Ve druhém ročníku pokračuje nabídka konverzací i dalších světových jazyků jako v prvním ročníku. Ve třetím ročníku však k této nabídce přistupuje ještě možnost sportovní animace a seminář k čerpání strukturálních fondů Evropské unie.
Tyto předměty doplňují a rozšiřují možnosti prohloubení stávajících jazykových kompetencí, rozšíření jazykových kompetencí o další světový jazyk a v neposlední řadě poskytují i návod na specifickou péči o klienty při volnočasových aktivitách v oblasti sportu. Naprosto zvláštní postavení má seminář k čerpání strukturálních fondů Evropské unie, který budoucím manažerům, resp. podnikatelům v cestovním ruchu umožní analyzovat situaci ve firmě, navrhnout inovace a podat projekt na spolufinancování zamýšlené investice ze strukturálních fondů Evropské unie.
Organizace výuky
Výuka je v tomto vzdělávacím programu cestovní ruch organizována denní formou. Školní vyučování trvá 40 týdnů, z toho 32 týdnů trvá školní výuka, 6 týdnů je určeno pro samostatné studium a k získávání hodnocení v řádném termínu a 2 týdny tvoří časová rezerva. Odborná praxe je zařazena do 2., 3., 4. a 5. období po 3 týdnech. Příprava a vykonání absolutorií v 6. období si vyžádá dva týdny, přičemž však teoretická a praktická příprava v posledním 6. období potrvá nejméně 14 týdnů.
Školní rok začíná 1. září a končí 31. srpna následujícího kalendářního roku. Dělí se na dvě období. Zimní období začíná 1. září a končí 31. ledna. Letní období začíná 1. února a končí 31. srpna. Teoretická příprava se uskutečňuje formou přednášek, cvičení, seminářů, konzultací a exkurzí v souladu s akreditovaným vzdělávacím programem cestovní ruch. Hodina výuky, jakož i konzultační hodina trvá 45 minut.
Hodnocení výsledků vzdělávání studentů
Studenti jsou hodnoceni vždy za příslušné období. Předměty, popřípadě jiné ucelené části učiva, z nichž student koná zkoušku, a předměty, popřípadě jiné ucelené části učiva, z nichž je student hodnocen jiným způsobem, stanoví akreditovaný vzdělávací program. Zkoušky je možné opakovat dvakrát. V případě členění obsahu vzdělávání do jiných malých částí učiva než předmětů se vydává studentovi potvrzení o jejich absolvování.
Do vyššího ročníku postoupí student, který úspěšně splnil podmínky stanovené akreditovaným vzdělávacím programem pro příslušný ročník. V případě, že studenta nelze hodnotit ze závažných důvodů, určí ředitel školy termín, do kterého má být hodnocení studenta ukončeno. Hodnocení musí být ukončeno nejpozději do konce následujícího období.
Každý vyučující předmětu je povinen zveřejnit před zahájením výuky program vyučovaného předmětu, který obsahuje anotaci příslušného předmětu, požadavky kladené na studenty v průběhu období a u zkoušky. Vyučující zároveň stanoví i podmínky pro udělení zápočtu či klasifikovaného zápočtu a uvede seznam literatury potřebné ke studiu předmětu.
Hodnocení výsledků vzdělávání se provádí formou:
– průběžného hodnocení,
– zápočtu,
– klasifikovaného zápočtu,
– zkoušky.
Průběžné hodnocení se může uskutečňovat v seminářích, ve cvičeních, v odborné praxi a při exkurzích. Vyučující provádí průběžné hodnocení zejména kontrolními otázkami, zadáváním písemných prací, testy, zadáváním samostatných úkolů či semestrálními pracemi. Výsledky průběžného hodnocení mohou být zohledněny příslušným způsobem při zkoušce, klasifikovaném zápočtu či zápočtu.
Zápočet se uděluje za splnění požadavků, které pro jeho získání určuje program předmětu a za splněnou docházku u teoretické výuky ve výši 70 %, u odborných praxí ve výši 90 %.
Při klasifikovaném zápočtu se navíc hodnotí a způsobem jako u zkoušky klasifikuje, jak student splnil požadavky zápočtu.
Zkouškami se prověřují vědomosti studenta z předmětu a jeho schopnost uplatňovat poznatky získané studiem. Forma zkoušky nebo klasifikovaného zápočtu může být ústní, písemná, praktická nebo kombinovaná.
Výsledky zkoušky či klasifikovaného zápočtu jsou hodnoceny známkami:
1 – výborně,
2 – velmi dobře,
3 – dobře,
4 – nevyhověl (a).
Výsledek zkoušky či klasifikovaného zápočtu zapisuje zkoušející do výkazu o studiu a připojí datum a podpis. Zkoušející určí termíny pro konání klasifikovaných zápočtů a zkoušek z jednotlivých předmětů v dostatečném počtu a časovém předstihu.
Podmínky pro přijímání studentů
Předmětem přijímací zkoušky je písemný test z všeobecných znalostí vztahujících se k oboru (znalosti z geografie, historie, kultury, ekonomiky a politiky) a písemný test z jednoho cizího jazyka, a to angličtiny nebo němčiny. Studen volí jazyk dle svého uvážení. Vyhodnocování písemných testů, jež jsou zadávány anonymně, je prováděno bodově do 100%.
Kritéria pro přijetí studenta jsou následující:
– absolvování střední školy s maturitou,
– výsledky studia na střední škole,
– úspěšné vykonání písemných testů,
– dobrý zdravotní stav bez specifických omezení ověřený lékařem. (Nelze přijímat studenty s prognosticky závažnými onemocněními pohybového systému, znemožňující zátěž páteře a trupu; dále studenty s duševními poruchami a těžkými poruchami chování.)
Vlastní zpracování dosažených hodnocení se provádí na počítači v souladu s právními předpisy týkajícími se ochrany osobních údajů. Ředitel školy do 7 dnů ode dne konání přijímací zkoušky na veřejně přístupném místě ve škole a způsobem umožňujícím dálkový přístup zveřejní
– kritéria přijímacího řízení,
– pořadí uchazečů podle výsledku hodnocení přijímacího řízení,
– přehled přijatých a nepřijatých uchazečů.
Organizace absolutoria
Před zahájením absolutoria neprobíhá výuka studentů posledního ročníku v rozsahu nejméně 5 po sobě následujících pracovních dnů. Příprava na zkoušku z odborných předmětů, zkoušku z cizího jazyka a na obhajobu absolventské práce trvá 20 minut. Obhajoba absolventské práce trvá nejvýše 40 minut, neboť její součástí je virtuální prezentace. Zkouška z odborných předmětů trvá nejvýše 20 minut a zkouška z cizího jazyka trvá rovněž nejvýše 20 minut. Zkouška z odborných předmětů se může skládat nejvýše z 3 odborných předmětů.
Výsledky jednotlivých zkoušek a obhajoby absolventské práce jsou hodnoceny známkami:
1 – výborně,
2 – velmi dobře,
3 – dobře,
4 - nevyhověl (a).
Do celkového hodnocení absolutoria se započítává klasifikace zkoušky z odborných předmětů, zkoušky z cizího jazyka a obhajoby absolventské práce.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Program má dvě zaměření - Podnikání v cestovním ruchu a Animace v cestovním ruchu. Studium je modulární. Každý modul je uzavřen zkouškou, nebo klasifikovaným zápočtem nebo zápočtem s určitým počtem kreditů. Kredity představují bodové ohodnocení modulu, které musí student získat k úspěšnému zvládnutí výuky. Stanovení počtu kreditů se odvíjí od váhy předmětu, počtu kontaktních hodin apod. Ve vzdělávacím programu se vyskytují moduly standardní, odborně profesní i projektové.
Obě zaměření se liší povinně volitelnými moduly, povinné moduly jsou u obou zaměření totožné, volitelné moduly jsou variabilní, podle požadavků studentů a pracovního trhu. Mezi jednotlivými moduly existují určitá pravidla návaznosti. Vzdělávací program se tak stává pružným a variabilním.
Studijní zaměření Podnikání v cestovním ruchu poskytuje absolventům znalosti z oblasti ekonomiky a podnikání v cestovním ruchu tak, aby byli schopni po absolvování školy samostatně vykonávat rozhodovací, odborné a řídící funkce v podnicích cestovního ruchu na regionální úrovni i v rámci Evropské unie a byli schopni samostatného podnikání.
Studijní zaměření Animace v cestovním ruchu poskytuje absolventům odborné znalosti a dovednosti důležité pro tvorbu programů pro volný čas a čas strávený v rámci rekreace. Jde o výchovu k aktivnímu, tvořivému a kultivovanému trávení volného času věkově odlišných skupin v různorodém prostředí.
Studium je výrazně zaměřeno na praxi. Příprava je uskutečňována formou vyučování a zahrnuje všeobecné vzdělávání a specifické odborné vzdělávání. Praktická příprava se uskutečňuje formou odborné praxe na pracovištích právnických nebo fyzických osob. Odborná praxe probíhá na smluvních pracovištích. Odborná praxe je v celkové délce 16 týdnů, z toho 4 týdny ve druhém ročníku a 12 týdnů ve třetím ročníku. Studenti si upevní a prohloubí získané znalosti a dovednosti na pracovišti. Dojde k osvojení praktických návyků a dovedností potřebných pro výkon zvolené profese.
Charakteristika vzdělávacího programu
Program připravuje odborníky pro širokou oblast služeb cestovního ruchu a volnočasových aktivit, kteří:
Modulární volba umožňuje získat specifické znalosti ve službách cestovního ruchu a volnočasových zařízeních. Jedná se zejména o zvládnutí odborně profesních modulů, jako je např. Cestovní ruch a lázeňství, Volnočasové aktivity a animace, Technika cestovního ruchu, Management služeb cestovního ruchu, Dějiny kultury, Marketing a propagace cestovního ruchu.
Obsah studia tvoří tři skupiny modulů. Povinné moduly zahrnují všeobecně vzdělávací program (cizí jazyky, geografie), který rozšiřuje a prohlubuje znalosti studentů ze střední školy a vytváří předpoklady pro vyšší odborné vzdělání studentů. Vzhledem k uplatnění absolventů jsou světové jazyky zaměřeny na příslušnou odbornost s důrazem na rozvoj komunikativních dovedností. K povinným modulům patří i odborné moduly, vesměs propedeutické. Studenti v nich získávají poznatky z oblasti ekonomiky, účetnictví, práva, financování, personalistiky a řízení, a odborné moduly profilující a modul odborná praxe. Obsah těchto modulů je orientován do odvětví, ve kterém se předpokládá budoucí uplatnění absolventů.
Náročná odborná praxe je zaměřena na management jednotlivých úseků cestovního ruchu a volnočasových zařízení. Modul odborná praxe doplňuje a integruje poznatky, které studenti nabyli v teoretických modulech. Odborná praxe je zařazena jako samostatný modul v délce šestnácti týdnů.
Druhou skupinu tvoří povinně volitelné moduly, které dotvářejí profil absolventa. Mezi ně patří: Lázeňství, Geografie cestovního ruchu, Technika a provoz volnočasových zařízení a Marketing komunální rekreologie. Každý student si v rámci 2. ročníku vybere dva z těchto povinně volitelných modulů.
Třetí skupinu tvoří volitelné moduly, které doplňují svým obsahem povinné a povinně volitelné moduly a pomáhají studentovi dosáhnout větší kvality ve vzdělání daného oboru. Volitelný modul si student může, avšak nemusí zvolit. Učební plán nabízí v rámci volitelných modulů Využití volného času a Třetí cizí jazyk.
Charakteristika vzdělávacího programu
Cílem je teoretická a praktická příprava a výchova odborníků pro obor cestovní ruch zahrnující komplexní rozvoj osobnosti a prohlubování vědomostí, rozvoj tvůrčího přístupu k řešení vymezené problematiky a osvojování si nových informací včetně znalostí a použitelných dovedností o informačních zdrojích a využívaných pracovních metodách při uplatňování praktických dovedností průvodcovské činnosti se schopností reagovat na nové výzvy v rámci evropského cestovního ruchu.
Důraz je kladen na vybrané znalosti a dovednosti, které respektují zvláštnosti jednotlivých druhů a forem cestovního ruchu, potřeby odborného hodnocení potenciálu rekreačního prostoru včetně způsobů organizace a řízení vedoucích k optimální realizaci produktů specifického charakteru potřeb a spotřeby ve společnosti prostřednictvím domácího i světového turismu.
Důležitým cílem je vedení a aktivace studentů k uplatnění komplexního přístupu v odborné praxi. V průběhu vzdělávání se uplatňují vědecké principy, tvůrčí využití osvojených poznatků v seminárních úlohách se zaměření na individuální i týmové zpracování včetně prezentací, důraz je kladen podle individuálního charakteru předmětu na projektovou činnost. Vymezené cíle odpovídají stávajícím i předpokládaným trendům vývoje cestovního ruchu a tomu odpovídajícím změnám v pojetí řízení, produktů, služeb, nabídky a poptávky, podnikání a účasti, spolu s dalšími souvisejícími okolnostmi. Pozornost je věnována otázkám dopadů vnějších podmínek na cestovní ruch, působnosti jednotlivých institucí včetně aktuální činnosti rozvojových centrál, regionálních sdružení, řídících orgánů, strukturálních fondů, profesních asociací a úloze i funkci jednotlivých subjektů.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Obsah, cíle a pojetí jazykového vzdělávání vychází ze záměru Rady Evropy, který usiluje o „zlepšení komunikace mezi Evropany lišícími se svými jazyky a kulturami, protože komunikace usnadňuje mobilitu a výměny a posiluje porozumění a spolupráci.“
Obsah a cíle jazykového vzdělávání navazují na různou úroveň vstupních řečových dovedností studentů, dosažená jazyková úroveň je během vyššího odborného vzdělávání dále rozvíjena (v zásadě směřuje k úrovní B2; příp. B2-C1) a je rozšiřována o odborně zaměřené řečové dovednosti. Komunikativní kompetence studenta denní i dálkové formy vzdělávání jsou prohlubovány v povinně volitelném předmětu praktická cvičení v cizím jazyce, ve volitelných předmětech seminář cizí jazyk 0 cestovní ruch a obchodní angličtina nebo obchodní němčina. Seminář cizí jazyk 0 posiluje hodinovou dotaci odborného jazyka a je určen zejména studentům, kteří si volí z tohoto jazyka složení zkoušky absolutoria.
Charakteristika obsahu studia
Odborné vzdělávání představují povinné, povinně volitelné a volitelné vyučovací předměty. Ve všeobecném a odborném vzdělávání jsou uplatněny úzké mezipředmětové vztahy. Získané kompetence teoretickou přípravou si studenti dále upevňují a prohlubují v praktické přípravě (odborná praxe), která je důležitou součástí struktury vzdělávacího programu.
Všeobecné vzdělávání je zajištěno povinným studiem tří cizích jazyků na různé vstupní úrovni. U každého z jazyků v příslušné kombinaci je předpokládaný jiný rozsah vstupních řečových dovedností studenta dle Společného evropského referenčního rámce jazyků ověřených přijímací zkouškou nebo vstupním rozřazovacím testem na základě rozhodnutí ředitelky školy. Vzdělávací program umožňuje nejširší možnou variabilitu studia tří cizích jazyků s přihlédnutím k organizačním možnostem školy.
Motivování a mimořádně nadaní studenti směřují k dobrovolnému složení mezinárodně uznávané jazykové zkoušky (např. First Certificate, Zertifikat Deutsch, LCCI German for Business nebo English for Business, případně Deutsch für den Beruf nebo Mittelstufe Deutsch, DELF, DELE) nebo státní jazykové zkoušky (základní příp. všeobecné).
Odborné vzdělávání je zajištěno výukou povinných, povinně volitelných a volitelných předmětů. Cílem výuky je získání odborných znalostí, dovedností a postojů v souladu s profilem absolventa a v souladu s celkovým pojetím a cíli vzdělávacího programu. Pro studium těchto předmětů se předpokládají znalosti v rozsahu středního vzdělání získané zejména předchozím společensko-vědním vzděláváním (dějepis, zeměpis, občanská nauka), matematickým vzděláváním, jazykovým a estetickým vzděláváním (český jazyk a literatura), vzděláváním v oblasti informační technologie. Předpokladem jsou rovněž základní znalosti odborných předmětů.
Mezi povinné odborné předměty patří zejména specifické předměty – ekonomika v cestovním ruchu, technika služeb cestovního ruchu, účetnictví, marketing a management s úzkými vzájemnými mezipředmětovými vazbami. Studenti získávají kompetence nezbytné pro budoucí profesní uplatnění v oblasti cestovního ruchu. Znalosti, dovednosti a postoje jsou zaměřené na komplexnost pojetí služeb cestovního ruchu, praktické dovednosti organizování a zajišťování těchto služeb, dovednosti a schopnosti stanovení a realizace cílů rozvoje a řízení podniků cestovního ruchu a stylů vedení pracovníků. Dovednosti aplikovat poznatky o ekonomických jevech na daňový systém, využívat účetní údaje k ekonomickému hodnocení a účinné kontrole činnosti podniku cestovního ruchu.
Odborné vzdělání je dotvářeno širokou nabídkou povinně volitelných předmětů. Cílem výuky je získání specializovaných odborných dovedností.
Povinně volitelné předměty hotelový provoz a průvodcovská činnost mají charakter profilového předmětu. Povinnou volbou jednoho z těchto předmětů studenti dotvářejí svoji odbornou profilaci pro výkon profesní pozice v konkrétním podniku cestovního ruchu podle vlastního zájmu. V předmětu hotelový provoz studenti získávají odborné znalosti efektivní organizace a řízení hotelového provozu včetně uplatnění zásad a metod marketingu a managementu v aplikované podobě. Předmět průvodcovská činnost směřuje k rozšíření a prohloubení dovedností z techniky služeb cestovního ruchu, tak aby absolvent byl schopen komplexně organizovat a realizovat akce v cestovním ruchu.
Výběrem z nabídky povinně volitelných předmětů si student rozšiřuje hladinu znalostí a dovedností v oblasti odborné i jazykové náplně výuky. Některé povinně volitelné předměty navazují na náplň povinných všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů, další okruh předmětů vytváří zcela samostatnou nabídku.
Součástí učebního plánu jsou též povinně volitelné předměty, které umožňují studentům rozšířit si verbální komunikativní schopnosti v českém jazyce (řečnický výcvik) a osvojit si dovednosti v oblasti organizace volného času klienta (animace klienta), prohloubit si znalosti o destinacích cestovního ruchu ve světě (zeměpis cestovního ruchu), o lázeňském cestovním ruchu, lázeňských službách a lázeňských místech v tuzemsku i v zahraničí (lázeňství), podrobněji se seznámit s novodobými evropskými a světovými dějinami, politologií a problematikou historie a současnosti evropských integračních procesů (mezinárodní vztahy), rozšířit si odborné ekonomicko-právní znalosti a dovednosti a získat konkrétní dovednosti a návyky v souvislosti s řešením problémových situací v cestovním ruchu, při organizování a řízení cestovní kanceláře resp. cestovní agentury (činnost cestovní kanceláře).
Volitelné předměty pro studenta představují zcela dobrovolnou volbu. Obsah a cíl vzdělávacího programu VOŠ CR se vyznačuje celkovou vyšší úrovní volnosti v individuální skladbě učebního plánu absolventa v souladu s jeho dosavadními znalostmi, osobními studijními zájmy, potřebami a uplatněním v praxi. Struktura učebního plánu denní a dálkové formy vzdělávání je srovnatelná.
Důležitou součástí programu je praktická příprava, která se v průběhu studia výrazně podílí na odborné profilaci studenta. Doplňuje teoretickou přípravu a přispívá k zaměstnatelnosti absolventů.
Charakteristika vzdělávacího programu
Program připravuje kvalifikované odborníky, kteří budou schopni pracovat v široké oblasti činností spojených s poskytováním služeb a řízením a provozem organizací zaměřených na cestovní ruch.
Odborné znalosti a praktické dovednosti absolventů
Obecné kompetence
o samostatné komplexní myšlení a pohotové rozhodování,
o aplikování získaných vědomostí a dovedností v praxi,
o iniciativní řešení úkolů na pracovišti a práce v týmu,
o aplikování nových informací v oboru,
o znalost etikety, schopnost komunikace, společenského vystupování a zvládání běžných i mimořádných situací ve styku s klienty, obchodními partnery a členy pracovního týmu,
o potřeba celoživotního vzdělávání a zvyšování odborné kvalifikace,
o komunikace v cizích jazycích.
Odborné kompetence
o vědomosti o reáliích států příslušných jazykových oblastí,
o kompetence základních obchodních a ekonomických činností v oblasti cestovního ruchu (ekonomika podniku, marketing, management, propagace, účetnictví apod.),
o orientace v oblasti základních občanskoprávních a obchodních vztahů a zásad mezinárodního práva souvisejícím s cestovním ruchem,
o orientace v devizovém hospodářství a směnárenství,
o přehled ve vnitrostátní a mezinárodní dopravě,
o přehled o vývoji oborů kultury a umění (architektura, výtvarné umění, hudba, literatura jak v tuzemsku, tak v zahraničí),
o uplatňování geografických poznatků zaměřených na podmínky rozvoje turistiky a charakteristiku hlavních center jak v ČR, tak v zahraničí,
o poskytování služeb cestovního ruchu klientům jak v tuzemsku, tak v zahraničí,
o aplikace komunikační techniky a informačních technologií při komunikaci a zajišťování požadavků (doprava, ubytování, stravování apod.),
o uplatňování zásad protipožární ochrany, bezpečnosti a hygieny,
o provádění práce průvodce a animátora kulturních, sportovních a společenských programů.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Student je připravován pro široké spektrum odborných činností v cestovním ruchu, se zaměřením na Hotelnictví a Průvodcovství v cestovním ruchu. Cílem je rozvíjet u studenta:
· logické myšlení,
· nalézání širších mezioborových souvislostí,
· samostatnou i týmovou spolupráci,
· schopnost rozpoznání problémů a hledání netradičních řešení a postupů,
· Schopnost aplikovat odborné znalosti a dovednosti.
Charakteristika vzdělávacího programu
Obsah modulů odpovídá požadavkům praxe a je v souladu s vývojovými trendy na trhu práce. Program klade u studenta důraz na získání odborných a teoretických znalostí z oblasti hotelnictví a průvodcovství a na aktivní znalost tří cizích jazyků. Teoretické znalosti studenta jsou ověřovány v odborné praxi.
Vzdělávání je modulární, probíhá kombinací konzultací, přednášek, seminářů a cvičení. Obě zaměření mají totožné povinné moduly, liší se v povinně volitelných modulech,
volitelné moduly jsou variabilní a prohlubují zájem studenta o zvolenou problematiku. Mezi jednotlivými moduly existují určitá pravidla provázanosti. Vzdělávací program se tak stává pružným a variabilním. Důraz bude kladen na tvořivý přístup studenta, aktivitu, samostatné uvažování, schopnosti analýzy, syntézy, projekce a na samostudium.
V prvním ročníku se obsahy modulů zaměřují na doplnění a vyrovnání rozdílné vstupní úrovně znalostí studentů a na rozšíření teoretických vědomostí na vyšší odborné úrovni. Následně přibývají povinně volitelné moduly, které jsou zaměřeny na odbornost a profilaci studenta podle zaměření vzdělávacího programu.
Cílem organizace učebního plánu je zařadit profilové moduly před nástupem na odbornou praxi. Po celou dobu je zařazena jazyková příprava studenta, která je i součástí absolutoria.
K modulům vyrovnávacím a prohlubujícím znalosti již dříve získané, patří Mikroekonomie, Makroekonomie, Marketing, Management, Podniková ekonomika, Právo, Matematika, Statistika, Účetnictví, ITE, Společenské vědy, Cizí jazyk I. Dále je vyučován povinně volitelný modul Sportovní aktivity zaměřený na vytváření a upevňování zdravého životního stylu a moduly, Odborná praxe, Seminář k absolutoriu.
K modulům vytvářejícím profil absolventa v zaměření Hotelnictví patří v 1. ročníku moduly – Cizí jazyk II, Cizí jazyk III. Ve druhém ročníku je rozšiřován a prohlubován systém profilových odborných teoretických vědomostí na úroveň odpovídající potřebám praxe a to v povinně volitelných modulech Hotelový management, Účetnictví a daně podnikatelských subjektů, Marketing pohostinství, Etika v podnikání, Bankovnictví a Obchodní korespondence.
K modulům vytvářejícím profil absolventa v zaměření Průvodcovství v cestovním ruchu patří v 1. ročníku moduly Cizí jazyk II a III. Ve druhém ročníku je rozšiřován a prohlubován systém profilových odborných teoretických vědomostí na úroveň odpovídající potřebám realizace v praxi a to v povinně volitelných modulech Management cestovního ruchu, Metodika průvodcovské činnosti, Geografie cestovního ruchu, Dějiny kultury, Specifické formy cestovního ruchu.
Ve třetím ročníku je kladen důraz na samostatnou a tvořivou práci studenta. Zimní období je prohloubením a rozšířením odborných znalostí, které si student ověří a procvičí při odborné praxi.
V letním období probíhá odborná praxe a současně vzniká absolventská práce. Student je seznamován a připravován formou exkurzí, přednášek odborníků, účastí na konferencích, soutěžích, návštěvou výstav, veletrhů, stážemi v zahraničí k odbornému růstu a svému budoucímu profesnímu zaměření.
Po celou dobu vzdělávání má student možnost si vybrat volitelný modul, který bude realizovat zájem a profilaci studenta.
Charakteristika vzdělávacího programu
Vzdělávací program obsahuje dva základní záměry:
· vytvořit dostatečné vstupní znalosti, dovednosti a návyky pro uplatnění na trhu práce v oblasti cestovního ruchu a základů managementu a marketinku v cestovním ruchu,
· prohloubit či rozšířit znalosti, dovednosti a návyky získané středoškolským studiem, aby absolvent byl schopen dalšího profesního růstu nebo byl hlouběji připraven na studium na vysoké škole.
Kreditní ohodnocení kreditů ECTS:
Moduly ve vzdělávacím programu byly ohodnoceny kredity, přičemž absolvováním povinných modulů student získá 162 kreditů a za povinně volitelné 10 kreditů. Vypracování absolventské práce, která splňuje požadavky kvalifikační práce, je ohodnoceno 8 kredity a odpovídají zátěži studenta v rozmezí 200 - 210 hodin práce.
Charakteristika vzdělávacího programu
Cílem vzdělávacího programu je připravit kvalifikované odborníky pro oblast služeb cestovního ruchu střední a vyšší úrovně, v organizacích destinačního managementu cestovního ruchu, případně pro vlastní podnikatelskou činnost. K naplnění tohoto cíle je nutné, aby student získal teoretické, odborné ale i praktické znalosti a dovednosti nezbytné pro jeho uplatnění v oboru, ale i na širším trhu práce.
Vzdělávací program proto vychází ze všeobecně zaměřených předmětů (zahrnující především obecně ekonomické předměty, základy společenských věd' vybrané předměty práva). Dominantní část vzdělávacího programu pak tvoří odborné předměty a výuka jazyka. Nezbytnou součástí je dlouhodobá odborná praxe. Studium je ukončeno absolutoriem včetně obhajoby absolventské práce.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Cílem soustavy všeobecně vzdělávacích předmětů je prohloubit a zvýšit dosažené všeobecné vzdělání se zřetelem na jazykové učivo a společenskovědní moduly a aplikovat dosavadní poznatky studentů na budoucí profesní orientaci. Odborně zaměřené moduly po zvládnutí základní problematiky vytvářejí předpoklady pro zodpovědné a systémové řešení modelových situací v podmínkách tržní ekonomiky a s ohledem na jazykovou přípravu také v dalších zemích Evropské unie. Profilové odborné moduly připraví studenty jak ke spolehlivému řešení rutinních profesních činností, tak i řešení situací atypických a výjimečných. Součástí přípravy absolventa je i ověřování získaných znalostí a dovedností v podmínkách běžného provozu tuzemských i zahraničních hotelových zařízení a cestovních kanceláří v rámci odborné praxe. Přípravou na odbornou praxi jsou praktická cvičení, realizovaná školou v simulovaných podmínkách.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Studenti jsou vedeni k porozumění, kulturnosti projevu a vyjadřování a vystupování k odpovědnosti, spolehlivosti a čestnosti při výkonu pracovní činnosti. Jedním ze základních předpokladů pro kvalitní výkon náročných pracovních činností absolventa VOŠ je dobré zvládnutí 3 cizích jazyků na takové úrovni, aby byl schopen operativně řešit všechny situace bez jazykových bariér.
Studium je organizováno modulovou formou se systémem povinných, povinně volitelných a volitelných modulů. Ve 2. ročníku mají studenti možnost volby mezi zaměřením Hotelnictví a Průvodcovství. Obě zaměření mají stejné povinné moduly, odlišují se v povinně volitelných modulech. Volitelné moduly umožňují rozvíjet získané znalosti a doplnit je i z dalších oblastí, které studenti využijí v cestovním ruchu.
Modulový systém je vytvářen tak, aby odpovídal požadavkům na Evropský systém přenosných kreditů (ECTS) a škola bude absolventům vydávat dodatek diplomu (Diploma suplement) jako součást Europasu. Kreditní systém ECTS je založen na pracovní náplni studia měřené časem, který potřebuje průměrný student k naplnění cílů studia, stanovených v dosažených studijních výsledcích a získaných kompetencích. Úspěšným ukončením modulů získá student počet kreditů ECTS přiřazených danému modulu.
Charakteristika vzdělávacího programu
Vzdělávání dává důraz na získání odborných, teoretických a praktických kompetencí z oblasti cestovního ruchu a činností souvisejících se službami cestovního ruchu. Osovými předměty jsou cestovní ruch ČR a EU, marketing a management CR a cizí jazyky.
Aktivní znalost tří jazyků je v souladu s vývojovými trendy na trhu práce a s odbornou specializací. Kromě obvyklých jazyků jako je angličtina, francouzština, španělština, italština, němčina si volí student jazyk ze široké nabídky méně frekventovaných jazyků (arabský jazyk, čínský jazyk, dánský jazyk, chorvatský jazyk, japonský jazyk, korejský jazyk, norský jazyk, novořecký jazyk, portugalský jazyk, srbský jazyk, švédský jazyk), osvojuje si ten, který mu umožní získat lepší postavení na trhu práce. Cizí jazyk prohlubuje znalostmi dějin a kultury zvoleného teritoria a tím vytváří image své osoby a zvyšuje konkurenční schopnost. Cizí jazyky umí využívat nejen jako prostředku komunikace a poznávání jiných národů, ale také pro potřeby celoživotního vzdělávání a k výkonu povolání.
Student získá kompetence, které jej předurčují ke kvalitnímu výkonu povolání v cestovním ruchu a službách i k samostatnému podnikání. Během studia se naučí taktně prosazovat své schopnosti, reagovat rychle a tvořivě na požadavky zaměstnavatele a zákazníků.
Nedílnou součástí studia je praxe. Odborné praxe probíhají na pracovištích právnických nebo fyzických osob, a to nejen v České republice, ale také v cizině. Studenti si během praxe upevní a prohloubí získané znalosti a dovednosti v pozici pracovníka CK a CA, turistického informačního centra ve městech a lázeňských zařízení, rezervačního oddělení, recepce, ubytovacího a stravovacího úseku, poradce tuzemských a zahraničních cestovních kanceláří, průvodce a animátora v České republice a v zahraničních destinacích, konzultanta pro mezinárodní turistiku a cestovní ruch.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program připravuje odborné pracovníky pro výkon širokého spektra činností souvisejících se službami v cestovním ruchu a hotelnictví. Cílem studia je vybavit studenta kompetencemi nezbytnými pro profesní uplatnění.
Charakteristika vzdělávacího programu
Obsah modulů odpovídá požadavkům praxe a je v souladu s vývojovými trendy na trhu práce. Vzdělávací program klade u studenta důraz na získání odborných a teoretických znalostí z oblasti hotelnictví a průvodcovství a na aktivní znalost tří cizích jazyků. Teoretické znalosti studenta jsou ověřovány v odborné praxi.
Vzdělávání je modulární, probíhá kombinací konzultací, přednášek, seminářů a cvičení. Obě zaměření mají totožné povinné moduly, liší se v povinně volitelných modulech, volitelné moduly jsou variabilní a prohlubují zájem studenta o svolenou problematiku. Mezi jednotlivými moduly existují určitá pravidla provázanosti. Vzdělávací program se tak stává pružným a variabilním. Důraz je kladen na tvořivý přístup studenta, aktivitu, samostatné uvažování, schopnosti analýzy, syntézy, projekce a na samostudium.
V prvním ročníku se obsahy modulů zaměřují na doplnění a vyrovnání rozdílné výstupní úrovně znalostí studentů a na rozšíření teoretických vědomostí na vyšší odborné úrovni. Následně přibývají povinně volitelné moduly, které jsou zaměřeny na odbornost a profilaci studenta podle zaměření vzdělávacího programu.
Cílem organizace učebního plánu je zařadit profilové moduly před nástupem na odbornou praxi. Po celou dobu je zařazena jazyková příprava studenta, která je součástí absolutoria.
K modulům vyrovnávacím a prohlubujícím znalosti již dříve získané, patří Mikroekonomie, Makroekonomie, Marketing, Management, Podniková ekonomika, Právo, Matematika, Statistika, Účetnictví, ITE, Společenské vědy, Cizí jazyk I. Dále je vyučován povinně volitelný modul Sportovní aktivity zaměřený na vytváření a upevňování zdravého životního stylu a moduly Odborná praxe, Seminář k absolutoriu.
K modulům vytvářejícím profil absolventa patří podle zaměření vzdělávacího programu Hotelnictví v 1. ročníku moduly – Cizí jazyk II, Cizí jazyk III. Ve druhém ročníku je rozšiřován a prohlubován systém profilových odborných a teoretických vědomostí na úroveň odpovídající potřebám praxe a to v povinně volitelných modulech Hotelový management, Účetnictví a daně podnikatelských subjektů, Marketing pohostinství, Etika v podnikání, Bankovnictví a Obchodní korespondence.
K modulům vytvářejícím profil absolventa patří podle zaměření vzdělávacího programu na Průvodcovství v cestovním ruchu v 1. ročníku moduly Cizí jazyk II a III. Ve druhém ročníku je rozšiřován a prohlubován systémem profilových odborných teoretických vědomostí na úroveň odpovídající potřebám realizace v praxi a to v povinně volitelných modulech Management cestovního ruchu, Metodika průvodcovské činnosti, Geografie cestovního ruchu, Dějiny kultury, Specifické formy cestovního ruchu.
Ve třetím ročníku je kladen důraz na samostatnou tvořivou práci studenta. Zimní období je prohloubením a rozšířením odborných znalostí, které si student ověří a procvičí při odborné praxi.
V letním období probíhá odborná praxe a současně vzniká absolventská práce. Student je seznamován a připravován formou exkurzí, přednášek odborníků, účastí na konferencích, soutěžích, návštěvou výstav, veletrhů, stážemi v zahraničí k odbornému růstu a svému budoucímu profesnímu zaměření.
Po celou dobu vzdělávání má student možnost si vybrat volitelný modul, který bude realizovat zájem a profilaci studenta.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program je zaměřen na problematiku cestovního ruchu z pozice řídící i výkonné. Cílem je, aby absolvent zvládal připravit, organizovat, a finančně a technicky zajistit jednotlivé služby cestovního ruchu i jejich kombinace.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Modul je základním prvkem vzdělávacího programu. Moduly jsou povinné, povinně volitelné a volitelné. Každý modul je ohodnocen určitým počtem kreditů. Všichni studenti absolvují společný základ, který je východiskem pro další odborné vzdělávání. Společný základ je postaven tak, aby zvyšoval rozvoj osobnosti studenta.
Společný základ programu Cestovní ruch trvá zimní a letní období v 1. ročníku. Ve 2. ročníku pak postupně nabíhají povinně volitelné odborné moduly. Student si zapíše moduly povinné, zvolí povinně volitelné, nejméně 2 moduly a vybere si případně z nabídky volitelných modulů. Zvolený modul musí student dokončit.
Důležitou součástí vzdělávacího programu je výuka cizích jazyků, která je v programu zařazena celé tři roky. Studenti absolvují povinně výuku 2 cizích jazyků, z nichž první je ten, ze kterého vykonali maturitní zkoušku (nebo při zahájení studia znali na úrovni B1 dle SERR) a z něho pak vykonají absolutorium. Druhý cizí jazyk si vybírají z nabídky – anglický, francouzský, německý a ruský, přičemž se musí lišit od prvního cizího jazyka. Druhý cizí jazyk je vyučován ve dvou typech modulů – pro začátečníky nebo pro pokročilé. Ve 2. ročníku si jako volitelný modul mohou studenti vybrat Třetí cizí jazyk. V jazycích se vyučují běžná konverzační témata, ale velký důraz je kladen i na odborná témata v souvislosti s profesním zaměřením.
Součástí vzdělávacího programu jsou odborné exkurze pořádané školou nebo specializovanými cestovními kancelářemi nebo agenturami, ale zprostředkované školou. Podle délky exkurze může student získat až 7 kreditů v 1. ročníku i ve 2. ročníku. Počet kreditů se započítá v ročníku jen jednou, ale student se může exkurze zúčastnit i několikrát.
Další svébytnou součástí programu je volitelný modul Animace v cestovním ruchu, který má teoretickou část, ale převážně je naplněn praktickými aktivitami z oblasti pohybových her, kolektivních sportů, relaxačních procedur, ale také tance, kulturních či společenských aktivit a dává tak jeho absolventům možnost v době prázdnin praktikovat jako animátoři ve střediscích cestovního ruchu doma a díky jazykovým znalostem i v zahraničí. A do budoucna ve spojení s činností průvodce – delegáta jednu z možností jak hledat profesní uplatnění.
Již v 1. ročníku si může student zapsat volitelný modul Matematický seminář s obsahem zaměřeným na prohloubení a doplnění středoškolské matematiky a rozšíření znalostí. Modul je určen zájemcům o pokračování ve studiu v ekonomicky zaměřeném bakalářském vzdělávacím programu.
Odborná praxe studentů je nedílnou součástí vyššího odborného vzdělávání, na kterou je kladen velký důraz. Cílem odborné praxe je získat představu o chodu společnosti, firmy, úřadu aj. Student si ověřuje teoretické znalosti získané při studiu modulů, které úzce souvisejí s praxí. Odborná praxe je realizována jako povinný modul v délce 2 týdny v zimním i letním období 2. ročníku a v posledním ročníku vzdělání je praxe koncipovaná jako souvislý blok v délce 16 týdnů, tedy student praktikuje celé zimní období 3. ročníku. Navíc jako volitelný modul si může student zvolit Odbornou praxi v délce 2 týdny ještě na konci 1. i 2. ročníku. Podmínkou uznání kreditů je vykonání praxe nejpozději do zahájení dalšího postupného ročníku a výběr pracoviště po dohodě se školním koordinátorem praxe. Zařazením další odborné praxe jako volitelného modulu chceme umožnit především uchazečům ze všeobecně zaměřených středních škol, aby rozšířili své praktické zkušenosti. Pro zájemce zajišťujeme ve spolupráci se specializovanými agenturami také pracovní stáže v zahraničí. U studentů dálkového studia je souběh studia a zaměstnání v oborech příbuzných vzdělávacímu programu uznáno jako splněný modul Odborná praxe.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Cílem programu je připravit odborníky v oblasti cestovního ruchu, kteří se uplatní jako úředníci státních, krajských a obecních institucí, úředníci u soukromých firem, průvodci, delegáti a vedoucí cestovních kanceláří, pracovníci konzultačních nebo obchodních firem. Vzdělávání se zaměřuje jak na osvojení odborných vědomostí a dovedností potřebných pro práci, tak na další osobnostní rozvoj studentů, na prohloubení jejich jazykových znalostí, právního a ekonomického vědomí, kognitivních, komunikačních a dalších kompetencí. Studenti jsou vedeni k rozvoji tvůrčího myšlení, dovednosti řešit problémy, pracovat samostatně i v týmu, efektivně se učit a neustále se vzdělávat. Pozornost se věnuje přípravě studentů na plánování a řízení své profesní kariéry, na přizpůsobování se změnám trhu práce a na komunikaci se zaměstnavateli.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Teoretická výuka zahrnuje vyučování dle rozpisu učiva v učebním plánu a učebních osnovách v celkovém rozsahu 2080 hodin, příprava na zkoušky a zkoušky 520 hodin a příprava na absolutorium 52 hodiny. Celkový rozsah teoretické výuky činí 2652 hodiny.
Obsah vzdělávání, který je vymezen učebním plánem, tvoří několik oblastí:
Cílem jazykového vzdělávání je dosáhnout takové úrovně jazykových znalostí a dovedností odpovídající úrovni B2(C1) společného evropského referenčního rámce pro jazyky, která umožní absolventům užívat jazyk aktivně pro pracovní, osobní a studijní účely. Vzdělávací program zahrnuje možnost výuky tří cizích jazyků – anglického, německého a ruského. Z těchto tří jazyků si mohou studenti vybrat dva jazyky. Jeden jazyk, který si student vybere ze dvou studovaných, je předmětem absolutoria. Výuka je rozdělena do pěti modulů v celkovém rozsahu 240 hodin výuky pro jeden cizí jazyk. Dva moduly jsou zaměřeny na písemnou a ústní komunikaci pro osobní účely, tři moduly jsou zaměřeny na odbornou tematiku.
Matematické vzdělávání má odborně průpravný charakter, neboť prohlubuje dovednosti a vědomosti studentů ze střední školy v tématech důležitých pro studium odborných předmětů.
Ekonomicko-právní vzdělávání poskytuje studentům v návaznosti na střední školu, vědomosti a dovednosti z ekonomiky, managementu, marketingu a právní nauky potřebné pro obchodně - podnikatelskou činnost a pro řízení pracovních týmů. Prohlubuje právní vědomí studentů s důrazem na ty právní aspekty, které jsou významné pro činnost v oblasti státní správy, duševního vlastnictví, ochrany spotřebitele, ochrany a bezpečnost práce a zdraví apod. a pro hospodářské činnosti.
Odborné vzdělávání zahrnuje vědomosti a dovednosti potřebné pro práci na úřadech nebo v soukromých firmách v oblasti psychologie a sociologie. Studenti se seznámí s problematikou řešení konfliktních situací, s dějinami kultury, geografií cestovního ruchu, technikou služeb cestovního ruchu a činnosti cestovní kanceláře.
Odborné vzdělávání zahrnuje vědomosti a dovednosti potřebné pro práci v oblasti cestovního ruchu.
Do výuky je zařazen modul sport a hry, který rozvíjí fyzickou zdatnost studentů a zároveň kompenzuje převážně sedavé zaměstnání studentů během studia.
Profilující předměty jsou zařazeny do povinně volitelných předmětů, kde studenti mají možnost jejich výběrem ovlivnit své budoucí profesní zaměření. Blok odborných předmětů absolutoria tvoří tři předměty. Dva předměty jsou podle učebního plánu povinné, další předmět si student vybere z předmětů povinně volitelných, označených ve studijním plánu. Vhodnou volbou odborných volitelných předmětů se student zaměřuje na pozice:
· průvodce
· vedoucí cestovní kanceláře
· úředník v oblasti cestovního ruchu
· delegát cestovní kanceláře
· podnikatel v oblasti cestovního ruchu
· úředník v CHKO
Profilující odborné předměty jsou zařazeny do třetího ročníku a student si je volí na základě svých poznatků a budoucího uplatnění, které mu usnadní soustředěná praxe ve druhém ročníku. Součástí odborného vzdělávání je odborná praxe, která je zařazena do letního období druhého ročníku. Celkový rozsah odborné praxe činí 700 hodin. Odborná praxe může být vykonávána na pracovištích školy, nebo na externích pracovištích firem schválených školou.