Vzdělávací program: 75-32-N/03 Sociální a humanitární práce
Obor vzdělání: 75-32-N/.. Sociální práce a sociální pedagogika
Škola: CARITAS – Vyšší odborná škola sociální, nám. Republiky 3, 779 00 Olomouc
Charakteristika vzdělávacího programu
Vzdělávací program je koncipován na základě analýzy vývoje sociálních problémů a potřeb praxe. Reaguje na požadavek sociálních organizací a dalších relevantních institucí na přípravu sociálních pracovníků, i na standardní kompetenční rámce sociální práce
Tříletý vzdělávací program se skládá z předmětů společného profilujícího základu, podpůrných předmětů a povinně volitelných bloků. Podstatnou část studia tvoří praxe. Je zařazena do všech ročníků studia, přičemž v zimním období třetího ročníku je zařazena souvislá dvanáctitýdenní praxe, z níž alespoň větší část musí každý student absolvovat v zahraničí. Velká pozornost je věnována výuce cizích jazyků, zejména anglickému, a vytváření příležitostí pro setkávání s odborníky působícími v terénu.
Důraz je kladen nejen na jejich znalostní složku, ale i na rovinu praktických dovedností a také hodnot. Část výuky předmětů společného profilujícího základu a podpůrných předmětů bude realizována formou praktického vyučování. Skupinová práce podporuje nejen teoretické porozumění a kritické či analytické myšlení, ale také rozvoj praktických dovedností prostřednictvím kontinuální spolupráce, reflexe a adaptace na nové a náročné situace.
Výuka bude probíhat také formou přednášek či (tam, kde je to účelné vzhledem k cílům učení zaměřených na dovednosti či postoje) cvičení. Některé předměty budou realizované výcvikovou formou, protože v nich zčásti jde o rozvoj dovednostně a hodnotově laděných cílů a kladou důraz na praktický nácvik a na sebezkušenost.
Specifickým rozšířením studia je i zaměření na křesťanské pojetí člověka a společnosti a na využívání potenciálu religiozity u klientů i pracovníků.
Cíle vzdělávacího programu:
Cíle vzdělávacího programu vycházejí z vize školy: “Usilujeme o spravedlivou společnost založenou na křesťanských hodnotách. Učíme pomáhat účinně. Inspirujeme kvalitou.” Záměrem je připravovat absolventy, kteří budou nositeli dobré praxe a rozvoje sociální práce.
Program by měl tedy přispět ke vzdělávání odborníků, kteří jsou hodnotově zakotveni a připraveni aktivně se podílet na budování spravedlivější a inkluzivní společnosti. V současném světě budou schopni identifikovat a efektivně reagovat na měnící se sociální výzvy, jako jsou migrace, stárnutí populace, sociální izolace, sociální dopady klimatických změn atd., pomocí inovativních a udržitelných řešení.
Tak, jak koncipujeme formát výuky a odborné praxe, tak by studující a absolventi měli být schopni interdisciplinární spolupráce při poskytování komplexních služeb. Měli by podporovat spolupráci mezi různými profesemi a obory s cílem poskytovat komplexní a celostní služby, které odpovídají potřebám jedinců, rodin a komunit.
Program by také měl směrem do praxe přinášet inovace a výsledky výzkumu. Měl by motivovat studující a absolventy k výzkumu a inovacím, které nejenže zlepší efektivitu profese, ale také budou sloužit jako inspirace pro ostatní v oboru.