Vzdělávací program: 72-41-N/02 Informační služby a knihovnictví
Obor vzdělání: 72-41-N/.. Informační služby a knihovnictví
Škola: Obchodní akademie, Střední odborná škola knihovnická a Vyšší odborná škola knihovnických, informačních a sociálních služeb, Kotlářská 9, Brno
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Vzdělávací program vychází z Koncepce dalšího vzdělávání knihovníků, Koncepce rozvoje knihoven na léta 2011-2015 a mezinárodních doporučení organizací UNESCO a IFLA.
Vzdělávací strategie školy je založena na těsném propojení teorie s praxí:
· od počátku studia jsou studenti seznamování prostřednictvím odborných exkurzí s činností paměťových institucí
· dovednosti si studenti prohlubují v rámci praktických cvičení, jež jsou součástí výukových modulů
· při návštěvě smluvních partnerů získávají studenti znalosti a dovednosti související s vyhledáváním v placených elektronických informačních zdrojích
· kompetence a znalosti nezbytné pro výkon budoucího povolání získávají studenti na čtyřměsíční praxi realizované na pracovištích smluvních partnerů
Neodmyslitelnou součástí studia je vzdělání v jazykové oblasti
· jazykové kompetence jsou rozvíjeny po celou dobu studia
· zřetel je kladen i na odborné jazykové znalosti
· z anglického jazyka se skládá absolutorní zkouška
· během studia mohou studenti složit některou z „Cambridge zkoušek“
Klíčové kompetence a schopnosti jsou průběžně rozvíjeny v procesu teoretického i praktického vyučování, při mimoškolních akcích i v průběhu praxe na pracovištích smluvních partnerů.
Osvojování a rozvoj klíčových kompetencí zabezpečují stěžejní výukové metody:
· autodidaktické metody- vedoucí k osvojení samostatného učení a samostatné práce
· sociálně komunikativní metody učení a vyučování-jde zejména o diskuse, brainstorming a práci s veřejností (přednášky, besedy apod.)
· metody motivační, podporující vlastní kreativitu. Jedná se například o práci s různými věkovými skupinami čtenářů, uživatelů případně klientů
· metody praktického cvičení vyžadující aplikaci teoretických poznatků jsou uplatňovány při plnění konkrétních úkolů a situací (např. zodpovídání dotazů, vyhledávání v databázích, katalogizace apod.)
· metody co největšího propojení školy s praxí. Jsou uplatňovány při exkurzích do paměťových institucí a při souvislé praxi. Studenti se zapojují do aktivit organizovaných školou ve spolupráci s paměťovými institucemi (např. Poprvé do školy, poprvé do knihovny-Pasování prvňáčků v KJM)
· metody problémového vyučování