Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 75-32-N/01 Sociální práce


Obor vzdělání: 75-32-N/.. Sociální práce a sociální pedagogika


Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.


Detailní informaci získáte porovnáním charakteristik vzdělávacího programu těchto škol:

Obchodní akademie a Vyšší odborná škola, Kotlářská 9, Brno

Vyšší odborná škola a Střední odborná škola, Rožmitálská 340, Březnice

Vyšší odborná škola, Obchodní akademie a Střední zdravotnická škola, Erbenova 184, Domažlice

Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola, Hradební 2, Cheb

Soukromá vyšší odborná škola sociální, o.p.s, Srázná 21, Jihlava

Obchodní akademie a Vyšší odborná škola sociální, Karasova 16, Ostrava – Mariánské Hory

Střední průmyslová škola elektrotechnická a Vyšší odborná škola, Karla IV. 13, Pardubice

Vyšší odborná škola zdravotnická, managementu a veřejnosprávních studií, s.r.o., Ledecká 1365, Plzeň

Vyšší odborná škola sociální a Střední pedagogická škola, Zahradní 249, Prachatice

Vyšší odborná škola Praha, s. r. o., Myslíkova 1998/30, 120 00 Praha 2 - Nové Město (n)

CARITAS – Vyšší odborná škola sociální, nám. Republiky 3, 779 00 Olomouc (n)

Jahodovka - Vyšší odborná škola sociálně právní, Jahodová 44, Praha 10 (n)



Charakteristika vzdělávacího programu


Obchodní akademie, Střední odborná škola knihovnická a Vyšší odborná škola knihovnických, informačních a sociálních služeb, Kotlářská 9, Brno


Absolvent se profiluje a získává znalosti v následujících kurzech:


1.       Právo

o   zná právní předpisy související s výkonem sociální práce a umí je používat

o   má přehled o právním řádu České republiky,

o   umí pracovat s právními prameny a získané znalosti aplikovat při řešení praktických situací. - je schopen vykonávat činnosti sociálně právního poradenství: orientace jednotlivců, rodin, skupin a komunit v jejich legislativních a správních možnostech.

o   zná právní následky spojené s porušením právních předpisů, může v zájmu prevence podávat kvalifikované informace.


2.       Teorie a metody sociální práce:

o   zná metody sociální práce (individuální, skupinové a komunitní)

o   v rámci metod dovede používat jednotlivé techniky

o   orientuje se v teoretických přístupech sociální práce a dovede je aplikovat v jednotlivých případech

o   dovede účelně využívat komunikativní dovednosti, ovládá řeč těla

o   vnímá důležitost etických aspektů sociální práce

o   je schopen pracovat pod supervizí


3.       Sociální politika:

o   dokonale se orientuje v systému sociálního zabezpečení ČR

o   je schopen kriticky posuzovat nástroje sociální politiky jako politicky a soc. podmíněné

o   orientuje se v pravomocích subjektů soc. politiky

o   je schopen reflektovat účinky nástrojů soc. politiky v jejich celistvosti (v návaznosti na ekonomický, sociální a demografický kontext).


V dalších kurzech získává absolvent znalosti z: cizího jazyka, sociologie, psychologie, statistiky a demografie, z pedagogiky, z oblasti zdraví a nemoci. Naučí se orientovat v problematice zrakově postižených, etnických menšin, v krizové intervenci, v trhu práce, nezaměstnanosti atd.


Charakteristika vzdělávacího programu


Vyšší odborná škola a Střední odborná škola, Rožmitálská 340, Březnice


Vzdělávací program respektuje konsenzus vyplývající z komparace dokumentů pro sociální práci ze zahraničí (např. direktiva EU o uznávání kvalifikačních certifikátů, systém přípravy v zemích EU atd.) a z dobrých dosavadních českých zkušeností. Vzdělávání je koncipováno v souladu se současnými požadavky na profesi sociálního pracovníka.


V obsahu vzdělávání výrazně převažuje odborná složka nad složkou všeobecnou. Předměty jsou pojaty jako povinné a povinně volitelné. Z hlediska forem výuky převažují semináře a cvičení nad přednáškami a vysoký podíl odborné praxe zařazené do druhého a třetího ročníku studia. Z hlediska cílů směřuje vzdělávání zejména k:

 

·    osvojení celé škály metod a technik sociální práce,

·    získání dovedností nutných ke schopnosti poradenské, terapeutické a další činnosti při práci s jednotlivcem a skupinou,

·    získání dovedností pro vedení sociální agendy,

·    rozvoji schopnosti aplikovat principy a opatření sociální politiky státu, formy sociální pomoci a sociálních služeb.


Systém výuky i klasifikace vychází z vysokoškolského systému přednášek, seminářů, zkoušek, zápočtů, seminárních prací a absolventské práce. Důraz je kladen na samostatnou práci. Ve vzdělávacím programu je využito kreditní hodnocení jednotlivých předmětů a dalších aktivit.



Charakteristika vzdělávacího programu


Vyšší odborná škola, Obchodní akademie a Střední zdravotnická škola, Erbenova 184, Domažlice


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Program poskytuje kompetence, které umožňují vykonávat profesní činnost pomáhat jednotlivcům i skupinám zvládat nepříznivé sociální situace, řešit sociální problémy a pomáhat začlenění se do společnosti, dále zastupuje a obhajuje oprávněné zájmy sociálně znevýhodněných jednotlivců i skupin. V rámci profesionální pomoci neusiluje o bezproblémovost života jednotlivců a skupin, ale vede klienty k tomu, aby si samostatně dokázali hledat cesty k řešení problémů, a tím vytváří účinnou prevenci vzniku závislosti osob na sociálních službách.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Obsah vzdělávacího programu je tvořen následujícími okruhy, které respektují minimální

standard pro vzdělávání sociálních pracovníků:


Teoretická východiska a tradice sociální práce

Obsahový okruh je zaměřen na poznání sociální struktury společnosti, jejího dalšího vývoje na základě poznání demografických údajů, principů sociální politiky a systémů, které tuto politiku realizují. Součástí tohoto okruhu jsou informace o zabezpečení zdravotní péče občanům a o systému zdravotního pojištění. Zaměřuje se i na výskyt a příčiny sociálně patologických jevů ve společnosti a na možnost prevence v daných podmínkách. Jeho obsahem jsou také podmínky udržitelného rozvoje v oblasti sociálních služeb v rámci EU. Vymezuje pojem záchranná sociální síť a principy vedoucí k rovnosti šancí ve společnosti. Tento obsahový okruh zahrnuje také teoretická, zejména filosofická, psychologická a sociologická hlediska sociální práce, poskytuje základní informace a zkušenosti s plánováním, projektováním a realizací sociálních služeb při respektování stávajících ekonomických podmínek. Poskytuje informace a zprostředkovává první zkušenosti s metodami fundraisingu. Tento okruh se promítá do povinných předmětů.


Právní aspekty sociální práce

Obsahový okruh poskytuje informace o právním systému v ČR, vybavuje studenty schopností orientovat se v legislativě, vyhledávat potřebná data a využívat je v práci s klienty. Zprostředkovává výklad pojmu oprávněné zájmy a poskytuje informace o možnostech, jak tyto zájmy prosazovat, dále o možnostech a podmínkách vzniku a působení různých občanských aktivit v občanské demokratické společnosti. Seznamuje studenty s činností a významem občanských aktivit v občanské demokratické společnosti. Seznamuje studenty s činností policie, vymezuje podmínky spolupráce a zaměřuje se na některá specifika této spolupráce např. konflikt loajalit. Tento okruh se promítá do povinných předmětů.


Metody sociální práce

Tento okruh vybavuje studenty kompetencemi pro přímou práci s klienty. Seznamuje studenty se specifiky práce s různými cílovými skupinami klientů, umožňuje praktický nácvik metod a technik sociální práce. Orientačním východiskem je dokument Soustava praktických kompetencí sociálního pracovníka, se kterou se studenti seznamují v prvním ročníku a která je základem pro tvorbu kontraktů na odbornou praxi. Podklady a materiály z odborné praxe potom slouží jako důkazy splněných kritérií jednotlivých kompetencí a jsou východiskem pro vypracování závěrečného portfolia. Okruh umožňuje studentům seznámit se s andragogickými principy učení, což je základem pro naplnění cíle profesionálního růstu a celoživotního vzdělávání. Tento okruh se promítá do povinných, povinně volitelných a volitelných předmětů, umožňuje základní profilaci absolventa.


Jazykové kompetence

Tento okruh vybavuje studenty jazykovými kompetencemi, které umožní spontánní a gramaticky správnou komunikaci ve zvoleném cizím jazyce. Studenti disponují zásobou odborných pojmů z oblasti sociální práce a jsou schopni se uplatnit v oboru v cizojazyčném prostředí. Do tohoto okruhu logicky spadá i schopnost komunikace s handicapovanými – vzhledem k možnostem školy je zařazen předmět Znaková řeč, kde studenti získají základní praktické dovednosti nutné pro komunikaci v oblasti zdravotní a sociální a umí je vhodně doplnit neverbálními komunikačními prostředky, umí navázat efektivní kontakt s uživatelem a ověřovat míru porozumění neslyšícím.


Profesní a osobnostní růst

Tento okruh se promítá do všech vyučovaných předmětů a umožňuje studentům získat základní informace a první zkušenosti týkající se schopnosti uplatňovat a respektovat nejen profesní, ale i obecně lidské normy chování a jednání. Vychází i z osobnosti učitele, respektování partnerského přístupu a andragogických principů učení. Vychází i ze zvolených metod a postupů, jejichž prostřednictvím se studenti učí týmové práci. Tento okruh také vede studenty k akceptaci zdravého životního stylu, účinným metodám a technikám relaxace, což působí jako prevence syndromu vyhoření.


Práce s daty a informacemi

Okruh umožňuje studentům osvojit si potřebné vědomosti i praktické dovednosti při vyhledávání informací a dat z různých zdrojů, dále umožňuje osvojit si základní metody a techniky při práci s daty a informacemi, zejména při jejich vyhodnocování a prezentaci. Umožňuje také osvojit si práci s prostředky moderní kancelářské techniky. Tento okruh se promítá do všech vyučovaných předmětů, základem jsou předměty Aplikovaná výpočetní technika a Základy korespondence. Důkazem kompetencí studenta je zpracování absolventské práce a její prezentace.



Charakteristika vzdělávacího programu


Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola, Hradební 2, Cheb


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Koncepce vzdělávacího programu je postavena na spolupráci s poskytovateli sociálních služeb v regionu jako soustava ucelených vědomostí a dovedností potřebných pro získání kompetencí sociálního pracovníka, který provádí sociální práce, řeší sociálně právní a sociálně zdravotní problémy klientů, provádí analytickou, koncepční a metodickou činnost, zabezpečuje poradenství, diagnostickou a výchovnou činnost.


Program se skládá z teoretické výuky ve škole s praktickým cvičením v modelových situacích, 30 % výuky tvoří z odborné praxe se supervizí. Každý student disponuje aktivní znalostí nejméně jednoho cizího jazyka. Studenti jsou motivováni k celoživotnímu profesnímu i osobnostnímu růstu a k dobrovolnickým aktivitám. Studentům je umožněna i určitá profilace prostřednictvím povinně volitelných a volitelných modulů, volbou pracovišť odborné praxe, ale také při zpracovávání závěrečné absolventské práce, jejíž obhajoba je součástí absolutoria. Absolventi budou mít teoretický základ z disciplín souvisejících se sociální prací a klíčové praktické kompetence, jejichž dosažení prokazují v osobním portfoliu profesních kompetencí.


Hlavní cílové okruhy:

 

·    zprostředkovat základní informace z filosofie, etiky, sociologie, politologie a kultury osobního projevu za účelem pochopení smyslu a možností profesionálního pomáhání

·    naučit aplikovat poznatky a dovednosti z psychologie, pedagogiky, sociální patologie a prevence, zdraví a nemoci do přímé práce s klienty v rámci profilace prostřednictvím volitelných modulů předat informace a naučit aplikovat je při práci s jednotlivými cílovými skupinami

·    vést k osvojení široké škály metod a technik sociální práce potřebných pro navázání, vytvoření a udržení pracovního vztahu s jednotlivcem nebo skupinou a dále potřebných pro prevenci zneužívání sociálních služeb a vytváření závislosti osob na sociálních službách

·    vybavit studenty poznatky a dovednostmi pro poradenskou, sociálně diagnostickou a sociálně terapeutickou činnost pro práci s různými cílovými skupinami klientů

·    naučit studenty aktivnímu a tvořivému přístupu k práci s klientem, vysvětlit potřebnost tohoto přístupu pro úspěšnou práci s uživateli dané sociální služby

·    zprostředkovat informace a zkušenosti v oblasti strategického plánování rozvoje sociálních služeb a komunitní práce

·    seznámit studenty se sociální politikou státu, jejími principy a opatřeními, s formami sociální intervence a s poskytovanými službami

·    předat dovednosti potřebné pro vedení dokumentace dle typu sociální služby

·    předat základní informace pro organizování, řízení a plánování sociální práce i pro plnění úkolů spojených s osvětou veřejnosti a se sociální prevencí všech stupňů

·    vést ke schopnosti dobře se orientovat v systému sociálního zabezpečení občana a systému zaměstnanosti, k osvojení základů ekonomických a právních znalostí a schopnosti jejich aplikace v podmínkách praxe

·    motivovat studenty k potřebě profesního růstu a celoživotního vzdělávání v oboru

·    vést k nutnosti poznání vlastních silných a slabých stránek a umění je používat a

·    zvládat, naučit ovládat a vybrat vhodné metody duševní hygieny jako prevence syndromu vyhoření a profesionální deformace

·    naučit studenty prakticky vymezit a rozpoznat kompetence sociálního pracovníka s vyšší kvalifikací, umět spolupracovat s ostatními pracovníky

·    motivovat k vnitřnímu přijetí etického kodexu

·    naučit základní metodice sociálního výzkumu a umožnit získání základní zkušenosti při zpracovávání absolventské práce

·    vybavit absolventy jazykovými kompetencemi tak, aby byli schopni nejméně v jednom jazyce disponovat odbornou terminologií potřebnou pro další vzdělávání, popř. samostatné studium, ale také pro navazování spolupráce v zahraničí; zprostředkovat první zkušenosti tohoto druhu

·    posilovat dovednosti studentů spojené s využíváním moderní kancelářské techniky, s důrazem na práci s počítačem, a naučit je pracovat s dostupnými prostředky multimediální prezentace dat zabezpečit informovanost studentů s ohledem na pracovně právní předpisy, BOZP a ochranu člověka za mimořádných událostí (téma chování člověka za mimořádných okolností je zařazeno do rámcového plánu modulů Metody sociální práce a Krizová intervence).


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Program obsahuje:


o   moduly profilující – např. Metody sociální práce, Základy práva a Sociální politika. Jsou součástí odborné zkoušky absolutoria a získané vědomosti, dovednosti a postoje patří ke klíčovým kompetencím pro výkon sociální práce.

o   moduly povinné – např. Psychologie, Zdraví a nemoc, Sociální patologie a prevence, Základy pedagogiky, Speciální pedagogika, Osobnostní a sociální rozvoj, Problematika etnických a menšinových skupin

o   odbornou praxi - na níž navazuje modul Supervizní seminář odborných praxí, kde se studenti seznamují s touto metodou profesionálního růstu. Na konci vzdělávání předkládají absolventi osobní portfolio, jehož obsahem jsou důkazy kompetencí získaných během praxí.

o   moduly zaměřené na rozvoj kompetencí i osobnostních kvalit – např. Kultura osobního projevu, Filosofie a Etika.

o   moduly rozšiřující všeobecný rozhled – např. cizí jazyk (AJ, NJ, RJ), Metody práce s textem, Statistika, Demografie, Aplikovaná výpočetní technika, Základy administrativy a Základy ekonomiky, Sociologie a Základy politologie.


Do prvního ročníku je zařazen praktický výcvik Osobnostně sociálního rozvoje.

Do druhého ročníku je zařazen výcvik Komunitní práce v praxi, který považujeme vzhledem ke specifikám našeho regionu za velmi důležitý (v Karlovarském kraji se zvyšuje počet sociálně vyloučených lokalit, působí zde agentura pro sociální začleňování).

Do třetího ročníku je v rámci modulu Aplikovaná kriminologie zařazen zátěžový výcvik. Ve třetím ročníku jsou na konci letního období také tři týdny samostatného studia určené pro získání hodnocení v řádném termínu, na ně navazuje dvoutýdenní souvislá praxe a pětidenní příprava k absolutoriu (týká se pracovních dnů). Průběžná odborná praxe je zařazena do pravidelného týdenního rozvrhu hodin od počátku 3. období.


Charakteristika vzdělávacího programu


Soukromá vyšší odborná škola sociální, o.p.s, Srázná 21, Jihlava


Vzdělávací program Sociální práce je koncipován modulově s kreditním systémem a respektuje minimální standardy oboru sociální práce. Obsahuje povinné, povinně volitelné a volitelné moduly, přičemž 30 % tvoří odborná praxe. Součástí je také výuka cizích jazyků a práce s ICT. Program je interdisciplinární, integruje poznatky z teorie i praxe a je zaměřen na vývoj klíčových kompetencí pro výkon profese sociálního pracovníka.

Pojetí a cíle vzdělávacího programu

Cílem programu je připravit absolventy na okamžité zapojení do praxe bez nutnosti dlouhého zaškolení. Absolventi jsou vybaveni morálními hodnotami, klíčovými i odbornými kompetencemi, a to nejen pro profesní život, ale i pro osobní rozvoj. Důraz je kladen na praktickou přípravu, pozitivní vztah k práci, kritické myšlení a celoživotní vzdělávání.

Charakteristika obsahu vzdělávacího programu

Vzdělávací program klade důraz na interdisciplinární přístup a plnou integraci teoretických i praktických disciplín. Povinné moduly obsahují klíčové předměty, jako je teorie a metody sociální práce, právo, sociální politika, psychologie a pedagogika. Tyto předměty zajišťují nezbytné teoretické zázemí a podporují analytické a kritické myšlení absolventů. Povinně-volitelné a volitelné moduly nabízejí rozšíření znalostí a dovedností v oblastech, které mohou být pro studenty specificky zajímavé či vhodné pro jejich budoucí profesní směřování. Tímto způsobem vzdělávací program umožňuje individualizaci vzdělávání podle osobních preferencí a potřeb studentů.

Dalším zásadním prvkem programu je odborná praxe, která tvoří 30 % celkového rozsahu studia. Praxe je zajištěna ve spolupráci s různými státními i nestátními institucemi v oblasti sociálních služeb. Studenti tak získávají nejen teoretické znalosti, ale především praktické dovednosti, které jsou nezbytné pro úspěšné uplatnění na trhu práce. V průběhu studia studenti pracují pod odborným dohledem mentorů, kteří sledují jejich pokroky a poskytují cennou zpětnou vazbu.

Výuka cizího jazyka, zejména angličtiny a němčiny, je dalším důležitým aspektem vzdělávacího programu. Absolventi jsou schopni komunikovat v cizím jazyce jak na obecné, tak na odborné úrovni, což výrazně zvyšuje jejich uplatnitelnost nejen v České republice, ale i v zahraničí. Zvládání informačních a komunikačních technologií (ICT) na úrovni standardu ECDL je dalším pilířem studia, který reflektuje rostoucí důležitost digitalizace a práce s informacemi ve všech oblastech sociální práce.

Program využívá systém kreditů, který studentům umožňuje flexibilnější přístup k plnění studijních povinností. Tento systém je rovněž výhodný pro studenty, kteří mají zájem o celoživotní vzdělávání nebo plánují pokračovat v dalším studiu na vysokých školách. Navíc tento kreditní systém usnadňuje prostupnost mezi vyššími odbornými a vysokoškolskými programy, zejména v rámci oborů příbuzných sociální práci.

Vzdělávací program plně reflektuje specifické potřeby regionu, ve kterém je realizován, a reaguje na sociální a ekonomické podmínky Kraje Vysočina. Důraz je kladen na rozvoj schopností, které absolventům umožní efektivně působit v různých sektorech sociální práce, ať už ve státní správě, neziskových organizacích, nebo v soukromé sféře. Program připravuje studenty na řešení složitých sociálních problémů a na práci s různými cílovými skupinami, včetně seniorů, rodin, osob se zdravotním postižením a dalších znevýhodněných skupin.


Charakteristika vzdělávacího programu


Obchodní akademie a Vyšší odborná škola sociální, Karasova 16, Ostrava – Mariánské Hory


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Program je zaměřen na přípravu sociálních pracovníků pro práci s osobami, které při řešení náročných životních situací potřebují pomoc profesionála (např. nezaměstnaní, osoby s handicapem, senioři, rodiny s dětmi, klienti v hmotné nouzi, osoby ohrožené sociálním vyloučením a osoby sociálně vyloučené apod.), a to jak ve státních, tak i nestátních organizacích. Pro tuto práci jsou absolventi vybaveni nejenom odbornými znalostmi, ale především připraveni po stránce osobnostní a etické.


Jde o široce profilovanou odbornou přípravu poskytující základní sociální vzdělání, nikoli o vzdělání úzce specializované na konkrétní pracovní zařazení. Studenti jsou připravováni pro praktické nasazení v širokém poli sociální práce.


Cílem studijního programu je:


·     vést studenty k osvojení celé škály metod a technik sociální práce vhodných pro vyhledávání a podchycování sociálně potřebných jedinců, pro navázání kontaktu s nimi a jejich získání ke spolupráci se sociálním pracovníkem a dalšími odborníky, pro poradenskou, terapeutickou a další činnost při práci s jednotlivcem nebo se skupinou. Důraz se klade na dovednost vést klienta k samostatnému řešení jeho problémů, mobilizovat a zdokonalovat jeho schopnosti samostatně se pohybovat ve společnosti, zatímco zodpovědnost za klienta přebírat na sebe pouze tehdy, není-li schopen samostatně fungovat a rozhodovat se (např. u nezletilců, duševně postižených, lidí nebezpečných svému okolí apod.);

·     seznámit studenty se sociální politikou státu, jejími principy a opatřeními, formami sociální pomoci a sociálních služeb, naučit je orientovat se ve vývoji společnosti a aplikovat tyto poznatky na vlastní práci i využívat ve své práci zahraničních zkušeností;

·     naučit je dovednostem a návykům potřebným pro vedení sociální agendy podle typu klienta, druhu služeb a pracovišť, pro organizování řízení a plánování sociální práce, provádění sociální prevence a osvěty;

·     zdokonalování osobnostních a vytváření specifických profesních kvalit studentů, zejména komunikativních schopností, empatie, snášenlivosti, taktu, ochoty, seberegulace a sebezdokonalování, osvojení etických principů a norem, uplatňování zásad zdravého životního stylu;

·     vést je k osvojení metod racionálního studia a ochotě dále se vzdělávat.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Učební plán obsahuje předměty povinné (cizí jazyk, filozofie a etika, prezentační a komunikační dovednosti, sociologie, základy ekonomie, informační a komunikační technologie, základy korespondence, sociální politika, právo, psychologie, teorie a metody sociální práce, základy sociálního výzkumu, základy pedagogiky, zdraví a nemoc, sociální patologie, etnické a menšinové skupiny, odborný seminář, kasuistický seminář, orientace v sociální síti, odborná praxe, supervize, seminář k absolventské práci), předměty povinně volitelné (občané se zdravotním postižením, problémy dětské populace, gerontologie, sociální práce s problémovými klienty, projektový management, sociální práce s nezaměstnanými, sociálně psychologický výcvik, mediace v sociální práci, základy účetnictví, druhý cizí jazyk) a předměty volitelné (cvičení v informačních a komunikačních technologiích, dobrovolnictví, znaková řeč).


Charakteristika vzdělávacího programu


Střední průmyslová škola elektrotechnická a Vyšší odborná škola, Karla IV. 13, Pardubice


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Vzdělávací program připravuje studenty k výkonu profese sociálního pracovníka ve všech oblastech sociální práce a poskytování sociálních služeb. Jedná se především o oblast péče o rodinu a mládež, staré lidi, zdravotně postižené či společensky nepřizpůsobivé občany, dále o odbornou práci při realizaci státních sociálních opatření a v dalších oblastech sociálně právních a sociálně rehabilitačních činností.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Učební plán obsahuje vedle disciplín všeobecně vzdělávacích (cizí jazyk, výpočetní technika, základy ekonomiky aj.) předměty odborné, a to jak základní (psychologie, sociální politika, právo, metody sociální práce, pedagogika, statistika a demografie, zdravotní nauka), tak i výběrové, vycházející především z potřeb dané oblasti.


V prvním ročníku získává student základní znalosti a dovednosti nutné pro další studium zvoleného oboru. Druhý ročník je již specializován a studenti se v něm připravují na půlroční souvislou odbornou praxi v následujícím ročníku. V posledním studijním období si student dotváří odborný profil a v praktické části vypracovává absolventskou práci.


Výuka v zimním období trvá 16 týdnů, v letním jsou 14 týdnů a 4 týdny souvislé praxe. Místem konání praxe jsou podniky a organizace příslušného zaměření v místním regionu, se kterými škola uzavírá smlouvu. Student má možnost zajistit si odbornou praxi i nezávisle, pokud škola uzná, že program a náplň odpovídají odborným požadavkům. Ve 3. ročníku student dotváří studiem volitelných předmětů svůj odborný profil a připravuje absolventskou práci.



Charakteristika vzdělávacího programu


Vyšší odborná škola zdravotnická, managementu a veřejnosprávních studií, s.r.o., Ledecká 1365, Plzeň


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Program připravuje pro odbornou činnost v široké oblasti sociální práce k výkonu profese sociálního pracovníka pro všechny oblasti sociální práce a poskytování sociálních služeb, které si kladou za cíl pomáhat lidem při hledání řešení jejich problémů a udržovat nebo zlepšovat jejich sociální postavení a vyhlídky ve společnosti.


Základní koncepcí studia je praktická orientace s důraz na výkon odborné praxe. Student se naučí a zná:


·     základní přístupy v sociální práci, jejich principy a metody,

·     subjekty a nástroje sociální politiky, základní ekonomická pravidla a správní postupy související s poskytováním dávek,

·     aplikovat hlavní principy etiky sociální práce,

·     současné problémy soužití majority a minorit,

·     právní předpisy související s výkonem sociální práce, umí aplikovat psychologické poznatky a diagnostické postupy při posuzování komplexní situace klienta,

·     metody sociální prevence, orientuje se v sociologické terminologii, základních sociologických teoriích, základních metodách a technikách sociálního výzkumu.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Výuka je dělena na praktickou a teoretickou část. Praktická výuka probíhá ve dvou základních variantách, a to ve formě průběžné a souvislé odborné praxe. Studentům denního studia je průběžná odborná praxe zajišťována školou a je jí vyhrazen jeden den v týdnu po celé výukové období. Souvislá odborná praxe je zařazena na konci výukového období v rozsahu 4 - 6 týdnů a její zaměření je ponecháno na volbě studenta. V rámci dálkového studia si odbornou praxi zajišťují sami studenti a probíhá vždy v rozsahu 80 hodin souvislé a 10 hodin průběžné odborné praxe.


Charakteristika vzdělávacího programu


Vyšší odborná škola sociální a Střední pedagogická škola, Zahradní 249, Prachatice

Program je realizován prostřednictvím vyučovacích předmětů povinných a povinně volitelných. Podle aktuální poptávky studentů a podnětů z terénu výkonu sociální práce je doplňován nabídkou předmětů volitelných.

Povinně volitelné vyučovací předměty nabízejí studentům profilaci. Pro tyto účely mají praktický ráz a při výuce se využívá spolupráce s externími učiteli působícími v sociální sféře. Nabídka povinně volitelných předmětů graduje ve 3. ročníku denního studia, kdy student volí třikrát (tj. aktivně ovlivní výběr zaměření svých 6 vyučovacích hodin týdně), v 1. a 2. ročníku volí každý student minimálně jeden z nabízených předmětů.

Povinně volitelné vyučovací předměty dávají prostor pro nadstandardní výběr počtu volených seminářů. Aktivní studenti se tak mohou zapsat do většího počtu předmětů, než jim předepsaným minimálním počtem hodin určuje v daném ročníku učební plán. Do povinně volitelných předmětů se mohou zapisovat studenti denní i dálkové formy studia.

Volitelné vyučovací předměty poskytují možnost další profilace a program počítá s obměnou a pestrostí nabídky předmětů.

Vzdělávací program se skládá z obsahových okruhů, které nejsou totožné s vyučovacími předměty (představují stručný nástin obsahu vzdělávací nabídky a zároveň základní rámec pro naplňování standardu ve vzdělávání sociálních pracovníků):

•        Společnost, sociální politika, sociální zabezpečení a teorie sociální práce

Okruh seznamuje se sociální strukturou společnosti, s demografickými, sociálně ekonomickými podmínkami jejího vývoje a se státní sociální politikou realizovanou u nás i v zahraničí, s důrazem na podmínky EU. Obsahuje seznámení s uplatňovanými principy sociální politiky a se systémem sociálních opatření včetně záchranné sociální sítě. Poskytuje náhled i na multikulturní podmínky sociálních postupů či na prosazování rovných příležitostí mužů a žen ve společnosti. Je zastřešen poskytnutím základů filozofických a etických východisek pomoci potřebným a umocňován environmentálním rámcem, který má být výzvou k zachování podmínek trvale udržitelného života.

Vyústěním okruhu jsou ty části obsahu, které seznamují s problematikou sociálně patologických jevů ve společnosti i jejich prevencí a s přehledem subjektů podílejících se na řízení a plánování sociální práce. Zabývá se podmínkami sociální intervence, sociálním poradenstvím, přípravou a realizací poskytování sociálních služeb, jejich standardů, státní sociální podporou a systémem sociálního i zdravotního pojištění, v neposlední řadě též teoretickými koncepty sociální práce.

•        Právní systém, právní aspekty sociální práce

Tento okruh poskytuje studentům možnost porozumět právnímu systému, dobře se v něm orientovat, pracovat s legislativními prameny a využívat k tomu též automatizovaných systémů právních informací. Studenti jsou seznamováni s působností orgánů justice a policie a jejich součinností se sociálními pracovníky, učí se jednat s těmito orgány, řešit různé situace vyžadující právní ochranu klienta a poskytovat jednoduché právní informace. Osvojují si potřebné vyjadřovací prostředky pro spolupráci s orgány činnými v trestním řízení a techniku zpracování písemností pro soudní projednání záležitostí klientů. Okruh má studenty vybavit pro obhajobu opodstatněných zájmů skupin i oprávněných zájmů jednotlivců.

•        Sociální práce s klientem

Okruh je prakticky orientován. Student získá dovednosti potřebné pro práci s jednotlivcem i skupinou, dokáže následně pracovat s rodinou ve prospěch zejména jejích sociálně znevýhodněných členů. Cíleně bude připraven k práci se zdravotně či jinak handicapovanými jedinci a skupinami, včetně marginalizovaných skupin a seniorů. Osvojí si též základy komunitní práce a bude mu umožněno srovnání práce u nás a v zahraničí.

Okruh poskytuje prostor pro nácvik konkrétních metod a technik sociální práce, vycházejících z účinné sociální komunikace s klientem v různých sociálních situacích, se stranami i dalšími odborníky. Student se naučí volit vhodné postupy s ohledem na typ klienta a typ sociálního problému. Získávání dovedností tohoto typu je podloženo studiem psychologie, zejména vývojové a sociální, pedagogiky a zdravotních nauk.

•        Zpracování informací, prezentace získaných dat, administrativa

Studenti se naučí vyhledávat informace, pracovat se zdroji informací, realizovat výzkumy veřejného mínění a podílet se na komplexnějších sociálních výzkumech. Osvojí si k tomu potřebné výzkumné procedury, techniky validního získávání dat, porozumí možnostem analýzy dat, aby byli schopni získávaná data využívat pro účinnou sociální práci. Okruh je zároveň zaměřen na získání dovedností práce administrativního charakteru, práce s moderní výpočetní technikou, a to včetně statistické analýzy dat, a na osvojení schopnosti prezentace dat, zahrnující i prezentaci virtuálního charakteru.

•        Rozvoj osobnosti, profesní růst, práce v týmu

Tento okruh má nadpředmětový charakter a směřuje k vytváření klíčových osobnostních a profesních charakteristik budoucího absolventa. Součástí výuky je zdokonalování studentů v interakčních, zejména pak komunikačních dovednostech, např. v konstruktivním dialogu. Okruh čerpá z psychologických oborů a vyučovacího předmětu kultura osobního projevu, vrcholí na úrovni supervizního vedení studentů ve škole i na pracovištích odborné praxe (tvoří 30 % studia). Přímou zkušeností v tzv. terénu si student dále osvojuje potřebné regulativy chování a jednání s klienty i spolupracovníky, s důrazem na etiku sociální práce. V prostředí cvičných pracovišť praxe si ověří i požadavky týkající se např. dodržování bezpečnosti práce. Získává zároveň možnost zapojit se do týmu pracovníků, učit se kooperaci při plnění stanovených úkolů a podílet se na výměně odborných zkušeností s tuzemskými i zahraničními partnery.



Vyšší odborná škola Praha, s. r. o., Myslíkova 1998/30, 120 00 Praha 2 - Nové Město


Charakteristika vzdělávacího programu


Vzdělávací program Sociální práce je pojímán multidisciplinárně tak, aby se studenti naučili komplexnímu přístupu při řešení sociálních a psychických problémů klientů. Teoretickou výuku tvoří vzájemně se prostupující a doplňující složky: všeobecně vzdělávací předměty a odborné sociální předměty. Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví odpovídají předpisům v této oblasti a jsou upraveny ve školním řádu.

Všeobecně vzdělávací předměty – povinné předměty Filosofie a etika a povinně volitelný předmět Cizí jazyk (Anglický nebo Německý jazyk podle volby studenta) patří mezi základní pilíře vzdělání sociálního pracovníka. Tématika ochrany člověka za mimořádných událostí je zahrnuta do výuky předmětů Teorie a metody sociální práce a Zdravotní nauky 1 a 2; cíleně je probírána v rámci úvodního školení požární ochrany a bezpečnosti práce a ochrany zdraví vždy na začátku školního roku.

Odborné předměty – povinné základní předměty: Základy sociologie, Sociální politika, Právo, Základy psychologie, Základy sociologie, Supervize, Teorie a metody sociální práce, Sociální patologie a prevence, Sociální problematika menšinových skupin, Metody a techniky sociálního výzkumu, Základy pedagogiky, Informatika, Komunikační dovednosti, Práce s textem, Ročníková práce, Zdravotní nauky 1 a 2., Absolventský seminář, Statistika a demografie tvoří svým širokým rozsahem nosnou konstrukci, díky níž jsou studenti sociální práce dobře teoreticky připraveni stát se profesionálem ve svém oboru. Vzhledem k silným vazbám mezi sociální prací a pedagogikou, která se promítá do každodenního jednání sociálních pracovníků jsou mezi odborné předměty zařazeny také moduly Základy pedagogiky a Práce s mimořádně nadanými dětmi.

Povinně volitelné odborné předměty – si během svého studia musí vybrat z nabízených předmětů ty, které mu jsou svým zaměřením blízké a budou dále rozvíjet jeho budoucí profesní život. Jedná se např. o předmět Sociální práce ve zdravotnictví, Sociální práce s rodinou a dětmi, Sociální práce se starými osobami. V případě budoucí profilace k pedagogickému směru se jedná o předmět Práce s dětmi se sociálním znevýhodněním. Dále pak je nabízena Personalistika a řízení, Psychoterapie, Ekonomie sociální sféry. V každém ročníku si student musí vybrat minimálně jeden z těchto předmětů.

Odborná praxe je podstatnou součástí výuky – bude probíhat v souvislých obdobích měsíčních nebo třítýdenních. Rozsah odborné praxe během studia činí 21 týdnů (tj. 840 hodin v rámci praxe souvislé + 168 hodin praxe průběžné). 56 hodin praxe zahrnuje exkurze v sociálních zařízeních. Odborná praxe se bude konat především v v sociálních, zdravotnických a diakonických institucích a pedagogických zaměření a zřizovatelů, dle nasmlouvaného plánu.

Vzdělávací program dále zaručuje dobrou orientaci v problematice vybraných sociálních disciplín, jenž umožňuje lépe pochopit chování zdravých a nemocných osob a změny ve společnosti. Stejně jako vztah mezi zdravotním stavem, stavem fyzickým a sociálním prostředím člověka, a které pomáhají vytvářet odborné kompetence a osobnostní kvality studentů. Jedná se např. o Základy psychologie, Komunikační dovednosti, Etiku a filozofii, Sociální patologii a prevenci aj.

Vzdělávací program také rozvíjí počítačovou gramotnost studentů v informačních a komunikačních technologiích. Výuka v IT je zaměřena na prohloubení základních vědomostí a dovedností v práci s počítačem a osvojení si správných principů při zpracování rozsáhlejších dokumentů pomocí textového editoru, přehledných tabulek v prostředí tabulkového kalkulátoru a se základními principy elektronické prezentace.


CARITAS – Vyšší odborná škola sociální, nám. Republiky 3, 779 00 Olomouc


Charakteristika vzdělávacího programu


Vzdělávací program je koncipován na základě analýzy vývoje sociálních problémů a potřeb praxe. Reaguje na požadavek sociálních organizací a dalších relevantních institucí na přípravu sociálních pracovníků, i na standardní kompetenční rámce sociální práce

Tříletý vzdělávací program se skládá z předmětů pilířových (Teorie a metody sociální práce, Sociální politika, Odborná praxe), podpůrných předmětů a povinně volitelných bloků. Podstatnou část studia tvoří právě odborná praxe. Je zařazena do všech ročníků studia, přičemž v zimním období třetího ročníku je zařazena souvislá osmitýdenní praxe (kterou je možno absolvovat i v zahraničí).

Důraz je kladen nejen na jejich znalostní složku, ale i na rovinu praktických dovedností a také hodnot. Část výuky předmětů společného profilujícího základu a podpůrných předmětů bude realizována formou praktického vyučování. Skupinová práce podporuje nejen teoretické porozumění a kritické či analytické myšlení, ale také rozvoj praktických dovedností prostřednictvím kontinuální spolupráce, reflexe a adaptace na nové a náročné situace.

Výuka bude probíhat také formou přednášek či (tam, kde je to účelné vzhledem k cílům učení zaměřených na dovednosti či postoje) cvičení. Některé předměty budou realizované výcvikovou formou, protože v nich zčásti jde o rozvoj dovednostně či hodnotově laděných cílů a kladou důraz na praktický nácvik a na sebezkušenost.

Specifickým rozšířením studia je i zaměření na křesťanské pojetí člověka a společnosti a na využívání potenciálu religiozity u klientů i pracovníků.

Cíle vzdělávacího programu:

Cíle vzdělávacího programu Sociální práce vycházejí z vize školy: “Usilujeme o spravedlivou společnost založenou na křesťanských hodnotách. Učíme pomáhat účinně. Inspirujeme kvalitou.” Záměrem je připravovat absolventy, kteří budou nositeli dobré praxe a rozvoje sociální práce.

Program by měl tedy přispět ke vzdělávání odborníků, kteří jsou hodnotově zakotveni a připraveni aktivně se podílet na budování spravedlivější a inkluzivní společnosti. v současném světě budou schopni identifikovat a efektivně reagovat na měnící se sociální výzvy, jako jsou stárnutí populace, sociální izolace, finanční či bytová tíseň atd., pomocí inovativních a udržitelných řešení.

Tak, jak koncipujeme formát výuky a odborné praxe, tak by studující a absolventi měli být schopni interdisciplinární spolupráce při poskytování komplexních služeb. Měli by podporovat spolupráci mezi různými profesemi a obory s cílem poskytovat komplexní a celostní služby, které odpovídají potřebám jedinců, rodin a komunit.

Program by také měl směrem do praxe přinášet inovace a výsledky výzkumu. Měl by motivovat studující a absolventy k výzkumu a inovacím, které nejenže zlepší efektivitu profese, ale také budou sloužit jako inspirace pro ostatní v oboru.

Cílem je komplexně připravit absolventy na práci sociálních pracovníků, tzn. vybavit je veškerými teoretickými a praktickými znalostmi a kompetencemi pro výkon profese tak, aby dovedli účinně využívat multidisciplinární povahy svého vzdělání.


Charakteristika vzdělávacího programu


Jahodovka - Vyšší odborná škola sociálně právní, Jahodová 44, Praha 10


Vzdělávací program je koncipován jako široce zaměřená odborná příprava, která garantuje dostatečné vzdělání pro praktický výkon povolání odborného sociálního pracovníka a je východiskem pro další specializované vzdělávání. Absolvent má vytvořen soubor vědomostí, dovedností i osobnostních kvalit, které mu umožňují napomáhat v řešení různých problémů klienta, dokáže provést klienta jeho problémem od pomoci až ke zplnomocnění, nalezení metody nebo získání dovednosti vyřešit si situaci sám.

V průběhu celého studia se učí student identifikovat se s profesí sociálního pracovníka, znát její možnosti, specifika a hranice. Úspěšným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu dosáhne absolvent vyššího odborného vzdělání.

Cílem vzdělávání je

·    vést studenty k přijetí principů a hodnot sociální práce, k přesvědčení o legitimitě sociální práce

·    vést studenty k osvojení si praktických dovedností při vedení případu (rozvíjet schopnost na základě metod sociální práce identifikovat potřeby člověka v tíživé životní situaci, osvojit si komunikativní dovednosti k získání klienta, zvládnout vedení agendy o případu)

·     seznámit studenty se základními metodami a technikami sociální práce

·    seznámit studenty se sociální politikou státu (jejími principy, formami sociální pomoci, sociálními službami)

·     naučit studenty pracovat s právními prameny

·    orientovat se v právním systému státu, poskytnout obecné nebo odborné poradenství v oblasti práva: sociálně právní ochrany dětí a mládeže, rodinného práva, pracovního práva, práva sociálního zabezpečení, ochrana práv klientů sociální práce atd.

·     naučit studenty orientovat se ve vývoji společnosti a sledovat vývojové trendy

·     vést studenty k aplikaci nových poznatků do své vlastní práce

·     motivovat studenty k prohlubování vzdělávání

·    vést studenta k rozvíjení specifických osobnostních kvalit potřebných pro profesionální výkon (seberegulace, seberozvoj, osvojení etických norem a prohlubování etického vnímání).

Celý vzdělávací program sjednocuje využití Praktických kompetencí podle Z. Havrdové, které jsou rozvíjeny v jednotlivých předmětech:

1) Komunikovat a angažovat se.

Umí naslouchat a vytvářet podmínky pro otevřenou komunikaci mezi jednotlivými klienty, skupinami a komunitami. Iniciuje spolupráci a motivuje pro změnu v zájmu klientů.

2) Posuzovat a plánovat.

Ve spolupráci s klienty, jejich pečovateli a jinými odborníky získává přehled o jejich současných i potencionálních potřebách i zdrojích a společně plánuje postupy, reagující na zjištěnou nouzi a ohrožení. Dovede stanovit rizikové faktory a meze spolupráce.

3) Podporovat a pomáhat k soběstačnosti.

Podporuje příležitosti k tomu, aby lidé mohli použit své vlastní sily a schopnosti. Pomáhá jim přebírat zodpovědnost, zabezpečovat svá práva a kontrolovat ohrožující chování

4) Zasahovat a poskytovat služby.

Poskytuje nebo zajišťuje úroveň podpory, péče, ochrany a kontroly a zapojuje se do prevence. Podporuje spolupráci mezi jednotlivci, skupinami, komunitami a organizacemi.

5) Pracovat v organizaci.

Dovede se zorientovat v organizaci a začlenit do způsobu její práce. Chápe své postavení v týmu, spolupracuje s kolegy a zodpovědně plní svou roli. Podílí se na kritickém hodnocení práce organizace a navrhuje změny.

6) Rozvíjet profesionální sociální kompetence

Je schopen konzultovat a řídit svůj odborný i osobní růst. Je schopen se kvalifikovaně rozhodovat, spolupracovat v síti, dosahovat vytyčených pracovních cílů ve stanoveném čase a přispívat k pozitivním změnám ve svém oboru




Zpět