Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 65-43-N/02 Rozvoj a řízení regionální turistiky


Obor vzdělání: 65-43-N/.. Hotelnictví


Škola: Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace, Tyršova 867, Opava



Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Vzdělávací program poskytuje kvalifikaci pro funkce na úrovni středního managementu a je široce interdisciplinární. Student rozvíjí znalosti a dovednosti z ekonomiky, práva, řízení.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Jako úvod do studia, zejména ale jako úvod do oboru hotelnictví (tj. prvotní seznámení s podstatou a se specifiky hotelnictví), je do učebního plánu denního studia zařazen odborný vyučovací předmět „Vstup do průmyslu služeb cestovního ruchu“.


Cestovní ruch je unikátní fenomén, jehož jedinečnost spočívá na jedné straně v rozmanitosti produktů a způsobů jejich spotřeby, na straně druhé v sociálních, politických a environmentálních souvislostech jeho ekonomických dopadů. Úvodní období studentům poskytne vhled do složité a různorodé struktury cestovního ruchu z hlediska budoucích poskytovatelů a organizátorů služeb ubytovacích, stravovacích, touroperátorských apod.


Dalším cílem tohoto období je naučit studenty pracovat ve výuce moderními metodami (diskuse a naslouchání názoru druhých, řešení problémů, formulace základní myšlenky, vlastních názorů a hodnocení, vedení protokolu z jednání, zpracování jednoduchého projektu, týmová práce apod.) a vysvětlit jim možnosti volby vlastní vzdělávací cesty v průběhu vzdělávání. Ve větší míře než v ostatních celcích jsou zde rozvíjeny tzv. měkké kompetence.


Specifickým rysem je zařazení tzv. vyrovnávacích povinně volitelných předmětů pro absolventy rozdílných typů středních škol. Studenti si povinně volí základy ekonomie a obchodní korespondenci, resp. techniku administrativy, pokud tyto předměty již dříve neabsolvovali. Obdobně jsou ve druhém období zařazeny předměty české dějiny a geografie.


Učivo druhého období je zaměřeno na aspekty, které ovlivňují vstup do podnikání, včetně relevantních právních norem a předpisů. Znalosti ekonomie, podnikové ekonomiky, práva a marketingové dovednosti jsou základem pro analýzu podnikatelského prostředí a vyhodnocení příležitostí k podnikání. Základním principem je celostní přístup založený na předpokladu, že na podnikání je nutno nazírat jako na celek, který nelze pochopit tak, že jej rozložíme do částí a ty pak budeme postupně studovat, skládat a zdokonalovat. Podnikavý člověk a podnikatel je generalista, který dovede myslet a jednat v souvislostech.

Dobrým předpokladem holistického přístupu je znalost podnikových činností a dokumentů, které podnik o svém hospodaření vypracovává, ocenění významu člověka a jeho tvůrčích schopností pro fungování podniku, znalost finančních vztahů podniku k státním a finančním institucím, znalost daňových povinností a schopnost optimalizovat daňové zatížení svého podnikání.


V rámci třetího období je učivo zaměřeno na seznámení s průvodcovských a animačních služeb, které probíhá v různých situacích, na odlišných místech a za rozdílných podmínek. Většinou zahrnuje tyto činnosti - vedení a organizace přednášek, odborného výkladu, exkurzí, prohlídek, komentování dějů a jevů v průběhu přepravy dopravním prostředkem, tlumočení, doprovod a vedení přepravy účastníků pobytu, vedení zájezdů včetně zodpovědnosti za rozsah a kvalitu služeb čerpaných klienty, organizace ubytování a stravování v místech pobytu (delegát cestovní kanceláře), organizace volného času účastníků cestovního ruchu, iniciování zábavy (animátor).

Prioritou tohoto období je připravit studenty na poskytování průvodcovských služeb, služeb na kulturních, vzdělávacích, obchodních a jiných společenských akcích v tuzemsku, dále na zajišťování a organizování služeb pro účastníky konferencí, výstav a veletrhů včetně vyřizování administrativy.

Studenti jsou seznámeni s charakteristikou jednotlivých druhů animačních programů, s metodikou jejich přípravy se zaměřením na konkrétní cílovou skupinu klientů. Při tvorbě a prezentaci animačních programů pro stanovenou cílovou skupinu využívají svých odborných znalostí z mnoha oblastí, především psychologie, ze znalostí zábavných her a soutěží, různých uměleckých oborů, sportu a relaxace.

 

Program čtvrtého období mapuje kvalitu celkového fungování a řízení cestovní kanceláře a dalších podniků, zařízení a sdružení, která je ve všech provozních operacích závislá na lidském faktoru. Speciální pozornost je v období věnována činnosti touroperátora, organizování a prodeji zájezdů tuzemských i zahraničních.

Cílem modulu je připravit studenty na výkon provozních a řídících funkcí v zařízeních poskytujících, organizujících a prodávajících komplexy služeb cestovního ruchu. Studenti získají základ pro obecné manažerské schopnosti (informovat, plánovat, rozhodovat a řešit konflikty, provádět, koordinovat a kontrolovat, vyhodnocovat). Dále jsou připraveni pro práci v účtárně všeobecné, provozní, finanční, investiční a mzdové, pro práci na sekretariátu a hospodářsko-správním úseku.


Ve čtvrtém období proběhne smluvní zabezpečení a vstupní pohovor před souvislou odbornou praxí v 5. období. 


Do pátého období je zařazena Odborná praxe v rozsahu 10 týdnů. Odborná praxe má mimořádně významný podíl na utváření profilu absolventa. Student se důkladně seznámí s organizací firmy, tokem informací a s jejím řízením. Prací na různých odděleních - v provozní kanceláři, v prodeji, v účtárně, na oddělení marketingu, na sekretariátu – získává hlubší vhled do fungování podniku a také podklady pro vypracování absolventských prací.


Praxe přispívá k větší motivaci studentů uplatnit získané vědomosti a dovednosti, a tím zvýšit svou uplatnitelnost na trhu práce. Dále vytváří podmínky pro rozvoj schopnosti studentů aktivně pracovat s informacemi; získávat je, ověřovat, uvažovat o souvislostech, formulovat vlastní názory a závěry, komunikovat, vést diskusi, řešit problémy, podílet se na týmové práci. Umožnění vlastního podílu studentů při zabezpečování odborné praxe a při volbě témat absolventských prací je důležité pro převzetí zodpovědnosti studentů za studijní výsledky a celkový rozvoj osobnosti.


Poslední studijní období zahrnuje předměty v oblasti specializací Regionální turistika a Rozvojové projekty v cestovním ruchu.


Cílem specializace Regionální turistika je prohloubit a upevnit dovednosti a schopnosti studentů nutné pro řešení komplexních problémů při tvorbě, realizaci a prezentování regionálního turistického produktu. Předností studentů je, že již umí služby, které jsou součástí turistického produktu, poskytovat, že rozumí principům a organizaci podnikání a že absolvovali desetitýdenní odbornou praxi v zařízeních cestovního ruchu. Důraz je kladen na přípravu odborníků pro regionální marketing cestovního ruchu a pro oblast cestovního ruchu ve státní správě a v samosprávných regionálních a místních orgánech. Toto období završuje přípravu regionálních manažerů a odborných pracovníků pro cestovní ruch v kontextu spolupráce s Evropskou unií a využívání jejích rozvojových fondů.


Cílem specializace Rozvojové projekty v cestovním ruchu je připravit budoucí zpracovatele projektů a projektových žádostí  o finanční podporu z evropských strukturálních fondů k iniciaci projektů v oblasti rozvoje cestovního ruchu. Studenti se seznámí s možnostmi čerpání finančních podpor z evropských dotačních fondů na aktivity podporující rozvoj cestovního ruchu a budou připraveni orientovat se v aktuálních dotačních programech. Budou schopni iniciovat projekt v oblasti podnikání v cestovním ruchu, vybrat program vhodný pro získání finanční podpory na realizaci vlastního projektového záměru a zpracovat projektovou žádost dle požadovaných pravidel.


Vysoká hustota kulturních památek vytváří v České republice spolu s výhodnou polohou ve středu Evropy velmi dobré předpoklady pro rozvoj cestovního ruchu. Využití tohoto potenciálu je však nedostatečné; častým problémem je nekoncepční nebo izolovaně pojímaný rozvoj cestovního ruchu. Toto pojetí omezuje celkový socioekonomický rozvoj regionů a v některých případech ve svých důsledcích i ohrožuje dlouhodobý udržitelný rozvoj a zachování atraktivity území pro cestovní ruch.


Zpět