Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 68-43-N/06 Sociálněsprávní činnost


Obor vzdělání:  68-43-N/.. Veřejnosprávní činnost


Škola: Vyšší odborná škola a Střední odborná škola, Rožmitálská 340, Březnice



Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Program Sociálněsprávní činnost je koncipován tak, aby poskytl studentům vzdělání, které je úspěšně připraví pro práci  v těch typových pozicích na úseku sociální péče, kde je vyžadováno vyšší odborné vzdělání. V obsahu vzdělávání výrazně převažuje odborná složka nad složkou všeobecnou. Obor je koncipován jako tříletý, s vysokým podílem odborné praxe zařazené do druhé poloviny studia.


Z hlediska cílů směřuje vzdělávání v oboru zejména k:


§      osvojení celé škály metod a technik sociální práce

§      získání dovedností nutných ke schopnosti poradenské, terapeutické a další činnosti při práci s jednotlivcem a skupinou

§      získání dovedností pro vedení sociální agendy

§      rozvoji schopnosti aplikovat principy a opatření sociální politiky státu, formy sociální pomoci a sociálních služeb.


Systém výuky i klasifikace vychází z vysokoškolského systému přednášek, seminářů, zkoušek,  zápočtů, seminárních prací a absolventské práce. Důraz je kladen na samostatnou práci.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu

Těžiště výuky tkví v odborných předmětech sociálního okruhu, které jsou doplněny ekonomickými předměty. Všeobecně vzdělávací a jazyková složka vzdělání se dotýká i ostatních okruhů. Odborná praxe je zpětnovazebním prvkem umožňujícím studentům ověřit si teoretické poznatky v reálném sociálním prostředí. Zároveň významně usnadňuje jejich úspěšný vstup do prvního zaměstnání po absolvování VOŠ.


V předmětu Sociální politika a sociální péče se studenti seznámí s ekonomicko-sociální strukturou naší společnosti a jejími vývojovými trendy, s ekonomickými, demografickými a dalšími činiteli ovlivňujícími sociální vývoj a státní sociální politiku, s principy sociální politiky u nás a v zahraničí, se systémem sociálních opatření a záchranné sociální sítě. Pozornost je věnována sociálně patologickým jevům a jejich prevenci. Dále studenti pochopí  fungování různých sociálních institutů a  činnost státních i nestátních institucí poskytujících sociální pomoc a služby. Osvojí si dovednosti potřebné pro realizaci sociální politiky a sociálních služeb.

Sociální politika je profilová a základní disciplina, která podává přehled o podstatě a realizaci sociální politiky v ČR, ale i v jiných zemích. Pozornost je věnována zejména výkladu sociálněpolitických témat, problémů a opatření, směrů a jednotlivých oblastí sociální politiky, účasti státu v sociální politice, a zaměřuje se na proces transformace v ČR. Zabývá se též komparací sociální politiky v ČR a EU a integrací v rámci EU.

Předmět Metody sociální práce je obsahově zaměřen na teoretické pochopení pojmů sociální práce, na praktické seznámení s metodami sociální práce, které jsou důležité pro praxi sociálního pracovníka s klienty. Zejména je důraz kladen na metodický postup v sociální práci, metody intervence u klienta, skupiny či komunity a přímou aplikaci do praxe.

Psychologie  poskytuje znalosti z oblasti fungování lidské psychiky, vývoje osobnosti klienta a sítě jeho sociálních vazeb. Umožňuje  navrhnout řešení osobní, rodinných a pracovních situací klienta.

Filosofie a etika umožňuje pomocí vědeckých metod hledat odpovědi na otázky smyslu života člověka. Zamýšlí se nad hodnotami sociální práce, ale i hodnotami života jedince.

Právo zahrnuje učivo nezbytné k orientaci v právním řádu ČR i EU. Nejvíce pozornosti je věnováno systému sociálního, zdravotního i správního práva, dále pak právním předpisům upravujícím zakládání a fungování různých sociálních zařízení a institucí, ať státních či nestátních. Více pozornosti je věnováno právu rodinnému, zvláště sociálně právní ochraně dětí.

Pedagogika a speciální pedagogika poskytuje znalosti potřebné pro diagnostiku a péči o klienty, umožňuje poznání příčin a projevů postižení klientů a schopnost práce s nimi.

V okruhu cizích jazyků je výuka rozdělena do předmětů cizí jazyk 1 a cizí jazyk 2. Oba předměty hojně využívají práci s odbornými texty.

Učivo cizí jazyk 1 navazuje na středoškolské vzdělávání a na pokročilé úrovni vybavuje studenta kompetencemi pro úspěšné zvládnutí komunikace. Důraz je kladen na schopnost domluvit se, pohotově reagovat a argumentovat s využitím odborných termínů.

Cizí jazyk 2 předpokládá začátečnickou vstupní úroveň studenta a svým obsahem je zaměřen na to, aby student porozuměl psanému textu se základními odbornými výrazy a dokázal se domluvit v běžných životních situacích.

Okruh ekonomických předmětů zahrnuje předměty, které v největší míře doplňují základní poznatky. Jsou to Základy ekonomie, Řízení neziskového sektoru, Veřejná správa a finance.

V rámci Zdravotní nauky je vzdělávání zaměřeno na hlubší poznání stavby a funkcí lidského těla, zdraví a nemoci, dále poskytnutí znalostí potřebných pro posouzení sociálních problémů, které mohou mít zdravotní příčiny.

Předměty  Komunikace v sociální péči a  Základy korespondence vytváří soubory pravidel, kterými se řídí ústní, písemný i elektronický styk. Kromě výuky specifik různých forem korespondence předmět u studentů zároveň kultivuje jejich písemný projev.

Úkolem Aplikované výpočetní techniky je využívání počítače  pro práci sociálního pracovníka. Využití vhodně zvolených programů, použití internetu a komunikace s klienty.

Odborná praxe umožňuje studentům rozvíjení schopností v jednání s lidmi, postupné seznamování s jednotlivými pracovními místy, komunikaci s klienty. Napomáhá při formování potřebných osobnostních vlastností sociálního pracovníka.

        


Zpět