CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Název vzdělávacího programu: 79-41-K/81 Gymnázium
Název vzdělávacího programu: 79-41-K/61 Gymnázium
Charakteristika oboru
V souladu s platným školským zákonem se do vzdělávací soustavy zavádí nový systém dokumentů pro základní a gymnaziální vzdělávání. Jedná se o rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání a pro gymnázia (RVP ZV, RVP G). Tyto dokumenty formulují očekávanou úroveň vzdělávání stanovenou pro všechny absolventy jednotlivých etap vzdělávání.
Pro tvorbu školních vzdělávacích programů nižšího stupně gymnázia je závazným dokumentem rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a pro vyšší stupeň je to rámcový vzdělávací program gymnázia. Tyto dokumenty jsou zveřejněny na www.rvp.cz.
Pokud není určeno jinak, platí vše, co je v RVP pro základní vzdělání stanoveno pro 2. stupeň základního vzdělávání (resp. pro 6. – 9. ročník), i pro odpovídající ročníky šestiletých a osmiletých gymnázií. Informaci o vyšších ročnících gymnaziálního vzdělávání naleznete u oboru vzdělání 79-41-K/41 Gymnázium.
Školou vytvořený školní vzdělávací program (ŠVP) umožňuje volnost v pojetí obsahu vzdělávání a pro každou školu představuje možnost jedinečné profilace. Konkrétní ŠVP jsou veřejně přístupné přímo ve škole, nebo na webových stránkách školy.
Pojetí základního vzdělávání
Základní vzdělávání navazuje na předškolní vzdělávání a na výchovu v rodině. Je jedinou etapou vzdělávání, kterou povinně absolvuje celá populace žáků ve dvou obsahově, organizačně a didakticky navazujících stupních.
Základní vzdělávání na 2. stupni pomáhá žákům získat vědomosti, dovednosti a návyky, které jim umožní samostatné učení a utváření takových hodnot a postojů, které vedou k uvážlivému a kultivovanému chování, k zodpovědnému rozhodování a respektování práv a povinností občana našeho státu i Evropské unie. Pojetí základního vzdělávání na 2. stupni je budováno na širokém rozvoji zájmů žáků, na vyšších učebních možnostech žáků a na provázanosti vzdělávání a života školy se životem mimo školu. To umožňuje využít náročnější metody práce i nové zdroje a způsoby poznávání, zadávat komplexnější a dlouhodobější úkoly či projekty a přenášet na žáky větší odpovědnost ve vzdělávání i v organizaci života školy.
Základní vzdělávání vyžaduje na 1. i na 2. stupni podnětné a tvůrčí školní prostředí, které stimuluje nejschopnější žáky, povzbuzuje méně nadané, chrání i podporuje žáky nejslabší a zajišťuje, aby se každé dítě prostřednictvím výuky přizpůsobené individuálním potřebám optimálně vyvíjelo v souladu s vlastními předpoklady pro vzdělávání. K tomu se vytvářejí i odpovídající podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Přátelská a vstřícná atmosféra vybízí žáky ke studiu, práci i činnostem podle jejich zájmu a poskytuje jim prostor a čas k aktivnímu učení a k plnému rozvinutí jejich osobnosti. Hodnocení výkonů a pracovních výsledků žáků musí být postaveno na plnění konkrétních a splnitelných úkolů, na posuzování individuálních změn žáka a pozitivně laděných hodnotících soudech. Žákům musí být dána možnost zažívat úspěch, nebát se chyby a pracovat s ní.
V průběhu základního vzdělávání žáci postupně získávají takové kvality osobnosti, které jim umožní pokračovat ve studiu, zdokonalovat se ve zvolené profesi a během celého života se dále vzdělávat a podle svých možností aktivně podílet na životě společnosti.
Cíle základního vzdělávání
Základní vzdělávání má žákům pomoci utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání. V základním vzdělávání se proto usiluje o naplňování těchto cílů: