Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 68-42-N/01 Prevence kriminality

Obor vzdělání: 68-42-N/.. Bezpečnostně právní činnost

Škola: TRIVIS - Střední škola veřejnoprávní a Vyšší odborná škola prevence kriminality a krizového řízení Praha, s. r. o., Hovorčovická 1281, Praha 8

Charakteristika vzdělávacího programu

Pojetí a cíle vzdělávacího programu

Vzdělávací program je svým obsahem, metodami, odbornou úrovní a organizací vzdělávání připraven pro vzdělávání dospělých studentů. Obsah vzdělávání je odvozen ze zkušeností a profesních diagramů odběratelských organizací absolventů a je zaměřen na profesní přípravu jejich specialistů a vedoucích pracovníků.

Vzdělávací program obsahuje odborné předměty, kterým předcházejí nezbytné propedeutické předměty. Jsou kombinovány vysokoškolské metody výuky s využitím vysokoškolských učebnic a doplňkové literatury. Odborná úroveň problémů, kritičnost k přejímaným poznatkům a procedurám, aktivní přístup ke vzdělávání jsou zaručeny i tím, že vyučujícími jsou převážně specialisté s dlouholetou akademickou vědeckou a pedagogickou praxí a odborníci z praxe.

Charakteristika vzdělávacího programu

Předměty vzdělávacího programu Prevence kriminality jsou všechny povinné. Vzdělávací program se skládá z všeobecné, odborné a praktické přípravy a odborné praxe. Všeobecná část zahrnuje cizí jazyk a obecný teoretický základ (Filosofie a etika, Sociologie, Přírodovědné základy, Ochrana životního prostředí).

Odborné předměty tvoří Právo, Psychologie, Management a podnikání, Základy pyrotechniky, Kriminalistika, Bezpečnostní systémy, Informační podpora prevence kriminality, Kriminologie a prevence kriminality, Požární ochrana a prevence, Krizové řízení a ochrana obyvatelstva, Bezpečnost a ochrana zdraví při práci.

Praktická příprava je interdisciplinárním předmětem, který tvoří Základy zdravotnické přípravy, Kynologie, Základy administrativy, Střelecká příprava, Služebně bezpečnostní příprava a Velitelsko-štábní příprava.

Odborná praxe je nedílnou a nezastupitelnou formou praktické přípravy.

Všeobecná složka vzdělání rozvíjí vědomosti a dovednosti potřebné k tomu, aby absolvent:

·      ovládal cizí jazyk natolik, aby byl schopen v něm komunikovat běžně společensky i odborně ve svém oboru, aktivně a dobře ovládal jeho mluvenou i písemnou formu, aby byl schopen sledovat, analyzovat a interpretovat odbornou cizojazyčnou literaturu svého oboru i oborů příbuzných, aby dokázal využívat moderní informační technologie;

·      uměl orientovat se ve filosofických, sociologických a etických problémech společnosti, aby se nepřestával, uprostřed práce a každodenních starostí, tváří tvář velkým dějinným převratům, ale i mimořádným událostem a katastrofám naší doby, pokoušet o samostatné myšlení, rychlou orientaci a tím dokázal problémy nejen formulovat, ale i účinně řešit, aby neztrácel schopnost poznávat v druhém člověka a empaticky se do něho vžívat,

·      měl úctu k zákonům, ke všemu živému, což je základem morálky, a dokázal přemýšlet o právu a bezpráví, o svobodě, dobru a zlu, o vypořádávání se člověka se sebou samým, o etických zásadách své profese a tyto zásady dodržoval;

·      znal základní sociologické přístupy analýzy soudobé společnosti a porozuměl jejímu uspořádání a fungování (sociální struktura, charakteristika sociálních jevů, procesů a vztahů, zejména vztahy mezi jednotlivcem – jako sociální bytostí, utváření jeho pozice, role, statusu – skupinou a celou společností – její dynamikou a přeměnami), procesům socializace člověka, jejím etapám, problémům, utvářením postojů a vědomí,

·      uměl orientovat se v činnosti základních institucí a organizací společnosti (rodina, pracovní organizace, jejich sociální systémy),

·      porozuměl a uměl se orientovat v základních typech lidského chování včetně sociální deviace a patologie (drogová problematika, alkoholismus, extremismus a další společensky negativní jevy (kriminalita, prostituce, sebevražednost, rasismus, terorismus), znal hlavní formy prevence a způsoby vysvětlování těchto jevů,

·      znal a uměl používat hlavní sociologické metody a techniky získávání, zpracování a hodnocení sociálních informací,

·      uměl uplatňovat získané poznatky (včetně kritického myšlení) v budoucí profesi;

·      dosáhl nezbytných úrovní znalostí v matematice, fyzice a chemii, potřebných pro navazující výuku některých dalších odborných vyučovacích předmětů, především Bezpečnostních systémů, Základů pyrotechniky a Kriminalistiky;

·      vyznal se v základech ochrany životního prostředí, příslušných právních předpisech a požadavcích na environmentálně orientované řízení podniku či regionu, zejména jeho bezpečnostní aspekty.

Odborná složka vzdělání rozvíjí vědomosti a dovednosti potřebné k tomu, aby absolvent:

·      měl dobré znalosti práva, aby pochopil význam práva v demokratickém státě, právní vědomí a dodržování zákonů, aby se naučil rozlišovat druhy právních norem, právních vztahů a skutečností, aby získal přehled o systému práva a systému státu, členění státu a formách vlády,

o    z ústavního práva aby znal a pochopil dělbu moci ve státě, získal vědomosti o ustanoveních v Ústavě, dobře znal základní lidské svobody, práva a povinnosti, a to vše z důvodů respektovaní a uplatnění ve své profesi,

o    měl znalosti vybraných celků občanského, obchodního, živnostenského a pracovního práva, které jsou nezbytné pro chod a právní orientaci při vykonávání preventivní činnosti v soukromé sféře, ve výrobních a obchodních podnicích, v peněžních ústavech apod., ale i ve státní správě a samosprávě, aby měl orientační schopnost a uměl zvládat problémy v těchto odvětvích na úseku preventivní činnosti,

o    ve své profesi bezvadně ovládal znalosti vybraných otázek trestního práva hmotného (základy trestní odpovědnosti s akcentem na nutnou obranu v krajní nouzi, skutkové podstaty trestných činů proti majetku a proti zdraví lidí) a trestního práva procesního (zásady trestního řízení, obviněný, poškozený, zajištění osob a věcí, dokazování, vyšetřování trestných činů), aby zaměřil zvláštní pozornost na odpovědnost mládeže za protiprávní činy a řízení v trestních věcech mladistvých a osob mladších patnácti let,

o    profesně ovládal organizaci, postavení, působnost a činnost státní správy a samosprávy, aby zvládl problematiku správního řízení, znalost rozlišení správních deliktů a přestupků, jejich zařazení a odlišení od trestných činů, řešení případů a aplikační činnost, vybraných částí správního práva a vybraných právních norem mající úzký vztah k ochraně osob a majetku, vybraných částí ustanovení zákonů o Policii ČR, Bezpečnostní informační službě, Obecní policii, zákona o utajovaných skutečnostech, zákona o ochraně osobních údajů;

·      dokázal na základě poznatků z obecné psychologie porozumět prožívání, chování a jednání lidí, uměl je předvídat a působil na ně, aby se vyznal ve svém vlastním duševním životě, aby poznal své silné i slabé stránky a znalosti svého „JÁ“,

·      přispíval k sebevýchově, zvládání běžných i náročných životních situací, a uměl poznávat a pochopit psychiku zúčastněných osob, aby se vyznal v psychologii agresora i oběti, ale i pracovníka ochrany osob a majetku, měl přehled o možných stresových a konfliktních situacích při výkonu služby a způsobech jejich zvládání, aby porozuměl zvláštním psychickým stavům,

·      si osvojil základy forenzní psychologie zabývající se chováním a prožíváním lidí v situacích regulovaných právem, zvládal psychologické momenty nutné obrany a krajní nouze, znal nejen jejich právní podmínky, ale i taktiku postupu, jak předejít možný excesům v nutné obraně a krajní nouzi,

·      měl základní psychologicko-pedagogické znalosti a dovednosti se základy učení dospělých, aby mohl vést výchovu a řídit práci podřízených i nových pracovníků, kteří plní psychicky a fyzicky náročnou a riskantní práci při ochraně osob a majetku, aby mohl nacvičovat adekvátní formy chování a jednání podřízených pracovníků v modelových situacích;

·      si dokázal osvojit problematiku tvorby pracovních týmů, vytváření synergického efektu, rozhodování, plánování, řízení implementace, vedení lidí a řízení lidských zdrojů, komunikace, kontroly a informačních systémů, ale také etiku a kulturu podnikání;

·      měl základní znalosti v problematice explozivních zařízení a pyrotechniky, aby dokázal orientačně identifikovat možnost výskytu výbušniny, výbušných předmětů a nástražných výbušných systémů, přivolat odborníky k jejich neutralizaci, delaboraci a likvidaci, znal základní způsoby maskování výbušných systémů;

·      získal znalosti vybraných otázek kriminalistiky, které mají úzký vztah k prevenci kriminality, aby pochopil význam informačního obsahu kriminalistických stop, měl přehled o jejich vzniku, zajišťování a využívání formou kriminalistické identifikace osob a věcí, aby znal dobře prvotní opatření na místě činu, rámcově podstatu ohledání místa činu, získání informací z paměťových stop, pátrání a zadržení, objasňování a prevenci vražd, loupeží, krádeží, podvodů, hospodářské kriminality, požárů, výbuchů a ekologické kriminality, ale také objasňování a prevenci trestných činů nepokrytých kriminologií;

·      byl schopný rozpoznat, definovat a kategorizovat získané poznatky ze všech činností zabezpečovacích služeb a systémů,

·      ovládal problematiku bezpečnostních systémů v kombinaci fyzické ostrahy a zabezpečovací techniky, uměl kvalifikovaně analyzovat a rozhodovat, jak lze osoby či objekt chránit fyzickou ostrahou a jak ji, v tomto směru, doplnit odpovídající optimální zabezpečovací technikou,

·      znal nejdůležitější přírodovědné základy zabezpečovací techniky, ovládal teoreticky i prakticky taktiku a metodiku a základy techniky ochrany osob a majetku před útoky zevnitř i zvenčí včetně ochrany před průmyslovou špionáží a mechanickým poškozením počítačové techniky a ochrany databáze jednotlivců i podniků, disponoval taktickými postupy ochrany osob a peněz a jiných cenností, jejich převozů, nemovitých objektů atd. v podmínkách běžných i mimořádných,

·      byl schopen provést analýzu problému, vytýčit fungující vzájemné vazby a vytvořit projekt zabezpečení a plán nutných operací,

·      teoreticky i prakticky ovládal taktiku ochrany jednotlivých osob, skupin osob a jejich majetku, a to před jakýmkoliv ohrožením či útokem,

·      dovedl realizovat a řídit taktické postupy ochrany osob a majetku, ochrany peněz a cenností v objektech i během jejich transportu a aplikovat získané poznatky jak v běžných, tak i výjimečných podmínkách;

·      uměl zpracovat základní dokumenty s využitím standardního programového vybavení výpočetní techniky;

·      měl základní znalosti o kriminologii a kriminální politice (trestní a preventivní), zejména stavu, struktury, dynamiky kriminality, příčin, podmínek, faktorů kriminality jako sociálního jevu i vybraných problémů kriminality, chápal podstatu osobnosti pachatele a oběti a jejich vztah v rámci restorativní spravedlnosti, orientoval se v modelech preventivní strategie kontroly kriminality v České republice a dalších státech Evropské unie, poznal systém organizace prevence kriminality i metodiku tvorby a realizace programů prevence kriminality a tyto znalosti aby uplatňoval ve společenské praxi na úrovni státní správy a samosprávy;

·      uměl se orientovat v právních předpisech týkajících se požární ochrany a prevence,

·      dokázal zatřídit pracoviště právnických a podnikajících fyzických osob podle míry požárního nebezpečí (bez zvýšeného požárního nebezpečí, se zvýšeným a vysokým požárním nebezpečím) a určit riziková pracoviště, která mohou být cílem útoku kriminálních živlů k útoku proti osobám a majetku,

·      znal problematiku požární bezpečnosti staveb, třídění stavebních hmot a změn jejich vlastností při požáru (odolnost, hořlavost),

·      znal proces hoření, hořlaviny, třídy požárů, hasební účinky jednotlivých hasiv, princip činnosti a ovládání věcných prostředků PO (přenosných hasicích přístrojů) i požárně bezpečnostních zařízení (elektrická požární signalizace, polostabilní a stabilní hasicí zařízení, zařízení pro odvod kouře a tepla i pro zásobování požární vodou,

·      se vyznal v problematice elektrických zařízení, způsobech ochrany před účinky atmosférické a statické elektřiny, elektrického ručního nářadí a spotřebičů z hlediska požární ochrany,

·      uměl stanovit opatření při provádění činností se zvýšeným a vysokým požárním nebezpečím (manipulace s otevřeným ohněm, manipulaci s hořlavými kapalinami, svářečské práce),

·      zvládl provedení prvních opatření po vzniku požáru nebo výbuchu (řízení evakuace osob a důležitých materiálů, zahájení hasebního zásahu, přivolání pomoc atd.);

·      ovládal základy krizového řízení a ochrany obyvatelstva v mimořádných situacích;

·      vyznal se v problematice bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, uměl se orientovat v právních předpisech stanovících podmínky hygieny a bezpečnosti práce i technických zařízení, znal úkoly, které zajistí bezpečný a hospodárný provoz VTZ (úlohu provozovatelů, revizních techniků), rizika a rizikové faktory i druhy ohrožení, kterým jsou pracovníci vystaveni zejména při zvláště nebezpečné práci,

·      uměl zvolit optimální způsob ochrany zdraví pracovníků;

·      dovedl určit, která pracoviště právnických a podnikajících fyzických osob představují zvýšenou míru nebezpečí (riziková pracoviště) a mohou být cílem útoku kriminálních živlů k útoku proti osobám a majetku, uměl kvalifikovaně a účinně řídit zabezpečovací režim před příchodem kompetentních specialistů a v případě nutnosti asistovat při jejich práci;

·      byl připraven na plnění svých profesních úkolů i v podmínkách za mimořádných situací, kdy musí být realizována preventivní opatření proti zvýšenému nebezpečí krádeží, rabování, zpronevěr, podvodů aj.

Praktická příprava je interdisciplinární profilující předmět, zahrnující činnosti, které plánovitě a cílevědomě pěstují a rozvíjí absolventovy dovednosti, návyky, rutinu a pohotovost k automatickému i reflexivnímu uplatnění při výkonu své činnosti, a to správně provedené z aspektů právních, psychologických i taktických, zejména:

·      ve zdravotní přípravě a poskytování první pomoci zraněným osobám;

·      ve služební kynologii, tj. práci se služebním psem;

·      v ochraně osob a majetku na úrovni jejího výkonu i řízení;

·      v umění komunikace s lidmi všech věkových kategorií, zejména s asertivním chováním;

·      v sebeobraně a vedení boje zblízka, k čemuž je průpravou tělovýchova;

·      ve střelbě ze služební pistole;

·      ve znalosti zásad radioprovozu a využívání GPS přístrojů;

·      ve zpracování písemných dokumentů (hlášení, protokolů, formulářů, žádostí apod.), souvisejících s administrativou a evidencí na úseku ochrany osob a majetku s využitím výpočetní techniky;

·      v analogických základních dokumentech policejního, požárního a pojišťovacího charakteru.

Odbornou praxi vykonávají studenti na pracovištích provádějících sociální a situační prevenci kriminality.

Studenti absolvují tuto praxi na pracovištích, jejichž činnost souvisí s prevencí kriminality (pracoviště orgánů státní správy a samosprávy, útvary ochrany a obrany velkých závodů a zařízení s rizikovým provozem, pracoviště Policie ČR, městských a obecních policií, civilních bezpečnostních služeb, apod.).

Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví v souvislosti s konáním odborných praxí jsou řešeny ve „Smlouvě o zajištění odborné praxe studenta Vyšší odborné školy“, kterou škola uzavírá s jednotlivými organizacemi.

Studenti vykonávají tuto praxi za odborného vedení zkušených pracovníků.

Organizace výuky

Výuka je organizovaná pravidelně každý den v pětidenním vyučovacím týdnu v průběhu školního roku.

Počet týdenních vyučovacích hodin, minimální počet týdenních vyučovacích hodin a rozsah odborné praxe je uveden v učebním plánu.

Podmínky pro přijímání studentů

Ke vzdělávání na vyšší odborné škole lze přijmout uchazeče, kteří:

·      získali střední vzdělání s maturitní zkouškou;

·      podali přihlášku ke vzdělávání pro přijímací řízení v termínu stanoveném prováděcím právním předpisem;

·      při přijímacím řízení splnili podmínky pro přijetí prokázáním vhodných schopností, vědomostí a zájmů;

·      splnili podmínky přijímací zkoušky stanovené v souladu s rámcovými vzdělávacími programy středních škol, byla-li stanovena;

·      splnili podmínky zdravotní způsobilosti pro denní formu vzdělávání;

·      podepíšou Smlouvu o poskytnutí vyššího odborného vzdělávání za úplatu.

Ředitel školy zveřejní v dostatečném předstihu zásady přijímacího řízení, kritéria hodnocení přijímacího řízení, termíny konání přijímací zkoušky a její formu a rámcový obsah i další podmínky přijetí ke vzdělávání.

Zpět