Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 68-42-N/07 Bezpečnost v silniční dopravě


Obor vzdělání: 68-42-N/.. Bezpečnostně právní činnost


Škola: TRIVIS – Střední škola veřejnoprávní a Vyšší odborná škola bezpečnosti silniční dopravy Jihlava, s.r.o., Brněnská 2386/68, Jihlava



Charakteristika vzdělávacího programu

Pojetí a cíle

Vzdělávací program Bezpečnost v silniční dopravě odráží současné a budoucí potřeby společnosti. Vychází ze skutečnosti, že silniční doprava nejen v naší republice, ale v celém světě, zaznamenává soustavný nárůst, z čehož plyne nezbytnost zavádění nových vědeckých přístupů, a to jak do oblasti prevence, tak i represe a likvidace následků havárií. Z tohoto důvodu patří oblast bezpečnosti silničního provozu rovněž mezi priority vládní politiky. Realizace tohoto vzdělávacího programu přispěje k posílení a prohloubení preventivní stránky bezpečného provozu na veřejných komunikacích.

Cílem vzdělávacího programu je připravovat studenty na výkon těch povolání, jejichž náplň práce přímo nebo úzce souvisí s problematikou silniční dopravy. Obsah vzdělávání je odvozen ze zkušeností a profesních diagramů odběratelských organizací absolventů a je zaměřen na profesní přípravu jejich specialistů a vedoucích pracovníků.

Vzdělávacímu programu dominují odborné předměty, jejichž výuka navazuje na výuku předmětů propedeutických. Při studiu jsou uplatňovány vysokoškolské metody výuky s využitím vlastních (školou vydaných) učebnic, vysokoškolských učebnic a doplňkové literatury.

Organizace vzdělávání a jeho zabezpečení i hodnocení výsledů vzdělávání studentů odpovídá terciárnímu vzdělávání.

Odborná úroveň řešení problémů, kritičnost k přejímaným poznatkům a procedurám, aktivní přístup ke vzdělávání jsou zaručeny i tím, že vyučujícími jsou převážně specialisté s dlouholetou pedagogickou praxí a odborníci z praxe.

V průběhu realizace vzdělávacího programu je nutno vést studenty k vytváření žádoucích profesních postojů a návyků. Studenti tedy budou vedeni k odpovědnosti za kvalitu své práce, ke schopnosti samostatně se rozhodovat, k empatii, k dodržování právních norem a etických principů, k dodržování bezpečných pracovních postupů, k ekologickému a ekonomickému chování. Budou vzděláváni tak, aby získali hodnotovou orientaci potřebnou pro pracovní i osobní život, aby byli schopni se celoživotně vzdělávat a úspěšně se vyrovnávat s problémy.

Vlastní charakteristika vzdělávacího programu

Vzdělávací program vychází z modulového pojetí, ve kterém jsou sloučeny jednotlivé moduly do sedmi specifických vyšších celků: dopravní aplikace, právní aplikace, teorie a praxe řízení, informatika, komunikace v cizím jazyce, společenskovědní disciplíny a odborná praxe.

Moduly s výše uvedeným zaměřením navazují na znalosti a dovednosti, které studenti získali v rámci studia střední školy, a dále je rozvíjejí. V jednotlivých zaměřeních je prohlubována orientace studenta a jeho znalosti a dovednosti na specifika předpokládaného pracovního zařazení.

Odborný rámec vzdělávacího programu obsahuje kromě povinných modulů i moduly povinně volitelné. Student si zvolí pro druhé, třetí a čtvrté období jeden z povinně volitelných modulů. Kredity získané v povinně volitelných modulech jsou součástí hodnocení a nelze je jinak nahradit.

Specifické moduly z oblasti právních aplikací jsou v rámci vzdělávacího programu spolu s moduly z oblasti dopravních aplikací základními. V oblasti právních aplikací je student veden jak k získání teoretických znalostí, tak praktických dovedností.

Moduly v oblasti společenskovědních disciplín se věnují chování, prožívání a jednání člověka jako jedince i jako tvora společenského v právně regulovaných situacích. Hlavní důraz je kladen na využívání poznatků společenských věd při realizaci pracovních postupů a zvládání náročných situací.

Moduly v oblasti teorie a praxe řízení jsou zaměřeny na chod organizace, řídící procesy, které v ní probíhají. Student získá poznatky nejen o způsobu zjišťování a zpracovávání informací, ale i o jejich vyhodnocení, s čímž úzce souvisí řešení krizových situací a mimořádných událostí v rámci rozhodovacího procesu.

Cílem vzdělávání studentů v cizím jazyce je, v návaznosti na předchozí vzdělávání, dosáhnout jazykových znalostí a dovedností, které odpovídají stupni B2 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, a připravit studenty na používání cizího jazyka při pracovní činnosti, zejména při kontaktu s osobami, které český jazyk neznají. Jazykové vzdělávání je možné, podle individuálního zájmu studentů, rozšířit formou volitelného modulu rozvoj cizojazyčných kompetencí.

Předpokládaným výstupem vzdělávacího programu je absolvent, který bude disponovat takovými znalostmi, dovednostmi a kompetencemi, aby byl schopen vykonávat výše vymezená povolání.

Zpět