Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 75-32-N/05 Sociálně právní činnost


Obor vzdělání: 75-32-N/.. Sociální práce a sociální pedagogika


Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.


Detailní informaci získáte porovnáním charakteristik vzdělávacího programu těchto škol:

Evangelická akademie, Vyšší odborná škola sociálně právní, Opletalova 6, Brno

Vyšší odborná škola ekonomická, sociální a zdravotnická, Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Střední zdravotnická škola, Zd. Fibicha 20, Most (n)



Charakteristika vzdělávacího programu


Evangelická akademie, Vyšší odborná škola sociálně právní, Opletalova 6, Brno


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Vzdělávací program připravuje studenty pro práci sociálního pracovníka, který bude schopen vykonávat činnosti ve všech oblastech sociální práce, a to samostatně nebo v rámci pracovního týmu. Vzdělání se proto zaměřuje zejména na zvládnutí práce s různými cílovými skupinami a schopnost aplikovat teoretické znalosti do praktických dovedností, vytvářet žádoucí profesní postoje, návyky a další osobnostní kvality sociálního pracovníka. Studenti jsou vedeni k pečlivosti a odpovědnosti za svá rozhodnutí, k ochotě, empatii a trpělivosti při jednání s klienty. Zároveň jsou vzděláváni tak, aby získali pozitivní hodnotovou orientaci potřebnou pro profesní i osobní život, byli schopni celoživotně se vzdělávat a usilovat o svůj profesní rozvoj. Důležitým prvkem je výchova studentů k péči o vlastní zdraví a zdraví svěřených klientů.


Vzdělávací program je koncipován tak, aby vedle odborného vzdělání studentů rozšiřoval jejich všeobecné vzdělání uplatitelné i v jiných dovednostech, které jim umožní lépe se orientovat v nových pracovních a životních podmínkách. Odborné vzdělávání poskytuje studentům kvalitní odborné vědomosti potřebné pro vytvoření požadovaných dovedností sociálního pracovníka. Nedílnou součástí odborného vzdělávání jsou semináře, cvičení a odborná praxe v organizacích činných v sociální oblasti a v zařízeních poskytujících zdravotnickou péči.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Vzdělávání v oboru sociálně právní činnost zahrnuje všeobecné vzdělávání, odborné vzdělávání a klíčové kompetence.


Všeobecné vzdělávání


Jazykové vzdělávání

Rozvíjí především komunikativní dovednosti studentů a učí je kultivovaně se vyjadřovat v cizím jazyce a efektivně pracovat především s odborným textem. Navazuje na středoškolské znalosti a dovednosti studentů, zaměřuje se především na základní terminologii a problematiku z oblasti sociální práce. Cílem vzdělávání studentů v cizím jazyce je připravit je pro aktivní užívání jazyka v situacích spojených s výkonem práce sociálního pracovníka, ale i na spolupráci se zahraničnímu partnery případná studia na vysoké škole.


Filosofické a etické vzdělávání

Vede studenty k získávání hodnotové orientace spojené s činností sociálního pracovníka. Podává přehled obecné a sociální filosofie od řecké demokracie do dneška. Nabízí studentům základní orientaci pro etická rozhodování a etické diskuse, jež jsou a budou součástí jejich sociální praxe. Základy křesťanství zahrnují obecnou religionistiku, biblistiku a stručné dějiny křesťanství v evropském prostoru. Seznamují studenty s duchovními zdroji mravního jednání, obsaženými v židovství a křesťanství, ukazují zdroje lidské svobody a naděje, napomáhají hledání smyslu života. V křesťanské etice jsou studenti konfrontováni s různými názory na pojetí lidského života a jeho projevů, jsou vedeni k samostatnému rozhodování nejenom za sebe, ale i za svěřené klienty. Jsou vedeni k názorové toleranci a praktické snášenlivosti.


Ekonomické vzdělávání

Navazuje na středoškolské vzdělání a umožňuje získat základní přehled o trhu a jeho zákonitostech, o podnikání a základních typech organizací, seznamuje studenty a podstatou managementu a marketingu a jak získané poznatky aplikovat v případě státních i neziskových organizací.


Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích

Obecně podporuje schopnost studentů využívat prostředky informačních a komunikačních technologií v běžném osobním životě i pro pracovní účely a jako zdroje informací a prostředků dalšího vzdělávání. Vzdělávání se realizuje jako samostatný předmět a jednak využíváním práce s počítačem a presentační technikou v celém vzdělávacím procesu.


Odborné vzdělávání


Poskytuje studentům ucelený soubor vědomostí a dovedností nezbytných pro povolání sociálního pracovníka. Zahrnuje učivo obecně-odborného charakteru, jednak učivo specificky odborné zaměřené na práci s klienty v nejrůznějších oblastech sociální práce.


Obecně-odborné učivo vybavuje studenta vědomostmi a dovednostmi týkajících se sociologických disciplín, seznamuje studenty se základy teorie práva a sociální politiky a vede je k řešení konkrétních případů z praxe. Podporuje kladný postoj týkající se zdraví a prevence nemocí, podpory veřejného zdraví a výchovy k péči o zdraví. Poskytuje základní poznatky z psychologie potřebné pro poznání a pochopení osobnosti klienta i pro rozvoj vlastní osobnosti. Věnuje pozornost zvláštností a práce s etnickými a menšinovými skupinami.


Učivo specificky odborné zahrnuje nezbytné teoretické vědomosti a praktické dovednosti týkající se práce s klienty v různých sociálních situacích. Studenti si osvojují postupy potřebné pro provádění sociální intervence s rodinou, skupinou a komunitou, s použitím různých metod sociální práce, s přihlédnutím ke specifickým potřebám cílových skupin.


Součástí odborného vzdělávání je odborná praxe, která se realizuje vyučováním v rozsáhlé síti sociálních i zdravotnických pracovišť a probíhá pod vedením sociální pracovnice. Navazuje na znalosti získané v teoretických předmětech.


Systematicky se věnuje pozornost bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a dodržování hygienických a protiepidemiologických požadavků. Důraz se klade také na uplatňování ekologických a ekonomických hledisek v práci sociálního pracovníka.


Klíčové kompetence


Jedná se o soubor schopností, znalostí a dovedností, které jsou obecně přenositelné a uplatnitelné. Umožňují absolventům pružně reagovat na vývoj v oboru a na trhu práce, podporují potřebu celoživotního vzdělávání nutného pro uplatnění v profesním i občanském životě. Jedná se především o posilování kompetencí:


komunikativníchzejména schopnost přiměřeně reagovat a vyjadřovat se v projevech mluvených i psaných, včetně cizojazyčné komunikace. Umět naslouchat druhým a vhodně reagovat na partnera, aktivně se účastnit diskusí, zpracovávat texty a pracovní písemnosti;

personálních a sociálních – usiluje o svůj další rozvoj formou celoživotního vzdělávání, stanovuje si přiměřené cíle, spolupracuje s ostatními a pracuje v týmu v různých pozicích a rolích, přijímá odpovědnost za svá rozhodnutí, je loajální ke svému zaměstnavateli;

řešení pracovních a mimopracovních problémů – především umí identifikovat problémy, navrhuje vhodná řešení a vyhodnocuje výsledky své práce a jednání,

k práci s informacemi a informačních technologií – zejména volit vhodné zdroje a postupy k získávání informací a vybírat důležité informace. Umět používat počítače a jeho periferie včetně presentačních technik.


Charakteristika vzdělávacího programu


Vyšší odborná škola ekonomická, sociální a zdravotnická, Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Střední zdravotnická škola, Zd. Fibicha 20, Most


Pojetí a cíle vzdělávacího programu

Cílem programu je připravit absolventy na výkon odborné sociální práce, která vyžaduje schopnost rozpoznat a analyzovat sociální problémy a efektivně s nimi pracovat. Důraz je kladen na přímou práci s klienty, ať už jednotlivci nebo skupinami, a na efektivní komunikaci a řešení sociálních situací. Absolventi jsou rovněž schopni poskytovat odborné sociálně-právní poradenství a podporu při resocializaci klientů.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu

Obsah vzdělávacího programu je rozdělen do několika tematických modulů, které pokrývají jak teoretickou, tak praktickou přípravu studentů. Povinné moduly se zaměřují na klíčové oblasti, jako jsou právo, sociální politika, psychologie, pedagogika, etika a komunikace. Tyto předměty poskytují studentům nezbytné znalosti pro porozumění sociálním problémům a jejich efektivní řešení.

Výuka je doplněna povinně volitelnými moduly, které umožňují specializaci studentů v oblastech, jako je andragogika, sociální práce s menšinami, resocializace a sociální práce v oblasti zaměstnanosti a zdravotnictví. Tyto moduly poskytují hlubší vhled do specifických témat a připravují studenty na práci s různými cílovými skupinami.

Praktická složka vzdělávání tvoří důležitou část programu. Studenti absolvují průběžnou a souvislou odbornou praxi, která probíhá ve spolupráci s různými sociálními institucemi, jako jsou domovy pro seniory, azylové domy, zařízení pro děti a další organizace poskytující sociální služby. Tato praxe jim umožňuje aplikovat získané teoretické znalosti v reálných podmínkách a rozvíjet praktické dovednosti potřebné pro výkon sociální práce.

Kromě odborné praxe se studenti během studia učí pracovat s informačními a komunikačními technologiemi, což zahrnuje používání softwarů pro vedení dokumentace a administrativní činnost. Program také zahrnuje výuku cizího jazyka, aby absolventi byli připraveni pracovat nejen v České republice, ale i v zahraničí. Důraz na jazykové dovednosti a technologie zvyšuje konkurenceschopnost absolventů na trhu práce.



Zpět