Vzdělávací program: 66-41-N/01 Obchodně – podnikatelská činnost
Obor vzdělání: 66-41-N/.. Obchod
Škola: Vyšší odborná škola DAKOL a Střední škola DAKOL, o.p.s., č.p. 570, Petrovice u Karviné
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program má podnikatelsko-ekonomické zaměření, které připravuje absolventy na výkon činností spojených s podnikáním a ekonomickým zázemím pro tuto činnost. Obsah učiva je konkretizován v učebních osnovách, rámcově vymezuje povinné učivo, povinně volitelné učivo a volitelné učivo.
Cílem programu je připravit odborníka, jenž je vybaven jak odbornými a všeobecnými znalostmi, tak i jazykovými schopnostmi. Tyto kompetence jsou nezbytné pro vykonávání podnikatelské činnosti, zejména při řízení malých a středních firem v oblasti obchodu a služeb. Klíčové kompetence jsou všeobecně i odborně rozvíjeny tak, aby usnadňovaly zaměstnatelnost absolventů na trhu práce.
Charakteristika vzdělávacího programu, bezpečnost práce a ochrana zdraví
Obsah vzdělávacího programu vychází z dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy Moravskoslezského kraje a ze Strategického plánu ekonomického a územního rozvoje města Karviná.
Škola uplatňuje ve své práci principy řízení kvality podle ČSN EN ISO 9001/2001 a 9004/2001. V centru pozornosti stojí v tomto systému příjemce vzdělávací služby – student – a jeho co nejširší podíl na tvorbě a zkvalitňování vzdělávacího programu. Vzdělávací strategie školy počítá s trvalým procesem zjišťování a vyhodnocování vzdělávacích potřeb studentů. Klíčovým principem uplatňovaným v rámci daného modelu řízení kvality je princip trvalého zlepšování, který provází všechny činnosti a aktivity školy.
Vzdělávací strategie školy je založena na těsném propojení výuky s praxí a s konkrétní praktickou zkušeností studentů:
Vedle praktického odborného vzdělávání je prioritou školní vzdělávací strategie vzdělávání jazykové:
Vyučovací proces směřuje ve všech svých fázích k osvojení, rozvoji a upevnění klíčových kompetencí:
Klíčové kompetence se jako základní postoje, návyky a dovednosti studentů průběžně rozvíjejí v procesu teoretického i praktického vyučování, při mimoškolních a dobrovolných aktivitách, při uplatnění mezipředmětových vztahů a vazeb, realizaci mezipředmětových týmových projektů a všech formách implementace vzdělávacího programu.
Osvojování a rozvoj klíčových kompetencí zabezpečují stěžejní výukové metody:
Průřezová témata jsou nedílnou součástí koncepce školy a jejich zásady, principy a hodnoty si studenti osvojují a průběžně je uplatňují při vědomí nutnosti stálých inovací ve všech svých aktivitách.
Z realizace průřezových témat vyplývá i osvojení základních kompetencí absolventa:
Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví při vzdělávacích činnostech
Vzdělávací program se uskutečňuje v souladu s platnými právními předpisy. Podle školského zákona poskytuje škola nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví prostřednictvím školního řádu, provozních řádů odborných učeben, pokynů k pohybovým aktivitám a k průběhu sportovních výcvikových kurzů, pokynů k výkonů odborných praxí a pokynů k průběhu exkurzí a zahraničních stáží.
S těmito dokumenty jsou studenti na začátku každého školního roku prokazatelně seznámeni. Všechny uvedené dokumenty vycházejí z platných právních předpisů, jež představují zejména školský zákon č. 561/2004 Sb. (§ 29 o bezpečnosti, § 30 o školním řádu, § 96 o organizaci praktického vyučování a odborných praxí VOŠ), metodický pokyn MŠMT k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních, zákon o opatření k ochraně před škodami způsobenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami č. 379/2005 Sb., vyhláška o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení pro výchovu a vzdělávaní dětí a mladistvých č. 410/2005 Sb.
Prevence společensky negativních jevů probíhá ve škole podle Minimálního preventivního programu vypracovaného školním metodikem prevence v souladu s národním programem Zdraví pro 21. století. Činnost školy při vzniku mimořádné události se řídí zpracovaným Plánem opatření při vzniku mimořádných událostí a vyhlášení krizového stavu. S těmito opatřeními jsou studenti průběžně seznamováni.
Za součást vzdělávacího procesu jsou považovány veškeré pořádané akce školy i soutěže, jichž se studenti účastní. Přiměřeně se na ně vztahují opatření školního řádu a souvisejících právních předpisů.
Vzdělávání se uskutečňuje v souladu s vládními dokumenty: