Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 75-32-N/06 Sociální pedagogika


Obor vzdělání: 75-32-N/.. Sociální práce a sociální pedagogika


Vzdělávací program má schváleno více škol. Vzdělávací základ je vždy stejný, programy se však mohou lišit zaměřením, předměty nebo jejich rozsahem aj.


Detailní informaci získáte porovnáním charakteristik vzdělávacího programu těchto škol:

Střední odborná škola pedagogická, gymnázium a vyšší odborná škola, Lidická 40, Karlovy Vary

Vyšší odborná škola pedagogická a sociální a Střední pedagogická škola, 1. máje 221, Kroměříž

Vyšší odborná škola pedagogická a sociální, Střední odborná škola pedagogická a Gymnázium, Evropská 33, Praha 6

Vyšší odborná škola sociálně právní, Jasmínová 3166/37a, Praha 10



Charakteristika vzdělávacího programu


Střední odborná škola pedagogická, gymnázium a vyšší odborná škola, Lidická 40, Karlovy Vary


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Vzdělávání se zaměřuje zejména na přípravu studentů k výkonu náročné práce s lidmi

v edukační a sociální oblasti v rámci státních i nestátních organizací se zvláštním zřetelem na vytváření žádoucích profesních postojů, návyků a dalších osobnostních kvalit pracovníka. Protože sociálně pedagogická činnost je svou podstatou proměnlivá a vyžadující individuální přístup, posouzení a řešení, je nutné vzděláváním podpořit i značnou flexibilitu osobnosti absolventů.


Vzdělávací program postihuje specifickou problematiku z všeobecné oblasti vzdělání, odborné vzdělání i obecně přenositelné dovednosti.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Teoretickou výuku tvoří všeobecně vzdělávací moduly, moduly odborné a profilové, které na sebe navazují a vzájemně se doplňují tak, aby došlo k naplnění klíčových kompetencí.

Odborné a profilové moduly vytvářejí jednak teoretickou základnu, jednak jsou zaměřeny na bezprostřední využití v praxi. Zahrnují učivo obecně-odborného a propedeutického charakteru i učivo specificky odborně zaměřené.


Vzhledem k tomu, že absolventi tohoto vzdělávacího programu budou bezprostředně v kontaktu s lidmi, které mohou významně ovlivňovat nejen po stránce výchovně vzdělávací a sociokulturní, je velký důraz kladen na kultivaci osobnosti studentů vč. oblasti estetického vzdělávání a komunikace.


Velká pozornost se věnuje vytváření potřebných profesionálních kompetencí ve vztahu ke klientům/uživatelům sociálních služeb, edukantům a ostatním pracovníkům, i kompetencí významných z hlediska pracovního výkonu.


Odborné vzdělávání je pojato teoreticko-prakticky. Praktické vzdělávání se realizuje formou cvičení v odborných učebnách či na smluvních pracovištích školy a formou odborné praxe v institucích a zařízeních, se kterými má škola uzavřený kontrakt. Celkový rozsah odborné praxe (průběžné i souvislé) představuje 42,9% z celkového objemu výuky.



Charakteristika vzdělávacího programu


Vyšší odborná škola pedagogická a sociální a Střední pedagogická škola, 1. máje 221, Kroměříž


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Vzdělávací program vychází ze široké platformy disciplín působících v sociálním poli. Reaguje na aktuální dění a dynamické proměny naší společnosti, zaměřuje se na sociální problémy spojené s kulturní a názorovou pluralitou, proměnami v chování a směřování jedince a skupin, specifickými potřebami jednotlivců. Všímá si zejména vlivu prostředí na utváření jedince, na problematiku utváření životního stylu, výskyt sociálně patologických jevů a rizikového chování (zneužívání návykových látek, kriminalita, bezdomovectví, nezaměstnanost¸ migrace aj.), interkulturní a multikulturní problematiku, na jedince se specifickými potřebami a osoby v postproduktivním věku.


Program připravuje studenty pro výkon činností nezbytných nejen pro výkon sociální práce, ale poskytuje jim možnost sebeprofilace i pro výkon činností ve výchovných institucích. Vychází přitom ze dvou základních konceptů. Jednak z konceptu pro sociálně pedagogickou prevenci a předcházení vzniku dysfunkčních procesů, jednak z konceptu sociálně pedagogické intervence spočívající zejména v podpoře, doprovázení cílových skupin, poradenství a konkrétní pomoci.


Z těchto dvou konceptů vychází i pojetí studia. Spočívá v přípravě studentů pro budoucí působení v sociální poli, s rozvíjením jejich schopností flexibilně reagovat na jeho proměny. Vedle teoretického multidisciplinárního základu umožňuje studentům jejich další profilaci vzhledem k jednotlivým cílovým skupinám, klade důraz na jejich sebepoznání, akceptaci, samostatnost, profesní etiku a stabilitu. Zdůrazňuje zejména schopnost pružně a adekvátně reagovat na změny, přijímat je jako přirozenou součást vývoje a dokázat na ně kreativně a efektivně odpovídat.


K obecným cílům patří:


  • připravit studenta na práci v sociálním poli s jednotlivými cílovými skupinami (jedinci, skupinami, komunitou, marginálními skupinami, specifickými věkovými kohortami a jedinci se specifickými potřebami) vzhledem k odlišnostem jednotlivých územních celků, regionů a lokalit
  • seznámit studenty se změnami a proměnami v sociální, pedagogické, kulturní, politické a legislativní oblasti v evropských podmínkách a nastínit očekávaný progresivní vývoj
  • rozvíjet klíčové kompetence studentů v oblasti teoretických poznatků, specifických znalostí a především dovedností týkajících se kontaktu a komunikace s klienty, sociálních dovedností a schopnosti práce v týmu
  • působit na osobnost studenta v oblasti sebepoznání, uvědomění si svých schopností, možností a hranic, rozvíjet schopnost plánovat, rozhodovat se a kriticky hodnotit své postupy, znalosti a dovednosti a aplikovat tyto poznatky do práce s klienty
  • pokračovat v kultivaci studentových postojů a hodnot, etických zásad ve vztahu ke klientům, k profesi i k organizacím či institucím, ve kterých bude působit
  • vést studenta k procesu permanentní autoedukace jako přirozeného vývoje v rámci profese
  • seznámit studenta se sítí sociálních, pedagogických, zdravotnických a dalších institucí státní i nestátní sféry, s jejich fungováním, specifiky i prací v nich v rovině teoretické i praktické


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Program je koncipován jako teoreticko-praktický, realizovaný formou modulů. Studenti získávají v průběhu studia multidisciplinární teoretický základ, který rozšiřují konkrétní praktické znalosti a dovednosti. Důraz je kladen na získávání znalostí a zkušeností prostřednictvím praxe a přímé práce s klienty. V průběhu studia se studenti seznamují s řadou institucí z oblasti výchovné, sociální, zdravotnické i poradenské. V rámci dlouhodobé praxe se pak mohou odborně profilovat vzhledem ke specifickým cílovým skupinám.


Studenti jsou v průběhu studia seznamováni s etickou rovinou poskytování sociálních služeb, právy a povinnostmi klientů i pracovníků, zásadami bezpečnosti práce a řešením mimořádných situací. 


Během teoretické přípravy i praktických cvičení jsou připravováni na specifické nároky sociálně pedagogické profese. Jde zejména o schopnost sebepoznání, vědomí vlastních možností, schopností a limitů. Velký důraz je kladen na dovednosti v oblasti vyrovnávání se s psychickou i fyzickou zátěží vyplývající z práce s jednotlivými cílovými skupinami, schopnost odolávat stresu a emoční stabilitě. Sociálně pedagogická profese je charakteristická velkou psychickou a emoční zátěží, proto je součástí studia také problematika duševní hygieny a relaxačních technik jako prevence syndromu vyhoření.


V rámci studia si vzdělávací program klade za cíl rozvíjet a kultivovat schopnosti studentů v oblasti teoretických poznatků i jejich praktické aplikace. Zaměřuje se zejména na oblast sebepoznání, rozvoj komunikačních schopností a dovedností, schopnost diagnostiky, autodiagnostiky, náhledu, volby a realizace vhodného způsobu intervence, která je předpokladem efektivní a profesionální práce s jedincem, skupinou či komunitou.


Modulové uspořádání studia umožňuje získat multidisciplinární teoretické poznatky formou frontální výuky kombinované s dalšími praktickými zkušenostmi a dovednostmi získanými vlastní aktivitou v rámci výuky formou seminářů nebo cvičení. Modulová forma výuky umožňuje odbornou profilaci studenta prostřednictvím povinně a dobrovolně volitelných předmětů zaměřených na specifické oblasti práce s cílovými skupinami, které aktuálně reagují na jejich proměny a potřeby. Velké množství praktických zkušeností a možnost aplikace teoretických poznatků do praxe mají studenti v rámci dlouhodobých praxí.


Organizace výuky


Studium je denní, rozčleněno do tří ročníků. Vyučování ve školním roce trvá 40 týdnů, z toho 32 týdnů trvá školní výuka (teoretická nebo praktická), 6 týdnů je určeno pro samostatné studium a k získání hodnocení v řádném termínu


Kurzy s dominancí praktického zaměření zahrnují moduly zejména odborné praxe, která probíhá na pracovištích fyzických nebo právnických osob, jež mají oprávnění k činnosti související s oborem vzdělávání a která mají s vyšší odbornou školou uzavřenou smlouvu o obsahu a rozsahu odborné praxe a podmínkách pro její konání.


Obsah učiva je uspořádán do modulů, které se člení na povinné, povinně volitelné a volitelné. U povinně volitelných si studenti na základě svého zájmu a motivace povinně volí z nabídky učebního plánu určitý počet předmětů. Jejich volba plně závisí na postojích a požadavcích studenta a jeho sebeprofilaci během studia.


Charakteristika vzdělávacího programu


Vyšší odborná škola pedagogická a sociální, Střední odborná škola pedagogická a Gymnázium, Evropská 33, Praha 6


Profilující předměty: metody sociální práce, metody sociálně pedagogické práce, obory pedagogiky, obory psychologie, sociologie, dále základy práva a managementu.



Charakteristika vzdělávacího programu


Vyšší odborná škola sociálně právní, Jasmínová 3166/37a, Praha 10


Pojetí a cíle vzdělávacího programu

Vzdělávací program je koncipován jako široce zaměřená odborná příprava, která garantuje dostatečné vzdělání pro praktický výkon povolání a je východiskem pro další specializované vzdělávání. Absolvent má vytvořen soubor vědomostí, dovedností i osobnostních kvalit, které mu umožňují napomáhat v řešení různých problémů klienta či sociálních skupin, dokáže provést klienta jeho problémem od pomoci až ke zplnomocnění, nalezení metody nebo získání dovednosti vyřešit si situaci sám včetně dovednosti výchovného působení.


V průběhu celého studia se učí student identifikovat se s profesí sociálního pracovníka a pedagogickými profesemi, znát jejich možnosti, specifika a hranice. Úspěšným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu dosáhne absolvent vyššího odborného vzdělání.


Cílem vzdělávání je

    vést studenty k přijetí hodnot sociální práce a sociální pedagogiky, k přesvědčení o jejich legitimitě

    vést studenty k osvojení si praktických dovedností při práci s jednotlivcem či skupinou

    seznámit studenty se základními metodami a technikami práce s klientem, skupinou klientů/uživatelů sociálních služeb, žáků apod.

    seznámit studenty se sociální politikou státu (jejími principy, formami sociální pomoci, sociálními službami)

    naučit studenty pracovat s právními prameny

    orientovat se v právním systému státu, poskytnout jednoduchou právní informaci z oblasti sociálně právní ochrany dětí a mládeže, rodinného práva, pracovního práva apod.

    naučit studenty orientovat se ve vývoji společnosti a sledovat vývojové trendy

    vést studenty k aplikaci nových poznatků do své vlastní práce

    motivovat studenty k prohlubování vzdělávání

    vést studenta k rozvíjení specifických osobnostních kvalit potřebných pro profesionální výkon (seberegulace, seberozvoj, osvojení etických norem, cit pro spravedlnost, uplatnění zásad zdravého životního stylu).


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Odborná praxe

Svým rozsahem zaujímá praktické vyučování (dále jen odborná praxe) cca 30% hodin rozsahu vzdělávacího programu. Cílem odborné praxe je seznámit se s reálnou sociální prací, vyzkoušet si ve škole nabyté vědomosti a formovat profesní kompetence. Odborná praxe je řízená. Probíhá pod vedením pověřeného učitele a konzultanta z příslušného pracoviště. Podporou pro studenty je Supervizní seminář k odborné praxi, který má integrační charakter, spojuje prožitou realitu se školní přípravou, poskytuje také prostor pro odreagování osobních pochybností a zátěží.


Důraz při koncipování odborné praxe je kladen na schopnosti, dovednosti a znalosti vykonávat následující odborné činnosti:

   komunikovat a angažovat se

   posuzovat a plánovat

   podporovat a pomáhat k soběstačnosti

   zasahovat a poskytovat služby (koordinovat, informovat)

   pracovat v organizaci (v týmu)

   rozvíjet profesionální sociální kompetence


Odborná praxe je v kontextu procesu učení systematicky:

   plánována

   koordinována

   reflektována

   hodnocena


Odborná praxe má formu:

   náslechovou (předmět Orientace v sociální síti)

   výkonnou (předmět Odborná praxe) 


Z hlediska organizace je:

   jednorázová – (Orientace v sociální síti)

   průběžná – (Odborná praxe) 

   souvislá – (Odborná praxe)  


V průběhu celého studia má student možnost realizovat odbornou praxi minimálně ve 4 typech zařízení. Odborná praxe je zajištěna v odborných zařízeních, v nichž je realizována a garantována kvalitní sociální práce na profesionální úrovni.




Zpět