Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 75-32-N/07 Pastorační a sociální práce


Obor vzdělání:  75-32-N/.. Sociální práce a sociální pedagogika


Škola: Evangelikální teologický seminář – Vyšší odborná škola teologická a sociální, Stoliňská 2417, Praha 9



Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Filozofie vzdělávání v Evangelikálním teologickém semináři (dále jen ETS) je vyjádřena v oficiálně formulovaném poslání ETS těmito slovy: „Posláním ETS je připravovat studenty duchovně, odborně i prakticky pro službu kazatelů, učitelů, evangelistů, misionářů, pastoračních a sociálních pracovníků v církevních a necírkevních zařízeních, schopných poskytovat kvalifikovanou pomoc lidem v rizikových a krizových situacích, vyžadujících odbornou péči pastoračního a sociálního pracovníka.“ Toto poslání schválila Rada ETS a kontroluje jeho plnění. Ve vzdělávání nám jde o rozvíjení tří klíčových oblastí: odborné, duchovní, a praktické. Usilujeme o to, aby naši učitelé a učitelky působili a rostli v těchto třech oblastech tak, aby sloužili růstu studentů a studentek ve výše uvedených směrech. Rozvoji v oblasti duchovní navíc slouží spirituál, který má na starosti pravidelnou pastorační péči o studenty. V rozvoji oblasti praktické hraje významnou roli vedoucí praxe. Někdy filozofii vzdělávání ETS formulujeme i obrazně: toužíme vzděláváním zasáhnout hlavu, srdce a ruce.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Vzdělávací program Pastorační a sociální práce má čtyři základní, vzájemně provázané oblasti:

a) teologie,

b) pastorace,

c) sociální práce,

d) odborná  praxe.


Ad a) Oblast teologie vychází z křesťanské hodnotové orientace, proto jsou důležitou součástí učebního plánu  předměty z oboru biblistiky a teologie, které zasazují pastorační a  sociální péči do širšího filosofického a hodnotového rámce a do historického kontextu křesťanské péče o trpící, a také formují etické postoje studentů.

Ad b) Oblast pastorace vychází ve své teorii z integrace psychologie a křesťanské antropologie. Proto jsou důležitou složkou této části učebního plánu předměty z oblasti teoretické a aplikované psychologie. Vedle obecných předmětů, týkajících se pastoračního poradenství a pastorační péče, se studenti v předmětech aplikované pastorace seznamují se specifickými potřebami jednotlivých sociálních skupin. Studenti si osvojují základní dovednosti užívané při pastoraci, jsou formovány jejich všeobecné postoje, jako úcta a vědomí důstojnosti každého člověka. Studenti se seznamují s přehledem přístupů užívaných při pastoraci. Zároveň jsou teoreticky připraveni na jejich různé aplikace a postupně se sami v této oblasti profilují.

Ad c) Předměty z oblasti sociální práce poskytují studentům odbornou kvalifikaci pro samostatný výkon sociální práce (na úrovni vyššího odborného vzdělávání), tak aby byli vybaveni základními a nezbytnými kompetencemi pastoračně sociálního pracovníka, a to na rovině teoretických znalostí, praktických dovedností a etických postojů, včetně specializace na konkrétní typy sociální práce jako je práce s menšinami, s ohroženými dětmi a mládeží, s rodinami, se seniory atd. Těžištěm této části učebního plánu jsou znalosti a dovednosti z oblasti teorie a metod sociální práce, z oblasti sociologie, psychologie, z oblasti filozofie a etiky v sociální práci, metod sociálního výzkumu, sociální politiky, sociální patologie, základů práva, zdraví a nemoci a z oblasti etnických a menšinových skupin. Předměty z oblasti sociální práce svým rozsahem i obsahem odpovídají Minimálním standardům Asociace vzdělavatelů v sociální práci  (ASVSP).

Ad d) Významnou součástí studijního plánu je odborná praxe, prováděná pod kvalifikovanou supervizí. Obsah praxe je úzce provázán s náplní teoretických předmětů. Volba pracovišť je určována typem pracovních činností, pro které obor pastoračně sociální práce poskytuje kvalifikaci (církevní a necírkevní organizace sociálních služeb). Rozsah a kvalita odborné praxe odpovídá Minimálním standardům ASVSP. 


Posuzování a hodnocení odborné praxe studentů vychází ze soustavy šesti praktických kompetencí v praxi sociální práce. Tyto kompetence se vzájemně prolínají a doplňují:

1. kompetence:  rozvíjet účinnou komunikaci,

2. kompetence: orientovat se v situaci klienta a plánovat postup pastoračně sociální práce,

3. kompetence: podporovat klienta a pomáhat mu k soběstačnosti,

4. kompetence: metodicky zasahovat a poskytovat pastorační a sociální služby,

5. kompetence: přispívat k práci organizace,

6. kompetence: odborně růst.


Každá z uvedených kompetencí je dále blíže charakterizována pomocí kritérií, která popisují jednotlivé složky dané kompetence, jsou nezbytné pro naplnění jejího obsahu a lze je objektivně pozorovat.


Charakteristika vzdělávacího programu


Přednášky mají převážně podobu přednáškových cyklů, které poskytují základní orientaci v daném oboru a snaží se o celkový přehled na příslušné úrovni. I u přednášek je učitelům zdůrazňována interakce se studenty, využití audio-vizuálních pomůcek, rozvíjení samostatného, tvůrčího myšlení studentů, sebezkušenost a schopnost ji reflektovat.. Těžiskem seminářů je samostatná práce studentů. Vyžaduje většinou rozsáhlou domácí přípravu. Student prezentuje výsledky své práce ostatním studentům i vyučujícímu. Formy prezentace jsou různé, zohledňují se v nich specifika příslušných oborů. Součástí prezentace je dostatečný prostor pro ostatní studenty, pro kreativitu a diskusi. Dálkové studium je realizováno prostřednictvím konzultací. Konzultace nemá charakter přednášky, má formu semináře nebo seznámení se studijním materiálem.


Rozvoj vzdělávacího programu. V prvním a druhém ročníku studenti získávají potřebné základní znalosti z příslušných oborů převážně formou přednášek. Dále získávají jazykové předpoklady: odbornou angličtinu, resp. němčinu a pro práci v biblistice biblickou řečtinu a hebrejštinu. Ve třetím ročníku jsou preferovány semináře, které staví na znalostech z prvního a druhého ročníku a rozvíjejí samostatné myšlení a potřebné dovednosti. V průběhu studia se studenti učí v mnoha předmětech kritické práci s odbornou literaturou, od třetího ročníku již pravidelně i s literaturou cizojazyčnou. Velký důraz je také kladen na samostatné psaní. Již od prvního ročníku se studenti v mnoha předmětech učí psát menší práce odborného charakteru. V průběhu druhého a třetího ročníku píší absolventskou práci. Na konci druhého ročníku předkládají písemný přehled bádání v rozsahu 10 – 15 stran, na konci třetího ročníku pak celou práci v rozsahu 40 – 50 stran, kterou obhajují při absolutoriu.  práci.  Značná pozornost je věnována praxi. Podrobná charakteristika praxe je součástí přiložených osnov. Část výuky jazyků je organizována v týdenních studijních soustředěních, tzv. intenzivních kurzech. ETS pravidelně dvakrát do roka organizuje studijní soustředění. Jedná se o týdenní výjezdy do studijních center mimo Prahu. Program má charakter hloubkových sond do určitého pole některého oboru, ve vyučování se střídají učitelé ETS s renomovanými odborníky z různých zemí světa. Tato soustředění zároveň poskytují výbornou příležitost k rozvíjení vztahů mezi studenty, mezi studenty a učiteli i k osobnostnímu růstu. 


Interakce vzdělávacích programů Teologická a pastorační činnost a Pastorační a sociální práce


Oba programy nejsou na ETS pouze paralelní, škola cíleně pěstuje mezioborovou interakci a integraci. Vychází v tom zároveň ze staleté tradice církve i z nejnovějších trendů v daných oborech. Církev od svého počátku nechápala teologii pouze jako teoretickou, dogmaticko-filozofickou disciplínu. Součásti teologie je tradičně pastorace a práce se sociálně slabými a potřebnými. Současná církev tematizuje celosvětově v oblasti pastorace zásadní otázky vztahu teologie a psychologie. ETS, ve spolupráci s mezinárodními odborníky, reflektuje různá paradigmata tohoto vztahu a usiluje o integraci teologie a psychologie, o vzájemné obohacení obou disciplín. Církvi v České republice bylo po roce 1989 znovu umožněno se angažovat v sociální práci, tím se otevřel i nový prostor pro interakci a integraci teologie a sociální práce. Mezioborová interakce je zásadním přínosem pro teologii, teologie je zároveň obohacením pro pastoračně-sociální pracovníky. Je pro ně tradičním a hlubokým zdrojem motivace a etických hodnot. Podílí se na rozvoji jejich charakteru a osobnostním růstu. Sociální práce pak není jen zaměstnáním, stává se zároveň i posláním. Teologie v tomto pojetí vstupuje do nově otvíraných otázek spirituální dimenze psychologie a sociální práce. Kvalifikovaně vstupuje i do specifických otázek jako je poradenství pro oběti sekt.


Interakce a integrace vzdělávacích programů je prakticky realizována společně vyučovanými předměty, společnými studijními soustředěními pro studenty obou vzdělávacích programů, nabídkou povinně-volitelných předmětů z jednoho vzdělávacího programu pro studenty druhého vzdělávacího programu. Dále tím, že mnozí učitelé učí v obou vzdělávacích programech, pravidelnými pracovními setkáními vedoucích kateder obou vzdělávacích programů. Je tematizována uvnitř jednotlivých předmětů i cílenými předměty (např. Integrace teologie a psychologie).


Organizace výuky


Formy vzdělávání: denní (3 roky, tj. 6 období), dálkové (4 roky, tj. 8 období).

Organizace výuky odpovídá § 3 Vyhlášky MŠMT č. 10/2005 Sb. Je blíže specifikována v tabulce Využití týdnů a v Učebním plánu. Rozsah a organizace praxe jsou blíže specifikovány v Učebním plánu a Učebních osnovách (předměty: Praxe, Seminář k praxi).


Podmínky pro přijímání studentů


Vstupními předpoklady studentů jsou maturita; znalosti angličtiny, resp. němčiny v rozsahu stanoveném literaturou k přijímacím zkouškám; základní znalost teologie, pastorace a sociální práce  v rozsahu stanoveném literaturou k přijímacím zkouškám; odpovídající osobnostní a duchovní zralost.


Podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci

1.  Student je povinen chránit své zdraví i zdraví jiných osob, se kterými přijde během školního vyučování (i během praktického vyučování) do styku.

2.  Studentům je zakázáno manipulovat s termostaty k nastavení teploty v učebnách.

3.  Student nesmí bez svolení učitele manipulovat s technickým zařízením učeben (televizory, videa, PC, data projektory).

4.   Studentům je zakázáno manipulovat s jakýmikoliv elektrickými spotřebiči, vypínači v rozvaděčích, jističi, elektrickým vedením.

5.   Studentům je zakázáno manipulovat s hasicími přístroji a hydranty s výjimkou nezbytného zásahu při požáru.

6.   Při dalších akcích souvisejících s výchovně vzdělávací činností, vykonává pedagogický dozor pracovník pověření  ředitelem školy, který je určen jako vedoucí akce. Vedoucí akce v  předstihu  poučí prokazatelným způsobem studenty o povinnosti dodržování bezpečnostních předpisů, zvlášť stanovených pro tuto akci, protipožárních předpisů, pravidel silničního provozu.

7. Dojde-li k případnému úrazu studenta, poskytuje první pomoc vyučující ve vyučovací hodině. Vyučující je povinen zapsat každý úraz či poranění do knihy úrazů v kanceláři školy podle vyhlášky č. 64/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů, o evidenci úrazu. Vyžaduje-li to povaha úrazu, zajistí případné hlášení pojišťovně. Lékárnička je umístěna v kanceláři školy.

8. Studenti jsou povinni dbát na základní hygienická pravidla. V péči o zdraví studentů spolupracuje škola s příslušnou hygienickou stanicí.

9. Pro studenty i učitele platí bezpodmínečný zákaz kouření ve vnějších i vnitřních prostorách školy a také při jiných akcích v rámci vyučování.

10. V případě požáru je student povinen postupovat podle dokumentu „Požární poplachové směrnice“, který je umístěn na viditelném místě na chodbě v přízemí budovy.

11. Studentům je přísně zakázáno nošení, držení a distribuce návykových látek a jejich užívání (včetně alkoholických nápojů) v prostorách školní budovy a také při jiných akcích v rámci vyučování. Porušení tohoto zákazu bude hodnoceno jako závažné porušení povinností studenta.

12. Studentům je zakázáno přinášet do školy a na školní akce předměty a látky nebezpečného charakteru (střelné zbraně, látky chemické - třaskaviny, žíraviny, jedy; biologické; radioaktivní apod.) nebo další věci ohrožující životy nebo zdraví.

13.  Škola zajišťuje splnění všech povinných kontrolních revizí bezpečnosti zařízení školy.

Zpět