Vzdělávací program: 68-42-N/01 Prevence kriminality
Obor vzdělání: 68-42-N/.. Bezpečnostně právní činnost
Škola: TRIVIS - Střední škola veřejnoprávní a Vyšší odborná škola prevence kriminality a krizového řízení Praha, s. r. o., Hovorčovická 1281, Praha 8
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program je svým obsahem, metodami, odbornou úrovní a organizací vzdělávání připraven pro vzdělávání dospělých studentů. Obsah vzdělávání je odvozen ze zkušeností a profesních diagramů odběratelských organizací absolventů a je zaměřen na profesní přípravu jejich specialistů a vedoucích pracovníků.
Vzdělávací program obsahuje odborné předměty, kterým předcházejí nezbytné propedeutické předměty. Jsou kombinovány vysokoškolské metody výuky s využitím vysokoškolských učebnic a doplňkové literatury. Odborná úroveň problémů, kritičnost k přejímaným poznatkům a procedurám, aktivní přístup ke vzdělávání jsou zaručeny i tím, že vyučujícími jsou převážně specialisté s dlouholetou akademickou vědeckou a pedagogickou praxí a odborníci z praxe.
Charakteristika vzdělávacího programu
Předměty vzdělávacího programu Prevence kriminality jsou všechny povinné. Vzdělávací program se skládá z všeobecné, odborné a praktické přípravy a odborné praxe. Všeobecná část zahrnuje cizí jazyk a obecný teoretický základ (Filosofie a etika, Sociologie, Přírodovědné základy, Ochrana životního prostředí).
Odborné předměty tvoří Právo, Psychologie, Management a podnikání, Základy pyrotechniky, Kriminalistika, Bezpečnostní systémy, Informační podpora prevence kriminality, Kriminologie a prevence kriminality, Požární ochrana a prevence, Krizové řízení a ochrana obyvatelstva, Bezpečnost a ochrana zdraví při práci.
Praktická příprava je interdisciplinárním předmětem, který tvoří Základy zdravotnické přípravy, Kynologie, Základy administrativy, Střelecká příprava, Služebně bezpečnostní příprava a Velitelsko-štábní příprava.
Odborná praxe je nedílnou a nezastupitelnou formou praktické přípravy.
Všeobecná složka vzdělání rozvíjí vědomosti a dovednosti potřebné k tomu, aby absolvent:
· ovládal cizí jazyk natolik, aby byl schopen v něm komunikovat běžně společensky i odborně ve svém oboru, aktivně a dobře ovládal jeho mluvenou i písemnou formu, aby byl schopen sledovat, analyzovat a interpretovat odbornou cizojazyčnou literaturu svého oboru i oborů příbuzných, aby dokázal využívat moderní informační technologie;
· uměl orientovat se ve filosofických, sociologických a etických problémech společnosti, aby se nepřestával, uprostřed práce a každodenních starostí, tváří tvář velkým dějinným převratům, ale i mimořádným událostem a katastrofám naší doby, pokoušet o samostatné myšlení, rychlou orientaci a tím dokázal problémy nejen formulovat, ale i účinně řešit, aby neztrácel schopnost poznávat v druhém člověka a empaticky se do něho vžívat,
· měl úctu k zákonům, ke všemu živému, což je základem morálky, a dokázal přemýšlet o právu a bezpráví, o svobodě, dobru a zlu, o vypořádávání se člověka se sebou samým, o etických zásadách své profese a tyto zásady dodržoval;
· znal základní sociologické přístupy analýzy soudobé společnosti a porozuměl jejímu uspořádání a fungování (sociální struktura, charakteristika sociálních jevů, procesů a vztahů, zejména vztahy mezi jednotlivcem – jako sociální bytostí, utváření jeho pozice, role, statusu – skupinou a celou společností – její dynamikou a přeměnami), procesům socializace člověka, jejím etapám, problémům, utvářením postojů a vědomí,
· uměl orientovat se v činnosti základních institucí a organizací společnosti (rodina, pracovní organizace, jejich sociální systémy),
· porozuměl a uměl se orientovat v základních typech lidského chování včetně sociální deviace a patologie (drogová problematika, alkoholismus, extremismus a další společensky negativní jevy (kriminalita, prostituce, sebevražednost, rasismus, terorismus), znal hlavní formy prevence a způsoby vysvětlování těchto jevů,
· znal a uměl používat hlavní sociologické metody a techniky získávání, zpracování a hodnocení sociálních informací,
· uměl uplatňovat získané poznatky (včetně kritického myšlení) v budoucí profesi;
· dosáhl nezbytných úrovní znalostí v matematice, fyzice a chemii, potřebných pro navazující výuku některých dalších odborných vyučovacích předmětů, především Bezpečnostních systémů, Základů pyrotechniky a Kriminalistiky;
· vyznal se v základech ochrany životního prostředí, příslušných právních předpisech a požadavcích na environmentálně orientované řízení podniku či regionu, zejména jeho bezpečnostní aspekty.
Odborná složka vzdělání rozvíjí vědomosti a dovednosti potřebné k tomu, aby absolvent:
· měl dobré znalosti práva, aby pochopil význam práva v demokratickém státě, právní vědomí a dodržování zákonů, aby se naučil rozlišovat druhy právních norem, právních vztahů a skutečností, aby získal přehled o systému práva a systému státu, členění státu a formách vlády,
o z ústavního práva aby znal a pochopil dělbu moci ve státě, získal vědomosti o ustanoveních v Ústavě, dobře znal základní lidské svobody, práva a povinnosti, a to vše z důvodů respektovaní a uplatnění ve své profesi,
o měl znalosti vybraných celků občanského, obchodního, živnostenského a pracovního práva, které jsou nezbytné pro chod a právní orientaci při vykonávání preventivní činnosti v soukromé sféře, ve výrobních a obchodních podnicích, v peněžních ústavech apod., ale i ve státní správě a samosprávě, aby měl orientační schopnost a uměl zvládat problémy v těchto odvětvích na úseku preventivní činnosti,
o ve své profesi bezvadně ovládal znalosti vybraných otázek trestního práva hmotného (základy trestní odpovědnosti s akcentem na nutnou obranu v krajní nouzi, skutkové podstaty trestných činů proti majetku a proti zdraví lidí) a trestního práva procesního (zásady trestního řízení, obviněný, poškozený, zajištění osob a věcí, dokazování, vyšetřování trestných činů), aby zaměřil zvláštní pozornost na odpovědnost mládeže za protiprávní činy a řízení v trestních věcech mladistvých a osob mladších patnácti let,
o profesně ovládal organizaci, postavení, působnost a činnost státní správy a samosprávy, aby zvládl problematiku správního řízení, znalost rozlišení správních deliktů a přestupků, jejich zařazení a odlišení od trestných činů, řešení případů a aplikační činnost, vybraných částí správního práva a vybraných právních norem mající úzký vztah k ochraně osob a majetku, vybraných částí ustanovení zákonů o Policii ČR, Bezpečnostní informační službě, Obecní policii, zákona o utajovaných skutečnostech, zákona o ochraně osobních údajů;
· dokázal na základě poznatků z obecné psychologie porozumět prožívání, chování a jednání lidí, uměl je předvídat a působil na ně, aby se vyznal ve svém vlastním duševním životě, aby poznal své silné i slabé stránky a znalosti svého „JÁ“,
· přispíval k sebevýchově, zvládání běžných i náročných životních situací, a uměl poznávat a pochopit psychiku zúčastněných osob, aby se vyznal v psychologii agresora i oběti, ale i pracovníka ochrany osob a majetku, měl přehled o možných stresových a konfliktních situacích při výkonu služby a způsobech jejich zvládání, aby porozuměl zvláštním psychickým stavům,
· si osvojil základy forenzní psychologie zabývající se chováním a prožíváním lidí v situacích regulovaných právem, zvládal psychologické momenty nutné obrany a krajní nouze, znal nejen jejich právní podmínky, ale i taktiku postupu, jak předejít možný excesům v nutné obraně a krajní nouzi,
· měl základní psychologicko-pedagogické znalosti a dovednosti se základy učení dospělých, aby mohl vést výchovu a řídit práci podřízených i nových pracovníků, kteří plní psychicky a fyzicky náročnou a riskantní práci při ochraně osob a majetku, aby mohl nacvičovat adekvátní formy chování a jednání podřízených pracovníků v modelových situacích;
· si dokázal osvojit problematiku tvorby pracovních týmů, vytváření synergického efektu, rozhodování, plánování, řízení implementace, vedení lidí a řízení lidských zdrojů, komunikace, kontroly a informačních systémů, ale také etiku a kulturu podnikání;
· měl základní znalosti v problematice explozivních zařízení a pyrotechniky, aby dokázal orientačně identifikovat možnost výskytu výbušniny, výbušných předmětů a nástražných výbušných systémů, přivolat odborníky k jejich neutralizaci, delaboraci a likvidaci, znal základní způsoby maskování výbušných systémů;
· získal znalosti vybraných otázek kriminalistiky, které mají úzký vztah k prevenci kriminality, aby pochopil význam informačního obsahu kriminalistických stop, měl přehled o jejich vzniku, zajišťování a využívání formou kriminalistické identifikace osob a věcí, aby znal dobře prvotní opatření na místě činu, rámcově podstatu ohledání místa činu, získání informací z paměťových stop, pátrání a zadržení, objasňování a prevenci vražd, loupeží, krádeží, podvodů, hospodářské kriminality, požárů, výbuchů a ekologické kriminality, ale také objasňování a prevenci trestných činů nepokrytých kriminologií;
· byl schopný rozpoznat, definovat a kategorizovat získané poznatky ze všech činností zabezpečovacích služeb a systémů,
· ovládal problematiku bezpečnostních systémů v kombinaci fyzické ostrahy a zabezpečovací techniky, uměl kvalifikovaně analyzovat a rozhodovat, jak lze osoby či objekt chránit fyzickou ostrahou a jak ji, v tomto směru, doplnit odpovídající optimální zabezpečovací technikou,
· znal nejdůležitější přírodovědné základy zabezpečovací techniky, ovládal teoreticky i prakticky taktiku a metodiku a základy techniky ochrany osob a majetku před útoky zevnitř i zvenčí včetně ochrany před průmyslovou špionáží a mechanickým poškozením počítačové techniky a ochrany databáze jednotlivců i podniků, disponoval taktickými postupy ochrany osob a peněz a jiných cenností, jejich převozů, nemovitých objektů atd. v podmínkách běžných i mimořádných,
· byl schopen provést analýzu problému, vytýčit fungující vzájemné vazby a vytvořit projekt zabezpečení a plán nutných operací,
· teoreticky i prakticky ovládal taktiku ochrany jednotlivých osob, skupin osob a jejich majetku, a to před jakýmkoliv ohrožením či útokem,
· dovedl realizovat a řídit taktické postupy ochrany osob a majetku, ochrany peněz a cenností v objektech i během jejich transportu a aplikovat získané poznatky jak v běžných, tak i výjimečných podmínkách;
· uměl zpracovat základní dokumenty s využitím standardního programového vybavení výpočetní techniky;
· měl základní znalosti o kriminologii a kriminální politice (trestní a preventivní), zejména stavu, struktury, dynamiky kriminality, příčin, podmínek, faktorů kriminality jako sociálního jevu i vybraných problémů kriminality, chápal podstatu osobnosti pachatele a oběti a jejich vztah v rámci restorativní spravedlnosti, orientoval se v modelech preventivní strategie kontroly kriminality v České republice a dalších státech Evropské unie, poznal systém organizace prevence kriminality i metodiku tvorby a realizace programů prevence kriminality a tyto znalosti aby uplatňoval ve společenské praxi na úrovni státní správy a samosprávy;
· uměl se orientovat v právních předpisech týkajících se požární ochrany a prevence,
· dokázal zatřídit pracoviště právnických a podnikajících fyzických osob podle míry požárního nebezpečí (bez zvýšeného požárního nebezpečí, se zvýšeným a vysokým požárním nebezpečím) a určit riziková pracoviště, která mohou být cílem útoku kriminálních živlů k útoku proti osobám a majetku,
· znal problematiku požární bezpečnosti staveb, třídění stavebních hmot a změn jejich vlastností při požáru (odolnost, hořlavost),
· znal proces hoření, hořlaviny, třídy požárů, hasební účinky jednotlivých hasiv, princip činnosti a ovládání věcných prostředků PO (přenosných hasicích přístrojů) i požárně bezpečnostních zařízení (elektrická požární signalizace, polostabilní a stabilní hasicí zařízení, zařízení pro odvod kouře a tepla i pro zásobování požární vodou,
· se vyznal v problematice elektrických zařízení, způsobech ochrany před účinky atmosférické a statické elektřiny, elektrického ručního nářadí a spotřebičů z hlediska požární ochrany,
· uměl stanovit opatření při provádění činností se zvýšeným a vysokým požárním nebezpečím (manipulace s otevřeným ohněm, manipulaci s hořlavými kapalinami, svářečské práce),
· zvládl provedení prvních opatření po vzniku požáru nebo výbuchu (řízení evakuace osob a důležitých materiálů, zahájení hasebního zásahu, přivolání pomoc atd.);
· ovládal základy krizového řízení a ochrany obyvatelstva v mimořádných situacích;
· vyznal se v problematice bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, uměl se orientovat v právních předpisech stanovících podmínky hygieny a bezpečnosti práce i technických zařízení, znal úkoly, které zajistí bezpečný a hospodárný provoz VTZ (úlohu provozovatelů, revizních techniků), rizika a rizikové faktory i druhy ohrožení, kterým jsou pracovníci vystaveni zejména při zvláště nebezpečné práci,
· uměl zvolit optimální způsob ochrany zdraví pracovníků;
· dovedl určit, která pracoviště právnických a podnikajících fyzických osob představují zvýšenou míru nebezpečí (riziková pracoviště) a mohou být cílem útoku kriminálních živlů k útoku proti osobám a majetku, uměl kvalifikovaně a účinně řídit zabezpečovací režim před příchodem kompetentních specialistů a v případě nutnosti asistovat při jejich práci;
· byl připraven na plnění svých profesních úkolů i v podmínkách za mimořádných situací, kdy musí být realizována preventivní opatření proti zvýšenému nebezpečí krádeží, rabování, zpronevěr, podvodů aj.
Praktická příprava je interdisciplinární profilující předmět, zahrnující činnosti, které plánovitě a cílevědomě pěstují a rozvíjí absolventovy dovednosti, návyky, rutinu a pohotovost k automatickému i reflexivnímu uplatnění při výkonu své činnosti, a to správně provedené z aspektů právních, psychologických i taktických, zejména:
· ve zdravotní přípravě a poskytování první pomoci zraněným osobám;
· ve služební kynologii, tj. práci se služebním psem;
· v ochraně osob a majetku na úrovni jejího výkonu i řízení;
· v umění komunikace s lidmi všech věkových kategorií, zejména s asertivním chováním;
· v sebeobraně a vedení boje zblízka, k čemuž je průpravou tělovýchova;
· ve střelbě ze služební pistole;
· ve znalosti zásad radioprovozu a využívání GPS přístrojů;
· ve zpracování písemných dokumentů (hlášení, protokolů, formulářů, žádostí apod.), souvisejících s administrativou a evidencí na úseku ochrany osob a majetku s využitím výpočetní techniky;
· v analogických základních dokumentech policejního, požárního a pojišťovacího charakteru.
Odbornou praxi vykonávají studenti na pracovištích provádějících sociální a situační prevenci kriminality.
Studenti absolvují tuto praxi na pracovištích, jejichž činnost souvisí s prevencí kriminality (pracoviště orgánů státní správy a samosprávy, útvary ochrany a obrany velkých závodů a zařízení s rizikovým provozem, pracoviště Policie ČR, městských a obecních policií, civilních bezpečnostních služeb, apod.).
Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví v souvislosti s konáním odborných praxí jsou řešeny ve „Smlouvě o zajištění odborné praxe studenta Vyšší odborné školy“, kterou škola uzavírá s jednotlivými organizacemi.
Studenti vykonávají tuto praxi za odborného vedení zkušených pracovníků.
Organizace výuky
Výuka je organizovaná pravidelně každý den v pětidenním vyučovacím týdnu v průběhu školního roku.
Počet týdenních vyučovacích hodin, minimální počet týdenních vyučovacích hodin a rozsah odborné praxe je uveden v učebním plánu.
Podmínky pro přijímání studentů
Ke vzdělávání na vyšší odborné škole lze přijmout uchazeče, kteří:
· získali střední vzdělání s maturitní zkouškou;
· podali přihlášku ke vzdělávání pro přijímací řízení v termínu stanoveném prováděcím právním předpisem;
· při přijímacím řízení splnili podmínky pro přijetí prokázáním vhodných schopností, vědomostí a zájmů;
· splnili podmínky přijímací zkoušky stanovené v souladu s rámcovými vzdělávacími programy středních škol, byla-li stanovena;
· splnili podmínky zdravotní způsobilosti pro denní formu vzdělávání;
· podepíšou Smlouvu o poskytnutí vyššího odborného vzdělávání za úplatu.
Ředitel školy zveřejní v dostatečném předstihu zásady přijímacího řízení, kritéria hodnocení přijímacího řízení, termíny konání přijímací zkoušky a její formu a rámcový obsah i další podmínky přijetí ke vzdělávání.