Vzdělávací program: 75-31-N/02 Pedagogika specifických činností ve volném čase
Obor vzdělání: 75-31-N/.. Předškolní a mimoškolní pedagogika
Škola: Vyšší odborná škola pedagogická a Střední pedagogická škola, Komenského nám. 22, Litomyšl
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Cílem vzdělávacího programu je příprava pedagogických pracovníků pro předškolní vzdělávání, zájmové vzdělávání a řízení volného času dětí i dospělých. Absolventi najdou uplatnění podle získané specializace v předškolních zařízeních (jako učitelé mateřských škol), ve školských, popř. sociálních zařízeních, a v podobných zařízeních pro volný čas dětí, mládeže i dospělých.
Vzdělávací program připravuje studenty ve třech odborných zaměřeních:
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Profilu vzdělávacího programu odpovídá i koncepce a strukturace vzdělávacího obsahu. Obsah vzdělávacího programu se skládá z několika složek: Základní složka, povinná pro všechny studenty, zahrnuje disciplíny, které vytvářejí soubor znalostí a dovedností představující nezbytné minimum pro dané povolání a úroveň vzdělání. Vedle pedagogiky a psychologie sem patří především tzv. výchovy (výtvarná, hudební, dramatická a tělesná), dále vybrané a profesně orientované učivo ze sociologie, filozofie, etiky, zdravovědy, práva a školského managementu. Pozornost se věnuje také formování žádoucích profesně orientovaných sociálních kompetencí, včetně tolerance, bezpředsudkového přístupu k dětem a vytváření pozitivního multikulturního prostředí. V návaznosti na střední školu se dále prohlubuje znalost cizích jazyků (zaměřená na potřeby studia odborné literatury a profesní komunikaci) a využívání informačních technologií ke studijním i pedagogickým účelům.
Další vzdělávací složky – profilující (bloky modulů povinně volitelné) jsou koncipovány diferencovaně s ohledem na profil absolventa a charakter pracovních činností jednotlivých zaměření. V zaměření vzdělávacího programu Pedagogika volného času se profilující složka vzdělávání dále dělí na společnou – povinnou pro všechny studenty daného vzdělávacího programu a na volitelnou, která zahrnuje učivo jednotlivých volitelných výchov (tj. soubor disciplín z oblasti výtvarné, hudební, dramatické a tělesné výchovy).
Významné místo ve vzdělávacím programu zaujímá praktická výuka, která se realizuje jednak formou cvičení a seminářů ve vyučování, jednak formou odborné praxe ve vzdělávacích a volnočasových zařízeních. V průběhu studia absolvují všichni studenti denního studia 11 týdnů odborné praxe; studenti dálkového studia absolvují 10-11 týdnů odborné praxe. Odborná praxe je dvojího druhu. Cílem Odborné praxe 1 je seznámit studenty, bez ohledu na jejich oborovou profilaci (odborné zaměření či zájmovou výchovu), s různými typy zařízení pro předškolní vzdělávání a pro oblast volného času. Tato praxe má charakter stáže, v jejímž průběhu se studenti seznamují (především formou pozorování a hospitací) s provozem zařízení, jeho pracovní činností a aktivitami, činností pedagogických a dalších pracovníků atp., popř. sami vykonávají pod odborným vedením některé dílčí činnosti. Na tuto odbornou praxi navazuje Odborná praxe 2, která má již přímou vazbu na jednotlivá zaměření. V průběhu této praxe, která probíhá v zařízeních odpovídajících příslušnému vzdělávacímu programu, vykonávají studenti pod odborným vedením samostatnou pedagogickou činnost.
Povinnou součástí vzdělávání v denním i dálkovém studiu je lyžařský, plavecký a sportovně turistický kurz.
Organizace výuky
Organizace studia se řídí platnými právními předpisy pro denní i dálkovou formu vzdělávání a jsou respektovány zásady BOZP, PO a „Ochrany člověka za mimořádných událostí“, které vycházejí z platné legislativy. Povinnosti studentů i zaměstnanců v této oblasti jsou součástí Školního řádu VOŠP a studenti jsou s nimi pravidelně seznamováni. Teoretické vyučování je rozloženo rovnoměrně do zimního a letního období školního roku. Dálkové studium se uskutečňuje prostřednictvím konzultačních hodin, kterých je celkem 800 - 840. Vzhledem k modulárnímu uspořádání vzdělávacího programu může být výuka některých předmětů (resp. modulů) organizována blokově.
Odborná praxe probíhá v denní formě vzdělávání jako
praxe průběžná, jako praxe souvislá nebo jako praxe bloková. Souvislá praxe se
v denní formě vzdělávání zařazuje do
Bezpečnost a ochrana zdraví studentů při výkonu odborné praxe ve vzdělávacích a volnočasových zařízeních je zajištěna. Před nástupem odborné praxe jsou studenti při instruktáži ve škole poučeni o BOZP a PO příslušným vyučujícím odborné praxe. Škola uzavírá smlouvu se zařízením, kde studenti vykonávají odbornou praxi (cvičné zařízení), která obsahuje i požadavek zajištění BOZP a PO pro praktikanty v daném zařízení. Dále škola sepisuje dohodu o provedení práce s konkrétním zaměstnancem cvičného zařízení, který bude pro naše studenty vykonávat funkci instruktora praxe. Při nástupu studentů na praxi do příslušného zařízení je součástí vstupu instruktáž seznamující studenty s konkrétními podmínkami BOZP a PO v daném zařízení.
Vzdělávací program má modulový charakter, základním prvkem kurikula je vzdělávací modul, a to jak v rovině pedagogické, tak organizační. Pro organizaci výuky jsou stěžejním prvkem matice uspořádání modulů, které uvádějí pro jednotlivé ročníky předepsané moduly, jejich rozvržení a proporce. Tyto matice modulů jsou součástí učebních dokumentů. Moduly tvoří samostatné organizační celky, které jsou i samostatně hodnoceny. Studenti musí zvládnout všechny moduly předepsané pro dané zaměření vzdělávacího programu a ročník a dosáhnout v nich stanovených výsledků. V modulech jsou stanovena kritéria hodnocení dosažených výsledků a způsob hodnocení.V souladu s koncepcí vzdělávacího programu se moduly dělí do několika skupin: moduly společného povinného základu (povinné pro všechna zaměření vzdělávacího programu a všechny studenty), profilující (bloky modulů povinně volitelných) – pro jednotlivá zaměření, moduly zájmových výchov (v zaměření Pedagogika volného času ) a moduly volitelné. Volitelné moduly představují nabídku školy, která umožňuje studentům získat speciální znalosti nebo dovednosti podle jejich vlastní zájmové a profesní orientace. Volitelnými moduly se mohou stát i některé moduly ze skupiny modulů profilujících či modulů zájmových výchov.
Matice modulů vymezuje základní strukturu učiva a jeho proporce. V průběhu studia absolvují všichni studenti sportovní kurzy v celkovém rozsahu 3 týdny.
Vyučovací metody a prostředky se odvíjejí jednak od požadavků na profil absolventa, jednak od charakteru úrovně vzdělávání. Ve výuce se více uplatňují seminární formy práce, projektové vyučování, inscenační metody, samostatná individuální i skupinová práce studentů.
Ve všech vyučovacích předmětech (modulech) se věnuje pozornost rozvíjení požadovaných osobnostních kvalit studentů a osvojování klíčových kompetencí, tj. komunikativní kompetence, personální kompetence (zvláště kompetence řídit své učení, řešit problémy, pracovat v týmu) a kompetence využívat informační technologie a efektivně pracovat s různými zdroji informací. Uvedené kompetence mají nadpředmětový charakter, a proto musí být rozvíjeny adekvátně ve všech předmětech - modulech.
Hodnocení studentů se řídí školským zákonem a vyhláškou o vyšším odborném vzdělávání. Způsob hodnocení studentů v jednotlivých modulech je stanoven maticí modulů a konkretizován v jednotlivých modulech. Studenti jsou hodnoceni jednak průběžně, jednak po absolvování modulu, u větších modulů po splnění dílčích výsledků. Moduly absolutoria jsou konkretizovány v matici modulů. Kromě cizího jazyka jsou moduly absolutoria vybrány jednak z povinného společného základu, jednak z daného zaměření vzdělávacího programu. Absolutorium bude zahrnovat jak teoretické poznatky, tak adekvátně zaměřené praktické dovednosti. Většina modulů má kombinované pojetí (teorie i praxe dohromady), proto je výběr modulů k absolutoriu podřízen modulové struktuře (viz blok modulů dle zaměření).
Podmínky pro přijímání studentů
Vzdělávací program je určen absolventům středních škol, kteří získali střední vzdělání s maturitní zkouškou, mají předpoklady pro studium daného oboru a splňují podmínky přijímacího řízení.
Přijímací zkouška zjišťuje psychické předpoklady uchazeče ke studiu, znalost cizího jazyka na úrovni požadavků maturitní zkoušky, celkové schopnosti a předpoklady pro zvolené povolání. Pro studium předškolní pedagogiky je požadovaná výslovnost bez závad (potvrzení logopeda).
Uchazeči o studium vzdělávacího programu zaměření Pedagogika volného času vykonají talentovou zkoušku ze zvolené výchovy (tj. buď z hudební, výtvarné, dramatické či tělesné výchovy). V případě nižšího počtu uchazečů něž je stanovený počet přijatých, bude přijímací zkouška zjednodušena.
Podmínkou studia je i dobrý zdravotní stav. Uchazeči o studium předloží při přijímacím řízení lékařský doklad o zařazení nejméně do 2. zdravotní skupiny. Ke studiu zaměření Speciální pedagogika se mohou přihlásit i uchazeči se speciálními vzdělávacími potřebami. Podle druhu postižení jim bude upravena přijímací zkouška i kritéria přijetí. Přijatí studenti studují v integrovaných třídách.