Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 75-31-N/03 Předškolní a mimoškolní pedagogika


Obor vzdělání: 75-31-N/..  Předškolní a mimoškolní pedagogika


Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.


Detailní informaci získáte porovnáním charakteristik vzdělávacího programu těchto škol:

Soukromá vyšší odborná škola sociální, o.p.s, Srázná 21, Jihlava

Vyšší odborná škola ekonomická, sociální a zdravotnická, Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Střední zdravotnická škola, Zd. Fibicha 2778, Most

Vyšší odborná škola pedagogická a sociální, Střední odborná škola pedagogická a Gymnázium, Evropská 33, Praha 6

Svatojánská kolej - vyšší odborná škola pedagogická, Svatý Jan po Skalou 1, Beroun (n)

Vyšší odborná škola Praha, s. r. o., Myslíkova 30, Praha 2 - Nové Město (n)

EUROPEAN COLLEGE, vyšší odborná škola Brno, s.r.o., Pekařská 18, Brno (n)

Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Vyšší odborná škola, s.r.o., třída SNP 32a, Hradec Králové (n)

Vyšší odborná škola pedagogická a sociální a Střední pedagogická škola, 1. máje 10, Kroměříž (n)

Vyšší odborná škola DAKOL a Střední škola DAKOL, o.p.s., č.p. 570, Petrovice u Karviné (n)

Vyšší odborná škola EDUCARI, s.r.o., Vančurova 2904, Tábor (n)

AHOL - Vyšší odborná škola, Dušní 8, Ostrava (n)


Charakteristika vzdělávacího programu


Soukromá vyšší odborná škola sociální, o.p.s, Srázná 21, Jihlava


Pojetí a cíle


Vzdělávací program je koncipován modulově s využitím kreditního systému. Cílem vzdělávacího programu je výchova stabilní osobnosti pedagogického pracovníka vybaveného souborem klíčových i odborných kompetencí včetně morálních vlastností. Pracovník má být připraven jak pro výkon pedagogické profese, tak i pro kvalitní osobní život. Program je zaměřen natolik prakticky, aby absolvent mohl bez zaškolení vykonávat většinu činností, pro které je připravován. Program předpokládá, vzhledem k současnému požadavku obcí i krajů na zvýšení kapacit mateřských škol a následně i mimoškolních zařízení velmi dobré uplatnění absolventů na regionálním trhu práce.  Ve výuce je také kladen důraz na pěstování volních vlastností, na pozitivní vztah k práci, spolupráci s rodiči a ostatními vychovateli svěřených dětí, na rozvoj kritického myšlení, samostatnosti, zodpovědnosti a na vytvoření trvalého zájmu o vzdělávání.


Vymezení výstupních znalostí a dovedností:


Absolvent tohoto vzdělávacího programu je připravován na profesi učitele mateřské školy a mimoškolní pedagogiky s vyšší kvalifikací, v širokém spektru jeho činností (vazba na NSP). Souhrn klíčových, osobnostních a odborných kompetencí vzdělávání bude pro absolventa zárukou vyšší kvalifikace proti středoškolskému vzdělání a zároveň i možností prostupnosti na VŠ pedagogických oborů.


Obecné kompetence


Program usiluje o to, aby absolvent získal a prohloubil klíčové kompetence:


  • Kompetence k dalšímu vzdělávání

Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle.

  • Kompetence k řešení problémů

Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy.

  • Personální a sociální kompetence

Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů.

  • Komunikativní kompetence

Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích, včetně komunikace nejméně v jednom cizím jazyce.

  • Občanské kompetence

Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury.

  • Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám

Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení.

  • Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi


Příklady konkrétních obecných znalostí a dovedností:

 

  • Kultivovaně se vyjadřuje a vhodně komunikuje s dětmi i rodiči;
  • Komunikuje v cizím jazyce na všeobecná i odborná témata, využívá jazykové znalosti i při výchově dětí;
  • Pracuje s IT na vyšší úrovni;
  • Je schopen pracovat s informacemi (využití všech dostupných pramenů a zdrojů);
  • Dokáže diskutovat a argumentovat;
  • Dokáže pracovat v týmu a organizovat svou práci;
  • Vede a zpracovává vlastní odborné portfolio;
  • Celoživotně se vzdělává;
  • Má znalosti péče o zdraví a zdravém životním stylu, dokáže je aplikovat ve svém životě i v životě dětí;
  • Využívá supervizi;
  • Umí si stanovit vlastní harmonogram práce;
  • Umí se rozhodovat;
  • Rozvíjí své profesionální znalosti a hodnoty.

Odborné kompetence


a)   Připravovat, realizovat a evaluovat výchovně vzdělávací a zájmové činnosti zaměřené na výchovu a vzdělávání dětí předškolního a školního věku, tzn., aby absolventi např.:


  • připravovali a realizovali samostatně i v týmu projekty výchovně vzdělávací práce pro skupiny dětí a prováděli jejich evaluaci;
  • zohledňovali při přípravě a realizaci projektů výchovně vzdělávací práce individuální zvláštnosti a subjektivní potřeby svěřených dětí, stejně jako objektivní podmínky, ve kterých bude výchovně vzdělávací činnost realizována;
  • používali vzdělávací strategie v souladu se stanovenými cíli a podmínkami pedagogické práce;
  • chápali a systematicky rozvíjeli vrozené i získané dispozice dětí, specificky se zaměřovali na rozvoj jejich klíčových kompetencí;
  • vedli děti ke zdravému způsobu života a umožňovali dětem co nejvíce pohybu ve zdravém přírodním prostředí;
  • rozvíjeli u dětí pozitivní sociální vztahy, jejich hodnotovou orientaci a vedli je k prosociálnímu jednání;


b)   Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn., aby absolventi např.:


  • chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své, svěřených dětí, spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. rodičů a jiných návštěvníků);
  • znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
  • osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeje apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví;


c)   Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce nebo služeb, tzn., aby absolventi:


  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
  • dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti, pokud jsou ve škole nebo školském zařízení zavedeny;
  • dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb,
  • zohledňovali oprávněné požadavky klienta (dětí, rodičů).


d)   Jednat ekonomicky a v souladu se strategií trvale udržitelného rozvoje, tzn., aby absolventi:


  • znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
  • zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
  • efektivně hospodařili se svými finančními prostředky;
  • nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky.


Absolvent oboru může vykonávat i mimoškolní pedagogické činnosti. Jako vychovatel provádí výchovně vzdělávací činnost zaměřenou na celkový a specifický rozvoj osobnosti dětí, žáků nebo studentů a na jejich zájmové vzdělávání podle výchovně vzdělávacích programů činnosti ve školních družinách, v domovech mládeže, v internátech, popřípadě v jiných zařízeních, kde se pracuje s dětmi a mládeží.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu:


Obsah vzdělávání tvoří moduly povinné, povinně - volitelné a volitelné, 30% rozsahu studia tvoří odborná praxe. Součástí vzdělávacího programu je výuka cizího jazyka (AJ, NJ), práce s IT. Hodnocení vzdělávání bude prováděno systémem kreditů. Přestože škola nemá velkou kapacitu, a tak využití systému modulů a kreditů bude zpočátku umožňovat variabilitu učebního plánu jednotlivým studentům jen částečně, využití modulů a kreditů bude v nejbližší době velmi vhodné pro celoživotní vzdělávání. Využití modulů a kreditů však umožňuje snazší spolupráci s programy některých vysokých škol příbuzného oboru.



Charakteristika vzdělávacího programu


Vyšší odborná škola ekonomická, sociální a zdravotnická, Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Střední zdravotnická škola, Zd. Fibicha 2778, Most


Pojetí a cíle

Cílem vzdělávacího programu je připravit absolventy v souladu se zákonem číslo 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů, pro práci diplomovaného učitele v mateřských školách nebo v přípravných třídách základní školy, případně v jiných zařízeních pro děti předškolního věku jako diplomovaného vychovatele nebo pedagoga volného času ve školských výchovných a ubytovacích zařízeních, školských zařízeních pro zájmové vzdělávání i v zařízeních sociálních a zdravotnických, kde se pro výkon výchovné a vzdělávací činnosti vyžaduje pedagogická způsobilost, dále pro práci diplomovaného asistenta pedagoga u dětí nebo žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Skladba a obsah povinných a povinně volitelných modulů je odrazem požadavků trhu práce, o kterých je škola informována prostřednictvím spolupráce se sociálními partnery, zejména Úřadem práce ČR, a obcemi s rozšířenou působností Ústeckého kraje, dále pak s mateřskými školami, základními školami, a to včetně těch, kde jsou zřízeny přípravné ročníky ZŠ, nebo ZŠ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, dětskými domovy, dětskými domovy se školou, výchovnými ústavy, středisky výchovné péče, středisky volného času a domovy mládeže, ve kterých škola bude zabezpečovat praktickou přípravu svých studentů.

Cílem vzdělávání je, aby teoretické poznatky byly neustále konfrontovány s praxí, a tím byla aktualizována získaná odbornost. Praxe probíhá v podobě průběžné a souvislé pedagogické praxe, která je díky svému časovému rozsahu velmi významnou složkou učebního plánu. Výuka je též zaměřena na získání kompetencí ICT nezbytných pro další profesní růst absolventa a jeho schopnost orientace v moderní informační společnosti. Cílem je dosažení informační gramotnosti absolventa oboru jako nezbytné podmínky plnohodnotného uplatnění v současné společnosti.

Dalším cílem vzdělávání je rozvoj znalostí cizího jazyka využitelného při stážích v zahraničí, při studiu zahraniční literatury, či v práci s elektronickými médii. Znalost cizího jazyka umožňuje absolventům vzdělávacího programu uspět na své pracovní pozici také v zemích Evropské unie.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu

Obsah vzdělávacího programu vychází z profilu absolventa, jak je definován v zákoně číslo 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů. Základ vzdělávání tvoří povinné moduly, které jsou rozděleny na všeobecné a odborné.

Povinné moduly všeobecné jsou Cizí jazyk 1, Cizí jazyk 2, Cizí jazyk3, Informační a komunikační technologie 1, Informační a komunikační technologie 2, Bezpečnost a ochrana zdraví za mimořádných situací.

Povinné moduly odborné jsou zaměřeny na rozvoj odborných profesních kompetencí v teoretických disciplínách jako je modul Biologie, Biologie dítěte a hygiena, Metody a techniky výzkumu, Sociologie výchovy, Pedagogika 1, Pedagogika 2, Pedagogika předškolní a volného času 1, Pedagogika předškolní a volného času 2, Psychologie 1, Psychologie 2, Psychologie 3, Psychopatologie, Sociální patologie, Pedagogický management, Literatura pro děti a mládež s metodikou, dále jsou moduly zaměřeny na rozvoj praktických dovedností a didaktických znalostí, a to v modulech Tělesná výchova s didaktikou 1, Tělesná výchova s didaktikou 2, Tělesná výchova s didaktikou 3, Hudební výchova s didaktikou1, Hudební výchova s didaktikou 2, Hudební výchova s didaktikou 3, Výtvarná výchova s didaktikou 1, Výtvarná výchova s didaktikou 2, Výtvarná výchova s didaktikou 3, Dramatická výchova s didaktikou 1, Dramatická výchova s didaktikou 2, Dramatická výchova s didaktikou 3, Hra na hudební nástroj 1, Hra na hudební nástroj 2, Hra na hudební nástroj 3, Pedagogická praxe 1, Pedagogická praxe 2, Pedagogická praxe 3, Seminář pedagogické praxe 1, Seminář pedagogické praxe 2, Seminář pedagogické praxe 3, Seminář k absolutoriu.

Povinně volitelné moduly vycházejí ze specifik regionálních problémů Ústeckého kraje a z demografického složení obyvatelstva. Mezi povinně volitelné moduly patří Environmentální výchova, Multikulturní výchova, Rodinná výchova, Etopedie, Logopedie, Speciální pedagogika, Sociální pedagogika, Didaktika výuky ICT, Didaktika výuky cizího jazyka, Čeština pro děti cizinců a minorit, Specializace tělesné výchovy, Specializace hudební výchovy, Specializace výtvarné výchovy a Specializace dramatické výchovy.

Volitelné moduly jsou zaměřeny na profesní dovednosti. Patří sem moduly Hra na druhý hudební nástroj, Divadelní praktikum, Výtvarné praktikum a Pohybové hry.


Charakteristika vzdělávacího programu


Vyšší odborná škola pedagogická a sociální, Střední odborná škola pedagogická a Gymnázium, Evropská 33, Praha 6


Profilující předměty jsou: obory pedagogiky, obory psychologie a metodiky jednotlivých činností, základy školského práva a managementu. Významnou součástí jsou předměty zaměřené k získání dovedností (např. komunikativních, pohybových, estetických.)


Charakteristika vzdělávacího programu


Svatojánská kolej - vyšší odborná škola pedagogická, Svatý Jan po Skalou 1, Beroun


Vzdělávací program má tři základní jednotky:

A. Výuka strukturovaná dle kompetenčního modelu Svatojánské koleje

B. Absolventská práce

C. Odborná pedagogická praxe


Výuka strukturovaná dle kompetenčního modelu se skládá z modulů. Výuka má tři základní moduly: humanitní (všeobecně teoretický), pedagogicko-psychologický (odborný) a didaktický modul (odborný modul praktických dovedností). Didaktický modul (modul praktických dovedností) obsahuje jak praktické dovednosti, tak teorii předávání.

Každý z modulů se opakuje ve třech formách – povinný, povinně volitelný a volitelný.

Povinný modul se skládá z předmětů, které tvoří základ výuky. Povinně volitelný modul je tvořen předměty, ze kterých si student tvoří vlastní zaměření, které napomáhá k přípravě jeho absolventské práce a k zaměření dalšího vzdělávání.

Mimo tyto tři základní moduly je zde navíc modul jazykový, ve kterém si student volí mezi angličtinou a němčinou.

Průběžně pak během šesti období student absolvuje tyto semináře, které v každém období mají jen několik hodin: Práce s odborným textem - v součinnosti s dalšími předměty je tento seminář průvodcem, který učí studenta pracovat s odborným textem. Reflektivní, didaktický a diagnostický seminář k praxím – provází postupně každou týdenní praxi. Pomáhá při tvorbě a reflexi portfolia a praxí. Psychosociální výcvik – jde o průběžný pokračující seminář pomáhající určit osobní hranice a hranice druhých.

Absolventskou prací student prokazuje, že je schopen si stanovit dosažitelný a odpovídající cíl, dohledat k němu příslušnou odbornou literaturu a správně ji aplikovat. Příprava pro absolventskou práci probíhá za pomoci Metodologického semináře po celou dobu studia od kratších zpracování odborné literatury v jednotlivých předmětech až po zadání a vypracování absolventské práce. Absolventskou prací může též být společný projekt více studentů.

Odborná pedagogická praxe jako součást odborné přípravy vzdělávacího programu probíhá formou týdenních souvislých praxí ve školských a výchovných zařízeních dle zaměření vzdělávání - mateřské školy, speciální zařízení, volnočasová centra apod. a v návaznosti na látku probíranou v rámci pedagogických disciplín.


Charakteristika vzdělávacího programu


Vyšší odborná škola Praha, s. r. o., Myslíkova 1998/30, 120 00 Praha 2 - Nové Město


Hlavním cílem vzdělávacího programu Předškolní a mimoškolní pedagogika je připravit absolventy programu k práci učitele mateřské školy a dalším povoláním. Znalosti a dovednosti, které absolventi studiem programu získají, tedy mohou uplatnit také v jiných zařízeních předškolního a mimoškolního vzdělávání. Za tímto účelem budou studenti vybaveni teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi získanými v těchto složkách studia:

·    Učitelská propedeutika-pedagogicko-psychologická propedeutika a speciálně pedagogická příprava, metodologie, inkluzivní didaktika, medicínská propedeutika, cizí jazyk, ICT,

·    Oborová složka s didaktikou,

·    Praxe,

·    Příprava závěrečné práce.

Získané teoretické znalosti a praktické dovednosti budou umět absolventi aplikovat při práci s dětmi, včetně dětí pocházejících ze sociálně znevýhodněného prostředí. Aby byli absolventi programu schopni rozvíjet mentální, pohybové, hudební a výtvarné schopnosti dětí, budou v rámci studia obeznámeni s řadou odborných vzdělávacích modulů (estetická výchova, tělesná výchova, dramatická výchova apod.). Budou jim rovněž vštěpovány zásady proinkluzivního vzdělávání a orientace v multikulturním prostředí, otevřenost a respekt k individuální osobnosti dítěte a jeho rozvoji, stejně jako k výchovným praktikám rodičů dětí a ke komunikaci s nimi.

Modulové pojetí umožňuje individualizaci výuky, lepší propojení primárního odborného a celoživotního vzdělávání a v neposlední řadě i možnost spolupráce s vysokými školami v průběhu vzdělávání i uznání získaného vzdělání nebo jeho částí v následném studiu obdobných oborů na vysokých školách.

Studenti si na začátku studia zvolí povinně volitelné moduly, které dokreslují a rozvíjí jejich osobnostní a zájmový profil. Do této oblasti spadají moduly Cizí jazyk A I-VI, a to jazyk anglický a německý. Studenti si volí 1 z těchto jazyků na počátku studia a tento jazyk studují po celou dobu studia. 2. zvolený jazyk je předmětem studia 3. ročníku. Dále si na začátku studia vybírají 2 z této nabídky povinně volitelných předmětů: Specifika práce s dětmi z národnostních menšin, Adiktologie u dětí, Sociální pedagogika se zaměřením na děti a mládež, Pohybové hry. Studenti 1. - 3. ročníku si mohou vybírat z nabídky volitelných modulů, které prohlubují jejich dovednosti potřebné pro práci v předškolních a mimoškolních zařízeních. Nabídka volitelných modulů zahrnuje tyto moduly: Práce s dětmi s poruchami chování, Pedagogická dokumentace, Hry v přírodě, Pohybová a taneční výchova.

Učební plán obsahuje předměty povinné, které jsou základem budoucí profesionalizace studentů, povinně volitelné, které doplňují profil absolventa po stránce cizojazyčných kompetencí a jeho budoucí profilace a předměty volitelné, které dávají studentům možnost rozšíření jejich znalostí a dovedností s ohledem na další uplatnitelnost po absolutoriu.

VOŠ Praha vnímá znalost cizího jazyka jako jednu za základních praktických kompetencí a dbá o to, aby byli její absolventi schopni se uplatnit i ve vícejazyčném, resp. multikulturním prostoru. Proto bude probíhat výuka cizích jazyků během celé doby studia.


Charakteristika vzdělávacího programu


EUROPEAN COLLEGE, vyšší odborná škola Brno, s.r.o., Pekařská 40/18, Staré Brno, 602 00 Brno


Pojetí a cíle vzdělávacího programu

Studenti jsou obeznámeni s teoretickými znalostmi zejména z oblasti pedagogiky (s důrazem na pedagogiku předškolní a sociální) a psychologie (zejména vývojová a sociální). Praktické (výchovně-vzdělávací) dovednosti pak budou získávat především z oblastí estetické, tělesné a dramatické výchovy, ale také v relevantních výsečích práva či filozofie a etiky. Díky velkému množství praxe, kterou budou studenti v rámci přípravy na svou budoucí profesi absolvovat, získají silné zázemí pro bezprostřední nástup do zaměstnání, kde se budou moci rychle zorientovat a začlenit do pracovního kolektivu.

Důraz je kladen také na jazykovou vybavenost studentů, kteří si volí jazyk anglický nebo německý a výuka cizích jazyků pak bude probíhat během celé doby studia – vzhledem k multikulturnímu vlivu máme za to, že je zapotřebí připravit studenty i na případy, kdy budou muset komunikovat nejen svým mateřským jazykem, což může v případě cizojazyčných rodičů a jejich dětí usnadnit vstup těmto dětem do nového kolektivu či školských zařízení.

V neposlední řadě budou absolventi programu vybaveni obecnými dovednostmi a měkkými kompetencemi (práce s PC, komunikace apod.), které mohou využít při běžném provozu mateřské školy či jiného obdobného zařízení a které uplatní obzvláště v řídících pozicích.

Studenti v rámci některých předmětů (Základy pedagogiky, Předškolní pedagogika I a II, Mimoškolní pedagogika a Sociální pedagogika) budou pořádat ve spolupráci s partnerskými školami pro děti projektové dny, případně také mimoškolní akce, kde tak nad rámec povinné praxe aplikují teoretické zkušenosti z výuky ve výše uvedených modulech.

Cíl vzdělávacího programu

Cílem vzdělávacího programu je tedy absolvent, který díky pevnému cizojazyčnému základu, velkému množství absolvované praktické přípravy a začleněním sociálně orientovaných předmětů do studijního plánu bude vhodným a schopným pracovníkem, který svými nabytými zkušenostmi obohatí nejen stávající pracovní kolektiv, ale především děti a mládež, na kterou bude působit a pozitivně ji ovlivňovat.


Charakteristika vzdělávacího programu


Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Vyšší odborná škola, s.r.o., se sídlem třída SNP 170/32a, Slezské Předměstí, 500 03 Hradec Králové


Pojetí a cíle vzdělávacího programu

Cílem je teoretická a praktická příprava a výchova odborníků v oblasti předškolní a mimoškolní výchovy zahrnující komplexní rozvoj osobnosti a prohlubování vědomostí, rozvoj tvůrčího přístupu k řešení vymezené problematiky a osvojování si nových informací včetně znalostí a použitelných dovedností o informačních zdrojích a využívaných pracovních metodách při uplatňování praktických dovedností se schopností reagovat na nové výzvy v rámci předškolní a mimoškolní výchovy a vzdělávání. Důraz je kladen na vybrané znalosti a dovednosti, které respektují zvláštnosti jednotlivých druhů činností a forem práce v oblasti předškolního i mimoškolního vzdělávání. Důležitým cílem je vedení a aktivace studentů k uplatnění komplexního přístupu v odborné praxi. V průběhu vzdělávání se uplatňují vědecké principy, tvůrčí využití osvojených poznatků v seminárních úlohách se zaměření na individuální i týmové zpracování včetně prezentací, důraz je kladen podle individuálního charakteru předmětu na projektovou činnost. Vymezené cíle odpovídají stávajícím i předpokládaným trendům vývoje výchovy a vzdělávání. Cílem je připravit dostupnými didaktickými prostředky všestranně informované odborníky způsobilé k dalšímu osobnímu rozvoji pro potřeby systematického a specificky zaměřeného profesního uplatnění.

Charakteristika obsahu vzdělávacího programu

Nabídka předmětů vzdělávacího programu spolu s možností realizace zaměření vzdělávacího programu vychází z procesu komplexního pojetí utváření základních vědomostí a výchozích dovedností pro oblast výchovy a vzdělávání. Organizace, řízení a realizace pedagogického procesu spolu se schopností orientace v základním právním vymezení oboru a jeho aplikací v praxi přispívají absolventovi oboru k lepší uplatnitelnosti v praxi. Vzdělávací program je zaměřen na pochopení obsahové skladby, strategie, struktury, podmínek, prostředí, vazeb a forem realizace procesů v oblasti předškolní i mimoškolní výchovy a vzdělávání. včetně orientace v základní terminologii, metodologii, legislativě a vzájemných souvislostech.


Charakteristika vzdělávacího programu


Vyšší odborná škola pedagogická a sociální a Střední pedagogická škola, 1. máje 10, Kroměříž


Vzdělávací program je koncipován jako modulový, tvořený povinnými a volitelnými moduly, které dávají studentům možnost získat povinné penzum znalostí potřebné pro výkon profese v pedagogické oblasti. Všechny moduly jsou voleny s ohledem na potřeby praxe a na základě zpětné vazby ze spolupracujících zařízení odráží aktuální situaci a potřeby pracovníků v pedagogické oblasti. Vzdělávací program zahrnuje zejména moduly z oblasti pedagogické, psychologické a didaktické, moduly týkající se práce s dětmi, mládeží a rodinami a moduly všeobecného charakteru z oblasti učitelské propedeutiky. Poznatky a dovednosti získané jejich absolvováním mohou studenti využít při práci s dětmi a mládeží v rámci supervidovaných blokových a průběžných praxí. Získávají přitom zkušenosti a dovednosti, které jim umožní plynulý a bezproblémový přechod do pracovní praxe.


Charakteristika vzdělávacího programu


Vyšší odborná škola DAKOL a Střední škola DAKOL, o.p.s., č.p. 570, Petrovice u Karviné (n)


Pojetí a cíle vzdělávacího programu

Vzdělávání se zaměřuje zejména na přípravu studentů k výkonu náročné práce s lidmi v edukační a sociální oblasti v rámci státních i nestátních organizací se zvláštním zřetelem na vytváření žádoucích profesních postojů, návyků a dalších osobnostních kvalit pedagogického pracovníka. Protože pedagogická činnost je svou podstatou proměnlivá a vyžaduje individuální přístup, posouzení a řešení, je nutné vzděláváním podpořit i značnou flexibilitu osobnosti absolventů.

Charakteristika obsahu vzdělávacího programu

Obsah vzdělávacího programu je koncipován multidisciplinárně tak, aby se studenti naučili komplexnímu přístupu při řešení výchovných, vzdělávacích i sociálních problémů. Zároveň má ale i interdisciplinární charakter, takže jednotlivé disciplíny integrují své obsahy do rámce teoretické i praktické edukační práce.

Teoretickou výuku tvoří všeobecně vzdělávací předměty, hlavně ale předměty odborné a profilové, které na sebe navazují a vzájemně se doplňují, aby došlo k naplnění klíčových kompetencí.

Odborné a profilové předměty vytvářejí jednak teoretickou základnu, jednak jsou zaměřeny na bezprostřední využití v praxi. Zahrnují učivo obecně-odborného a propedeutického charakteru i učivo specificky odborně zaměřené. Významnou součástí vzdělávacího programu je vzdělávání studentů v cizím jazyce s cílem aktivního užívání cizího jazyka v osobním i profesním životě, případně využívání cizího jazyka pro studijní účely, pro studijní pobyt nebo práci v zahraničí. Důležitou cílovou dovedností je počítačová gramotnost studentů včetně schopností využívat prostředky ICT v pracovním životě.

Vzhledem k tomu, že absolventi tohoto vzdělávacího programu budou bezprostředně v kontaktu s lidmi, které mohou významně ovlivňovat nejen po stránce výchovně vzdělávací a sociokulturní, je velký důraz kladen na kultivaci osobnosti studentů, včetně oblasti estetického vzdělávání a komunikace.

Velká pozornost se věnuje vytváření potřebných profesionálních kompetencí ve vztahu k edukantům, klientům sociálních služeb a ostatním pracovníkům i kompetencím významným z hlediska pracovního výkonu.

Ve výuce budou používány různé didaktické metody. Základ tvoří metody teoretické (přednáška, přednáška s diskuzí, seminář), metody teoreticko-praktické, které poskytují nejen teoretické poznatky, ale jsou zaměřeny i na získání předpokladů k úspěšnému jednání v praxi (metody diskuzní, problémové, programové, projektové aj.) a metody praktické, které napomáhají rozvoji dovedností a návyků a přispívají tak k profesnímu rozvoji studentů (mentoring, counseling, exkurze aj.). Očekává se, že dle možností budou používány zejména metody, které zvyšují motivaci studentů a pozitivně ovlivňují jejich vztah k učení a konkrétnímu vyučovacímu předmětu i k studovanému oboru. Jedná se například o diskuzní metody podporující tvořivé úsilí studentů (např. diskuse, panelová diskuse, brainstorming, brainwriting), metody problémového vyučování, různé metody demonstrační, inscenační a situační (sociodrama, řešení konfliktů, metoda došlé pošty aj.). Své místo mají i další výukové aktivity realizované například při výcviku či kurzech.


Charakteristika vzdělávacího programu

Vyšší odborná škola EDUCARI, s.r.o., Vančurova 2904, Tábor


Pojetí a cíle vzdělávacího programu

Hlavním cílem vzdělávacího programu je připravit studenty pro výkon práce pedagogických pracovníků podle zákona o pedagogických pracovnících. Absolvent vzdělávacího programu je připravován pro svoji následnou praxi v pedagogické oblasti a pokud má zájem, je dobře připraven i pro studium na oborově stejném či podobném oboru vysoké školy.

Získání znalostí a dovedností během studia může absolvent uplatnit zejména při práci s lidmi ve výchovně-vzdělávacím procesu v rámci státních i nestátních organizací. Absolventi kromě získání všeobecně platných kompetencí pro výkon pedagoga, nabydou i znalosti a dovednosti v odborných oblastech z pedagogiky, psychologie, pedagogických schopnostech, oborových didaktik, praktických dovednostech a specifických dovednostech v oblasti výtvarného, hudebního, tělesného a dramatického přehledu. V rámci rozvíjení komunikačních kompetencí jsou absolventi vybaveni jazykovou přípravou v podobě cizího jazyka. Studenti jsou vzděláváni tak, aby získali pozitivní hodnotovou orientaci potřebnou pro pracovní, osobní i občanský život. Celým studiem budou studenti vybaveni teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi, které získají v těchto složkách studia:

·    Učitelská propedeutika (modul pedagogika, modul psychologie, modul jazykový, modul biomedicínský)

·    Oborová složka s didaktikou

·    Praxe

·    Příprava na závěrečnou práci

Jednotlivé složky studia se skládají z několika modulů:

Modul pedagogicko – psychologická propedeutika, který se skládá z předmětů zaměřených na studium pedagogiky, psychologie, cizího jazyka biomedicínských předmětů. Vybrané předměty jsou součástí absolutoria.

Modul oborová složka s didaktikou obsahuje předměty, které se zaměřují na prohlubování dovedností a znalostí ve výukových oblastech/předmětech, dále vybrané povinně volitelné specializace z dramatické, hudební, výtvarné nebo tělesné výchovy, které podle zájmů studentů prohlubují dovednosti a znalosti z oblasti dramatické, výtvarné, hudební nebo tělesné výchovy, z dalších povinně volitelných předmětů si student vybírá podle zájmu předměty, kterými doplní povinné moduly a 3 volitelných předmětů, které rozšiřují zájmy studentů.

Modul závěrečná práce obsahuje předměty, které studenty připraví na zvládnutí absolventské práce. Jsou to Metody a techniky pedagogického výzkumu a Semináře k závěrečné práci.

Modul odborná praxe, který se skládá z praxe průběžné a souvislé.

Modulové zpracování studijního programu umožňuje individualizaci výuky a vhodnější propojení preprimárního odborného CŽV, možnost spolupráce s VŠ v České republice v průběhu vzdělávání i uznání získaného vzdělání nebo jeho části v dalších obdobných oborech vysokých škol pedagogického zaměření.

Student si na začátku studia volí cizí jazyk, který bude po dobu studia studovat (Cizí jazyk I – VI) pro prohloubení konverzace si může zvolit i povinně volitelný předmět (konverzace v cizím jazyce). Student má volbu ze dvou jazyků – anglický a německý jazyk.

Studenti 1. – 3. ročníku si vždy na začátku školního roku mají možnost vybrat z povinně volitelných předmětů, které slouží k prohloubení dovedností a kompetencí studenta předškolní a mimoškolní pedagogiky.

Obsah výuky oboru – Předškolní a mimoškolní pedagogika obsahuje učební plán, jehož součástí jsou předměty povinné, které tvoří základ pro profesionální získání dovedností, schopností a kompetencí studentů, v rámci studia cizích jazyků studenti doplňují znalosti v oblasti komunikační a jazykové vybavenosti. Povinně volitelné, které doplňují a prohlubují zájmy a dávají prostor pro rozšíření oborové působnosti studentů.


Charakteristika vzdělávacího programu

AHOL - Vyšší odborná škola, Dušní 8, Ostrava


Pojetí a cíle vzdělávacího programu

Cílem vzdělávacího programu je tak propojení celé řady poznatků, vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot, které na sebe navazují. Absolvent je připraven zvládat celou řadu funkcí počínaje funkce etické, kdy dokáže stanovovat systém hodnot a předkládat tak dětem pohled na současný svět a jeho funkce a hodnotové dimenze. Umí vytvářet pocit bezpečí a vzájemné důvěry v rámci všech předkládaných pracovních činností, zvládá metodologicko-koordinační funkci pro řízení všech procesů učení, systematizace, ale také současně včleňování sociálních zkušeností do rozvíjející se osobnosti dítěte. Absolvent chápe význam své funkce z hlediska socializační a personalizační funkce. Umí stanovovat a utvářet postoje a dovednosti umožňující sociální interakce a komunikaci v rozmanité a multikulturní společnosti. Pro zachování kulturních hodnot a národní vzdělanosti umí aplikovat své poznatky z oblasti historie. Školu jako instituci chápe jako důležité a významné prostředí, které formuje vztah dětí k životnímu prostředí a ekologii obecně. Na základě získaných znalostí z oblasti managementu a ekonomie umí absolvent efektivně a kvalitně přispívat k ekonomickému fungování školy, dokáže organizovat a řídit procesy, které v mateřské škole probíhají a umí vyhodnocovat případná rizika fungování této organizace. Cílem vzdělávacího programu je také propojení a realizace principů vzdělávací politiky státu, absolvent je tak schopen zajistit plnění práva a přístup ke vzdělávání všem bez rozdílů sociálních, etnických, jazykových, kulturních a zdravotních. Zároveň odpovídá za dodržování norem stanovených státem a dalšími orgány veřejné správy.

Charakteristika vzdělávacího programu:

Vzdělávání je výrazně zaměřeno na požadavky praxe pedagoga v předškolní a mimoškolní sféře. Pedagogická praxe (Průběžná pedagogická praxe I, Průběžná pedagogická praxe II, Souvislá odborná praxe) je jedním ze stěžejních částí vzdělávání a je založena v první fázi odborné praxe na pozorování pedagogické reality v rámci hospitací (konkrétně v modulech Průběžná pedagogická praxe I a II a dále jako součást výuky vybraných odborných modulů s didaktikou), na konci studia probíhá modul Souvislá odborná praxe, který je koncipován formou samostatné výuky v reálných podmínkách ve třídách. Tento způsob získávání zkušeností a ověřování si získaných vědomostí vede k přímému řešení praktických pedagogických situací především z hlediska pedagogicko-psychologické složky.

Vzdělávání je modulární, bude probíhat kombinací konzultací, přednášek, seminářů a cvičení. Důraz je kladen na tvořivý přístup, aktivitu, samostatné uvažování a schopnosti analýzy. Obsah modulů odpovídá požadavkům praxe a je v souladu se současnými vývojovými trendy. Návaznost jednotlivých modulů vychází z postupu od obecného ke konkrétnímu. Student je veden ke sledování vývoje daného oboru, ke zdravé soutěživosti, je připravován na rizika a nejistoty při nalézání cest svého profesního uplatnění a připravenosti, umí se adaptovat na změny situace na trhu práce a k celoživotnímu učení.

Hlavními obsahovými částmi vzdělávacího programu jsou všeobecná a odborná složka. Všeobecná složka vzdělávacího programu je zaměřena na rozvoj osobních kompetencí studentů, tj. posilování samostatnosti, odpovědnosti, kompetence učit se s důrazem na schopnosti komunikace v českém a cizím jazyce, práci s informacemi a využívání moderních informačních a komunikačních technologií. Pro osobnostní rozvoj je klíčové posílení sociálních kompetencí studentů a týmové spolupráce. Odborná složka je zaměřena na rozvoj odborných kompetencí studentů pro výkon kvalifikovaných činností. Cíle a pojetí odborné přípravy, a zejména modulů odborné praxe (Průběžná pedagogická praxe I a II a Souvislá odborná praxe), souvisí s profilem absolventa. Průběžné pedagogické praxe probíhají dle učebního plánu a Souvislá odborná praxe je realizována v průběhu dvou výukových období. Instituce, ve kterých budou moduly odborné praxe probíhat, umožní umístění všech studentů daného ročníku.





Zpět