Přeskočit navigaci

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání


78-42-M/07 Vojenské lyceum


Schváleno ministrem obrany dne 10. června 2014, č. j. 85-4/2014-7542



Charakteristika oboru


VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V ČESKÉM JAZYCE


Jazykové vzdělávání v českém jazyce vychovává žáky ke sdělnému, kultivovanému jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duševního života. Obecným cílem jazykového vzdělávání je rozvíjet komunikační kompetenci žáků a naučit je užívat jazyka jako prostředku k dorozumívání a myšlení, k přijímání, sdělování a výměně informací na základě jazykových a slohových znalostí.


VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE V CIZÍM JAZYCE


Vzdělávání v cizích jazycích se podílí na přípravě žáků na aktivní život v multikulturní společnosti, vede žáky k získání jak obecných, tak komunikativních kompetencí k dorozumění v situacích každodenního osobního a pracovního života. Do školního vzdělávacího programu oboru vojenské lyceum se zařazuje povinně výuka dvou cizích jazyků. Výuka navazuje na úroveň jazykových znalostí, které žák získal v předchozím vzdělávání, a to u prvního cizího jazyka na úroveň A2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, u druhého (dalšího) cizího jazyka na úroveň A1.


SPOLEČENSKOVĚDNÍ VZDĚLÁVÁNÍ


Obecným cílem společenskovědního vzdělávání v odborném školství je připravit žáky na aktivní a odpovědný život v demokratické společnosti. Společenskovědní vzdělávání směřuje k pozitivnímu ovlivňování hodnotové orientace žáků, aby byli slušnými lidmi a odpovědnými občany svého demokratického státu, aby jednali uvážlivě nejen pro vlastní prospěch, ale též pro veřejný zájem.


PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ


Výuka přírodních věd přispívá k hlubšímu a komplexnímu pochopení přírodních jevů a zákonů, k formování žádoucích vztahů k přírodnímu prostředí a umožňuje žákům proniknout do dějů, které probíhají v živé i neživé přírodě. Cílem přírodovědného vzdělávání je především naučit žáky využívat přírodovědných poznatků v profesním i občanském životě, klást si otázky o okolním světě a vyhledávat k nim relevantní, na důkazech založené odpovědi. Dalším cílem je naučit žáky využívat přírodovědné poznatky při řešení problémů a úloh ze strojírenství a elektrotechniky. Zahrnuje fyzikální vzdělávání, chemické vzdělávání, biologické a ekologické vzdělávání a zeměpisné vzdělávání.


MATEMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ

Matematické vzdělávání má v odborném školství kromě funkce všeobecně vzdělávací ještě funkci průpravnou pro odbornou složku vzdělávání. Obecným cílem matematického vzdělávání je výchova přemýšlivého člověka, který bude umět používat matematiku v různých životních situacích (v odborné složce vzdělávání, v dalším studiu, v osobním životě, budoucím zaměstnání, volném čase apod.). Dalším cílem je naučit žáky využívat matematické poznatky a dovednosti při řešení problémů a úloh z fyziky, chemie, strojírenství a elektrotechniky.


ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ


Estetické vzdělávání významně přispívá ke kultivaci člověka, vychovává žáky ke kultivovanému jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duševního života. Má nadpředmětový charakter; při tvorbě školních vzdělávacích programů je proto třeba dbát na to, aby prolínalo co největším počtem vyučovacích předmětů.


VZDĚLÁVÁNÍ PRO ZDRAVÍ


Oblast vzdělávání pro zdraví si klade za cíl vybavit žáky znalostmi a dovednostmi potřebnými k preventivní a aktivní péči o zdraví a bezpečnost, a tak rozvinout a podpořit jejich chování a postoje ke zdravému způsobu života a celoživotní odpovědnosti za své zdraví. Vede žáky k tomu, aby znali potřeby svého těla v jeho biopsychosociální jednotě a rozuměli tomu, jak působí výživa, životní prostředí, dodržování hygieny, pohybové aktivity, pozitivní emoce, překonávání negativních emocí a stavů, jednostranné činnosti, mezilidské vztahy a jiné vlivy na zdraví.


VZDĚLÁVÁNÍ V INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍCH


Cílem vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích je naučit žáky pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi. Žáci porozumí základům informačních a komunikačních technologií, naučí se na uživatelské úrovni používat operační systém, kancelářský software a pracovat s dalším běžným aplikačním programovým vybavením (včetně specifického programového vybavení, používaného v příslušné profesní oblasti). Jedním ze stěžejních témat oblasti informačních a komunikačních technologií, a tedy i cílů výuky, je, aby žák zvládl efektivně pracovat s informacemi (zejména s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií) a komunikovat pomocí Internetu. Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích směřuje k osvojení takové úrovně uživatelských kompetencí, která odpovídá základnímu stupni mezinárodně platného certifikátu o absolvování kurzu počítačové gramotnosti ECDL (European Computer Driving Licence).


EKONOMICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ


Cílem této vzdělávací oblasti je rozvíjet ekonomické myšlení žáků a umožnit jim pochopit mechanismus fungování tržní ekonomiky, porozumět podstatě podnikatelské činnosti a principu hospodaření podniku. Žáci získají předpoklady pro rozvíjení vlastních podnikatelských aktivit a naučí se orientovat v právní úpravě podnikání. Součástí je učivo o marketingu a managementu a využití jejich nástrojů při řízení provozu hospodářských subjektů různých úrovní.


GRAFICKÁ KOMUNIKACE


Obsahový okruh zahrnuje poznatky z oborů deskriptivní geometrie, technické kreslení a CAD systémy. Disciplíny grafické komunikace jsou si velmi blízké, protože rozvíjejí prostorovou představivost a přispívají k rozvoji technického myšlení. Část okruhu zaměřená na deskriptivní geometrii seznamuje žáky s různými zobrazovacími metodami a jejich užitím při řešení úloh prostorové geometrie. Pomocí těchto metod řeší konstrukční úlohy prostorové geometrie, zobrazují technické objekty a konstruují křivky užívané v technické praxi. V další části okruhu se žáci učí číst a zároveň kreslit technické výkresy z oblasti strojírenství, elektrotechniky a stavebnictví podle platných norem s využitím jak moderních, tak klasických prostředků pro grafickou komunikaci. Žáci získávají dovednosti modelovat ve 3D (i parametricky), vizualizovat a tvořit technickou dokumentaci z 3D modelu, osvojí si tvorbu a používání knihoven, grafických i faktografických bází.


Vojenské odborné vzdělávání


Tato oblast vzdělávání zahrnuje vzdělávání k získání základních vojenských znalostí a dovedností nezbytných k výkonu služby vojáka z povolání. Cílem vojenského odborného vzdělávání je poskytnout žákům základní poznatky, dovednosti a návyky z oblasti ženijní, střelecké, topografické, taktické, pořadové, všeobecné a zdravotnické přípravy s ohledem na aktuální potřeby ozbrojených sil. Vzdělávání v obsahovém okruhu směřuje také k osvojení takové úrovně kompetencí v oblasti poskytování první pomoci, která odpovídá základnímu zdravotnickému kurzu poskytovanému Fakultou vojenského zdravotnictví Univerzity obrany.


ODBORNÉ ZAMĚŘENÍ zahrnuje modul vojensko-technický a vojensko-logistický:


VOJENSKO-TECHNICKÝ MODUL


Cílem vojensko-technického modulu je poskytnout žákům základní znalosti a dovednosti z oblasti základů strojírenství a provozu a údržby vojenské techniky. Vojensko-technický modul navazuje na znalosti získané v oblasti přírodovědného vzdělávání, grafické komunikace, vojenského odborného vzdělávání a připravuje žáky k práci s vojenskou technikou pozemních sil.


VOJENSKO-LOGISTICKÝ MODUL


Cílem vojensko-logistického modulu je poskytnout žákům základní znalosti a dovednosti z oblasti obecné a vojenské logistiky a seznámit je s jejími metodami a současnými trendy. Vojensko-logistický modul navazuje na znalosti získané v oblasti společenskovědního, matematického, ekonomického vzdělávání, vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích a vojenského odborného vzdělávání. Vojensko-logistický modul připravuje žáky k logistické podpoře malých jednotek a k práci s vojenským materiálem uloženým u útvarů a zařízení pozemních sil.


Zpět