Vzdělávací program: 75-32-N/01 Sociální práce
Obor vzdělání: 75-32-N/.. Sociální práce a sociální pedagogika
Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.
Detailní informaci získáte porovnáním charakteristik vzdělávacího programu těchto škol:
Charakteristika vzdělávacího programu
Absolvent se profiluje a získává znalosti v následujících kurzech:
1. Právo
o zná právní předpisy související s výkonem sociální práce a umí je používat
o má přehled o právním řádu České republiky,
o umí pracovat s právními prameny a získané znalosti aplikovat při řešení praktických situací. - je schopen vykonávat činnosti sociálně právního poradenství: orientace jednotlivců, rodin, skupin a komunit v jejich legislativních a správních možnostech.
o zná právní následky spojené s porušením právních předpisů, může v zájmu prevence podávat kvalifikované informace.
2. Teorie a metody sociální práce:
o zná metody sociální práce (individuální, skupinové a komunitní)
o v rámci metod dovede používat jednotlivé techniky
o orientuje se v teoretických přístupech sociální práce a dovede je aplikovat v jednotlivých případech
o dovede účelně využívat komunikativní dovednosti, ovládá řeč těla
o vnímá důležitost etických aspektů sociální práce
o je schopen pracovat pod supervizí
3. Sociální politika:
o dokonale se orientuje v systému sociálního zabezpečení ČR
o je schopen kriticky posuzovat nástroje sociální politiky jako politicky a soc. podmíněné
o orientuje se v pravomocích subjektů soc. politiky
o je schopen reflektovat účinky nástrojů soc. politiky v jejich celistvosti (v návaznosti na ekonomický, sociální a demografický kontext).
V dalších kurzech získává absolvent znalosti z: cizího jazyka, sociologie, psychologie, statistiky a demografie, z pedagogiky, z oblasti zdraví a nemoci. Naučí se orientovat v problematice zrakově postižených, etnických menšin, v krizové intervenci, v trhu práce, nezaměstnanosti atd.
Charakteristika vzdělávacího programu
Vzdělávací program respektuje konsenzus vyplývající z komparace dokumentů pro sociální práci ze zahraničí (např. direktiva EU o uznávání kvalifikačních certifikátů, systém přípravy v zemích EU atd.) a z dobrých dosavadních českých zkušeností. Vzdělávání je koncipováno v souladu se současnými požadavky na profesi sociálního pracovníka.
V obsahu vzdělávání výrazně převažuje odborná složka nad složkou všeobecnou. Předměty jsou pojaty jako povinné a povinně volitelné. Z hlediska forem výuky převažují semináře a cvičení nad přednáškami a vysoký podíl odborné praxe zařazené do druhého a třetího ročníku studia. Z hlediska cílů směřuje vzdělávání zejména k:
· osvojení celé škály metod a technik sociální práce,
· získání dovedností nutných ke schopnosti poradenské, terapeutické a další činnosti při práci s jednotlivcem a skupinou,
· získání dovedností pro vedení sociální agendy,
· rozvoji schopnosti aplikovat principy a opatření sociální politiky státu, formy sociální pomoci a sociálních služeb.
Systém výuky i klasifikace vychází z vysokoškolského systému přednášek, seminářů, zkoušek, zápočtů, seminárních prací a absolventské práce. Důraz je kladen na samostatnou práci. Ve vzdělávacím programu je využito kreditní hodnocení jednotlivých předmětů a dalších aktivit.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Program připravuje k náročné práci s lidmi v sociální oblasti pro činnost sociálních pracovníků ve státních i nestátních organizacích. Cílem je odborně připravit studenty pro výkon profese v oblasti prevence sociálních problémů, řešení sociálních problémů již existujících a zprostředkování pomoci při jejich řešení v oblasti sociální práce s jedinci, rodinami, sociálními skupinami a komunitami.
Charakteristika obsahu studia
Obsah vzdělávání je do značné míry určen Minimálním standardem Asociace vzdělavatelů v sociální práci, takže se v základních rysech podobá vzdělávání na jiných školách s podobným zaměřením.
Učební plán je koncipován multidisciplinárně tak, aby se studenti naučili komplexnímu přístupu při řešení sociálních problémů. Teoretickou výuku tvoří vzájemně se prostupující a doplňující složky: všeobecně vzdělávací moduly (všeobecné teoretické, jazykové, komunikační a ICT) a odborné moduly.
Velký rozsah praktické výuky v rámci odborných seminářů ve škole a výkon odborné praxe v terénu umožňuje studentovi ověřování teoreticky získaných znalostí.
Osobnostně by se měl absolvent co nejvíce přiblížit profilu profesionálního sociálního pracovníka se všemi požadovanými kvalitami. Po celou dobu vzdělávání vytváří student osobní portfolio jako vizitku a ilustraci vlastních dovedností, úspěchů a potvrzení plnění odborných kompetencí pro výkon sociální práce. Prezentace portfolia, odborných znalostí a praktických zkušeností shrnutých v absolventské práci jsou nedílnou součástí absolutoria.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Program poskytuje kompetence, které umožňují vykonávat profesní činnost pomáhat jednotlivcům i skupinám zvládat nepříznivé sociální situace, řešit sociální problémy a pomáhat začlenění se do společnosti, dále zastupuje a obhajuje oprávněné zájmy sociálně znevýhodněných jednotlivců i skupin. V rámci profesionální pomoci neusiluje o bezproblémovost života jednotlivců a skupin, ale vede klienty k tomu, aby si samostatně dokázali hledat cesty k řešení problémů, a tím vytváří účinnou prevenci vzniku závislosti osob na sociálních službách.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Obsah vzdělávacího programu je tvořen následujícími okruhy, které respektují minimální
standard pro vzdělávání sociálních pracovníků:
Teoretická východiska a tradice sociální práce
Obsahový okruh je zaměřen na poznání sociální struktury společnosti, jejího dalšího vývoje na základě poznání demografických údajů, principů sociální politiky a systémů, které tuto politiku realizují. Součástí tohoto okruhu jsou informace o zabezpečení zdravotní péče občanům a o systému zdravotního pojištění. Zaměřuje se i na výskyt a příčiny sociálně patologických jevů ve společnosti a na možnost prevence v daných podmínkách. Jeho obsahem jsou také podmínky udržitelného rozvoje v oblasti sociálních služeb v rámci EU. Vymezuje pojem záchranná sociální síť a principy vedoucí k rovnosti šancí ve společnosti. Tento obsahový okruh zahrnuje také teoretická, zejména filosofická, psychologická a sociologická hlediska sociální práce, poskytuje základní informace a zkušenosti s plánováním, projektováním a realizací sociálních služeb při respektování stávajících ekonomických podmínek. Poskytuje informace a zprostředkovává první zkušenosti s metodami fundraisingu. Tento okruh se promítá do povinných předmětů.
Právní aspekty sociální práce
Obsahový okruh poskytuje informace o právním systému v ČR, vybavuje studenty schopností orientovat se v legislativě, vyhledávat potřebná data a využívat je v práci s klienty. Zprostředkovává výklad pojmu oprávněné zájmy a poskytuje informace o možnostech, jak tyto zájmy prosazovat, dále o možnostech a podmínkách vzniku a působení různých občanských aktivit v občanské demokratické společnosti. Seznamuje studenty s činností a významem občanských aktivit v občanské demokratické společnosti. Seznamuje studenty s činností policie, vymezuje podmínky spolupráce a zaměřuje se na některá specifika této spolupráce např. konflikt loajalit. Tento okruh se promítá do povinných předmětů.
Metody sociální práce
Tento okruh vybavuje studenty kompetencemi pro přímou práci s klienty. Seznamuje studenty se specifiky práce s různými cílovými skupinami klientů, umožňuje praktický nácvik metod a technik sociální práce. Orientačním východiskem je dokument Soustava praktických kompetencí sociálního pracovníka, se kterou se studenti seznamují v prvním ročníku a která je základem pro tvorbu kontraktů na odbornou praxi. Podklady a materiály z odborné praxe potom slouží jako důkazy splněných kritérií jednotlivých kompetencí a jsou východiskem pro vypracování závěrečného portfolia. Okruh umožňuje studentům seznámit se s andragogickými principy učení, což je základem pro naplnění cíle profesionálního růstu a celoživotního vzdělávání. Tento okruh se promítá do povinných, povinně volitelných a volitelných předmětů, umožňuje základní profilaci absolventa.
Jazykové kompetence
Tento okruh vybavuje studenty jazykovými kompetencemi, které umožní spontánní a gramaticky správnou komunikaci ve zvoleném cizím jazyce. Studenti disponují zásobou odborných pojmů z oblasti sociální práce a jsou schopni se uplatnit v oboru v cizojazyčném prostředí. Do tohoto okruhu logicky spadá i schopnost komunikace s handicapovanými – vzhledem k možnostem školy je zařazen předmět Znaková řeč, kde studenti získají základní praktické dovednosti nutné pro komunikaci v oblasti zdravotní a sociální a umí je vhodně doplnit neverbálními komunikačními prostředky, umí navázat efektivní kontakt s uživatelem a ověřovat míru porozumění neslyšícím.
Profesní a osobnostní růst
Tento okruh se promítá do všech vyučovaných předmětů a umožňuje studentům získat základní informace a první zkušenosti týkající se schopnosti uplatňovat a respektovat nejen profesní, ale i obecně lidské normy chování a jednání. Vychází i z osobnosti učitele, respektování partnerského přístupu a andragogických principů učení. Vychází i ze zvolených metod a postupů, jejichž prostřednictvím se studenti učí týmové práci. Tento okruh také vede studenty k akceptaci zdravého životního stylu, účinným metodám a technikám relaxace, což působí jako prevence syndromu vyhoření.
Práce s daty a informacemi
Okruh umožňuje studentům osvojit si potřebné vědomosti i praktické dovednosti při vyhledávání informací a dat z různých zdrojů, dále umožňuje osvojit si základní metody a techniky při práci s daty a informacemi, zejména při jejich vyhodnocování a prezentaci. Umožňuje také osvojit si práci s prostředky moderní kancelářské techniky. Tento okruh se promítá do všech vyučovaných předmětů, základem jsou předměty Aplikovaná výpočetní technika a Základy korespondence. Důkazem kompetencí studenta je zpracování absolventské práce a její prezentace.
Charakteristika vzdělávacího programu
Vzdělávací program připravuje studenty pro výkon činností sociálního pracovníka v různých oblastech sociální práce a v různých typech institucí, které se snaží pomoci řešit, překonat a předcházet sociálním problémům jednotlivců, skupin a komunit. Absolventi budou schopni samostatně posuzovat a ve spolupráci s klientem řešit jeho obtížnou životní situaci, budou umět komunikovat a pracovat s jedinci i skupinami nacházejícími se v různých sociálních situacích. Poměrně široký společenskovědní základ i celková koncepce vzdělávacího programu podporují komplexní a interdisciplinární přístup k problémům, schopnost kritické analýzy a hledání samostatných řešení.
Program je koncipován jako modulový s kreditovým systémem hodnocení a studenti získají v průběhu vzdělávání především širokou základnu odborných znalostí a dovedností potřebných pro výkon sociální práce v kterékoliv oblasti a v kterékoliv instituci (státní i soukromé). Zároveň je studentům umožněno více se zabývat možnosti sociální práce se specifickou skupinou klientů a to na základě zájmu a výběru studenta z nabídky povinně volitelných modulů.
Vzdělávací program respektuje Minimální vzdělávací standardy v sociální práci, které je škola, jako řádný člen ASVSP, povinna dodržovat a plnit. Sociální práci považuje za odbornou činnost, která vyžaduje nejen vysokou odbornou přípravu, ale také dosažení určitého věku, osobní zralosti, zkušeností a etických postojů.
Obecným cílem je vést studenty k získání základních odborných kompetencí v oblasti sociální práce, mezi které patří zejména:
· schopnost navázat kontakt s klientem, sbírat, zaznamenávat a vyhodnocovat informace pro posouzení sociální situace klienta a k rozpoznání zdrojů pro řešení jeho problémů
· umět zjišťovat možnosti pomoci, komunikovat i s jinými organizacemi a vytvářet a udržovat dobré vztahy s odborníky z jiných oblastí a institucí a respektovat jejich odlišné pohledy na způsoby řešení situace určitého klienta a spolupracovat s nimi na řešení konkrétního případu
· dokázat poskytnout informace jednotlivcům, rodinám, skupinám i komunitám a tím jim usnadnit orientaci v možnostech řešení jejich problémů a nesnází
· dokázat vést klienta při odkrývání a posilování jeho vlastních schopností a pomoci mu objasňovat jeho cíle a možné překážky na cestě k jejich dosažení
· schopnost být odpovědný za vlastní chování a postupy, umět si rozvrhnout vlastní práci, rozhodovat se, kriticky hodnotit svůj postup, znalosti, hodnoty a postoje a neustále rozvíjet své znalosti z oblasti sociální práce.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Koncepce vzdělávacího programu je postavena na spolupráci s poskytovateli sociálních služeb v regionu jako soustava ucelených vědomostí a dovedností potřebných pro získání kompetencí sociálního pracovníka, který provádí sociální práce, řeší sociálně právní a sociálně zdravotní problémy klientů, provádí analytickou, koncepční a metodickou činnost, zabezpečuje poradenství, diagnostickou a výchovnou činnost.
Program se skládá z teoretické výuky ve škole s praktickým cvičením v modelových situacích, 30 % výuky tvoří z odborné praxe se supervizí. Každý student disponuje aktivní znalostí nejméně jednoho cizího jazyka. Studenti jsou motivováni k celoživotnímu profesnímu i osobnostnímu růstu a k dobrovolnickým aktivitám. Studentům je umožněna i určitá profilace prostřednictvím povinně volitelných a volitelných modulů, volbou pracovišť odborné praxe, ale také při zpracovávání závěrečné absolventské práce, jejíž obhajoba je součástí absolutoria. Absolventi budou mít teoretický základ z disciplín souvisejících se sociální prací a klíčové praktické kompetence, jejichž dosažení prokazují v osobním portfoliu profesních kompetencí.
Hlavní cílové okruhy:
· zprostředkovat základní informace z filosofie, etiky, sociologie, politologie a kultury osobního projevu za účelem pochopení smyslu a možností profesionálního pomáhání
· naučit aplikovat poznatky a dovednosti z psychologie, pedagogiky, sociální patologie a prevence, zdraví a nemoci do přímé práce s klienty v rámci profilace prostřednictvím volitelných modulů předat informace a naučit aplikovat je při práci s jednotlivými cílovými skupinami
· vést k osvojení široké škály metod a technik sociální práce potřebných pro navázání, vytvoření a udržení pracovního vztahu s jednotlivcem nebo skupinou a dále potřebných pro prevenci zneužívání sociálních služeb a vytváření závislosti osob na sociálních službách
· vybavit studenty poznatky a dovednostmi pro poradenskou, sociálně diagnostickou a sociálně terapeutickou činnost pro práci s různými cílovými skupinami klientů
· naučit studenty aktivnímu a tvořivému přístupu k práci s klientem, vysvětlit potřebnost tohoto přístupu pro úspěšnou práci s uživateli dané sociální služby
· zprostředkovat informace a zkušenosti v oblasti strategického plánování rozvoje sociálních služeb a komunitní práce
· seznámit studenty se sociální politikou státu, jejími principy a opatřeními, s formami sociální intervence a s poskytovanými službami
· předat dovednosti potřebné pro vedení dokumentace dle typu sociální služby
· předat základní informace pro organizování, řízení a plánování sociální práce i pro plnění úkolů spojených s osvětou veřejnosti a se sociální prevencí všech stupňů
· vést ke schopnosti dobře se orientovat v systému sociálního zabezpečení občana a systému zaměstnanosti, k osvojení základů ekonomických a právních znalostí a schopnosti jejich aplikace v podmínkách praxe
· motivovat studenty k potřebě profesního růstu a celoživotního vzdělávání v oboru
· vést k nutnosti poznání vlastních silných a slabých stránek a umění je používat a
· zvládat, naučit ovládat a vybrat vhodné metody duševní hygieny jako prevence syndromu vyhoření a profesionální deformace
· naučit studenty prakticky vymezit a rozpoznat kompetence sociálního pracovníka s vyšší kvalifikací, umět spolupracovat s ostatními pracovníky
· motivovat k vnitřnímu přijetí etického kodexu
· naučit základní metodice sociálního výzkumu a umožnit získání základní zkušenosti při zpracovávání absolventské práce
· vybavit absolventy jazykovými kompetencemi tak, aby byli schopni nejméně v jednom jazyce disponovat odbornou terminologií potřebnou pro další vzdělávání, popř. samostatné studium, ale také pro navazování spolupráce v zahraničí; zprostředkovat první zkušenosti tohoto druhu
· posilovat dovednosti studentů spojené s využíváním moderní kancelářské techniky, s důrazem na práci s počítačem, a naučit je pracovat s dostupnými prostředky multimediální prezentace dat zabezpečit informovanost studentů s ohledem na pracovně právní předpisy, BOZP a ochranu člověka za mimořádných událostí (téma chování člověka za mimořádných okolností je zařazeno do rámcového plánu modulů Metody sociální práce a Krizová intervence).
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Program obsahuje:
o moduly profilující – např. Metody sociální práce, Základy práva a Sociální politika. Jsou součástí odborné zkoušky absolutoria a získané vědomosti, dovednosti a postoje patří ke klíčovým kompetencím pro výkon sociální práce.
o moduly povinné – např. Psychologie, Zdraví a nemoc, Sociální patologie a prevence, Základy pedagogiky, Speciální pedagogika, Osobnostní a sociální rozvoj, Problematika etnických a menšinových skupin
o odbornou praxi - na níž navazuje modul Supervizní seminář odborných praxí, kde se studenti seznamují s touto metodou profesionálního růstu. Na konci vzdělávání předkládají absolventi osobní portfolio, jehož obsahem jsou důkazy kompetencí získaných během praxí.
o moduly zaměřené na rozvoj kompetencí i osobnostních kvalit – např. Kultura osobního projevu, Filosofie a Etika.
o moduly rozšiřující všeobecný rozhled – např. cizí jazyk (AJ, NJ, RJ), Metody práce s textem, Statistika, Demografie, Aplikovaná výpočetní technika, Základy administrativy a Základy ekonomiky, Sociologie a Základy politologie.
Do prvního ročníku je zařazen praktický výcvik Osobnostně sociálního rozvoje.
Do druhého ročníku je zařazen výcvik Komunitní práce v praxi, který považujeme vzhledem ke specifikám našeho regionu za velmi důležitý (v Karlovarském kraji se zvyšuje počet sociálně vyloučených lokalit, působí zde agentura pro sociální začleňování).
Do třetího ročníku je v rámci modulu Aplikovaná kriminologie zařazen zátěžový výcvik. Ve třetím ročníku jsou na konci letního období také tři týdny samostatného studia určené pro získání hodnocení v řádném termínu, na ně navazuje dvoutýdenní souvislá praxe a pětidenní příprava k absolutoriu (týká se pracovních dnů). Průběžná odborná praxe je zařazena do pravidelného týdenního rozvrhu hodin od počátku 3. období.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle
Program připravuje sociálního pracovníka vybaveného souborem klíčových i odborných kompetencí, včetně morálních vlastností a zohledňuje i specifika sociální situace regionu. Je koncipován modulově s využitím kreditního systému. Program plně respektuje standardy vzdělávání v sociální práci, které jsou shodné jak pro vyšší odborné, tak i bakalářské vysokoškolské studium. Jedná se v řadě aspektů již o program, který byl ověřován a prošel recenzí a konzultacemi ve spolupráci s vysokými školami v rámci činnosti ASVSP. Absolventi jsou velmi dobře připraveni pro praxi a dlouhodobě se dobře uplatňují na trhu práce.
Vymezení výstupních znalostí a dovedností
Absolvent je připravován na profesi odborného sociálního pracovníka v širokém spektru jeho činností. Souhrn osobnostních i odborných kompetencí umožní absolventům velkou flexibilitu na pracovním trhu.
Obecné kompetence
· Kultivovaně se vyjadřuje a vhodně komunikuje s klienty;
· Komunikuje v cizím jazyce na všeobecná i odborná témata, využívá jazykové znalosti při sociální práci s etnickými minoritami;
· Pracuje s ICT na úrovni standardu ECDL, včetně speciálních SW používaných v sociální práci;
· Je schopen pracovat s informacemi (využití všech dostupných pramenů a zdrojů);
· Dokáže diskutovat a argumentovat;
· Dokáže pracovat v týmu a organizovat svou práci;
· Vede a zpracovává vlastní odborné portfolio;
· Celoživotně se vzdělává;
· Má znalosti péče o zdraví a zdravém životním stylu, dokáže je aplikovat ve svém životě i v životě klientů.
Odborné kompetence pro práci s klienty
· Zná a respektuje právní a etické normy nezbytné pro výkon profese, umí aplikovat základní ústavní principy, je schopen formulovat své postoje k současné úrovni aplikace práva, dovede uchopit různé etické problémy, zejména dilemata a analyzovat je hlouběji.
· Umí poskytnout veškeré sociální poradenství (řešení sociálně právních a sociálně zdravotních problémů klienta).
· Zajistí komplexní výchovnou, diagnostickou a preventivní činnost zaměřenou na resocializaci klienta.
· Do vlastní činnosti – sociální práce – je schopen aplikovat vědomosti a dovednosti ze sociální politiky, metod sociální práce, práva, psychologie, pedagogiky a mnoha dalších oborů.
· Dobře se orientuje v systému sociální politiky v České republice v kontextu s evropskou sociální politikou a tyto vědomosti ve své činnosti využívá.
· Umí jednat se správními orgány a jinými organizacemi.
· Zajišťuje kontakt s klienty v ústavech, léčebnách atd.
· Umí vést dokumentaci sociálního případu a zpracovat komplexní šetření (umí vést příslušnou dokumentaci).
· Dovede využívat základní metody sociální diagnostiky a terapie, zvládá řešení náročných životních situací klienta, umí poskytnout sociální pomoc.
· Umí poskytnout sociálně právní poradenství, zastupuje klienta při soudních a správních řízeních.
· Dokáže pracovat s jednotlivcem i se skupinou či komunitou (umí vytvořit integrační strategii a plány k začlenění jednotlivce a etnické skupiny do společnosti).
Realizace výzkumů a projektů:
o Je schopen vytvořit a realizovat krátkodobé i dlouhodobé projekty podle regionálních podmínek a potřeb cílových skupin.
o Provádí šetření a podílí se na realizaci sociálních výzkumů.
o Zajišťuje analytickou a metodickou činnost.
Práce v organizaci:
o Má základní vědomosti a dovednosti z ekonomiky neziskových organizací.
o Ovládá činnosti personální práce, dovede poskytnout klientovi základní informace a pomoc v oblasti pracovněprávních vztahů, zaměstnanosti a celoživotního učení.
o Zvládá komplexní koordinaci a zabezpečování pečovatelské služby, osobní asistence a asistenční služby.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Obsah vzdělávání tvoří moduly povinné, povinně - volitelné a volitelné, 30% rozsahu studia tvoří odborná praxe. Součástí je výuka cizího jazyka (AJ, NJ), práce s ICT včetně speciálních SW používaných v sociální oblasti a výuka odborných kurzů. Program má interdisciplinární povahu, tzn., že jednotlivé disciplíny integrují své specifické obsahy do rámce teoretické i praktické sociální práce. Minimální standard vzdělávání v sociální práci předpokládá 11 povinných disciplín, z toho teorie a metody sociální práce, právo a sociální politika jsou obsahem odborné zkoušky absolutoria. Absolutorium je dále doplněno o obhajobu absolventské práce a zkoušku z cizího jazyka.
Přidanou hodnotou absolventa je osvojení souboru kompetencí, které umožňují samostatnou sociální práci jak v oblasti státní správy a samosprávy, tak v neziskových organizacích.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Cílem programu je předat studentům množství odborných i všeobecných znalostí a dovedností. Dynamickým pojetím výuky připravuje pro výkon profese sociálního pracovníka pro všechny oblasti sociální práce a poskytování sociálních služeb, které si kladou za cíl pomáhat lidem při hledání řešení jejich problémů a udržovat nebo zlepšovat jejich sociální postavení. Absolventi jsou připraveni samostatně zajišťovat výkon specializovaných agend v péči o rodinu, děti a mládež, staré, zdravotně postižené a společensky nepřizpůsobivé občany, provádět odborné práce při sociální rehabilitaci a resocializaci klientů, provádět individuální i skupinovou sociální práci a realizovat přijatá státní sociální opatření.
Organizace a forma přípravy
Studium je organizováno modulovou formou se systémem povinných, povinně volitelných a volitelných modulů a s kreditním hodnocením. Modulový systém je vytvářen tak, aby odpovídal požadavkům na Evropský systém přenosných kreditů (ECTS) a škola bude absolventům vydávat dodatek diplomu (Suplement diploma) jako součást Europassu. Modulový systém je koordinován s moduly navazujících studijních programů bakalářského studia sociálně orientovaných vysokých škol a umožňuje vysokoškolské studium s využitím kreditů získaných ve vyšší odborné škole.
Zkoušky a klasifikace, ukončení studia
Z jednotlivých modulů skládají studenti v jednotlivých období zápočty, klasifikované zápočty nebo zkoušky, které mohou být ústní, případně rozšířeny o písemnou složku. Profilující moduly, které jsou i předmětem absolutoria, jsou uzavírány vždy zkouškou. Každému zápočtu nebo zkoušce je přiřazen podle náročnosti tématu určitý počet kreditů, které jsou souborně zapsány v Dodatku diplomu.
Studium se ukončuje absolutoriem, které student může složit po získání předepsaného počtu kreditů (180). Témata absolventských prací na návrh předsedů předmětových komisí určí ředitel školy. Absolvent studia po úspěšném absolutoriu získá diplom, který jej opravňuje používat za jménem zkratku DiS. (diplomovaný specialista).
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Program je zaměřen na přípravu sociálních pracovníků pro práci s osobami, které při řešení náročných životních situací potřebují pomoc profesionála (např. nezaměstnaní, osoby s handicapem, senioři, rodiny s dětmi, klienti v hmotné nouzi, osoby ohrožené sociálním vyloučením a osoby sociálně vyloučené apod.), a to jak ve státních, tak i nestátních organizacích. Pro tuto práci jsou absolventi vybaveni nejenom odbornými znalostmi, ale především připraveni po stránce osobnostní a etické.
Jde o široce profilovanou odbornou přípravu poskytující základní sociální vzdělání, nikoli o vzdělání úzce specializované na konkrétní pracovní zařazení. Studenti jsou připravováni pro praktické nasazení v širokém poli sociální práce.
Cílem studijního programu je:
· vést studenty k osvojení celé škály metod a technik sociální práce vhodných pro vyhledávání a podchycování sociálně potřebných jedinců, pro navázání kontaktu s nimi a jejich získání ke spolupráci se sociálním pracovníkem a dalšími odborníky, pro poradenskou, terapeutickou a další činnost při práci s jednotlivcem nebo se skupinou. Důraz se klade na dovednost vést klienta k samostatnému řešení jeho problémů, mobilizovat a zdokonalovat jeho schopnosti samostatně se pohybovat ve společnosti, zatímco zodpovědnost za klienta přebírat na sebe pouze tehdy, není-li schopen samostatně fungovat a rozhodovat se (např. u nezletilců, duševně postižených, lidí nebezpečných svému okolí apod.);
· seznámit studenty se sociální politikou státu, jejími principy a opatřeními, formami sociální pomoci a sociálních služeb, naučit je orientovat se ve vývoji společnosti a aplikovat tyto poznatky na vlastní práci i využívat ve své práci zahraničních zkušeností;
· naučit je dovednostem a návykům potřebným pro vedení sociální agendy podle typu klienta, druhu služeb a pracovišť, pro organizování řízení a plánování sociální práce, provádění sociální prevence a osvěty;
· zdokonalování osobnostních a vytváření specifických profesních kvalit studentů, zejména komunikativních schopností, empatie, snášenlivosti, taktu, ochoty, seberegulace a sebezdokonalování, osvojení etických principů a norem, uplatňování zásad zdravého životního stylu;
· vést je k osvojení metod racionálního studia a ochotě dále se vzdělávat.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Učební plán obsahuje předměty povinné (cizí jazyk, filozofie a etika, prezentační a komunikační dovednosti, sociologie, základy ekonomie, informační a komunikační technologie, základy korespondence, sociální politika, právo, psychologie, teorie a metody sociální práce, základy sociálního výzkumu, základy pedagogiky, zdraví a nemoc, sociální patologie, etnické a menšinové skupiny, odborný seminář, kasuistický seminář, orientace v sociální síti, odborná praxe, supervize, seminář k absolventské práci), předměty povinně volitelné (občané se zdravotním postižením, problémy dětské populace, gerontologie, sociální práce s problémovými klienty, projektový management, sociální práce s nezaměstnanými, sociálně psychologický výcvik, mediace v sociální práci, základy účetnictví, druhý cizí jazyk) a předměty volitelné (cvičení v informačních a komunikačních technologiích, dobrovolnictví, znaková řeč).
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program připravuje studenty k výkonu profese sociálního pracovníka ve všech oblastech sociální práce a poskytování sociálních služeb. Jedná se především o oblast péče o rodinu a mládež, staré lidi, zdravotně postižené či společensky nepřizpůsobivé občany, dále o odbornou práci při realizaci státních sociálních opatření a v dalších oblastech sociálně právních a sociálně rehabilitačních činností.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Učební plán obsahuje vedle disciplín všeobecně vzdělávacích (cizí jazyk, výpočetní technika, základy ekonomiky aj.) předměty odborné, a to jak základní (psychologie, sociální politika, právo, metody sociální práce, pedagogika, statistika a demografie, zdravotní nauka), tak i výběrové, vycházející především z potřeb dané oblasti.
V prvním ročníku získává student základní znalosti a dovednosti nutné pro další studium zvoleného oboru. Druhý ročník je již specializován a studenti se v něm připravují na půlroční souvislou odbornou praxi v následujícím ročníku. V posledním studijním období si student dotváří odborný profil a v praktické části vypracovává absolventskou práci.
Výuka v zimním období trvá 16 týdnů, v letním jsou 14 týdnů a 4 týdny souvislé praxe. Místem konání praxe jsou podniky a organizace příslušného zaměření v místním regionu, se kterými škola uzavírá smlouvu. Student má možnost zajistit si odbornou praxi i nezávisle, pokud škola uzná, že program a náplň odpovídají odborným požadavkům. Ve 3. ročníku student dotváří studiem volitelných předmětů svůj odborný profil a připravuje absolventskou práci.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Program připravuje pro odbornou činnost v široké oblasti sociální práce k výkonu profese sociálního pracovníka pro všechny oblasti sociální práce a poskytování sociálních služeb, které si kladou za cíl pomáhat lidem při hledání řešení jejich problémů a udržovat nebo zlepšovat jejich sociální postavení a vyhlídky ve společnosti.
Základní koncepcí studia je praktická orientace s důraz na výkon odborné praxe. Student se naučí a zná:
· základní přístupy v sociální práci, jejich principy a metody,
· subjekty a nástroje sociální politiky, základní ekonomická pravidla a správní postupy související s poskytováním dávek,
· aplikovat hlavní principy etiky sociální práce,
· současné problémy soužití majority a minorit,
· právní předpisy související s výkonem sociální práce, umí aplikovat psychologické poznatky a diagnostické postupy při posuzování komplexní situace klienta,
· metody sociální prevence, orientuje se v sociologické terminologii, základních sociologických teoriích, základních metodách a technikách sociálního výzkumu.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Výuka je dělena na praktickou a teoretickou část. Praktická výuka probíhá ve dvou základních variantách, a to ve formě průběžné a souvislé odborné praxe. Studentům denního studia je průběžná odborná praxe zajišťována školou a je jí vyhrazen jeden den v týdnu po celé výukové období. Souvislá odborná praxe je zařazena na konci výukového období v rozsahu 4 - 6 týdnů a její zaměření je ponecháno na volbě studenta. V rámci dálkového studia si odbornou praxi zajišťují sami studenti a probíhá vždy v rozsahu 80 hodin souvislé a 10 hodin průběžné odborné praxe.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Sociální práce je v současné době prudce se rozvíjející humanitní obor, který je úzce spojen se sociokulturním rozvojem společnosti, je vázán na společensko-politický kontext a je odrazem sociálních problémů země. Sociální práce jako nástroj sociální politiky státu si klade za cíl pomáhat lidem zlepšit jejich sociální funkci a zabránit jejich sociálnímu vyloučení. Vzdělávací program sociální práce se odvíjí od této myšlenky a vzdělává sociální pracovníky, kteří budou schopni tento cíl naplňovat. Koncepce programu vychází také z analýzy potřeb organizací poskytující sociální služby a jejich nároků na sociální pracovníky.
Cílem programu je připravit kompetentní sociální pracovníky po stránce etické, teoretické, metodologické i praktické tak, aby své získané postoje, vědomosti a dovednosti dokázali aplikovat při práci s klienty a v jejich prospěch. Specifikem je důraz na kultivaci etických postojů studentů, na reflexi spirituality sociální práce jako oboru a budování profesionální hodnotové orientace studujících. Studium se opírá o křesťanské pojetí člověka a společnosti a využívání potenciálu religiozity u klientů i pracovníků. Důsledně je aplikován individuální přístup ke studentům. Tyto akcenty odpovídají křesťanskému poslání školy.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Program je koncipován v souladu se standardy vzdělávání v sociální práci schválenými Asociací vzdělavatelů v sociální práci a je tvořen profilovými, povinnými a povinně volitelnými předměty. Všechny předměty jsou koncipovány jako provázané celky zakončené zápočtem, klasifikovaným zápočtem nebo zkouškou podle závažnosti vzhledem k cílům programu a vzhledem k náročnosti.
Teologická propedeutika a křesťanská etika společně s povinnými předměty Filosofická antropologie a Etika představuje duchovní, myšlenkovou a etickou základnu studia a klade důraz na reflexi spirituality a profesionální hodnotové orientace studujících. Předměty provázejí studující morálním myšlením hlavních evropských tradic, poskytují jim základ pro studium fenoménu náboženství, zvláště judaismu a křesťanství, seznamují je se sociální filosofií a vymezují základní morální pojmy a etické kategorie.
Výuka teorií a metod sociální práce, práva, sociální politiky, psychologie, zdravotní nauky a dalších profilových předmětů spolu s výcvikem psychosociálních dovedností představují odbornou základnu programu. Pojetím, cíli i obsahem odpovídají minimálnímu standardu vzdělávání v sociální práci. Výuka teorií a metod sociální práce je páteří studia sociální práce. Požadované výstupní kompetence studenti získávají ve specifikovaných předmětech zaměřených jak na teorie sociální práce, tak na konkrétní metody sociální práce s jednotlivci, skupinami, rodinami a komunitami. Jsou úzce propojeny s odbornou praxí a psychosociálním výcvikem. Cílem je, aby studující získali základní přehled o vývoji sociální práce, její legitimitě, přijali hodnoty sociální práce, osvojili si její základní etické principy, orientovali se v hlavních myšlenkových proudech ovlivňujících rozvoj sociální práce a naučili se používat hlavní metody a techniky.
Výuka práva poskytuje základní vědomosti a dovednosti z právní teorie a praxe nutné pro sociální pracovníky. Studenti získají prostřednictvím konkrétně zaměřených předmětů vhled do právní vědy a orientaci v českém právním řádu, seznámí se též se základními zásadami právního systému Evropské unie. Obsahem je studium základů správního, občanského, rodinného a trestního práva a stěžejních sociálních zákonů.
Výuka sociální politiky je rozdělena do předmětů, které studujícím zprostředkují znalosti a dovednosti, které jim umožní řešit dilemata a situace vyplývající z účasti sociálního pracovníka a jeho klienta v systému sociální politiky.
Cílem výuky psychologie je porozumění studujících struktuře, dynamice a vývoji osobnosti člověka. Důraz je kladen na sociálně psychologická témata (socializace jedince, sociální interakce a sociální komunikace, sociálně psychologická problematika malých skupin, náročné životní situace) a na témata z oblasti psychologie sociální patologie, která pomohou studujícím pochopit příčiny a příznaky způsobů patologického chování jedince.
Zdravotní nauky se studenti učí v předmětech Lékařská propedeutika a Sociální aspekty zdraví a nemoci. Předměty vedou k formování názorů a postojů studentů s cílem posílení vědomí humánního a společenského poslání péče o zdraví. Cílem je pochopení člověka jako biopsychosociální jednoty a chápání dopadů ztráty zdraví v sociální oblasti. Obsahem jsou nejen poznatky z anatomie, fyziologie, hygieny, psychiatrie a patofyziologie, ale i objasnění postavení sociálního pracovníka v systému zdravotnictví.
Povinné předměty dotvářejí odbornou koncepci obsahu studia sociální práce. Patří sem zejména předměty: Demografie, Metody a techniky sociálního výzkumu, Rodina jako instituce a vztahová síť, Sociální patologie, Sociální problematika etnických a menšinových skupin, Sociologie, Základy ekonomiky a Základy speciální pedagogiky. Student prochází labyrintem poznatků a hledá odpovědi na základní otázky, které práce s lidmi přináší. Přednášky odborně i tematicky souvisí a navazují na sebe, takže dotvářejí kvalitní základ pro dobrou praxi sociální práce.
Cílem psychosociálního výcviku, je prohloubení a rozšíření psychosociálních dovedností v oblasti sebepoznání a poznání druhých, které přispívají k lepší orientaci v mezilidských vztazích obecně, k ujasnění a větší „srozumitelnosti“ vztahů s kolegy a klienty (korekce poruch a chyb v sebehodnocení), poskytují seriózní podněty k hlubšímu pochopení některých dimenzí osobnosti a jednání člověka.
Povinně volitelné předměty se zaměřují na individuální vzdělávací potřeby studentů s ohledem na jejich budoucí specializaci. Student je veden požadavkem volit v nabídce povinný počet hodin a doplnit povinně absolvovanou výuku předměty v okruhu svého zájmu. Vypisovaná nabídka konkrétních předmětů za období je ovlivněna zájmem studujících a jejich poptávkou.
Potřebnou praktickou základnu získají studenti v průběhu supervidovaných odborných praxí. Odborné praxe jsou realizovány na konkrétních pracovištích poskytujících sociální služby pod vedením zkušených sociálních pracovníků na základě uzavřené dohody mezi školou, pracovištěm a studentem. Supervize je prováděna ve škole. Cílem odborné praxe je zprostředkovat studentům zkušenost se sociálními vztahy a způsoby práce, které existují nebo jsou uplatňovány v existujících organizacích sociálních služeb, podnítit snahu o reflexi této zkušenosti, umožnit studentům, aby si prakticky vyzkoušeli metody, se kterými se seznámili teoretickým studiem, poskytovat příležitosti, aby studující konfrontovali své teoretické představy o sociální práci s jejich praktickou realizací, a stimulovat proces identifikace studentů se sociální prací jako profesí. Cílem supervize odborných praxí je podpora profesního růstu studentů a přijetí supervize jako součásti sociální práce. Supervize probíhají v malých supervizních skupinách pod vedením kvalifikovaných supervizorů, studenti absolvují také individuální a párovou supervizi.
Předmět cizí jazyk, tedy německý / anglický jazyk, nabízí studentům rozvoj jazykových dovedností v odborném směru. Cílem je poskytnout studentům základy odborného jazyka (odborné terminologie), které využijí zejména při zahraničních kontaktech a při studiu cizojazyčné odborné literatury.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program je koncipován jako široce zaměřená odborná příprava pro výkon povolání odborného sociálního pracovníka a je východiskem pro další specializované vzdělávání. Absolvent má vytvořen soubor vědomostí, dovedností i osobnostních kvalit, které mu umožňují napomáhat v řešení různých problémů klienta, dokáže provést klienta jeho problémem od pomoci až ke zplnomocnění, nalezení metody nebo získání dovednosti vyřešit si situaci sám.
Cílem vzdělávání je:
· vést studenty k přijetí hodnot sociální práce, k přesvědčení o legitimitě sociální práce
· vést studenty k osvojení si praktických dovedností při vedení případu (rozvíjet schopnost vyhledat sociálně potřebného, osvojit si komunikativní dovednosti k získání klienta, zvládnout vedení agendy o případu)
· seznámit studenty se základními metodami a technikami práce s klientem, skupinou klientů
· seznámit studenty se sociální politikou státu (jejími principy, formami sociální pomoci, sociálními službami)
· naučit studenty pracovat s právními prameny
· orientovat se v právním systému státu, poskytnout jednoduchou právní informaci z oblasti sociálně právní ochrany dětí a mládeže, rodinného práva, pracovního práva, práva sociálního zabezpečení
· naučit studenty orientovat se ve vývoji společnosti a sledovat vývojové trendy
· vést studenty k aplikaci nových poznatků do své vlastní práce
· motivovat studenty k prohlubování vzdělávání
· vést studenta k rozvíjení specifických osobnostních kvalit potřebných pro profesionální výkon (seberegulace, seberozvoj, osvojení etických norem, cit pro spravedlnost, uplatnění zásad zdravého životního stylu).
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Odborná praxe svým rozsahem zaujímá cca 30% hodin rozsahu vzdělávacího programu a má formu náslechovou (předmět Orientace v sociální síti) a výkonnou (předmět Odborná praxe). Cílem je seznámit se s reálnou sociální prací, vyzkoušet a formovat profesní kompetence. Odborná praxe je řízená. Probíhá pod vedením pověřeného učitele a konzultanta z příslušného pracoviště. Podporou pro studenty je Supervizní seminář k odborné praxi, který má integrační charakter, spojuje prožitou realitu se školní přípravou, poskytuje také prostor pro odreagování osobních pochybností a zátěží.
Důraz při koncipování odborné praxe je kladen na schopnosti, dovednosti a znalosti vykonávat následující odborné činnosti:
o komunikovat a angažovat se
o posuzovat a plánovat
o podporovat a pomáhat k soběstačnosti
o zasahovat a poskytovat služby (koordinovat, informovat)
o pracovat v organizaci (v týmu)
o rozvíjet profesionální sociální kompetence.
V průběhu celého studia má student možnost realizovat odbornou praxi minimálně ve 4 typech zařízení. Odborná praxe je zajištěna v odborných zařízeních, v nichž je realizována a garantována kvalitní sociální práce na profesionální úrovni.
Charakteristika vzdělávacího programu
Program je realizován prostřednictvím vyučovacích předmětů povinných a povinně volitelných. Podle aktuální poptávky studentů a podnětů z terénu výkonu sociální práce je doplňován nabídkou předmětů volitelných.
Povinně volitelné vyučovací předměty nabízejí studentům profilaci. Pro tyto účely mají praktický ráz a při výuce se využívá spolupráce s externími učiteli působícími v sociální sféře. Nabídka povinně volitelných předmětů graduje ve 3. ročníku denního studia, kdy student volí třikrát (tj. aktivně ovlivní výběr zaměření svých 6 vyučovacích hodin týdně), v 1. a 2. ročníku volí každý student minimálně jeden z nabízených předmětů.
Povinně volitelné vyučovací předměty dávají prostor pro nadstandardní výběr počtu volených seminářů. Aktivní studenti se tak mohou zapsat do většího počtu předmětů, než jim předepsaným minimálním počtem hodin určuje v daném ročníku učební plán. Do povinně volitelných předmětů se mohou zapisovat studenti denní i dálkové formy studia.
Volitelné vyučovací předměty poskytují možnost další profilace a program počítá s obměnou a pestrostí nabídky předmětů.
Vzdělávací program se skládá z obsahových okruhů, které nejsou totožné s vyučovacími předměty (představují stručný nástin obsahu vzdělávací nabídky a zároveň základní rámec pro naplňování standardu ve vzdělávání sociálních pracovníků):
• Společnost, sociální politika, sociální zabezpečení a teorie sociální práce
Okruh seznamuje se sociální strukturou společnosti, s demografickými, sociálně ekonomickými podmínkami jejího vývoje a se státní sociální politikou realizovanou u nás i v zahraničí, s důrazem na podmínky EU. Obsahuje seznámení s uplatňovanými principy sociální politiky a se systémem sociálních opatření včetně záchranné sociální sítě. Poskytuje náhled i na multikulturní podmínky sociálních postupů či na prosazování rovných příležitostí mužů a žen ve společnosti. Je zastřešen poskytnutím základů filozofických a etických východisek pomoci potřebným a umocňován environmentálním rámcem, který má být výzvou k zachování podmínek trvale udržitelného života.
Vyústěním okruhu jsou ty části obsahu, které seznamují s problematikou sociálně patologických jevů ve společnosti i jejich prevencí a s přehledem subjektů podílejících se na řízení a plánování sociální práce. Zabývá se podmínkami sociální intervence, sociálním poradenstvím, přípravou a realizací poskytování sociálních služeb, jejich standardů, státní sociální podporou a systémem sociálního i zdravotního pojištění, v neposlední řadě též teoretickými koncepty sociální práce.
• Právní systém, právní aspekty sociální práce
Tento okruh poskytuje studentům možnost porozumět právnímu systému, dobře se v něm orientovat, pracovat s legislativními prameny a využívat k tomu též automatizovaných systémů právních informací. Studenti jsou seznamováni s působností orgánů justice a policie a jejich součinností se sociálními pracovníky, učí se jednat s těmito orgány, řešit různé situace vyžadující právní ochranu klienta a poskytovat jednoduché právní informace. Osvojují si potřebné vyjadřovací prostředky pro spolupráci s orgány činnými v trestním řízení a techniku zpracování písemností pro soudní projednání záležitostí klientů. Okruh má studenty vybavit pro obhajobu opodstatněných zájmů skupin i oprávněných zájmů jednotlivců.
• Sociální práce s klientem
Okruh je prakticky orientován. Student získá dovednosti potřebné pro práci s jednotlivcem i skupinou, dokáže následně pracovat s rodinou ve prospěch zejména jejích sociálně znevýhodněných členů. Cíleně bude připraven k práci se zdravotně či jinak handicapovanými jedinci a skupinami, včetně marginalizovaných skupin a seniorů. Osvojí si též základy komunitní práce a bude mu umožněno srovnání práce u nás a v zahraničí.
Okruh poskytuje prostor pro nácvik konkrétních metod a technik sociální práce, vycházejících z účinné sociální komunikace s klientem v různých sociálních situacích, se stranami i dalšími odborníky. Student se naučí volit vhodné postupy s ohledem na typ klienta a typ sociálního problému. Získávání dovedností tohoto typu je podloženo studiem psychologie, zejména vývojové a sociální, pedagogiky a zdravotních nauk.
• Zpracování informací, prezentace získaných dat, administrativa
Studenti se naučí vyhledávat informace, pracovat se zdroji informací, realizovat výzkumy veřejného mínění a podílet se na komplexnějších sociálních výzkumech. Osvojí si k tomu potřebné výzkumné procedury, techniky validního získávání dat, porozumí možnostem analýzy dat, aby byli schopni získávaná data využívat pro účinnou sociální práci. Okruh je zároveň zaměřen na získání dovedností práce administrativního charakteru, práce s moderní výpočetní technikou, a to včetně statistické analýzy dat, a na osvojení schopnosti prezentace dat, zahrnující i prezentaci virtuálního charakteru.
• Rozvoj osobnosti, profesní růst, práce v týmu
Tento okruh má nadpředmětový charakter a směřuje k vytváření klíčových osobnostních a profesních charakteristik budoucího absolventa. Součástí výuky je zdokonalování studentů v interakčních, zejména pak komunikačních dovednostech, např. v konstruktivním dialogu. Okruh čerpá z psychologických oborů a vyučovacího předmětu kultura osobního projevu, vrcholí na úrovni supervizního vedení studentů ve škole i na pracovištích odborné praxe (tvoří 30 % studia). Přímou zkušeností v tzv. terénu si student dále osvojuje potřebné regulativy chování a jednání s klienty i spolupracovníky, s důrazem na etiku sociální práce. V prostředí cvičných pracovišť praxe si ověří i požadavky týkající se např. dodržování bezpečnosti práce. Získává zároveň možnost zapojit se do týmu pracovníků, učit se kooperaci při plnění stanovených úkolů a podílet se na výměně odborných zkušeností s tuzemskými i zahraničními partnery.