Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 68-43-N/05 Veřejná správa


Obor vzdělání: 68-43-N/.. Veřejnosprávní činnost


Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.


Detailní informaci získáte porovnáním charakteristik vzdělávacího programu těchto škol:

Veřejně správní akademie - vyšší odborná škola, s.r.o., Filipínského 1, Brno

Střední škola obchodu, služeb a podnikání a Vyšší odborná škola, Kněžskodvorská 33/A, České Budějovice

Soukromá vyšší odborná škola územně-správní a střední hotelová škola s.r.o., Floriánské náměstí 350, Kladno

Vyšší odborná škola ekonomických studií a Střední průmyslová škola potravinářských technologií, Podskalská 10, Praha 2

Škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha, Vyšší odborná škola, Střední odborná škola, Gymnázium, s.r.o., Michelská 12, Praha 4

Vyšší odborná škola ekonomicko-právní a Střední odborná škola, s.r.o., Kytlická 757, Praha 9



Charakteristika vzdělávacího programu


Veřejně správní akademie - vyšší odborná škola, s.r.o., Filipínského 1, Brno


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Program se zaměřením Administrativa justice připravuje studenty pro výkon činností, které vyžadují vysokou úroveň znalosti práva a dovednost uplatňovat je při řešení jednodušších nebo dílčích problémů a situací, a dále dovednost zpracovávat právní podklady a právní písemnosti. Cílem je příprava studentů pro výkon ucelených agend soudních zapisovatelů, pracovníků na státních zastupitelstvích, justici, advokacii a notářství. Studium přináší také vhled do soudnictví Evropské unie.


U studenta je při plnění cílů vzdělávacího programu kladen důraz na jeho schopnosti:


  • kultivovaně se vyjadřuje ústně i písemně
  • orientuje se v právním systému a základních právních normách, především v občanskoprávním a trestním řízení
  • zná podstatu civilního a soudního řízení, orientuje se v agendě státních zastupitelství a  soudů, advokátních a notářských kanceláří, exekutorských úřadů
  • používá cizí jazyk na úrovni B2
  • používá prezenční a výpočetní techniku
  • pracuje samostatně, pod vedením i v kolektivu pracovníků.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Vzdělávání zahrnuje všeobecné, základní a specifické odborné vzdělání, včetně náročné praktické přípravy.


Všeobecně vzdělávací předměty prohlubují a rozšiřují znalosti studentů získané na střední škole. Vedou studenty k hlubšímu pochopení společenských jevů a procesů a dále formují jejich občanské postoje. Učivo prohlubuje interpersonální a sociálně komunikativní dovednosti studentů, učí je využívat poznatků z etiky a sociální komunikace při řešení soukromých i pracovních situací a problémů. Studenti si osvojují dovednosti týmové práce a kooperace, autoregulace a zásady zdravého životního stylu.


Učí se využívat moderní prostředky kancelářské techniky včetně výpočetních systémů při  studiu i při řešení konkrétních odborných úkolů v rámci využívání informačních systémů soudů.


Odborné vzdělávání prohlubuje právní vědomí studentů, seznamuje je se základními znalostmi právního řádu, učí je orientovat se v právních normách a pracovat s právními prameny včetně automatizovaného systému právních informací. V dalších obsahových okruzích si studenti osvojují základní ekonomické pojmy, učí se rozumět ekonomických jevům a ekonomicky myslet.


Vzdělávací obsah zaměření Administrativa justice navazuje na právní výuku v rámci základních povinných předmětů a dále ji prohlubuje, a to zejména v odvětví občanského a trestního práva. Těžiště tvoří občanskoprávní a trestní řízení. Studenti se podrobně seznamují s průběhem procesního řízení a zejména s potřebnou právní dokumentací. Formou seminářů se učí zpracovávat různé právní podklady a písemnosti, osvojují si právnické myšlení a styl vyjadřování a dovednosti potřebné pro vedení právní a soudní agendy.


Nedílnou součástí výuky je odborná praxe v rozsahu 21 týdnů celkem, kterou studenti vykonávají hlavně v justičních orgánech, na státních zastupitelstvích, v kancelářích advokátů a notářů, v exekutorských úřadech, u Probační a mediační služby ČR, Policie ČR.


Charakteristika vzdělávacího programu


Střední škola obchodu, služeb a podnikání a Vyšší odborná škola, Kněžskodvorská 33/A, České Budějovice


Vzdělávací program poskytuje aplikované ekonomické vzdělání v oblasti veřejné správy a připravuje studenty pro funkce samostatných ekonomických pracovníků v uvedených sektorech. Studenti získají ucelené informace jak o legislativě v oblasti veřejné správy, tak o managementu v oblasti veřejné správy a osvojí si znalosti právních norem a předpisů.


Vzdělávání umožní studentům:

  • získat obecně ekonomický základ,
  • získat aplikované ekonomické vzdělání v oblasti veřejné správy, 
  • získat možnost uplatnit se jako samostatní ekonomičtí pracovníci ve výše uvedených sektorech,
  • získat ucelené informace o legislativě týkající se veřejné správy,
  • získat dovednosti orientovat se v  právních normách a předpisech veřejné správy,


Program připravuje studenty na pozice úředníků veřejné správy a samosprávy. Svým obsahem reaguje na současné trendy v řízení veřejné správy v intencích legislativy České republiky. Předměty obsažené v učebním plánu reflektují význam regionální politiky a sociálně ekonomických procesů, které tvoří předpoklady pro rozvoj obcí, měst, regionů a vyšších územně správních celků. V rámci vzdělávání se rozvíjí znalosti a poznatky z ekonomických a sociálních věd, včetně správního práva. Na základě teoretické přípravy a praxe získají studenti znalosti o struktuře a fungování veřejné správy. Mohou se dále profilovat podle zvolených povinně volitelných předmětů.


Charakteristika vzdělávacího programu


Soukromá vyšší odborná škola územně-správní a střední hotelová škola s.r.o., Floriánské náměstí 350, Kladno


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Dynamickým pojetím výuky chce program připravit absolventy pro provádění a zjišťování ucelených agend a souborů odborných činností obecních, městských nebo magistrátních úřadů v rámci jejich vymezené působnosti. Cíle a obsah vzdělávání jsou orientovány na potřebu poskytnout speciální prohloubené vzdělání budoucím, případně stávajícím pracovníkům orgánů veřejné správy a přispět tak ke zkvalitnění jejich činnosti. Vzdělávací program chce připravit odborně vzdělané pracovníky pro základní, nejfrekventovanější články veřejné správy.


Organizace a forma přípravy


Studium je organizováno modulovou formou se systémem povinných, povinně volitelných a volitelných modulů a s kreditním hodnocením. Modulový systém je vytvářen tak, aby odpovídal požadavkům na Evropský systém přenosných kreditů (ECTS) a škola bude absolventům vydávat dodatek diplomu (Suplement diploma) jako součást Europassu.


Zkoušky a klasifikace


Z jednotlivých modulů skládají studenti během jednotlivých období zápočty, klasifikované zápočty nebo zkoušky, které mohou být ústní, případně rozšířeny o písemnou složku. Profilující moduly, které jsou i předmětem absolutoria, jsou uzavírány vždy zkouškou. Každému zápočtu nebo zkoušce je přiřazen podle náročnosti tématu určitý počet kreditů, který je vyznačen i v učebních plánech. Získané kredity jsou souborně zapsány v  Dodatku diplomu, který student dostane při ukončení studia nebo při přechodu na jinou školu. Kredity odpovídají Evropskému systému přenosných kreditů (ECTS) a mohou být započitatelné při pokračování studia příbuzných oborů na vysokých školách v České republice i v jiných zemích EU. Ředitel VOŠ může uznat kredity i studentům přicházejícím z jiných VOŠ nebo VŠ, pokud odpovídají zaměření školy, případně započítat i praxi získanou při aktivitách odpovídajících cílům vzdělávacího programu za podmínek platných pro uznávání informálního vzdělávání.


Ukončení studia


Studium se ukončuje absolutoriem, které student může složit po získání předepsaného počtu kreditů (180).  Koná se před nezávislou komisí. Témata absolventských prací na návrh předsedů předmětových komisí určí ředitel školy. Absolvent studia po úspěšném absolutoriu získá diplom, který jej opravňuje používat za jménem zkratku DiS. (diplomovaný specialista), a obdrží Dodatek diplomu.


Charakteristika vzdělávacího programu


 


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Program poskytuje studentům ucelený komplex logicky navazujících vědomostí, dovedností a návyků z oblasti práva, veřejné správy, veřejných financí. Tato stěžejní oblast je pak rozvíjena ve vazbách na oblasti ostatní – např. sociální politiku, ekonomii, hospodářskou politiku, politologii, statistiku a demografii, sociálně komunikativní dovednosti, jazykové znalosti, psychologické aplikace. Cílem programu je zejména:

·      naučit absolventy aplikovat získané znalosti v různých odvětvích a oborech státní správy a samosprávy;

·      připravit absolventy pro samostatnou práci, týmovou spolupráci i řízení menšího týmu lidí;

·      vytvořit u absolventů patřičné dovednosti a rozvinout jejich schopnosti nejen samostatně vykonat určitou práci, ale také pochopit, formulovat a samostatně řešit problém, který během dané činnosti vznikl;

·      interpretovat a hodnotit výstupy určité činnosti, být za svou práci zodpovědný;

·      na základě znalostí získaných během studia kvalifikovaně a kultivovaně diskutovat, argumentovat a obhajovat své názory, pracovní postupy a jejich výsledky;

·      účinně řešit svým proaktivním přístupem každodenní problémy občanů ve vztahu a styku se státní správou a samosprávou.

Charakteristika obsahu vzdělávacího programu

Hlavním cílem programu je získání všeobecných a odborných znalostí a dovedností i rozvoj žádoucích osobnostních rysů. Obsah vzdělávání tvoří následující okruhy modulů:


1.    Právní a finanční

Okruh představuje těžiště odborného vzdělávání. Vytváří u studentů ucelený obraz o činnosti orgánů státní správy a samosprávy, přičemž důraz je kladen na praktické aplikace teoretických poznatků. U studentů se formuje právní vědomí a vytvářejí se schopnosti aplikovat poznatky z jednotlivých právních odvětví, zejména však ze správního práva, v konkrétních případových studiích. Učivo těchto modulů rozvíjí schopnosti studentů chápat provázanost oblasti veřejné správy, veřejných financí a práva, porozumět problematice veřejných rozpočtů, sociální politiky státu a nezaměstnanosti. Důraz je kladen na schopnost porozumění legislativním opatřením, praktickou orientaci v zákonech a předpisech s nimi souvisejících a vytvoření schopnosti analyzovat dopady sociální, daňové nebo transferové politiky státu na občany, domácnosti i podniky.

2.    Ekonomické, účetní a statistické

Obsahový okruh plní doplňující a podpůrnou funkci ve vztahu k profilovým modulům. Vede studenty k pochopení základních pojmů a vzájemných vztahů v oblasti makroekonomie, mikroekonomie, hospodářské a sociální politiky, statistiky a demografie. Studenti si osvojují základní znalosti a dovednosti z oblasti účetnictví, daňové a sociální problematiky tak, aby jejich prostřednictvím prohlubovali a rozvíjeli ekonomické myšlení v širších souvislostech a byli schopni tyto poznatky aplikovat ve sféře veřejné správy.

3.    Jazykové dovednosti

Studenti během celého studia absolvují výuku dvou cizích jazyků. Znalosti z prvního cizího jazyka zahrnují kromě běžných komunikačních schopností odbornou terminologii, která obsahově souvisí s odbornou problematikou zařazenou zejména do profilových modulů. Studenti jsou v daném jazyce schopni studovat odbornou literaturu, kvalifikovaně diskutovat a využívat cizí jazyk při sebevzdělávání v rámci určitého pracovního zařazení. Druhý cizí jazyk je zaměřen na vytvoření komunikačních dovedností v běžných životních situacích.

4.    Psychologické a sociálně komunikativní

Okruh vytváří u studentů dovednost kultivovaně se vyjadřovat v souladu s jazykovými normami, orientovat se v pravidlech mezilidské komunikace v rámci etického chování, rozvíjí osobnostní kvality, sociálně psychologické schopnosti studentů a vytváří schopnost aplikace těchto poznatků do každodenní praxe. Prostřednictvím tohoto okruhu modulů se studenti učí zároveň používat metody zdravého životního stylu a vyrovnání se s nároky danými pracovním zatížením.

5.    Informační technologie

V rámci tohoto obsahového okruhu jsou rozšiřovány a prohlubovány schopnosti studentů převážně uživatelsky pracovat s výpočetní technikou. Její použití je zaměřeno jednak na obecné uživatelské potřeby, jednak na potřeby specifické, které vyplývají z odborného zaměření vzdělávacího programu. Toto učivo je zahrnuto jednak do několika samostatných modulů, jednak prolíná řadou modulů dalších (zejména z okruhu modulů právních, účetních, finančních a statistických) tak, aby se studenti naučili využívat různé softwary v jednotlivých oblastech svého možného profesního uplatnění.

K upevnění a aplikaci znalostí z odborných modulů i k hlubšímu osvojení praktických návyků a dovedností potřebných k úspěšnému profesnímu uplatnění v oblasti veřejné správy vede odborná praxe, která je zařazena do všech ročníků studia.

U denní formy jsou v 1. ročníku zařazeny 4 týdny, ve 2. ročníku 8 týdnů a ve 3. ročníku 4 týdny na pracovištích souvisejících s daným oborem vzdělání na základě uzavřené smlouvy o konání odborné praxe. V průběhu této praxe, kromě podrobného seznámení s dovednostmi potřebnými pro výkon příslušných profesí a svých vlastních pracovních aktivit ve prospěch organizace, u které praktikuje, zpracovává student i svou absolventskou práci.

U dálkové formy probíhá praxe v každém studijním období v délce 1 týdne, kdy studenti mohou konfrontovat znalosti a vědomosti získané v průběhu studia se skutečnostmi v organizaci, v níž jsou zaměstnáni, případně v jiné oborové firmě, kde postupně shromažďují a analyzují podklady k absolventské práci. Od letního období 2. ročníku absolvují studenti moduly semináře k absolventské práci, ve kterých získávají vědomosti a dovednosti zejména pro formální zpracování absolventské práce. Věcné problémy konzultují studenti s vedoucím své absolventské práce.

Charakteristika vzdělávacího programu


Škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha, Vyšší odborná škola, Střední odborná škola, Gymnázium, s.r.o., Michelská 12, Praha 4


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Cílem programu je příprava kvalifikovaných specialistů pro výkon funkcí veřejnoprávních orgánů, institucí a zprostředkovaně i do hospodářské a sociální sféry, v nadnárodním a národním měřítku, ve formálních i neformálních skupinách, respektive segmentech občanské společnosti.


Teoretická i praktická příprava sleduje rozvoj tvůrčího myšlení, samostatnost v jednání a týmové práci, ovládání dovedností a činností zejména v oborech komunikace (včetně jazykové), v ekonomice a řízení, přiměřeně v orientaci v právních a jiných normách a při získávání dalších znalostí a dovedností ve zvolených vědních disciplínách a oborech s důrazem na oborovou specializaci studia.


Charakteristika vzdělávacího programu


Obsah a formy studia jsou tvořeny soustavou společenskovědních a odborných předmětů, jazykovou přípravou, modelovým a praktickým tréninkem ve formě cvičení a výkonem praxe. Východiskem vzdělávacího procesu jsou soubory poznatků z oblasti společenskovědních oborů, zejména těch disciplín, jejichž výukou se vytváří obecná osobnostní způsobilost absolventů všech zaměření vzdělávacího programu. Jsou jimi zejména:


  • rozsáhlý všeobecný rozhled a kulturní přehled,
  • specifické poznatky z historie,
  • fundovaná politická a ekonomická orientace,
  • vysoká míra komunikativních schopností, založená na poznatcích filozofických, psychologických a sociologických vědních oborů,
  • osvojení si etických a estetických norem včetně protokolárních způsobů chování a vystupování,
  • vysoká míra právního vědomí, sociálního cítění a kompetence, respektování životního prostředí.


Obecná profesní způsobilost je dotvářena jazykovou přípravou, obohacenou o precizovanou odbornou terminologii a frazeologii a prakticky zaměřené vzdělání a výcvik v oblasti užití moderních komunikačních technologií a techniky, zejména počítačů. Významnou součást procesu tvoří oborově specifikovaná právní nauka.


Odbornou část vzdělávání reprezentují systémově koncipované řetězce povinných a výběrových a volitelných odborných předmětů. Jejich kombinace, rozsah a odborná či teritoriální specifika určuje zaměření vzdělávacího programu. Povinný řetězec odborných předmětů je stanoven učebním plánem.


Aplikace poznatků a osvojování dovedností se realizuje prostřednictvím řízené nebo dobrovolné odborné praxe, případně v mimoškolních aktivitách, např. zakládáním simulovaných studentských firem.


V rámci předmětů jsou zadávány individuální a týmové úkoly zaměřené zejména na:


·    zpracovávání odborných alternativně postupových prací, referátů a případových studií,

·    analýzy reálných, hromadných, dlouhodobých, aktuálních procesů a jevů,

·    rozbory zaměřené na interpretaci a vyhodnocení zkoumaných jevů,

·    nácviky dovedností komunikace (modelové situace přímého dialogu, oslovení veřejnosti, specifika zejména diplomatických jednání apod.),

·    procvičování nebo skutečná realizace organizačních, řídících, personálních i věcně zaměřených činností, týkajících se zabezpečování protokolárních aktů, konferencí, různých společenských akcí, slavnostních či jiných událostí, diplomatických a jiných jednání, uzavírání protokolů, smluv, tvorbu dokumentů aj.,

·    organizování a provádění marketingových a dalších průzkumů či šetření, výstav, kampaní, prezentací aj.,

·    ovládání týmové práce,

·    řešení konkrétních správních případů a rozhodnutí.


V simulovaných situačních zadáních či úkolech a v praxi mají studenti možnost vyzkoušet si role přímých účastníků výše popsaných činností, a to od řadových až po řídící. Zadání a praktické úkoly mají charakter semestrálních, resp. ročníkových prací. Sledují realitu a její vývoj zpravidla v dlouhodobějším kontextu. To nevylučuje možnost zpracování operativních zadání, např. formou expertního stanoviska k aktuální události. Při zadávání i zpracování úkolů jsou preferována zejména praktická řešení a soudobá realita.


Vzdělávací program je uspořádaný do modulů a rozdělený na povinné, povinně volitelné a volitelné předměty:


  1. Modul společenskovědního základu, v kterém se vytvářejí předpoklady pro oborově specializované vzdělávání, v němž jsou zprostředkované poznatky uplatňovány a dále rozvíjeny, konkretizovány a specializovány. Předmětovou skladbou modulu se vytváří báze pro širší kulturní, politickou, ekonomickou a právní erudici studentů a společenskovědní základ pro profesní zvládnutí hlavní složky vzdělávacího procesu, kterou jsou obory a techniky interpersonální a interinstitucionální komunikace. Náplň tvoří předměty psychologie, sociologie, filozofie, česká a světová kultura, moderní dějiny, politologie a etiketa a společenský protokol. Jedná se o předměty povinné.


  1. Modul komunikativní je společným blokem pro všechna zaměření. Základem jsou komunikace v cizím jazyku, výpočetní technika a komunikační technologie. Jeho součástí je také rétorika a stylistika. U cizích jazyků se předpokládá, že tzv. prvním cizím jazykem je jazyk anglický, druhým a třetím cizím jazykem bude některý z dalších světových jazyků, zejména jazyk německý, francouzský, španělský, ruský, italský apod. Komunikace v cizích jazycích stejně jako komunikační technologie jsou ve vyšších ročnících orientovány na profilaci programu. Kromě druhého a třetího cizího jazyka se jedná o předměty povinné, druhý a třetí cizí jazyk jsou povinně volitelné. Druhý a třetí cizí jazyk se stanoví podle zájmu a předpokladů studentů a podle možností školy.


  1. Modul oborového základu navazuje na předchozí moduly. Získané vědomosti i dovednosti se soustavně uplatňují a dále rozvíjejí, konkretizují a specializují. V modulu se současně vytvářejí předpoklady pro užší profilaci v navazujícím bloku oborové specializace a pro následné celoživotní studium absolventů. Vytvářejí ho zejména předměty česká a světová ekonomika, české a mezinárodní právo, mezinárodní vztahy a instituce, public relations, statistika a zpravodajství, diplomatický protokol. Jedná se o předměty povinné.


  1. Modul oborové specializace zahrnuje volitelné řetězce předmětů, které se orientují na veřejnou správu a rozpočet, a konkretizují odborné zaměření studenta. Součástí jsou proto i volitelné předměty, seminář k absolventské práci a odborná praxe. Ve vazbě na moduly předcházející vytvářejí prostor pro modifikace obsahu studia v závislosti na společenské potřebě a dávají studentům možnost volby podle jejich zájmu. Jedná se o volitelné a výběrové předměty, které rozvíjejí odbornou složku vzdělání. Příkladem výběrových předmětů jsou předměty veřejná správa a rozpočty, evropské integrace, finanční management, základy účetnictví, společenský styk, počítačová grafika a prezentace, konverzace v cizím jazyce apod. 


Charakteristika vzdělávacího programu


Vyšší odborná škola ekonomicko-právní a Střední odborná škola, s.r.o., Kytlická 757, Praha 9


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Cíle a obsah vzdělávání jsou orientovány na činnosti ve veřejné správě, tj. státní správě a samosprávě v podmínkách členství České republiky v EU. Proto je mimořádná pozornost věnována evropské strategii rozvoje lidských zdrojů a evropské administrativě, včetně doprovázejících zákonů, norem a předpisů. Program je koncipován tak, aby si studenti postupně osvojili funkci veřejné správy na místní i regionální úrovni a seznámili se s hlavními pracovními úkoly jednotlivých úřadů a jejich složek. Tematické celky věnované hospodářské a personální politice státu a zemí Evropské unie jsou rozšířeny o aplikace strategie rozvoje lidských zdrojů i záměry hospodářské politiky v obsahu pracovních činností na konkrétním pracovišti.


Cílem přípravy je naučit se rozpracovávat strategické záměry jednotlivých sektorů veřejné správy do podmínek regionů a obcí a osvojit si vědomosti a dovednosti potřebné pro výkon jednotlivých správních agend. Studium vede studenty k osvojení cílů globální ekonomiky a k pochopení zákonitostí finančního trhu, jejich respektování a ke schopnosti aplikovat je na úrovni řídících činností veřejné a státní správy. Studenti se naučí pracovat s informacemi a s informačními systémy a aplikovat je v každodenní práci. Závažným cílem programu je přivést studenty k osvojení řady osobních kompetencí nezbytných pro úspěšný a kvalifikovaný výkon funkcí, především souvisejících s etikou práce a styku s občany, s respektováním lidských práv a s pozitivním vztahem k lidem. Studenti se naučí řídit se ve své práci etickým kodexem státního úředníka.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Nosnou část programu tvoří povinné moduly zařazené od prvního období, které musí absolvovat všichni studenti. Učební plán je postupně doplňován povinně volitelnými a volitelnými moduly a otevírají tak širší prostor pro výstupní profilaci studentů. Teoretické vyučování je v řadě případů doplňováno cvičeními s maximálním podílem řešení modelových příkladů.


Nedílnou součást celého vzdělávacího procesu tvoří praktické vyučování, které absolvují studenti na obecních a městských úřadech, případně v dalších orgánech územní a státní správy. Podle výstupní profilace studentů může odborná praxe probíhat i na živnostenských a pracovních úřadech nebo v managementu privátních firem.


Vzdělávací program je orientován na formování studenta s důrazem na znalost jednotlivých správních odvětví a připravuje na řešení problematiky týkající se působnosti obecních, městských a magistrátních úřadů i problematiky krajů, přičemž bude schopen zajišťovat jejich správní agendy. Naučí se uplatňovat poznatky z plánování a realizace regionálního rozvoje v okruhu svých činností. Koncepce přípravy je plně v souladu s požadavky na členský stát Evropské unie.


Organizace výuky a forma vzdělávání


Studium je organizováno modulovou formou se systémem povinných, povinně volitelných a volitelných modulů s kreditním hodnocením. Modulový systém je vytvářen tak, aby odpovídal požadavkům na Evropský systém přenosných kreditů (ECTS), a škola bude absolventům vydávat dodatek diplomu (Suplement Diploma) jako součást Europassu.


Na moduly s teoretickou náplní navazuje praktické vyučování, které je rozloženo v učebním plánu do 2. a 3. ročníku a je realizováno formou odborné praxe, při které si studenti ověřují získané teoretické znalosti. Výběr organizace je ponechán na volbě studentů podle jejich zájmů a zaměření, nebo vykonávají odbornou praxi v organizaci, kterou jim určí škola. Ve všech případech se jedná o obecní a městské úřady, případně další orgány územní a státní správy, event. jiné právnické nebo fyzické osoby, s kterými má škola uzavřenou smluvní spolupráci. Hodiny cvičení odborné praxe mohou být po dohodě s těmito organizacemi kumulovány do bloků.


Praktické vyučování v dálkové formě studia se ve většině případů uskutečňuje na pracovišti, kde je student zaměstnán, nebo vhodnou organizaci zajistí škola. Tomuto režimu odpovídá i hodinová dotace v učebním plánu, kdy na jedno období jsou vyhrazeny čtyři konzultační hodiny. V rámci těchto konzultací je prováděn rozbor absolvovaných tematických celků, hodnocen celkový průběh odborné praxe, charakter pracoviště, pracovní podmínky a další skutečnosti, které mohou odbornou praxi ovlivnit.


Rozpracování modulového systému je koordinováno i s moduly navazujících studijních programů bakalářského studia vhodně orientovaných vysokých škol a umožňuje absolventům pokračovat ve vysokoškolském studiu s maximálním využitím kreditů získaných ve vzdělávacím programu VOŠ.


Zkoušky a kvalifikace


Z jednotlivých vyučovaných modulů skládají studenti v průběhu jednotlivých období zápočty, klasifikované zápočty nebo zkoušky, které mohou být ústní, případně rozšířeny o písemnou složku. Profilující moduly, které jsou součástí absolutoria, jsou uzavírány vždy zkouškou.


Každému zápočtu nebo zkoušce je přiřazen podle náročnosti tématu určitý počet kreditů, který je vyznačen i v učebních plánech. Získané kredity jsou souborně zapsány v Dodatku diplomu, který student dostane při ukončení studia nebo při přechodu na jinou školu. Kredity odpovídají Evropskému systému přenosných kreditů (ECTS) a mohou být započitatelné při pokračování studia i v jiných zemích EU.


Ředitel VOŠ může uznat kredity i studentům přicházejícím z jiných VOŠ nebo VŠ, pokud odpovídají zaměření školy, případně započítat i praxi získanou při aktivitách odpovídajících cílům vzdělávacího programu za podmínek platných pro uznávání neformálního vzdělávání.


Ukončení studia


Studium se ukončuje absolutoriem, které student může složit po získání předepsaného počtu kreditů (180). Koná se před nezávislou komisí. Témata absolventských prací na návrh předsedů předmětových komisí schvaluje ředitel školy. Absolvent studia po úspěšném absolutoriu získá diplom, který jej opravňuje používat za jménem zkratku DiS. (diplomovaný specialista). Mimo to absolventi obdrží již zmíněný Dodatek diplomu.



Zpět