Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 72-41-N/02 Informační služby a knihovnictví


Obor vzdělání: 72-41-N/.. Informační služby a knihovnictví


Škola: Obchodní akademie, Střední odborná škola knihovnická a Vyšší odborná škola knihovnických, informačních a sociálních služeb, Kotlářská 9, Brno




Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu

  • Vzdělávací program připravuje absolventy na výkon činností spojených s vyhledáváním, získáním, zpracováním a uchováváním dokumentů, informací, sbírkových předmětů a archiválií. Obsah učiva je konkretizován v učebním plánu, který vymezuje povinné moduly, povinně volitelné moduly a volitelné moduly.
  • Cílem programu je připravit odborníka, který je vybaven jak odbornými, tak všeobecnými znalostmi i jazykovými dovednostmi. Tyto znalosti a dovednosti jsou důležité pro výkon činnosti knihovníka a informačního pracovníka, případně archiváře.
  • Dosažené kompetence a schopnosti jsou rozvíjeny v souladu s potřebami Evropské rady informačních asociací, a to tak, aby usnadnily uplatnitelnost absolventů na trhu práce v ČR i EU.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu

Vzdělávací program vychází z Koncepce dalšího vzdělávání knihovníků, Koncepce rozvoje knihoven na léta 2011-2015 a mezinárodních doporučení organizací UNESCO a IFLA.


Vzdělávací strategie školy je založena na těsném propojení teorie s praxí:

·     od počátku studia jsou studenti seznamování prostřednictvím odborných exkurzí s činností paměťových institucí

·     dovednosti si studenti prohlubují v rámci praktických cvičení, jež jsou součástí výukových modulů

·     při návštěvě smluvních partnerů získávají studenti znalosti a dovednosti související s vyhledáváním v placených elektronických informačních zdrojích

·     kompetence a znalosti nezbytné pro výkon budoucího povolání získávají studenti na čtyřměsíční praxi realizované na pracovištích smluvních partnerů


Neodmyslitelnou součástí studia je vzdělání v jazykové oblasti

·     jazykové kompetence jsou rozvíjeny po celou dobu studia

·     zřetel je kladen i na odborné jazykové znalosti

·     z anglického jazyka se skládá absolutorní zkouška

·     během studia mohou studenti složit některou z „Cambridge zkoušek“


Klíčové kompetence a schopnosti jsou průběžně rozvíjeny v procesu teoretického i praktického vyučování, při mimoškolních akcích i v průběhu praxe na pracovištích smluvních partnerů. 


Osvojování a rozvoj klíčových kompetencí zabezpečují stěžejní výukové metody:

·     autodidaktické metody- vedoucí k osvojení samostatného učení a samostatné práce

·     sociálně komunikativní metody učení a vyučování-jde zejména o diskuse, brainstorming a práci s veřejností (přednášky, besedy apod.)

·     metody motivační, podporující vlastní kreativitu. Jedná se například o práci s různými věkovými skupinami čtenářů, uživatelů případně klientů

·     metody praktického cvičení vyžadující aplikaci teoretických poznatků jsou uplatňovány při plnění konkrétních úkolů a situací (např. zodpovídání dotazů, vyhledávání v databázích, katalogizace apod.)

·     metody co největšího propojení školy s praxí. Jsou uplatňovány při exkurzích do paměťových institucí a při souvislé praxi. Studenti se zapojují do aktivit organizovaných školou ve spolupráci s paměťovými institucemi (např. Poprvé do školy, poprvé do knihovny-Pasování prvňáčků v KJM)

·     metody problémového vyučování




Zpět