Vzdělávací program: 75-32-N/05 Sociálně právní činnost
Obor vzdělání: 75-32-N/.. Sociální práce a sociální pedagogika
Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.
Detailní informaci získáte porovnáním charakteristik vzdělávacího programu těchto škol:
Evangelická akademie, Vyšší odborná škola sociálně právní, Opletalova 6, Brno
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program připravuje studenty pro práci sociálního pracovníka, který bude schopen vykonávat činnosti ve všech oblastech sociální práce, a to samostatně nebo v rámci pracovního týmu. Vzdělání se proto zaměřuje zejména na zvládnutí práce s různými cílovými skupinami a schopnost aplikovat teoretické znalosti do praktických dovedností, vytvářet žádoucí profesní postoje, návyky a další osobnostní kvality sociálního pracovníka. Studenti jsou vedeni k pečlivosti a odpovědnosti za svá rozhodnutí, k ochotě, empatii a trpělivosti při jednání s klienty. Zároveň jsou vzděláváni tak, aby získali pozitivní hodnotovou orientaci potřebnou pro profesní i osobní život, byli schopni celoživotně se vzdělávat a usilovat o svůj profesní rozvoj. Důležitým prvkem je výchova studentů k péči o vlastní zdraví a zdraví svěřených klientů.
Vzdělávací program je koncipován tak, aby vedle odborného vzdělání studentů rozšiřoval jejich všeobecné vzdělání uplatitelné i v jiných dovednostech, které jim umožní lépe se orientovat v nových pracovních a životních podmínkách. Odborné vzdělávání poskytuje studentům kvalitní odborné vědomosti potřebné pro vytvoření požadovaných dovedností sociálního pracovníka. Nedílnou součástí odborného vzdělávání jsou semináře, cvičení a odborná praxe v organizacích činných v sociální oblasti a v zařízeních poskytujících zdravotnickou péči.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Vzdělávání v oboru sociálně právní činnost zahrnuje všeobecné vzdělávání, odborné vzdělávání a klíčové kompetence.
Všeobecné vzdělávání
Jazykové vzdělávání
Rozvíjí především komunikativní dovednosti studentů a učí je kultivovaně se vyjadřovat v cizím jazyce a efektivně pracovat především s odborným textem. Navazuje na středoškolské znalosti a dovednosti studentů, zaměřuje se především na základní terminologii a problematiku z oblasti sociální práce. Cílem vzdělávání studentů v cizím jazyce je připravit je pro aktivní užívání jazyka v situacích spojených s výkonem práce sociálního pracovníka, ale i na spolupráci se zahraničnímu partnery případná studia na vysoké škole.
Filosofické a etické vzdělávání
Vede studenty k získávání hodnotové orientace spojené s činností sociálního pracovníka. Podává přehled obecné a sociální filosofie od řecké demokracie do dneška. Nabízí studentům základní orientaci pro etická rozhodování a etické diskuse, jež jsou a budou součástí jejich sociální praxe. Základy křesťanství zahrnují obecnou religionistiku, biblistiku a stručné dějiny křesťanství v evropském prostoru. Seznamují studenty s duchovními zdroji mravního jednání, obsaženými v židovství a křesťanství, ukazují zdroje lidské svobody a naděje, napomáhají hledání smyslu života. V křesťanské etice jsou studenti konfrontováni s různými názory na pojetí lidského života a jeho projevů, jsou vedeni k samostatnému rozhodování nejenom za sebe, ale i za svěřené klienty. Jsou vedeni k názorové toleranci a praktické snášenlivosti.
Ekonomické vzdělávání
Navazuje na středoškolské vzdělání a umožňuje získat základní přehled o trhu a jeho zákonitostech, o podnikání a základních typech organizací, seznamuje studenty a podstatou managementu a marketingu a jak získané poznatky aplikovat v případě státních i neziskových organizací.
Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích
Obecně podporuje schopnost studentů využívat prostředky informačních a komunikačních technologií v běžném osobním životě i pro pracovní účely a jako zdroje informací a prostředků dalšího vzdělávání. Vzdělávání se realizuje jako samostatný předmět a jednak využíváním práce s počítačem a presentační technikou v celém vzdělávacím procesu.
Odborné vzdělávání
Poskytuje studentům ucelený soubor vědomostí a dovedností nezbytných pro povolání sociálního pracovníka. Zahrnuje učivo obecně-odborného charakteru, jednak učivo specificky odborné zaměřené na práci s klienty v nejrůznějších oblastech sociální práce.
Obecně-odborné učivo vybavuje studenta vědomostmi a dovednostmi týkajících se sociologických disciplín, seznamuje studenty se základy teorie práva a sociální politiky a vede je k řešení konkrétních případů z praxe. Podporuje kladný postoj týkající se zdraví a prevence nemocí, podpory veřejného zdraví a výchovy k péči o zdraví. Poskytuje základní poznatky z psychologie potřebné pro poznání a pochopení osobnosti klienta i pro rozvoj vlastní osobnosti. Věnuje pozornost zvláštností a práce s etnickými a menšinovými skupinami.
Učivo specificky odborné zahrnuje nezbytné teoretické vědomosti a praktické dovednosti týkající se práce s klienty v různých sociálních situacích. Studenti si osvojují postupy potřebné pro provádění sociální intervence s rodinou, skupinou a komunitou, s použitím různých metod sociální práce, s přihlédnutím ke specifickým potřebám cílových skupin.
Součástí odborného vzdělávání je odborná praxe, která se realizuje vyučováním v rozsáhlé síti sociálních i zdravotnických pracovišť a probíhá pod vedením sociální pracovnice. Navazuje na znalosti získané v teoretických předmětech.
Systematicky se věnuje pozornost bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a dodržování hygienických a protiepidemiologických požadavků. Důraz se klade také na uplatňování ekologických a ekonomických hledisek v práci sociálního pracovníka.
Klíčové kompetence
Jedná se o soubor schopností, znalostí a dovedností, které jsou obecně přenositelné a uplatnitelné. Umožňují absolventům pružně reagovat na vývoj v oboru a na trhu práce, podporují potřebu celoživotního vzdělávání nutného pro uplatnění v profesním i občanském životě. Jedná se především o posilování kompetencí:
komunikativních – zejména schopnost přiměřeně reagovat a vyjadřovat se v projevech mluvených i psaných, včetně cizojazyčné komunikace. Umět naslouchat druhým a vhodně reagovat na partnera, aktivně se účastnit diskusí, zpracovávat texty a pracovní písemnosti;
personálních a sociálních – usiluje o svůj další rozvoj formou celoživotního vzdělávání, stanovuje si přiměřené cíle, spolupracuje s ostatními a pracuje v týmu v různých pozicích a rolích, přijímá odpovědnost za svá rozhodnutí, je loajální ke svému zaměstnavateli;
řešení pracovních a mimopracovních problémů – především umí identifikovat problémy, navrhuje vhodná řešení a vyhodnocuje výsledky své práce a jednání,
k práci s informacemi a informačních technologií – zejména volit vhodné zdroje a postupy k získávání informací a vybírat důležité informace. Umět používat počítače a jeho periferie včetně presentačních technik.
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program připravuje odborné pracovníky v oblasti sociálně právní. Student získá znalosti z oblasti sociální politiky, sociálního zabezpečení, neziskového sektoru a sociálních služeb a z oborů psychologie, sociologie. Seznámí se s instituty a jednotlivými oblastmi práva, českým a evropským právním řádem ve veřejnosprávní oblasti. Osvojí si dovednosti v sociálně právním poradenství s cílem pomoci klientům při uplatňování jednotlivých modelů sociálního zabezpečení.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Obsah vzdělávacího programu vychází z minimálních vzdělávacích standardů sociální práce, základ vzdělávání tvoří 6 samostatných modulů, které jsou obsahově provázány a jako celek tvoří náplň vzdělávání směřující k absolutoriu.
Jsou to moduly:
Výuka je organizována na teoretickou a praktickou část a dále na průběžnou a souvislou praxi. Absolutorium na závěr studia se skládá z teoretické zkoušky z odborných předmětů metody sociální práce, sociální politika a právo, dále z cizího jazyka a absolventské práce a její obhajobě.