Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 66-41-N/01 Obchodně – podnikatelská činnost


Obor vzdělání: 66-41-N/.. Obchod


Škola: Vyšší odborná škola DAKOL a Střední škola DAKOL, o.p.s., č.p. 570, Petrovice u Karviné



Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Vzdělávací program má podnikatelsko-ekonomické zaměření, které připravuje absolventy na výkon činností spojených s podnikáním a ekonomickým zázemím pro tuto činnost. Obsah učiva je konkretizován v  učebních osnovách, rámcově vymezuje povinné učivo, povinně volitelné učivo a volitelné učivo.


Cílem programu je připravit odborníka, jenž je vybaven jak odbornými a všeobecnými znalostmi, tak i jazykovými schopnostmi. Tyto kompetence jsou nezbytné pro vykonávání podnikatelské činnosti, zejména při řízení malých a středních firem v oblasti obchodu a služeb. Klíčové kompetence jsou všeobecně i odborně rozvíjeny tak, aby usnadňovaly zaměstnatelnost absolventů na trhu práce.


Charakteristika vzdělávacího programu, bezpečnost práce a ochrana zdraví


Obsah vzdělávacího programu vychází z dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy Moravskoslezského kraje a ze Strategického plánu ekonomického a územního rozvoje města Karviná.


Škola uplatňuje ve své práci principy řízení kvality podle ČSN EN ISO 9001/2001 a 9004/2001. V centru pozornosti stojí v tomto systému příjemce vzdělávací služby – student – a jeho co nejširší podíl na tvorbě a zkvalitňování vzdělávacího programu. Vzdělávací strategie školy počítá s trvalým procesem zjišťování a vyhodnocování vzdělávacích potřeb studentů. Klíčovým principem uplatňovaným v rámci daného modelu řízení kvality je princip trvalého zlepšování, který provází všechny činnosti a aktivity školy.


Vzdělávací strategie školy je založena na těsném propojení výuky s praxí a s konkrétní praktickou zkušeností studentů:


  • od počátku studia jsou v praktickém vyučování profesní dovednosti rozvíjeny v podmínkách reálného provozu,
  • odborné schopnosti a dovednosti mohou studenti zkvalitnit výběrem odborných kurzů, jejichž úspěšné absolvování je potvrzeno vydáním certifikátu, v rámci těchto kurzů jsou seznamováni s nejnovějšími trendy ve svém oboru,
  • odborné kompetence jsou průběžně rozšiřovány prostřednictvím prezentací firem a odborných exkurzí v různých zařízeních.


Vedle praktického odborného vzdělávání je prioritou školní vzdělávací strategie vzdělávání jazykové:


  • multikulturní kompetence se spolu s řadou profesních, personálních i sociálních kompetencí rozvíjejí na zahraničních odborných praxích, které mohou studenti vykonávat ve vybraných destinacích Francie (na Korsice, Martiniku), Německa, Rakouska, Lucemburska, kde průběh praxí je potvrzen školním certifikátem,
  • odborné, jazykové i personální kompetence se upevňují cestou dobrovolné účasti studentů na jazykově-odborných zahraničních stážích, ať již cestou zapojení se do programu Leonardo da Vinci, nebo vlastní organizací školy,
  • uplatnitelnost absolventa na mezinárodním trhu práce zvyšuje na závěr studia vydávaný Europass, usnadňující uznání odborné kvalifikace absolventa v zahraničí.


Vyučovací proces směřuje ve všech svých fázích k osvojení, rozvoji a upevnění klíčových kompetencí:


  • komunikace,
  • rozvoj schopností se učit,
  • práce v týmu,
  • řešení problémů,
  • numerické aplikace,
  • práce s informačními technologiemi,
  • adaptibilita vůči trhu práce.


Klíčové kompetence se jako základní postoje, návyky a dovednosti studentů průběžně rozvíjejí v procesu teoretického i praktického vyučování, při mimoškolních a dobrovolných aktivitách, při uplatnění mezipředmětových vztahů a vazeb, realizaci mezipředmětových týmových projektů a všech formách implementace vzdělávacího programu.


Osvojování a rozvoj klíčových kompetencí zabezpečují stěžejní výukové metody:


  • autodidaktické metody – vedoucí k osvojení samostatného učení a samostatné práce,
  • sociálně komunikativní metody učení a vyučování – jde zejména o panelové diskuse, brainstorming, brainwriting,
  • metody motivační, podporující vlastní aktivitu a kreativitu – podpora účasti v soutěžích odborných, jazykových a jiných,
  • metody projektového vyučování,
  • metody činnostně zaměřeného vyučování – praktické práce studentů především aplikačního a heuristického typu,
  • metody problémového vyučování,
  • metody praktických cvičení vyžadující aplikaci teoretických poznatků v konkrétní praktické situaci a uplatnění mezipředmětových vztahů,
  • metody maximálního propojení školy s praxí,
  • metody umožňující samostatnou podnikatelskou činnost v oboru.


Průřezová témata jsou nedílnou součástí koncepce školy a jejich zásady, principy a hodnoty si studenti osvojují a průběžně je uplatňují při vědomí nutnosti stálých inovací ve všech svých aktivitách.


Z realizace průřezových témat vyplývá i osvojení základních kompetencí absolventa:


  • kompetence občana v demokratické společnosti,
  • kompetence enviromentální, k občanskému i profesnímu jednání v souladu se strategií trvale udržitelného rozvoje,
  • kompetence k pracovnímu uplatnění,
  • kompetence k práci s informacemi v oblasti komunikačních technologií.


Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví při vzdělávacích činnostech


Vzdělávací program se uskutečňuje v souladu s platnými právními předpisy. Podle školského zákona poskytuje škola nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví prostřednictvím školního řádu, provozních řádů odborných učeben, pokynů k pohybovým aktivitám a k průběhu sportovních výcvikových kurzů, pokynů k výkonů odborných praxí a pokynů k průběhu exkurzí a zahraničních stáží.


S těmito dokumenty jsou studenti na začátku každého školního roku prokazatelně seznámeni. Všechny uvedené dokumenty vycházejí z platných právních předpisů, jež představují zejména školský zákon č. 561/2004 Sb. (§ 29 o bezpečnosti, § 30 o školním řádu, § 96 o organizaci praktického vyučování a odborných praxí VOŠ), metodický pokyn MŠMT k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních, zákon o opatření k ochraně před škodami způsobenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami č. 379/2005 Sb., vyhláška o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení pro výchovu a vzdělávaní dětí a mladistvých č. 410/2005 Sb.


Prevence společensky negativních jevů probíhá ve škole podle Minimálního preventivního programu vypracovaného školním metodikem prevence v souladu s národním programem Zdraví pro 21. století. Činnost školy při vzniku mimořádné události se řídí zpracovaným Plánem opatření při vzniku mimořádných událostí a vyhlášení krizového stavu. S těmito opatřeními jsou studenti průběžně seznamováni.


Za součást vzdělávacího procesu jsou považovány veškeré pořádané akce školy i soutěže, jichž se studenti účastní. Přiměřeně se na ně vztahují opatření školního řádu a souvisejících právních předpisů.


Vzdělávání se uskutečňuje v souladu s vládními dokumenty:


  • státní program enviromentálního vzdělávání, výchovy a osvěty,
  • státní informační politika ve vzdělávání,
  • krajský vzdělávací plán,
  • program realizace strategie rozvoje lidských zdrojů,
  • národní program Zdraví pro 21. století.

Zpět