Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 75-31-N/02 Pedagogika specifických činností ve volném čase


Obor vzdělání: 75-31-N/.. Předškolní a mimoškolní pedagogika


Škola: Vyšší odborná škola pedagogická a Střední pedagogická škola, Komenského nám. 22, Litomyšl



Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Cílem vzdělávacího programu je příprava pedagogických pracovníků pro předškolní vzdělávání, zájmové vzdělávání a řízení volného času dětí i dospělých. Absolventi najdou uplatnění podle získané specializace v předškolních zařízeních (jako  učitelé mateřských škol), ve školských, popř. sociálních zařízeních, a v podobných zařízeních pro volný čas dětí, mládeže i dospělých.


Vzdělávací program připravuje studenty ve třech odborných zaměřeních:

  • zaměření Speciální pedagogika připravuje studenty pro práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti volného času, a to ve speciálních zařízeních nebo v zařízeních s integrovaným vzděláváním. Kromě vědomostí a dovedností z jednotlivých oborů speciální pedagogiky si studenti osvojí i základy pedagogiky volného času a seznámí se s příslušnými vzdělávacími zařízeními.
  • zaměření Předškolní pedagogika připravuje studenty pro práci s dětmi předškolního věku především v mateřské škole. Důraz se klade na osvojení pedagogických i odborných dovedností adekvátně různým typům dětí. Součástí vzdělávání jsou i základy speciální pedagogiky.
  • zaměření Pedagogika volného času připravuje studenty pro práci s dětmi, mládeží i dospělými v jejich volném čase. Podle svých zájmů a schopností studenti získají hlubší, specializované vzdělání v jedné ze čtyř zájmových výchov: výtvarná výchova, hudební výchova, tělesná výchova, dramatická výchova. Součástí vzdělávání jsou i základy speciální pedagogiky.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Profilu vzdělávacího programu odpovídá i koncepce a strukturace vzdělávacího obsahu. Obsah vzdělávacího programu se skládá z  několika složek: Základní složka, povinná pro všechny studenty, zahrnuje disciplíny, které vytvářejí soubor znalostí a dovedností představující nezbytné minimum pro dané povolání a úroveň vzdělání. Vedle pedagogiky a psychologie sem patří především tzv. výchovy (výtvarná, hudební, dramatická a tělesná), dále vybrané a profesně orientované učivo ze sociologie, filozofie, etiky, zdravovědy, práva a školského managementu. Pozornost se věnuje také formování žádoucích profesně orientovaných sociálních kompetencí, včetně tolerance, bezpředsudkového přístupu k dětem a vytváření pozitivního multikulturního prostředí. V návaznosti na střední školu se dále prohlubuje znalost cizích jazyků (zaměřená na potřeby studia odborné literatury a profesní komunikaci) a využívání informačních technologií ke studijním i pedagogickým účelům.


Další vzdělávací složky – profilující (bloky modulů povinně volitelné) jsou koncipovány diferencovaně s ohledem na profil absolventa a charakter pracovních činností jednotlivých zaměření. V zaměření vzdělávacího programu Pedagogika volného času se profilující složka vzdělávání dále dělí na společnou – povinnou pro všechny studenty daného vzdělávacího programu a na volitelnou, která zahrnuje učivo jednotlivých volitelných výchov (tj. soubor disciplín z oblasti výtvarné, hudební, dramatické a tělesné výchovy).


Významné místo ve vzdělávacím programu zaujímá praktická výuka, která se realizuje jednak formou cvičení a seminářů ve vyučování, jednak formou odborné praxe ve vzdělávacích a volnočasových zařízeních. V průběhu studia absolvují všichni studenti denního studia 11 týdnů odborné praxe; studenti dálkového studia absolvují 10-11 týdnů odborné praxe. Odborná praxe je dvojího druhu. Cílem Odborné praxe 1 je seznámit studenty, bez ohledu na jejich oborovou profilaci (odborné zaměření či zájmovou výchovu), s různými typy zařízení pro předškolní vzdělávání a pro oblast volného času. Tato praxe má charakter stáže, v jejímž průběhu se studenti seznamují (především formou pozorování a hospitací) s provozem zařízení, jeho pracovní činností a aktivitami, činností pedagogických a dalších pracovníků atp., popř. sami vykonávají pod odborným vedením některé dílčí činnosti. Na tuto odbornou praxi navazuje Odborná praxe 2, která má již přímou vazbu na jednotlivá zaměření. V průběhu této praxe, která probíhá v zařízeních odpovídajících příslušnému vzdělávacímu programu, vykonávají studenti pod odborným vedením samostatnou pedagogickou činnost.


Povinnou součástí vzdělávání v denním i dálkovém studiu je lyžařský, plavecký a sportovně turistický kurz.


Organizace výuky


Organizace studia se řídí platnými právními předpisy pro denní i dálkovou formu vzdělávání a jsou respektovány zásady BOZP, PO a „Ochrany člověka za mimořádných událostí“, které vycházejí z platné legislativy. Povinnosti studentů i zaměstnanců v této oblasti jsou součástí Školního řádu VOŠP a studenti jsou s nimi pravidelně seznamováni. Teoretické vyučování je rozloženo rovnoměrně do zimního a letního období školního roku. Dálkové studium se uskutečňuje prostřednictvím konzultačních hodin, kterých je celkem 800 - 840. Vzhledem k modulárnímu uspořádání vzdělávacího programu může být výuka některých předmětů (resp. modulů) organizována blokově.


Odborná praxe probíhá v denní formě vzdělávání jako praxe průběžná, jako praxe souvislá nebo jako praxe bloková. Souvislá praxe se v denní formě vzdělávání zařazuje do 1. a 2. ročníku v celkovém rozsahu 4 týdnů. Ve 2. a 3. ročníku denní formy vzdělávání se odborná praxe zařazuje průběžně nebo blokově po celý školní rok; organizace této praxe bude upravena v závislosti na možnostech a podmínkách jejího zabezpečení. V dálkové formě vzdělávání se zařazuje souvislá praxe v rozsahu 2 týdnů v 1. ročníku, v rozsahu 3 – 4 týdnů v 2. a 3.ročníku a 2 týdnů ve 4. ročníku. Odborná praxe se uskuteční částečně v době prázdnin tak, aby studenti mohli být zapojeni do prázdninových aktivit pro děti.


Bezpečnost a ochrana zdraví studentů při výkonu odborné praxe ve vzdělávacích a volnočasových zařízeních je zajištěna. Před nástupem odborné praxe jsou studenti při instruktáži ve škole poučeni o BOZP a PO příslušným vyučujícím odborné praxe. Škola uzavírá smlouvu se zařízením, kde studenti vykonávají odbornou praxi (cvičné zařízení), která obsahuje i požadavek zajištění BOZP a PO pro praktikanty v daném zařízení. Dále škola sepisuje dohodu o provedení práce s konkrétním zaměstnancem cvičného zařízení, který bude pro naše studenty vykonávat funkci instruktora praxe. Při nástupu studentů na praxi  do příslušného zařízení je součástí vstupu instruktáž seznamující studenty s konkrétními podmínkami BOZP a PO v daném zařízení.


Vzdělávací program má modulový charakter, základním prvkem kurikula je vzdělávací modul, a to jak v rovině pedagogické, tak organizační. Pro organizaci výuky jsou stěžejním prvkem matice uspořádání modulů, které uvádějí pro jednotlivé ročníky předepsané moduly, jejich rozvržení a proporce. Tyto matice modulů jsou součástí učebních dokumentů. Moduly tvoří samostatné organizační celky, které jsou i samostatně hodnoceny. Studenti musí zvládnout všechny moduly předepsané  pro dané zaměření vzdělávacího programu a ročník a dosáhnout v nich stanovených výsledků. V modulech jsou stanovena kritéria hodnocení dosažených výsledků a způsob hodnocení.V souladu s koncepcí vzdělávacího programu se moduly dělí do několika skupin: moduly společného povinného základu (povinné pro všechna zaměření vzdělávacího programu a všechny studenty), profilující (bloky modulů povinně volitelných) – pro jednotlivá zaměření, moduly zájmových výchov (v zaměření Pedagogika volného času ) a moduly volitelné. Volitelné moduly představují nabídku školy, která umožňuje studentům získat speciální znalosti nebo dovednosti podle jejich vlastní zájmové a profesní orientace. Volitelnými moduly se mohou stát i některé moduly ze skupiny modulů profilujících či modulů zájmových výchov.


Matice modulů vymezuje základní strukturu učiva a  jeho proporce. V průběhu studia absolvují všichni studenti sportovní kurzy v celkovém rozsahu 3 týdny.


Vyučovací metody a prostředky se odvíjejí jednak od požadavků na profil absolventa, jednak od  charakteru úrovně vzdělávání. Ve výuce se více uplatňují  seminární formy práce,  projektové vyučování, inscenační metody,  samostatná  individuální i skupinová práce studentů.


Ve všech vyučovacích předmětech (modulech) se věnuje pozornost rozvíjení požadovaných osobnostních kvalit studentů a osvojování klíčových kompetencí, tj. komunikativní kompetence, personální kompetence (zvláště kompetence řídit své učení, řešit problémy, pracovat v týmu) a kompetence využívat informační technologie a efektivně pracovat s různými zdroji informací. Uvedené kompetence mají nadpředmětový charakter, a proto musí být rozvíjeny adekvátně ve všech předmětech - modulech.


Hodnocení studentů se řídí školským zákonem a vyhláškou o vyšším odborném vzdělávání. Způsob hodnocení studentů v jednotlivých modulech je stanoven maticí modulů a konkretizován v jednotlivých modulech. Studenti jsou hodnoceni jednak průběžně, jednak  po absolvování modulu, u větších modulů po splnění dílčích výsledků. Moduly absolutoria jsou konkretizovány v matici modulů. Kromě cizího jazyka jsou moduly absolutoria vybrány jednak z povinného společného základu, jednak z daného zaměření vzdělávacího programu. Absolutorium bude zahrnovat jak teoretické poznatky, tak adekvátně zaměřené praktické dovednosti. Většina modulů má kombinované pojetí (teorie i praxe dohromady), proto je výběr modulů k absolutoriu podřízen modulové struktuře (viz blok modulů dle zaměření).


Podmínky pro přijímání studentů


Vzdělávací program je určen absolventům středních škol, kteří získali střední vzdělání s maturitní zkouškou, mají předpoklady pro studium daného oboru a splňují podmínky přijímacího řízení.


Přijímací zkouška zjišťuje psychické předpoklady uchazeče ke studiu, znalost cizího jazyka na úrovni požadavků  maturitní zkoušky, celkové schopnosti a předpoklady pro zvolené povolání. Pro studium předškolní pedagogiky je požadovaná výslovnost bez závad (potvrzení logopeda).


Uchazeči o studium vzdělávacího programu zaměření Pedagogika volného času vykonají talentovou zkoušku ze zvolené výchovy (tj. buď z hudební, výtvarné, dramatické či tělesné výchovy). V případě nižšího počtu uchazečů něž je stanovený počet přijatých, bude přijímací zkouška zjednodušena.


Podmínkou studia je i dobrý zdravotní stav. Uchazeči o studium předloží při přijímacím řízení lékařský doklad o zařazení nejméně do 2. zdravotní skupiny. Ke studiu zaměření Speciální pedagogika se mohou přihlásit i uchazeči se speciálními vzdělávacími potřebami. Podle druhu postižení jim bude upravena přijímací zkouška i kritéria přijetí. Přijatí studenti studují v integrovaných třídách.


Zpět