Přeskočit navigaci

Vzdělávací program:  75-31-N/01 Pedagogika volného času a vychovatelství


Obor vzdělání:  75-31-N/..  Předškolní a mimoškolní pedagogika


Škola: Akademie tělesné výchovy a sportu PALESTRA - Vyšší odborná škola, spol. s r.o., Slovačíkova 400, Praha 9



Charakteristika vzdělávacího programu


Formy a délka studia: 3letá denní a 3,5letá dálková


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Koncepce obsahu vzdělávacího programu vychází z pojetí volnočasových aktivit jako systému, který by měl především pomoci jedinci v procesu jeho socializace. Systému, který vytváří dostatek adekvátních příležitostí k optimálnímu celoživotnímu rozvoji osobnosti. Osobnosti vyznačující se aktivitou, samostatností, tvořivostí.

Cílem vzdělávacího programu je  připravit kvalifikované odborníky pro širokou oblast volného času na úrovni animátorské, realizační, výkonné, řídící, organizátorské a administrativní. Odborníky, kteří dokáží nejen vyhledat adekvátní volnočasové aktivity pro vybranou skupinu zájemců i jednotlivce, poskytnout jim odbornou konzultaci, ale dokáží tyto aktivity zajišťovat a na základě reflexe své činnosti usilují o jejich zkvalitňování.

Koncepce  vzdělávacího programu vychází z předpokladu, že profese budoucích absolventů bude mít výrazně činnostní charakter. Tomu odpovídá i pojetí výuky. Teoretické poznatky jsou především východiskem pro osvojování a prohlubování žádoucích profesních kompetencí. Při výuce se klade důraz na rozvoj samostatnosti, tvořivosti, protože sebevariabilnější vzdělávací program nemůže připravit absolventy na všechny situace, s kterými se v reálné praxi mohou setkat.


Charakteristika studijních modulů


Základní charakteristikou studia je jeho výrazně dovednostní charakter. Studium je zaměřené na utváření kompetencí projektování a realizace konkrétních volnočasových aktivit, jejich hodnocení a sebereflexe. Z toho vychází i obsahové zaměření jednotlivých modulů studijního plánu.

Skupina společensko vědních modulů (I.P SV) vede studenty k pochopení sebe sama, seznámí je s pedagogickými a psychologickými východisky didaktických situací, s možnostmi jejich řešení. Poznatky tvoří východiska nejen pro osvojení teoretických základů výchovně-vzdělávacích přístupů, postojů a kompetencí, ale i pro řešení konkrétních výchovně vzdělávacích nebo řídících situací v oblasti volného času. Moduly této skupiny poskytnou studentům také obecný přehled o faktorech ovlivňujících celoživotní průběh vzdělávání, vedou je k pochopení sebe sama  a rozvíjejí jejich komunikativní dovednosti jak v mateřském, tak i v cizím jazyce.


Vzhledem k tomu, že někteří z absolventů se mohou stát vedoucími pracovníky ve sféře volného času, poskytuje jim studium potřebné znalosti i z oblastí managementu, marketingu, ekonomiky a práva.


Široce jsou v učebním plánu zastoupeny moduly zaměřené na všeobecný rozvoj tělesné zdatnosti (II.P TV), na rozvoj specifických kompetencí umožňujících realizaci aktivit v jednotlivých sportech a na osvojování metodických postupů nácviku sportovních dovedností využitelných u různých věkových skupin. Didaktika tělesné výchovy a  sportu vybaví studenty kompetencemi nezbytnými pro samostatné vedení tělovýchovných,  sportovních, regeneračních a rekondičních aktivit dětí, mládeže i dospělých.


Moduly zaměřené na tematiku výchovy a pobytu v přírodě (III.P PVP) integrují geografické, historické, kulturní a přírodovědné poznatky a dovednosti spolu se základy praktické turistiky. Studenti se seznámí se základními teoretickými vědomostmi a s praktickými dovednostmi pro orientaci, pobyt, pohyb v krajině a pro přežití ve volné přírodě. Osvojí si organizační a bezpečnostní návyky a naučí se aplikovat široké spektrum pohybových dovedností a zdravotně kondičních a regeneračních činností v přírodním prostředí. Výuka bude realizována formou soustředění v přírodním prostředí, ve kterém budou mít studenti možnost aplikovat získané teoretické vědomosti a dovednosti přímo v terénní praxi.


Moduly zařazené pod výtvarnou výchovu (IV.P VV) pomocí  tvořivé práce s různými materiály rozvíjejí specifické  dovednosti a  pracovní návyky. Učí jakrozvíjet představivost, obrazotvornost,  fantazii a výtvarné cítění, otevřou jim cestu k výtvarným aktivitám s dětmi i dospělými. Směřují k rozvoji osobnosti a ke znovuobjevování vztahu k tradičním materiálům, které nás i dnes běžně obklopují. Tvořivá setkávání s materiály umožní studentům získávat řadu zkušeností a námětů a otevírají jim cesty k rukodělným aktivitám s dětmi i dospělými v zařízeních pro volný čas.


Moduly zařazené pod dramatickou výchovu (V.P DV) jsou zaměřeny na osobnostně sociální rozvoj jednotlivce, působí prostřednictvím prvků a postupů dramatického umění, jež v sobě integruje i literaturu, hudbu a výtvarné umění. Výuka je zaměřena především na samotný proces tvoření. Simulační a rolové hry jsou zaměřené na aktivní poznávání světa, člověka, společnosti i sebe sama a rozvíjení komunikační schopnosti.


Praktickou aplikaci vědomostí a dovedností z výše uvedených modulů v reálných situacích umožňuje studentům odborná praxe (VI.P PR). V průběhu studia bude realizována v různých institucích a zařízeních pro volný čas. Nejprve se formou náslechů a stáží studenti seznámí s vybraným vzorkem institucí, zařízení a organizací  v oblasti volného času, a získají základní orientaci v jejich organizační struktuře, systému řízení a obsahovém zaměření. Ve vyšších ročnících bude realizována souvislá praxe formou individuálních stáží a samostatného vedení volnočasových aktivit ve vybrané instituci. Podklady  z odborné praxe jsou shromažďovány do portfolia, které student předkládá při absolutoriu.

Organizace výuky

Denní studium trvá tři roky (6 studijních období) a probíhá formou interaktivních přednášek, seminářů, cvičení a dalších forem výuky specifických pro jednotlivé moduly (viz učební plán). Vyučuje se podle předem schválených učebních dokumentů. Výuka probíhá 16 týdnů za jedno studijní období tj. 32 týdnů za školní rok.


Odborná praxe je realizována formou průběžnou a souvislou. Průběžná pedagogická praxe probíhá v  1. – 2.  studijním období, ve 3. – 4.studijním období  má praxe podobu stáží s asistentskými činnostmi. V 5. – 6. období  je souvislá odborná praxe zajišťována smluvně.


Smlouva obsahuje odkazy na příslušnou legislativu (zákoník práce), na požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Studenti samostatně pracují v institucích, kde mají možnost utvářet své základní organizační a řídící kompetence, které jsou nezbytným předpokladem úspěšné práce jak v manažerské sféře, tak i při praktickém vedení cvičebních aktivit. Souvislá odborná praxe probíhá převážně v institucích, které sídlí v regionu bydliště studenta.


V každém studijním období jsou 3 týdny určeny pro samostatné studium a k získání hodnocení v řádném termínu a 1 týden tvoří časová rezerva. V posledním studijním období , před zahájením konání absolutoria, neprobíhá výuka studentů v rozsahu nejméně pěti po sobě následujících pracovních dnů. Absolutorium probíhá v jednom týdnu.


Vyšší odborné vzdělávání se ukončuje absolutoriem. Podmínkou pro vykonání absolutoria je úspěšné ukončení posledního ročníku vzdělávání. Absolutorium je organizováno podle Vyhlášky č.10/2005 Sb. §7, §8 a §9.


Obsah absolutoria stanovený ředitelem školy:

  • zkouška z cizího jazyka;

§      zkouška z modulů pedagogicko-psychologického zaměření;

§      zkouška z jednoho modulu, který si student volí podle svého předpokládaného zaměření ze skupiny modulů -tělesná výchova a sport, pobyt v přírodě, výtvarná výchova, dramatická výchova;

§      obhajoba absolventské práce.


Téma absolventské práce je stanoveno nejpozději 6 měsíců před konáním absolutoria. Absolventská práce může být zpracována a obhajována společně několika studenty; i v tomto případě jsou studenti hodnoceni jednotlivě. Absolventská práce a její obhajoba může obsahovat též část ověřující praktické dovednosti. (zákon č.561/2004 Sb. § 102 odst.1). Rozsah absolventské práce je 25-40 stran. Absolventskou práci je nutno odevzdat nejpozději dva měsíce před zahájením absolutoria.


Dokladem o dosažení vyššího odborného vzdělání je vysvědčení o absolutoriu a diplom absolventa vyšší odborné školy včetně Dodatku k diplomu. Předání těchto dokladů úspěšným absolventům bude provedeno slavnostním způsobem. Označení  absolventa naší školy, uvádí se za jménem, je „diplomovaný specialista v oboru pedagogika volného času“ (zkráceně „DiS.“)


Při výuce je dbáno na dodržování zásad bezpečnosti a její základní pravidla jsou začleněna do vnitřních předpisů školy. V praktické výuce jsou otázky bezpečnosti součástí učebních osnov, kde se studenti učí bezpečnostní normy a poskytování první pomoci.


Podmínky pro přijímání studentů


Příjímání ke vzdělávání ve vyšší odborné škole stanovuje zákon č.561/2004 Sb. §93, §94,  §95 a upravuje §2 vyhlášky č.10/2005 Sb.


Ředitel školy stanovil jednotná kritéria pro všechny uchazeče přijímané v jednotlivých kolech přijímacího řízení na obor Pedagogika volného času  takto:

  • řádné vyplnění přihlášky;
  • úspěšné absolvování středního vzdělání s maturitní zkouškou doložené kopií maturitního vysvědčení
  • zdravotní způsobilost potvrzená lékařem
  • pohovor, kterým se zjišťují postoje k budoucí profesi a motivace ke studiu


Vztahy mezi ATVS Palestra,VOŠ spol. s r.o. a studenty jsou upraveny smlouvou, která je uzavírána na celou dobu jejich studia. Na uzavřenou smlouvu navazují vnitřní předpisy školy.


Klasifikace, hodnocení studentů

Učební plán stanoví studijní povinnosti a kontroly studia,  které musí studenti splnit pro postup do vyššího ročníku. Hodnocení se zapisuje do výkazu o studiu. Základními formami kontroly studia jsou zápočty,  klasifikované zápočty,  zkoušky a absolutorium, jehož součástí je obhajoba absolventské práce.


Konkrétní formy kontroly studia jsou stanoveny v učebních modulech. Mohou být ústní, písemné, praktické. Termíny kontroly jsou stanoveny harmonogramem studia pro dané studijní období. Požadavky, které musí student splnit k získání zápočtu, klasifikovaného zápočtu a zkoušky, sdělí vyučující na začátku každého studijního období.

Podmínkou pro udělení zápočtu, klasifikovaného zápočtu nebo zkoušky může být aktivní účast ve výuce, úspěšné absolvování ústních či písemných kontrol a testů, vypracování seminárních prací, splnění výkonnostních limitů a dalších úkolů v termínech, které stanoví vyučující. Pokud je učebním plánem určen v modulu zápočet i zkouška, je získání zápočtu podmínkou k vykonání zkoušky.


Klasifikační řád


Každý vyučující modulu je povinen zveřejnit před zahájením výuky program modulu, který obsahuje zejména:

a) anotaci vyučovacího modulu;

b) požadavky kladené na studenty v průběhu období a u zkoušky, jakož i podmínky stanovené pro udělení zápočtu nebo klasifikovaného zápočtu;

c) seznam literatury ke studiu.


Zkoušející učitel oznámí měsíc před začátkem zkouškového období termíny a zadání otázek a podmínek pro konání klasifikovaných zápočtů a zkoušek z jednotlivých modulů. V případě, že nelze studenta hodnotit ze závažných důvodů, určí ředitel školy termín, do kterého má být hodnocení studenta ukončeno. Hodnocení musí být ukončeno nejpozději do konce následujícího období. Hodnocení se provádí formou:

a) průběžného hodnocení;

b) zápočtu (Z);

c) klasifikovaného zápočtu (KZ);

d) zkoušky (ZK).


Moduly, ve kterých se vyžaduje hodnocení „zápočet, klasifikovaný zápočet, zkouška“ jsou stanoveny v učebním plánu.

Organizace zkoušek: písemný test nepřesáhne 45 minut, test praktického charakteru nepřesáhne 90 minut, ústní zkouška nepřekročí 20 minut.


 Ad a) Průběžné hodnocení se může provádět v seminářích, ve cvičeních, v praktickém vyučování, v odborné praxi a při exkurzích a na kurzech. Vyučující provádí průběžné hodnocení zejména kontrolními otázkami, zadáváním písemných prací, testy, zadáváním samostatných úkolů, seminárními pracemi. Výsledky průběžného hodnocení mohou být příslušným způsobem zohledněny při zkoušce, v klasifikovaném zápočtu a zápočtu. Do výkazu o studiu se průběžné hodnocení nezapisuje.


Ad b) Zápočet se uděluje za splnění požadavků, které pro jeho získání určuje program modulu. Zápočet uděluje vyučující modulu, za který se zápočet uděluje. Ve výkazu o studiu se udělení zápočtu zapisuje slovem „započteno“, k němuž se připojí datum jeho udělení a podpis vyučujícího. Neudělení zápočtu se do výkazu o studiu nezapisuje.


Ad c) Při klasifikovaném zápočtu se navíc hodnotí a způsobem jako u zkoušky klasifikuje, jak student splnil požadavky zápočtu.


Kreditní systém


Výuková zátěž každého modulu je ohodnocena určitým počtem kreditů, které jsou uvedeny v učebním plánu a které student získá po splnění požadavků stanovených vyučujícím. Pro úspěšné ukončení studia musí student získat minimálně:

o     170 kreditů za povinné moduly,

o     15 kreditů za odevzdanou absolventskou práci v písemné i elektronické podobě,

o     5 kreditů za povinně volitelné moduly,

tedy celkem minimálně 190 kreditů.


Kreditní systém je kompatibilní s European Credit Transfer Systém (ECTS) umožňující mobilitu studentů v rámci evropských vzdělávacích programů.


Podmínky pro přijímání studentů


Příjímání ke vzdělávání ve vyšší odborné škole stanovuje zákon č.561/2004 Sb. §93, §94,  §95 a upravuje §2 vyhlášky č.10/2005 Sb.


Ředitel školy stanovil jednotná kritéria pro všechny uchazeče přijímané v jednotlivých kolech přijímacího řízení na obor Pedagogika volného času  takto:


  • řádné vyplnění přihlášky;
  • úspěšné absolvování středního vzdělání s maturitní zkouškou doložené kopií maturitního vysvědčení
  • zdravotní způsobilost potvrzená lékařem
  • pohovor, kterým se zjišťují postoje k budoucí profesi a motivace ke studiu


Vztahy mezi ATVS Palestra,VOŠ spol. s r.o.  a studenty jsou upraveny smlouvou,  která je uzavírána na celou dobu jejich studia. Na uzavřenou smlouvu navazují vnitřní předpisy školy.


Lidé si již uvědomují, že otázka vhodně tráveného volného času je otázkou životního stylu rodin a především pak nabídky vhodných aktivit pro děti a mládež – sportovních, kulturně poznávacích, výtvarných a jiných. Proto budoucí absolventi daného oboru mají velké předpoklady pro uplatnění v praxi.

 


Zpět