Vzdělávací program: 68-43-N/02 Obnova a rozvoj venkova
Obor vzdělání: 68-43-N/.. Veřejnosprávní činnost
Škola: Vyšší odborná škola rozvoje venkova a Střední zemědělská škola, Riegrova 1403, Hořice
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Venkovský prostor zaujímá 90 % z celkového území naší republiky. Je prostorem plnícím nejen funkci produkční, ale i další neméně významné funkce, funkci obytnou a rekreační. Obyvatelé venkova zajišťují výživu obyvatelstva, ale jsou také správci krajiny, tedy veškerého přírodního prostředí, kterým naše společnost disponuje. Nesou velký díl zodpovědnosti za celkové životní prostředí - všechny tři jeho složky, plnou zodpovědnost pak za půdu a její vegetační kryt. Plní dále i významné funkce společenské. Je zarážející skutečností, jak malé jsou vědomosti obyvatel venkova a jak málo pozornosti je věnováno jejich vzdělávání a přípravě na plnění tak důležitých úkolů. Vzdělávací program "Obnova a rozvoj venkova" má pomoci tuto situaci řešit. Stupeň vzdělání je odpovídající náročnosti problematiky.
Charakteristika obsahových složek
Náplní studia budou tyto problémové okruhy:
Ø veřejná správa
Ø ochrana a tvorba krajiny
Ø formy zemědělského hospodaření
Ø rozvoj cestovního ruchu na venkově
Ø stavební obnova venkova
Učivo problémových okruhů je rozpracováno ve vyučovacích předmětech. Cílem studia je osvojení učiva ve vzájemných souvislostech. Důraz je kladen na rozvíjení klíčových kompetencí a na osvojování dovedností.
Všeobecné vzdělávání rozšiřuje a prohlubuje znalosti ze střední školy a ve svých jednotlivých složkách konkretizuje vzdělávací cíle, které naplňují profil absolventa s ohledem na dosaženou úroveň vzdělání i odbornou profilaci. Do kategorie předmětů všeobecně vzdělávacích se řadí :
Dějiny venkova
Právní nauka
Technika administrativy
Výpočetní technika
Tělesná, sportovní a rekreační činnost
Jazykové vzdělávání - je zastoupeno výukou předmětů
Anglický jazyk
Německý jazyk
Ruský jazyk
Rozvíjí komunikativní kompetence studentů, učí je používat jazyka jako prostředku k dorozumívání, myšlení a výměně informací, podílí se na celkové kultivaci jejich vyjadřování a chování. Výuka cizího jazyka navazuje na řečové dovednosti a jazykové znalosti, které studenti získali v daném jazyce na střední škole a dále se rozvíjí. Studenti jsou vedeni k dovednosti užívat cizí jazyk pro potřeby odborné komunikace s ohledem na budoucí pracovní činnost a další vzdělávání.
Odborným vzděláváním získá student vědomosti a dovednosti, které mu umožní kvalifikovaně se uplatnit v pracovním procesu jako zaměstnanec nebo podnikatel. Vzdělávací cíle odborného vzdělávání, realizované v několika okruzích, jsou základem odbornosti absolventa.
Okruhy předmětů : předměty správní
Veřejná správa
Stavební tvorba
Cestovní ruch
předměty biologické
Základy zemědělství
Základy lesnictví
Ochrana a tvorba krajiny
předměty ekonomické
Ekonomika-financování-podnikání
Základy účetnictví
Marketing a management
Organizace výuky
Denní studium
Délka vzdělávacího programu je 3 roky a délka vyučování v jednotlivých obdobích je 20 týdnů. Vyučování podle rozpisu v jednotlivých obdobích se pohybuje od 12 do 16 týdnů.
Výuka některých všeobecně vzdělávacích předmětů, zejména cizích jazyků, výpočetní techniky, zemědělství a tělesné, sportovní a rekreační činnosti probíhá ve speciálně vybavených učebnách. K výuce odborných předmětů se využívá posluchárna a kmenové učebny, ke cvičením se ročník dělí na skupiny a výuka probíhá na specializovaných pracovištích. Při výuce jsou dodržovány zásady hygieny a bezpečnosti práce.
Odborná praxe probíhá v organizacích pod přímým vedením pověřeného instruktora. Vedoucí učitel praxe školy ji organizačně připravuje a kontroluje její průběh. K zajištění praxí je sepisována s každým pracovištěm smlouva s vymezením povinností organizace, studenta i školy.
Ve všech formách vyučování jsou respektována platná právní ustanovení, příslušné resortní vyhlášky a nařízení, jakož i normy a předpisy pojednávající o ochraně a bezpečnosti zdraví při práci.
Organizace výuky denního studia
Činnost |
1.ročník |
2.ročník |
3.ročník |
|||||
zimní období |
letní období |
zimní období |
letní období |
zimní období |
letní období |
|||
Počet týdnů |
||||||||
Vyučování dle učebního plánu |
16 |
12 |
12 |
12 |
12 |
14 |
||
Odborná praxe |
- |
4 |
4 |
4 |
4 |
- |
||
Samostudium, zkoušky |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
||
Konzultace |
v průběhu školního roku má student možnost využívat konzultační hodiny vypsané vyučujícími jednotlivých předmětů |
|||||||
Volno před absolutoriem |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
||
Absolutorium |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
||
Exkurze |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
- |
||
Ukončení |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
||
CELKEM |
20 |
20 |
20 |
20 |
20 |
20 |
||