Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 68-43-N/10 Veřejnosprávní činnosti s podporou ICT


Obor vzdělání: 68-43-N/.. Veřejnosprávní činnost


Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Školní 50, Chomutov



Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Vzdělávací program připravuje studenty pro činnosti technickohospodářských a administrativně řídících pracovníků v oblasti výroby, soukromopodnikatelských aktivit, státní správy a samosprávy. Jde o činnosti zabezpečující specializovanou odbornou práci nebo řídící činnost v oblastech správy majetku, účetnictví, personální, řízení a zavádění systémů jakosti atd.


Cílem programu je vychovat odborně zdatné samostatně činné i řídící pracovníky, současně však harmonicky rozvíjet osobnost studentů, aby odborný růst byl podpořen schopnostmi vyjadřovacími, vědomostmi a schopnostmi jazykovými, vztahem k životnímu prostředí a hodnotám života, ekonomickým myšlením. Vzdělávací program má denní formu.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Obsah vzdělávání je stanoven tak, aby studenti po úspěšném absolvování programu a nástupní praxi mohli kvalifikovaně vykonávat činnosti technickohospodářských a řídících pracovníků, využívajících získané vědomosti. Obsahem jsou poznatky o faktech, jevech a zákonech, o vztazích mezi nimi, o teoretických a praktických činnostech, které umožňují jejich využití a přetváření, s důrazem na schopnost samostatného rozhodování.


Poskytované vzdělání má složku všeobecnou - propedeutickou a odborně - specializační. Všeobecná složka vzdělání má polytechnickou povahu, její propedeutický charakter slouží k vyrovnání rozdílů ve středoškolské přípravě absolventů středních škol a gymnázií. Poznatky všeobecně vzdělávací složky poskytují studentům předměty jazykové, společenskovědní a matematika.


Učivo jazykových předmětů poskytuje poznatky o systému jazyka a jeho prostředcích. Předmět komunikace a jazykový přehled vytváří základy pro rozvoj kultivovaného, logicky, stylisticky a gramaticky správného projevu, adekvátního funkci a komunikativní situaci. V cizích jazycích se vytvářejí řečové dovednosti nezbytné pro samostatné jednání vzniklé v cizojazyčné komunikativní situaci, vytváří elementární dovednosti profesionálně komunikativní.


Učivo společenskovědních předmětů seznamuje studenty se zákonitostmi vývoje lidské společnosti, poskytuje základní vědomosti k vytváření názoru a pohledu na svět.


Učivo matematiky poskytuje studentům soubor matematických vědomostí a dovedností, a rozvíjí schopnost studentů získané poznatky rozšiřovat a aplikovat v rámci odborné složky vzdělání (ekonomika, teorie řízení atd.)


Odborné vzdělání je tvořeno především specializovaným učivem. Těžiště odborného vzdělání je jak v oblasti teoretické, tak v oblasti praktické přípravy (cvičení). Při cvičeních je praktikován individuální přístup ke studentům s ohledem na jejich úroveň znalostí.


Základní odborné učivo aplikované v prvním, propedeutickém ročníku vytváří ucelený odborný přehled problematiky a má za úkol vyrovnání vědomostí ze středoškolské přípravy. Poskytuje návyky v oblastech metod myšlení a práce, je základem žádoucí přizpůsobivosti studenta v rámci oboru. Poskytuje znalosti jevů, principů, zákonitostí a vztahů ekonomických, právních, ekologických a společenských souvislostí i základní dovednosti jak aplikovat tyto vztahy a souvislosti při řešení praktických úkolů.


Speciální odborné učivo je koncipováno jako dynamický systém umožňující uplatnění absolventů v nových ekonomických podmínkách, v různých systémech a úrovních řízení firem, podniků, úřadů a jejich další rozvoj. Rozdělení vzdělávání na základní a specializační stupeň umožňuje ve specializační části efektivně a rychle reagovat na měnící se potřeby regionálního trhu práce.


Velký význam z pohledu budoucího uplatnění studentů na trhu práce má souvislá praxe v průběhu celého zimního období ve třetím ročníku. Praxe je vykonávána ve firmách, na úřadech a na pracovištích, které svou náplní odpovídají zaměření vzdělávacího programu.


Metodické přístupy


Metody výchovně vzdělávací práce zahrnují činnosti učitele a činnosti studenta. Jsou způsobem realizace obecných didaktických principů při stanoveném obsahu učiva, se zaměřením na cíle vzdělávacího oboru. Tyto cíle určují i výběr metod a forem výchovně vzdělávací práce. Protože se jedná o přípravu především k praktickému životu, která by měla postupně přerůst v prakticky zaměřenou vysokoškolskou přípravu, jsou co nejvíce omezeny popisné metody, je výrazně posílena složka praktická, formou cvičení, diskusí, samostatných nebo skupinových prací. Tím se vytvářejí předpoklady pro postupné osvojování takových metod práce a myšlení, které odpovídají budoucímu uplatnění absolventů. Rozvíjí se schopnost aplikace vědomostí a dovedností při samostatném řešení problémů.


Důraz na praktické činnosti vede k formám výchovně vzdělávací práce, při kterých se podporuje diferencovaný a individuální přístup k studentům, což zvyšuje úroveň jejich přípravy pro výkon činností v praxi. Při všech formách jsou respektována závazná právní ustanovení, obsah výuky je měnitelný v rámci aktualizace učiva rozhodnutím ředitele školy na základě doporučení odborné předmětové komise.


Způsob a podmínky kontroly vzdělávání


Základními formami hodnocení jsou zápočet a zkouška. Jejich rozpis stanoví vzdělávací program. V průběhu vzdělávání mohou učitelé provádět kontrolu vzdělávání zejména kontrolními otázkami, písemnými prácemi (testy), zadáváním samostatných úkolů, seminárními pracemi. V souladu s náplní předmětu mohou být výsledky těchto kontrol zohledněny při zkoušce a zápočtu.


Podmínky pro vzdělávání studentů se speciálními vzdělávacími potřebami


Škola realizuje vzdělávání studentů se speciálními vzdělávacími potřebami podle § 18 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění, na bázi individuálního vzdělávacího plánu. V současné době škola nesplňuje podmínky bezbariérového přístupu do budovy.

Zpět