Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 68-41-N/02 Aplikované právo


Obor vzdělání:  68-41-N/..  Obecně právní činnost


Škola: Vyšší odborná škola ekonomicko-právní a Střední odborná škola, s.r.o., Kytlická 757, Praha 9



Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Vzdělávací program Aplikované právo si klade za cíl vychovat a komplexně připravit studenty k výkonu činností spojených s poskytováním právních služeb ve sféře podnikatelské, ekonomické na bázi zaměstnance právnických či fyzických osob, v právních odděleních či vrcholovém managementu těchto subjektů. Cílem vzdělávacího programu je předat studentům takové množství odborných i všeobecných informací, aby byli schopni samostatně používat právní text při řešení konkrétních případů v praxi. Předáním návodů pro analytickou činnost spolu s rozvíjením jejich schopnosti aplikace právních norem získají studenti schopnost bezpečné orientace v problematice. Průběžnou konfrontací teoretických poznatků s právní praxí je dosaženo vysoké adaptability studentů pro jejich profesní život. Ten se bude soustřeďovat především do výkonu pozic ve státní správě, ale i v administrativních pozicích podnikatelské sféry díky zakomponování ekonomicky zaměřených modulů do vzdělávacího programu. Kompetence studenta jsou tak rozšířeny o další možnosti.


Základním předpokladem je tudíž znalost a aplikace norem obchodního práva, živnostenského práva a práva pracovního. Neméně významnými jsou vědomosti, dovednosti a návyky v oblasti všeobecné ekonomie a ekonomiky a následná schopnost správně aplikovat právní normy a instituty v citovaných oblastech. Těžištěm se tak stává výuka právní nauky dle občanského, obchodního a živnostenského zákona, zákoníku práce a dalších norem právního řádu ČR, která se dotýká podnikatelské činnosti (právní úprava založení a vzniku obchodní společnosti, živnostenského podnikání, družstva, právní regulace hospodářské soutěže, prostředky právní ochrany před nekalou soutěží a omezováním hospodářské soutěže, právní úprava veřejných trhů, právní základy Evropské unie apod.).


Vzdělávací program je orientován na formování absolventa jako odborně fundovaného absolventa na nižší vysokoškolské úrovni s důrazem na znalost jednotlivých právních a ekonomických odvětví. Koncepce přípravy je plně v souladu s požadavky na členský stát Evropské unie.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Výuka na bázi práva je bezprostředně spjata s výukou souvisejících ekonomických disciplín a všeobecně vzdělávacích předmětů. V ekonomických modulech si studenti osvojují základní znalosti trhu a tržního hospodářství, poznatky z oblasti mikroekonomie a makroekonomie, dovednosti jednotlivých manažerských činností a zároveň i specifické a detailnější znalosti v oblasti marketingu, podnikatelské a finanční strategie dle budoucí orientace absolventa (volitelné moduly). Ve všeobecně vzdělávacích modulech si studenti osvojují dovednost vyjednávat a komunikovat k určitému cíli, styl přesného a logického uvažování, vyjadřování a formulování právních termínů, přijímají za sobě vlastní standardní manažerskou etiku. Studenti jsou vedeni k chápání osobního projevu a vystupování k čestnosti, odpovědnosti a spolehlivosti jako znaku celkové kultury a vzdělanosti člověka.


Nedílnou součástí programu je praktická příprava, jejímž cílem je ověření získaných teoretických znalostí v právní praxi s cílem získat potřebné dovednosti při běžném vyřizování právních náležitostí spojených např. se sepisováním listin, pracovních a obchodních smluv, řízením firmy, konkrétním poskytováním právní pomoci fyzickým a právnickým osobám ve sféře jejich předmětu činnosti. Praktická výuka je přizpůsobena studovanému oboru vzdělání a zahrnuje aplikaci teoretických znalostí a získání potřebných dovedností nezbytných pro budoucího absolventa.


Studentům je podáno takové množství právnických i ekonomických informací, díky kterým nabudou vědomosti dostatečně je vybavující pro výkon kompetencí stanovených v Profilu absolventa. Díky jazykovým schopnostem je absolvent připraven k účasti na trhu práce i v mezinárodním rámci, zejména v členských státech Evropské unie.


Nosnou část programu tvoří povinné moduly zařazené od prvního studijního období, které musí absolvovat všichni studenti. Učební plán je postupně doplňován povinně volitelnými a volitelnými moduly, které začínají tvořit výraznou složku učebního plánu a otevírají tak širší prostor pro výstupní profilaci studentů. Teoretické vyučování je v řadě případů doplňováno cvičeními s maximálním podílem řešení modelových příkladů. Povinné moduly jsou koncipovány tak, aby pokrývaly rozhodující odvětví soukromého práva, veřejného práva a ekonomickou problematiku.


Organizace výuky a forma vzdělávání


Program je koncipován jako tříleté denní studium rozdělené do šesti období. Variantně je zpracován i program pro dálkovou formu studia ve čtyřletém vzdělávacím cyklu (osm období). Studium je koncipováno jako otevřený vzdělávací program umožňující studentům postupnou profilaci podle vlastního vzdělávacího cíle. Tomu odpovídá struktura vzdělávacího programu a jeho obsah.


Studium je organizováno modulovou formou se systémem povinných, povinně volitelných a volitelných modulů s kreditním hodnocením. Modulový systém je vytvářen tak, aby odpovídal požadavkům na Evropský systém přenosných kreditů (ECTS), a škola bude absolventům vydávat dodatek diplomu (Suplement Diploma) jako součást Europassu.


Základní rozdělení hodin v učebním plánu předpokládá teoretické vyučování (přednášky) doplňované systémem hodin cvičení a seminářů. Pro cvičení se ročník dělí na skupiny. Mimo hodin cvičení daných učebním plánem může ředitel školy zařadit po dohodě s vyučujícími další cvičení nebo semináře. Rovněž hodiny věnované teorii nemusí mít vždy přednáškovou formu. Předpokládá se možnost interaktivní komunikace učitel – student.

Vzhledem k tomu, že do školy přicházejí absolventi různých typů středních škol, je nutné věnovat mimořádnou pozornost vymezení vstupních úrovní v jednotlivých předmětech, zejména v cizích jazycích. Rozdíly ve vstupních znalostech se nemohou dotýkat cílových struktur studia u jednotlivých modulů.


Nedílnou součástí vzdělávacího programu je praktické vyučování, které je rozloženo v učebním plánu denní formy vzdělávání do 2. a 3. ročníku, po získání nezbytných teoretických vědomostí. Je realizováno formou odborné praxe. Odborná praxe je přizpůsobena studovanému oboru vzdělání a zahrnuje aplikaci teoretických znalostí a získání potřebných dovedností a návyků nezbytných pro budoucího absolventa. Výběr organizace je ponechán na volbě studentů podle jejich zájmů a zaměření, nebo vykonávají odbornou praxi v organizaci, kterou jim určí škola. Škola má zajištěnou smluvní spolupráci s řadou firem soukromého i státního sektoru, právnických i fyzických osob. Hodiny cvičení odborné praxe mohou být po dohodě s těmito organizacemi kumulovány do bloků.


Praktické vyučování v dálkové formě vzdělávání se ve většině případů uskutečňuje na pracovišti, kde je student zaměstnán, nebo vhodnou organizaci zajistí škola. Tomuto režimu odpovídá i hodinová dotace v učebním plánu, kdy na jedno období jsou vyhrazeny čtyři konzultační hodiny. V rámci těchto konzultací je prováděn rozbor absolvovaných tematických celků, hodnocen celkový průběh odborné praxe, charakter pracoviště, pracovní podmínky a další skutečnosti, které mohou odbornou praxi ovlivnit.


Do smlouvy s organizacemi jsou zakomponovány i požadavky týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v dané organizaci, avšak v souladu se školním řádem jsou studenti se základními požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví prokazatelně seznámeni ihned při nástupu do školy.


Tyto požadavky bezpečnosti práce a ochrany zdraví se zaměřují se zejména na:

  • bezpečnost a ochranu zdraví studentů, pedagogických i nepedagogických pracovníků školy při činnostech, které souvisejí se vzděláváním, popřípadě i jiných činnostech, a na respektování norem prevence;
  • zkvalitňování pracovního prostředí studentů i zaměstnanců školy podle požadavků hygienických předpisů, označení nebezpečných předmětů a částí využívaných objektů v souladu s příslušnými normami, udržování objektů vyhrazených pro výuku a vzdělávání v nezávadném stavu, včetně pravidelné technické údržby;
  • důsledné, podrobné, účinné a prokazatelné instruování studentů o možném ohrožení zdraví a bezpečnosti při všech činnostech, jichž se účastní při vyučování a výchovných aktivitách, seznámení se se školním řádem, zásadami bezpečného chování a ustanoveními bezpečnostních předpisů a pravidel, školských i obecných, pokud se týkají vzdělávacích a výchovných činností;
  • účinnou ochranu studentů před násilím, šikanou, konzumací drog a před jinými společensky negativními jevy;
  • vhodný režim vyučování adekvátní věku studentů, dostupnost prostředků první pomoci a kontaktů na lékaře a jiné speciální služby.


Rozpracování modulového systému je koordinováno i s moduly navazujících studijních programů bakalářského studia vhodně orientovaných vysokých škol a umožňuje absolventům pokračovat ve vysokoškolském studiu s maximálním využitím kreditů získaných ve vzdělávacím programu VOŠ.


Zkoušky a klasifikace


Z jednotlivých vyučovaných modulů skládají studenti v průběhu studia během jednotlivých studijních období zápočty, klasifikované zápočty nebo  zkoušky, které mohou být ústní, případně rozšířeny o písemnou složku. Profilující moduly, které jsou součástí absolutoria, jsou uzavírány vždy zkouškou.


Každému zápočtu nebo zkoušce je přiřazen podle náročnosti tématu určitý počet kreditů, který je vyznačen i v učebních plánech. Získané kredity jsou souborně zapsány v Dodatku diplomu, který student dostane při ukončení studia nebo při přechodu na jinou školu. Kredity odpovídají Evropskému systému přenosných kreditů (ECTS) a mohou být započitatelné při pokračování studia i v jiných zemích EU.


Ředitel VOŠ může uznat kredity i studentům přicházejícím z jiných VOŠ nebo VŠ, pokud odpovídají zaměření školy, případně započítat i praxi získanou při aktivitách odpovídajících cílům programu za podmínek platných pro uznávání neformálního vzdělávání.


Podrobnosti klasifikace a uznávání kreditů jsou v souladu s vyhláškou MŠMT o vyšších odborných školách rozpracovány v klasifikačním řádu školy, jež je součástí školního řádu.


Podmínky pro přijímání studentů

Obecné podmínky pro přijímání studentů a dalších uchazečů jsou stanoveny platnými právními předpisy (Školský zákon).


Podmínkou přijetí ke studiu je:

  • úspěšné zakončení střední školy včetně úspěšného vykonání maturitní zkoušky,
  • absolvování motivačního ústního pohovoru ke zjištění zájmu o dané studium,
  • splnění podmínek zdravotní způsobilosti pro daný vzdělávací program.


Ukončení studia


Studium se ukončuje absolutoriem, které student může složit po získání předepsaného počtu kreditů (180). Koná se před nezávislou komisí. Témata absolventských prací na návrh předsedů předmětových komisí schvaluje ředitel školy. Absolvent studia po úspěšném absolutoriu získá diplom, který jej opravňuje používat za jménem zkratku DiS. (diplomovaný specialista). Mimo to absolventi obdrží již zmíněný Dodatek diplomu. Podrobnosti ukončování studia určuje vyhláška MŠMT.

Zpět