Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 82-41-N/02 Interiérová tvorba


Obor vzdělání: 82-41-N/.. Výtvarná a uměleckořemeslná tvorba


Škola: Vyšší odborná škola uměleckoprůmyslová a Střední uměleckoprůmyslová škola, Žižkovo náměstí 1300/1, Praha 3



Charakteristika vzdělávacího programu


Vzdělávací program Interiérová tvorba je obsahově, výtvarně, řemeslně a technicky velmi náročný. Jeho studium vyžaduje osvojení mnoha teoretických vědomostí a dostatečně dlouhou dobu praktického cvičení. Výchozím stupněm je výtvarně řemeslná příprava, tvořivá schopnost, znalost psychologie, sociologie atd. Velmi důležitá je odborně řemeslná dovednost a zručnost k zvládnutí prací v různých typech materiálů. Studium vychovává odborníky zaměřené na oblast designu, tvorby, výroby a realizace nábytku, interiérových předmětů a objektů, zařízení bytových interiérů a interiérů občanských staveb.


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Koncepce vzdělávacího programu je zaměřena na rozvoj osobnosti studenta v estetické a kulturní oblasti, vede k tvůrčímu a odpovědnému přístupu k zadaným úkolům, zvládání zátěžových situací v samostatné i týmové práci, pozitivnímu mravnímu a společenskému postoji.

Cílem vzdělávacího programu je připravit vysoce kvalifikované odborníky, vybavené ucelenými odbornými dovednostmi a uměleckým cítěním pro správnou orientaci v oblasti uměleckořemeslné tvorby i v oblasti výtvarného a estetického názoru na interiérovou tvorbu.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Struktura vzdělávacího programu sleduje proporční vyvážení všech složek obsažených v didaktické skladbě discipliny. Výuka cizího jazyka a specifického, převážně odborně teoretického vzdělávání průběžně prostupuje celé studium. Kvalitní teoretická příprava je důsledně provázána s praktickými cvičeními a ateliérovou tvorbou, které představují těžiště vzdělávání v oboru.


Cizí jazyk rozšiřuje a prohlubuje znalosti nezbytné pro samostatnou aktivní komunikaci v běžných situacích i v profesní oblasti.


Nauka o slohu prohlubuje středoškolské znalosti z dějin umění a uměleckého řemesla a rozšiřuje uměleckohistorický přehled o historii a vývoji designu nábytku a interiéru obecně.


Odborně technická příprava vede studenta k vytvoření komplexního pohledu na výrobní a pracovní procesy, k logickému, koncepčnímu, ekonomickému a ekologickému myšlení. Poskytuje studentům kompletní vědomosti o pracovních a technologických postupech při výrobě a konstrukci nábytku a dalších prvků interiéru.


Navrhování interiérů má své těžiště v získávání teoretických podkladů pro rozvíjení výtvarných dovedností a vědomostí, vlastního výtvarného názoru a invenčních schopností, které jsou předpokladem vlastní výtvarné a designérské tvorby.


Technicko ekonomická příprava má své těžiště v získávání teoretických podkladů potřebných k doplnění technických znalostí na ucelený komplex vědomostí souvisejících s potřebami soudobé praxe v oboru interiérové tvorby.


Ateliérová praxe je nosným předmětem oboru. Učivo převážně praktického charakteru je úzce provázáno s předměty navrhování interiérů a odborně technická příprava. Zaměřuje se na praktické procvičování designérských činností při komplexní realizaci vlastních návrhů studentů. Vede studenty k samostatnému tvůrčímu řešení zadaného úkolu s cílem dosáhnout vysoké uměleckořemeslné úrovně.


Figurální kreslení je zaměřeno na rozvoj uměleckého cítění a výtvarného vyjadřování. Cvičení jsou orientována na studie lidského těla při realistickém zobrazování i následné stylizaci, na rozvoj tvarového a prostorového vnímání a schopnosti vyjadřovat se kreslířsky ve vztahu k designu nábytku a tvorbě interiéru.


Modelování rozvíjí tvarové a prostorové vnímání a orientaci, rozvíjí a prohlubuje schopnost a dovednost vyjadřovat se plasticky v různých materiálech.


Doprovodné teorie doplňují vzdělávání v souvislosti se zaměřením oboru o nezbytné znalosti z oblasti psychologie a sociologie.

Dále jsou studenti připravováni pro budoucí ekonomické činnosti, a to jak v zaměstnaneckém poměru, tak i v samostatném podnikání.


Organizace výuky


Vzdělávání je organizováno v souladu se školským zákonem, podle platných předpisů resortu školství. Výuka se uskutečňuje prostřednictvím přednášek, odborných seminářů a praktických cvičení. Praktické vyučování probíhá v ateliérech, dílnách a specializovaných pracovištích školy, která jsou dostatečně vybavena tak, aby splňovala potřebná kritéria. V učebním plánu činí cca 60%. Souvislá odborná praxe není naplánována na určité období, studenti však během studia pracují i na konkrétních zakázkách pod dohledem přizvaných odborníků. Tím je zajištěn potřebný kontakt s reálnými podmínkami práce v oboru. Vybrané specializované přednášky budou zajišťovány externími odborníky z praxe.


Metodické přístupy


Při vzdělávání se upřednostňují aktivizující metody pedagogické práce, zejména metody problémové. Z hlediska organizace vzdělávacího procesu je pro tento obor vzdělání charakteristická vysoká míra praktického vyučování v odborných učebnách, školních dílnách, ateliérech a specializovaných pracovištích a individuální práce učitele se studentem. Ve většině cvičení se uplatňuje názorná praktická demonstrace kombinovaná a metodami tvořivého objevování, motivující studenty k bližšímu vztahu k oboru.


Podmínky pro přijímání studentů


Ke vzdělávání jsou přijímáni uchazeči, kteří získali střední vzdělání s maturitní zkouškou. Vzhledem k vysokým specifickým nárokům na umělecké estetické vnímání a na poučenou schopnost výtvarné tvořivosti je podmínkou přijetí ke studiu úspěšné vykonání talentové zkoušky. Výhodou je zájem o problematiku výtvarné tvorby zaměřené na navrhování nábytku a interiérů. Ke vzdělávání nemohou být přijímání uchazeči s TZP, (práce v dílnách) a s alergií na prach a těkavé chemické látky (barvy, rozpouštědla a p.). Škola nemá bezbariérový přístup.


Zpět