Rámcový vzdělávací program: 79-42-K/81 Gymnázium se sportovní přípravou
Charakteristika vzdělávacího programu
Obor je určen pro aktivní sportovce v kmenových sportech atletika, sportovní a moderní gymnastika, basketbal, volejbal, judo, cyklistika a plavání. Podmínky pro sportovní přípravu studentů jsou potvrzeny trojstrannými smlouvami mezi příslušnými sportovními svazy, sportovními kluby a SG. Vyučovací režim je upraven tak, že ve čtyřletém studiu a vyšších ročnících osmiletého studia je sportovní příprava v celkovém rozsahu až 16 hodin týdně rozvržena třikrát týdně dopoledne. Dopolední trénink zabezpečují výhradně profesionální trenéři, kteří jsou zaměstnanci SG. Odpolední trénink pak kromě nich zajišťují také trenéři partnerských sportovních klubů, oddílů nebo TJ. Roční tréninkové plány jsou projednávány podle příslušných sportovních specializací na sportovních svazech a MŠMT. Speciální režim je vytvářen tím, že v dopoledních hodinách jsou zařazeny do vyučování tréninkové jednotky. Součástí učebního plánu je také speciální předmět pro sportovní gymnázia, kterým je teorie sportovní přípravy.
Studium v tomto oboru je vhodné pro aktivní sportovce, kteří se věnují dlouhodobě některému sportu, a to alespoň na výkonnostní úrovni .Rozšířená výuka tělesné výchovy je v organizaci školy uplatněna v rozsahu max. 4 hodin týdně v každém ročníku, minimálně 3 hodin týdně v každém ročníku. Cílem rozšířené výuky tělesné výchovy je připravit všechny studenty v praktických činnostech na splnění požadavků vypsaných pro přijímací řízení na vysoké školy s tělovýchovným zaměřením. Důraz je kladen na všestrannost sportovce v atletice, sportovní gymnastice, plavání a míčových hrách. Součástí učebního plánu je také speciální předmět pro sportovní gymnázia, kterým je teorie sportovní přípravy.
Cíle vzdělávání
Vzděláváním na osmiletém gymnáziu se sportovní přípravou se usiluje o naplnění těchto cílů:
· umožnit žákům osvojit si strategie učení a motivovat je pro celoživotní vzdělávaní
· podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů
· vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci
· rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých
· připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti
· vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací
· rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem a životnímu prostředí
· učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný
· vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám
· pomáhat žákům rozvíjet vlastní schopnosti v souladu s reálnými možnostmi a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní