Vzdělávací program: 82-41-N/01 Design herních předmětů
Obor vzdělání: 82-41-N/.. Výtvarná a uměleckořemeslná tvorba
Škola: Vyšší odborná škola uměleckoprůmyslová a Střední uměleckoprůmyslová škola, Žižkovo náměstí 1300/1, Praha 3
Charakteristika vzdělávacího programu
Vzdělávací program Design herních předmětů je obsahově, výtvarně, řemeslně a technicky velmi náročný. Jeho studium vyžaduje osvojení mnoha teoretických vědomostí a dostatečně dlouhou dobu praktického cvičení. Výchozím stupněm je výtvarně řemeslná příprava, tvořivá schopnost, znalost dětské psychologie, pedagogiky, sociologie atd. Velmi důležitá je odborně řemeslná dovednost a zručnost k zvládnutí prací v různých typech materiálů. Studium vychovává odborníky zaměřené na oblast designu, tvorby, výroby a realizace hraček, herních předmětů a objektů, zařízení dětských interiérů, didaktických a rehabilitačních pomůcek a výtvarné tvorby pro dětského konzumenta.
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Koncepce vzdělávacího programu je zaměřena na rozvoj osobnosti studenta v estetické a kulturní oblasti, vede k tvůrčímu a odpovědnému přístupu k zadaným úkolům, zvládání zátěžových situací v samostatné i týmové práci, pozitivnímu mravnímu a společenskému postoji.
Cílem vzdělávacího programu je připravit vysoce kvalifikované odborníky, vybavené ucelenými odbornými dovednostmi a uměleckým cítěním pro správnou orientaci v oblasti uměleckořemeslné tvorby pro dětského konzumenta i v oblasti výtvarného a estetického názoru na hračku, její funkci a využití.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Struktura vzdělávacího programu sleduje proporční vyvážení všech složek obsažených v didaktické skladbě discipliny. Výuka cizího jazyka a specifického, převážně odborně teoretického vzdělávání průběžně prostupuje celé studium. Kvalitní teoretická příprava je důsledně provázána s praktickými cvičeními a ateliérovou tvorbou, které představují těžiště vzdělávání v oboru.
Cizí jazyk rozšiřuje a prohlubuje znalosti nezbytné pro samostatnou aktivní komunikaci v běžných situacích i v profesní oblasti.
Nauka o slohu prohlubuje středoškolské znalosti z dějin umění a uměleckého řemesla a rozšiřuje uměleckohistorický přehled o historii a vývoji designu.
Technologie a konstrukce poskytuje studentům ve vazbě na design konkrétního výrobku kompletní znalosti o používaných materiálech, pracovních a technologických postupech při výrobě hraček a herních předmětů a o jejich konstrukčním řešení.
Kreslení a navrhování je zaměřeno na získání vědomostí a intelektuálních dovedností k vypracování podkladů pro práci v designérském ateliéru. Důraz je kladen na výtvarné a funkční řešení herního předmětu s respektováním psychologických, pedagogických, technologických, ekonomických, ergonomických a bezpečnostních hledisek.
Ateliérová praxe je nosným předmětem oboru. Učivo převážně praktického charakteru je úzce provázáno s předměty kreslení a navrhování, technologie a konstrukce. Zaměřuje se na praktické procvičování designérských činností při komplexní realizaci vlastních návrhů studentů. Vede studenty k samostatnému tvůrčímu řešení zadaného úkolu s cílem dosáhnout vysoké uměleckořemeslné úrovně.
Figurální kreslení je zaměřeno na rozvoj uměleckého cítění a výtvarného vyjadřování. Cvičení jsou orientována na studie portrétu, aktu, studie zvířat – při realistickém zobrazování i následné stylizaci, na rozvoj tvarového i prostorového vnímání a
Modelování rozvíjí tvarové a prostorové vnímání a orientaci, rozvíjí a prohlubuje schopnost a dovednost vyjadřovat se plasticky v různých materiálech ve vztahu k designu herních předmětů.
Doprovodné teorie doplňují vzdělávání v souvislosti se zaměřením oboru o nezbytné znalosti z oblasti psychologie a pedagogiky.
Dále jsou studenti připravováni pro budoucí ekonomické činnosti, a to jak v zaměstnaneckém poměru, tak i v samostatném podnikání.
Organizace výuky
Vzdělávání je organizováno v souladu se školským zákonem, podle platných předpisů resortu školství. Výuka se uskutečňuje prostřednictvím přednášek, odborných seminářů a praktických cvičení. Praktické vyučování probíhá v ateliérech, dílnách a specializovaných pracovištích školy, která jsou dostatečně vybavena tak, aby splňovala potřebná kritéria. V učebním plánu činí cca 70%. Souvislá odborná praxe není naplánována na určité období, studenti však během studia pracují i na konkrétních zakázkách pod dohledem přizvaných odborníků. Tím je zajištěn potřebný kontakt s reálnými podmínkami práce v oboru.
Metodické přístupy
Při vzdělávání se upřednostňují aktivizující metody pedagogické práce, zejména metody problémové. Z hlediska organizace vzdělávacího procesu je pro tento obor vzdělání charakteristická vysoká míra praktického vyučování v odborných učebnách, školních dílnách, ateliérech a specializovaných pracovištích a individuální práce učitele se studentem. Ve většině cvičení se uplatňuje názorná praktická demonstrace kombinovaná a metodami tvořivého objevování, motivující studenty k bližšímu vztahu k oboru.
Podmínky pro přijímání studentů
Ke vzdělávání jsou přijímáni uchazeči, kteří získali střední vzdělání s maturitní zkouškou. Vzhledem k vysokým specifickým nárokům na umělecké estetické vnímání a na poučenou schopnost výtvarné tvořivosti je podmínkou přijetí ke studiu úspěšné vykonání talentové zkoušky. Výhodou je zájem o problematiku výtvarné tvorby zaměřené na dětského konzumenta – ilustrace, loutkové divadlo, animovaný film. Ke vzdělávání nemohou být přijímání uchazeči s TZP, (práce v dílnách) a s alergií na prach a těkavé chemické látky (barvy, rozpouštědla a p.). Škola nemá bezbariérový přístup.