Rámcový vzdělávací program: 79-42-K/41 Gymnázium se sportovní přípravou
Charakteristika vzdělávacího programu
Vzdělávání na čtyřletých gymnáziích se sportovní přípravou a na vyšším stupni víceletých gymnázií se sportovní přípravou má žáky vybavit klíčovými kompetencemi a všeobecným rozhledem na úrovni středoškolsky vzdělaného člověka a tím je připravit především pro vysokoškolské vzdělávání a další typy terciárního vzdělávání, profesní specializaci i pro občanský život.
Gymnázium se sportovní přípravou by mělo vytvářet náročné a motivující studijní prostředí, v němž by měli žáci dostatek příležitostí osvojit si stanovenou úroveň klíčových kompetencí, tzn. osvojit si některé důležité vědomosti, dovednosti, postoje a hodnoty a dokázat je využívat v osobním, občanském i profesním životě. Smyslem vzdělávání na gymnáziu se sportovní přípravou není předat žákům co největší objem dílčích poznatků, fakt a dat, ale vybavit je systematickou a vyváženou strukturou vědění, naučit je zařazovat informace do smysluplného kontextu životní praxe a motivovat je k tomu, aby chtěli své vědomosti a dovednosti po celý život dále rozvíjet. To předpokládá uplatňovat ve vzdělávání postupy a metody podporující tvořivé myšlení, pohotovost a samostatnost žáků, využívat způsoby diferencované výuky, nové organizační formy, zařazovat integrované předměty apod.
Absolvent gymnázia se sportovní přípravou by měl v průběhu vzdělávání na gymnáziu získat široký vzdělanostní základ a dosáhnout takové úrovně klíčových kompetencí, kterou RVP GSP předpokládá a která mu umožní dále rozvíjet schopnosti a dovednosti v procesu celoživotního vzdělávání a získávání životních zkušeností. Jeho sportovní výkonnost a zkušenosti získané ve sportovním tréninku a soutěžích mu dávají předpoklady pro pokračování v další sportovní činnosti na vysoké úrovni včetně reprezentace České republiky. Takový profil absolventa vytváří žákům předpoklady pro vysokoškolské a další studium, pro jejich adaptabilitu v různých oborech a oblastech lidské činnosti, pro přizpůsobení se nově vznikajícím požadavkům na trhu práce i pro případné uplatnění v zahraničí.
RVP GSP stanovuje pouze obecný rámec vzdělávání na gymnáziu se sportovní přípravou. Ve svých školních vzdělávacích programech mohou školy tento rámec obohacovat podle vlastních vzdělávacích záměrů, podle potřeb a zájmů žáků i podle regionálních podmínek. V souladu se svým ŠVP, se svou profilací či zaměřením si školy dotvářejí profil absolventa svého gymnázia se sportovní přípravou.
Vzděláváním na čtyřletých gymnáziích se sportovní přípravou se usiluje o naplnění těchto cílů:
· vybavit žáky klíčovými kompetencemi na úrovni, kterou předpokládá RVP GSP;
· vybavit žáky širokým vzdělanostním základem na úrovni, kterou popisuje RVP GSP;
· připravit žáky k celoživotnímu učení, profesnímu, občanskému i osobnímu uplatnění;
· umožnit žákům dosažení vysoké sportovní výkonnosti odpovídající míře jejich sportovního talentu.