Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 68-42-N/04 Bezpečnostně právní činnost


Obor vzdělání: 68-42-N/.. Bezpečnostně právní činnost


Škola: Vyšší policejní škola Ministerstva vnitra v Praze, Pod Táborem 102/5, Praha 9



Charakteristika vzdělávacího programu

Systémy vzdělávání, pedagogický výzkum a měnící se trh práce potvrzují, že je třeba vnímat neustále se měnící potřeby společenských požadavků na odbornou kvalifikaci a pokrok v technologiích učení.

K zásadním reformám evropských škol patří bezesporu přechod na strukturovaně uspořádané studium a evropsky uznávaná absolutoria vyššího stupně vzdělávání.

Zřízení vyšších policejních škol a akreditace jejich vzdělávacích programů jsou nutnou reakcí nejen na zvyšující se požadavky strategických zákazníků a novou legislativu v oblasti odborné kvalifikace policistů, ale i na celkový pohyb, k němuž dochází v oblasti evropské formální policejní edukace.

Pojetí a cíle vzdělávacího programu

Činnost policie pokrývá velice rozsáhlou oblast lidských aktivit, které jsou pro život společnosti nesmírně významné. Zajištění bezpečnosti občanů a státu, které je vlastním smyslem policejní činnosti, zahrnuje zejména tři oblasti:

·    prevenci, tj. předcházení hrozícímu nebezpečí

·    odvracení bezprostředního nebezpečí

·    represi, tj. postih narušitelů bezpečí a pořádku

Nová strategie policejní práce je založena na přechodu od reaktivního - represivního modelu, tj. vyhledávání, vyšetřování a objasňování spáchaných trestných činů a postih pachatelů, k proaktivnímu modelu „služby občanům" s důrazem na prevenci kriminality a spolupráci policie a občanskými komunitami. Proto i vzdělávací program Bezpečnostně právní činnost je konstruován tak, aby odpovídal nárokům občansky orientované policejní práce, což vyžaduje nejen všeobecně silnější spolupráci policie s komunálními a společenskými skupinami, ale také nové znalosti, dovednosti a návyky, zejména sociální kompetence.

Interdisciplinární pojetí studia je důležité zejména s ohledem na činnost v oblasti prevence, represivní složka policejní práce má svá východiska v právních disciplínách. Právě tato kombinace výuky právních a dalších speciálních policejních a společenskovědních disciplín je předpokladem nového pojetí policejní práce, uceleného systému přípravy policistů.

Profesiografické výzkumy ukazují, že policejní činnosti obsahují silné prvky sociální, především právní, sociologické a psychologické, přírodovědné a technické, ale též manažerské a informatické. Vzdělávací program proto obsahuje nejen právní rámec bezpečnostních činností, ale také disciplíny, které mají úzký vztah k policejním a jiným bezpečnostním službám. Proto mají své místo ve studijním programu moduly jako je např. kriminalistika, aplikované psychologické disciplíny, metody boje s mezinárodní zločinností a terorismem, technické prostředky policie, profesní etika aj.

Vzdělávací program Bezpečnostně právní činnost svým obsahem i skladbou povinných, povinně volitelných a volitelných modulů navazuje na studijní obory Bezpečnostně právního zaměření. Program splňuje požadavky na odbornou teoretickou a praktickou přípravu policistů ve smyslu nařízení vlády č. 104/2005 Sb., kterým se stanoví katalog činností v bezpečnostních sborech (7. tarifní třída).

V průběhu výuky jsou studenti vzděláváni k vytváření žádoucích profesních postojů, návyků a dalších osobnostních kvalit.

Cílem studia je vytváření návyků k odpovědnosti za kvalitu své práce, k empatii, altruismu, angažovanosti a flexibilitě ve prospěch občanů, k dodržování bezpečných pracovních postupů a strategií, k ekologickému a ekonomickému chování. Studenti jsou vzděláváni tak, aby získali lásku k povolání policisty a pozitivní hodnotovou orientaci potřebnou pro pracovní, osobní i občanský život, aby byli připraveni se celoživotně vzdělávat a úspěšně se vyrovnávat s problémy. Důraz je kladen na vytváření pozitivního vztahu studentů k vlastnímu zdraví a ke zdravému životnímu stylu.

Charakteristika obsahu vzdělávacího programu

Mnoho policejních činností je dnes natolik komplikovaných, že mohou být zvládnuty pouze vysoce racionálními postupy opřenými o vědecké poznání. Porozumění změněným podmínkám a nové roli policie vyžaduje diferencované, odborně fundované vzdělání orientované na řešení teoretických i praktických problémů.

Vzdělávací program se jeví jako optimální model strukturovaného studia uspořádaného do série organicky navazujícího učiva ukončeného absolutoriem.

Vzdělávací program svým obsahem prohlubuje a rozšiřuje oblast profesní přípravy realizované na resortním principu (cíle, obsah výuky, organizační formy, metody, osvědčení) a nabízí širší, univerzálnější profil absolventa a zajišťuje kompatibilitu s rozvojem obecného vzdělávání v národním, evropském i mezinárodním kontextu.

Vzdělávací obsah vychází z konkrétních požadavků na vzdělávání policistů stanovených právními předpisy ČR, služebním zákonem a interními akty řízení.

Studenti se rovněž seznámí s vybranými výzkumnými a statistickými metodami používanými u Policie ČR. Odborné vzdělání prohlubují také vybrané poznatky z přírodních a aplikovaných věd (management, krizové řízení atd.).

Vzdělávací program rozvíjí počítačovou gramotnost studentů. Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích (ICT) má především aplikační charakter a je zaměřeno na dovednosti pracovat se speciálními programy pro Policii ČR a na využívání ICT jako zdroje informací v policejní praxi i v osobním životě.

Významnou složku vzdělávání tvoří praktická výuka, jejímž cílem je osvojení taktiky služebních postupů, dovedností plánovat, poskytovat a vyhodnocovat výkony a pracovat v týmu.

Ve výuce odborných policejních modulů je věnována pozornost bezpečnosti a ochraně zdraví ve výkonu služby.

Koncepce vzdělávání zahrnuje a rozšiřuje teoretické vědomosti z věd, o které se opírá formování právního vědomí policistů na etické bázi policejní práce jako služby veřejnosti, vybavuje absolventy schopnostmi analyticky a synteticky myslet při řešení praktických modelových situací, konstruovat strategie a taktiky, nalézat a uplatňovat formy a prostředky verbální a nonverbální komunikace v konfliktních situacích. Vybrané sociální disciplíny, např. psychologie, sociologie, transakční analýza, problematika národnostních menšin a multikulturního soužití, umožňují lépe pochopit chování lidí, jakož i vztah mezi fyzickým a sociálním prostředím člověka a pomáhají vytvářet odborné kompetence a osobnostní kvality absolventů.

Skladbou programu jsou studenti zejména v posledním ročníku studia volbou volitelných modulů připravování k možnosti provázanosti do vysokoškolského studia bakalářských studijních programů bezpečnostně právního zaměření.

Občanské kompetence

Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s trvale udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské a světové kultury.

K nejdůležitějším cílovým rysům osobnosti absolventů patří schopnosti:

·    rozumět filozofickým a etickým problémům společnosti,

·    rozumět principům, způsobům řízení a mechanismům fungování demokracie,

·    projevovat při výkonu povolání i v občanském životě lidskost a demokratické přesvědčení,

·    umět rozpoznat a identifikovat jevy ohrožující demokracii, veřejný pořádek a bezpečnost občanů a reagovat na ně,

·    ctít zákonnost a spravedlnost,

·    dodržovat občanskou etiku,

·    dokázat projevit odvahu, rozhodnost a iniciativu,

·    projevovat náročnost a odpovědnost k výkonu povolání, k pracovnímu týmu, k rodině i k sobě samému,

·    vystupovat na veřejnosti a jednat s občany taktně, s pochopením pro jejich problémy a vždy v souladu se společenskými normami a pravidly slušného chování,

·    dále rozvíjet své kompetence celoživotním vzděláváním,

·    sebereflexe ve své práci,

·    se znalostí současných globálních problémů lidstva dbát při své práci na zásady ochrany přírodního prostředí a trvale udržitelného rozvoje,

·    popsat strukturu a postavení orgánů Evropské unie; definovat, reflektovat a obhajovat status ČR jako členského státu.

Komunikativní kompetence

Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v rozmanitých pracovních (služebních) i životních situacích.

Absolvent studia bude:

·    aktivně ovládat jeden cizí jazyk - rozumět jasné standardní spisovné řeči, živé nebo vysílané, v běžném sociálním a odborném kontextu, včetně delší promluvy a složitější argumentace, pokud jde o témata, která dostatečně zná; dokáže samostatně vytvářet texty psané běžně užívaným jazykem vztahující se k současným problémům a oboru pracovní činnosti, porozumí jim a bude se v nich orientovat; bude umět komunikovat převážně plynule a spontánně v rámci širokého okruhu všeobecných a odborných témat, dokáže se aktivně účastnit diskuse ve známém kontextu, vysvětlit a obhájit názory za pomoci vhodných argumentů; bude umět písemně sdělovat a požadovat informace,

·    umět komunikovat s lidmi všech věkových kategorií a různého společenského postavení, podávat objektivní informace veřejnosti (médiím),

·    ve služebním styku i v osobním životě využívat znalostí z psychologie, teorie řízení a sociologie,

·    ovládat odbornou terminologii vykonávané profese a jeho mluvené a psané projevy budou věcné, kultivované a jazykově správné,

·    umět se vyjadřovat srozumitelně a přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci,

·    bezchybně zpracovávat administrativní písemnosti i rozsáhlejší texty na běžná i odborná témata,

·    umět zpracovávat anotace a deskripce myšlenek z textů nebo z projevů jiných osob,

·    aktivně vystupovat v diskusi, klást správné otázky, dokázat přesvědčovat, obhajovat a prosazovat své názory a postoje,

·    mít schopnost trpělivě a s porozuměním vyslechnout názory, postoje i potřeby spolupracovníků, občanů v pracovním styku i svých blízkých v soukromí.

Kompetence pro řízení lidských zdrojů/manažerské kompetence

Vzdělávání směřuje k vybavení absolventů schopnostmi stanovovat si na základě poznání sebe sama přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní.

Absolvent studia bude:

·    schopen zpracovávat, vyhodnocovat a využívat podněty, které přicházejí z okolního světa a především z médií,

·    umět plánovat a řídit své učení i pracovní aktivity a vyhodnocovat dosažené výsledky,

·    umět plánovat pracovní aktivity a řídit pracovní tým,

·    schopen vést a motivovat své podřízené a spolupracovníky k pozitivnímu vztahu k práci a k celoživotnímu všeobecnému a odbornému vzdělávání,

·    umět vytvářet příznivé pracovní klima a komunikační prostředí, dobré mezilidské vztahy a předcházet konfliktům na pracovišti i v soukromí,

·    umět provádět objektivní evaluaci dosažených výsledků týmu i jednotlivých pracovníků,

·    schopen adekvátně reagovat na hodnocení své práce, na vystupování a způsob jednání ze strany nadřízených, spolupracovníků a jiných osob, přijímat rady i kritiku,

·    schopen použít současné teorie personální komunikace a řízení lidských zdrojů.

Sociální kompetence

Vzdělávání směřuje k vybavení absolventů schopnostmi uvědoměle pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k vytváření dobrých mezilidských vztahů.

Absolvent studia bude:

·    respektovat a ctít lidská práva, v povolání i v osobním životě nesmiřitelně vystupovat proti jejich porušování,

·    v jednání ve veřejném i ve vlastním zájmu odpovědný, samostatný a iniciativní,

·    v rámci plurality a multikulturního soužití aplikovat vlastní kulturní, národní a osobnostní identitu a bude aktivně tolerovat identitu druhých,

·    uznávat hodnotu života, uvědomovat si odpovědnost za vlastní život a spoluodpovědnost za ochranu života a zdraví ostatních,

·    znát teorii sociální komunikace tak, aby si dokázal uvědomovat souvislosti a faktory ovlivňující její proces, podstatu a zvláštnosti,

·    mít odpovědný vztah ke svému zdraví, znát důsledky nezdravého životního stylu a závislostí,

·    mít všeobecný kulturní rozhled, znalosti minulosti, kulturních tradic a hodnot našeho národa i schopnost posuzovat současnost v evropském a světovém kontextu,

·    znát principy, způsoby řízení a mechanismy fungování demokracie,

·    schopen reálně posuzovat své fyzické a duševní možnosti,

·    umět racionálně řešit své sociální i ekonomické záležitosti.

Kompetence pro využívání prostředků informačních a komunikačních technologií a pro efektivní práci s informacemi

Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi dokázali pracovat v oblasti počítačové gramotnosti dle mezinárodního ECDL Sylabu a jeho aplikačních programových vybavení i s dalšími prostředky ICT a uměli využívat adekvátní zdroje informací.

Absolvent studia bude:

·    umět vyhledávat, zpracovávat a vyhodnocovat informace,

·    znát a umět efektivně používat informační a komunikační technologie pro pracovní účely a jako zdroj informací,

·    ovládat a pro svou práci využívat prostředky výpočetní a kancelářské techniky,

·    zvládat práci s výpočetní technikou v rozsahu kritérií odborné zkoušky ECDL – úrovně start.

Jazykové kompetence

Cílem výuky v souladu s doporučeními Společného evropského referenčního rámce pro jazyky je komplexně prohlubovat a rozvíjet komunikativní dovednosti studenta, tak aby se uměl dorozumět s rodilými mluvčími v situacích, se kterými se běžně setkává v osobním, veřejném a profesním životě, orientovat v středně obtížném slyšeném nebo psaném textu. Předpokladem pro dosažení cílových dovedností je zvládnutí gramatických struktur cizího jazyka, jakož i všeobecné a odborné slovní zásoby ve spojitosti s probranými tematickými celky tak, aby chyby a nepřesnosti nebránily v porozumění. Absolvent studia bude volit první (hlavní) jazyk z modulů:

·     anglického jazyka,

·     německého jazyka,

·     ruského jazyka.

Ve volitelných modulech bude volit z modulů:

·    konverzace v anglickém jazyce,

·    konverzace v německém jazyce,

·    konverzace v ruském jazyce.

Kompetence k pracovnímu uplatnění

Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních předpokladů a odborných vědomostí, dovedností a návyků pro úspěšné uplatnění na nižší, případně střední úrovni managementu Policie ČR a ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s ní související celoživotní vzdělávání.

Absolvent studia bude:

·    schopen popsat organizační strukturu a řízení Policie ČR, státní správy a samosprávy,

·    mít schopnosti vnímat a přijímat vývojové trendy v resortu vnitra,

·    schopen interpretovat fungování tržní ekonomiky a zásady hospodárného nakládání s finančními a dalšími prostředky,

·    umět pracovat s prameny práva a při výkonu služby cílevědomě, rozhodně a iniciativně jednat v mezích platných právních norem a interních aktů řízení,

·    dodržovat morální a etické zásady policejní profese,

·    znát možnosti svého kariérního růstu i dalšího vzdělávání v oboru a povolání,

·    schopen řešit konflikty za využití transakční analýzy na úrovni 1. stupně,

·    umět prezentovat své názory a profesní postoje, formulovat svá očekávání a priority při jednání s nadřízenými,

·    ve svém pracovním zařazení loajální k zaměstnavateli,

·    schopen objasnit a aplikovat práva a povinnosti zaměstnavatelů a zaměstnanců.

Odborné kompetence

Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni kvalifikovaně vykonávat policejní činnosti na vedoucích, ale rovněž tak i dalších výkonných funkcích u Policie ČR.

Absolvent studia bude:

·    kvalifikovaně, kvalitně a uvědoměle plnit úkoly vyplývající ze zákona č. 273/2008 Sb., o Policii ČR, v platném znění,

·    schopen vysvětlit problematiku domácího násilí, včetně správního řízení,

·    schopen vysvětlit a aplikovat ustanovení zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, v platném znění,

·    řídit se při výkonu služby i v osobním životě etickým kodexem Policie ČR a bude jej aplikovat v pracovním týmu,

·    schopen interpretovat úkoly a právní normy upravující činnost příslušníků Policie ČR na úseku vybraných služeb Policie ČR,

·    účelně používat vybrané technické prostředky potřebné k výkonu služby,

·    bezchybně realizovat úkony policejního orgánu na místě činu,

·    umět organizovat, řídit a vyhodnocovat dopravně bezpečnostní akce,

·    schopen plnit úkoly policejních orgánů v trestním řízení,

·    schopen plnit úkoly orgánů policie při odhalování a projednávání přestupků,

·    aplikovat v praxi normy mezinárodního práva v oblasti dopravy,

·    schopen popsat mezinárodní policejní spolupráci,

·    umět aplikovat oprávnění policie v případech omezení osobní svobody,

·    schopen formulovat kategorie a instituty teorie státu a práva a dalších vybraných odvětví práva (evropské, občanské, obchodní a rodinné právo) v oblastech, které souvisejí s výkonem policejní praxe,

·    umět plánovat, organizovat a řídit práci svých podřízených, vychovávat a školit je v odborných otázkách,

·    umět kvalifikovaně aplikovat zákon o střelných zbraních, střelivu a bezpečnostním materiálu, včetně dozoru,

·    dokáže aplikovat metodiku užívání technických prostředků při provádění kontroly nad bezpečností a plynulostí provozu na pozemních komunikacích,

·    umět stanovit bezpečnostní priority a rizika při plánování dohledu na bezpečnost a plynulost silničního provozu,

·    mít osvojeny dovednosti jednání a vyjednávání, mediace a facilitace v kontextech výkonu policejní profese,

·    umět organizovat, řídit a koordinovat operační činnost vykonávanou v rámci útvarů policie s územně vymezenou působností při dohledu nad veřejným pořádkem a bezpečností, dopravou a zvláštními opatřeními v souladu s mezinárodními závazky,

·    schopen zajišťovat úkoly z ustanovení zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, a zákona č. 413/2005 Sb., o změně zákonů v souvislosti s přijetím zákona o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů, včetně kontroly,

·    schopen aplikovat ustanovení zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů v platném znění, a bude plnit povinnosti orgánů policie při nakládání s nimi,

·    schopen interpretovat zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v platném znění, včetně omezovacích ustanovení,

·    schopen plnit úkoly orgánů policie ve správním řízení, např. projednávání přestupků fyzických osob na úseku omamných a psychotropních látek, zbraní a střeliva a bezpečnostních materiálů a správních deliktů právnických osob a fyzických osob podnikajících na úseku zbraní a střeliva a bezpečnostních materiálů,

·    umět organizovat a řídit součinnost s orgány obcí, se státními orgány, s právnickými a fyzickými osobami v oblasti místních záležitostí veřejného pořádku,

·    umět organizovat a řídit součinnost s obecní policií,

·    umět organizovat a řídit součinnost v rámci integrovaného záchranného systému a krizového řízení,

·    schopen aplikovat služební postup při přijímání, evidenci a vyřizování peticí, stížností, oznámení a podnětů fyzických i právnických osob na postup pracovníků nebo organizačních článků policie a zabezpečování jejich objektivního a odborného prošetření, včetně zpracování návrhů na přijetí opatření,

·    schopen aplikovat zákon o střetu zájmů v postavení veřejného funkcionáře a realizovat úkoly příkazce operace podle § 26 odst. 1 písmeno a) zákona č. 320/2001 Sb., v platném znění,

·    schopen plnit úkoly vyplývající ze zásad o finanční kontrole daných zákonem o finanční kontrole ve veřejné správě, prováděcí vyhláškou a příslušnými interními akty řízení,

·    schopen plnit úkoly na úseku pobytu cizinců na území ČR v souladu se zákonem,

·    dodržovat zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při výkonu služby vyplývající ze služebního zákona,

·    prakticky aplikovat metodiku provádění kontroly a hodnocení pracovního výkonu policistů v každodenní činnosti.

Zpět