Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 82-41-N/03 Oděvní a textilní design


Obor vzdělání: 82-41-N/.. Výtvarná a uměleckořemeslná tvorba


Škola: Střední škola umění a designu, stylu a módy a Vyšší odborná škola, Husova 10, Brno



Charakteristika vzdělávacího programu

Pojetí a cíle vzdělávacího programu

Vyučující oboru „Oděvní a textilní design“ rozvíjí osobnost studentů v oblasti estetické a kulturní, rozvíjí tvůrčí a odpovědný přístup studenta k zadaným úkolům a zvládání zátěžových situací v samostatné i týmové práci. Vedou studenty k získání teoretických znalostí i praktických dovedností navrhování a modelování konstrukčně i technologicky náročných oděvů, dále navrhování a výroby plošných a prostorových textilií, případně ve zvoleném zaměření navrhování a zhotovení scénických kostýmů. Obsahová náplň učiva všech předmětů je stavěna nad úroveň učiva střední školy. Obor je náročný z hlediska poměrně širokého záběru v oděvní i textilní problematice a intenzitě získávání a fixování nových znalostí a dovedností, případně zaměřením na nová pravidla, jiná než výrobní, na pravidla dokumentační. Cílem vzdělávacího programu je připravit vysoce kvalifikované, humanitně, technicky i mistrovsky řemeslně vzdělané odborníky v daném oboru. Výuka se opírá o dokonalé vybavení školy jak materiální tak personální, ale i o spolupráci s renomovanými externími odborníky a pracovišti.

Charakteristika vzdělávacího programu

-   Struktura obsahu je vyjádřena učebním plánem. Zahrnuje všeobecně vzdělávací předměty, které doplňují dva cizí jazyky a odborné předměty, rozdělené na povinné a povinně volitelné předměty, členěné do tří zaměření, z nichž si studenti během prvního ročníku studia volí jedno. Ředitel školy v daném ročníku otvírá pouze ta zaměření, o něž je převládající zájem.

-   Cizí jazyky připravují studenty k aktivnímu životu v multikulturní společnosti. Studenti získávají jak obecné, tak komunikativní jazykové kompetence k dorozumění v situacích každodenního i pracovního života. Alespoň v jednom cizím jazyce se navazuje na úroveň jazykových znalostí získaných středoškolským studiem. Studenti, kteří nedosahují požadovanou středoškolskou vstupní úroveň, si doplní své vědomosti ve volitelném předmětu Seminář z cizího jazyka.

-   Podnikání a právo prohlubuje odborné znalosti a dovednosti při řešení ekonomických problémů při založení firmy, vedení jejich účetních agent a zpracování hospodářských rozborů včetně daňových přiznání. Umožňuje absolventům uplatnit se ve sféře zaměstnanecké i podnikatelské. Styčné body mezi tímto předmětem a předmětem psychologie a sociální komunikace existují především v oblasti pracovní problematiky a vedení lidí.

-   V psychologii a sociální komunikaci jsou prohlubovány dosud získané znalosti ze střední školy o vybrané oblasti úžeji se vztahující k dané profesní orientaci. Studenti se také prakticky seznámí s metodami a formami psychologického působení na jednotlivce i skupiny lidí.

-   Dějiny výtvarné a oděvní kultury prohlubují středoškolské znalosti o vývoji společnosti od jejího vzniku až po současnost, studenti získávají přehled o vývoji módy a změnách v používání a vzorování textilu.

-   Figurální kreslení rozvíjí schopnosti studentů výtvarně vyjádřit své znalosti o lidském těle, proporcích, jeho konstrukci a pohybové mechanice, rozvíjí jejich výtvarné myšlení a cítění a upevňuje návyky v tvořivé aktivitě.

-   Počítačová grafika dovede studenty ke zvládnutí praktické činnosti se speciálními programy výtvarného i technologického charakteru.

-   Teorie designu má orientaci ve specifické tvůrčí výtvarné činnosti absolventů. Vychovává specialisty, kteří se podílejí na kultuře výrobků v profesích textilního a oděvního designu, ale i technického výtvarnictví či průmyslové grafiky.

-   Konkrétní předměty uvádí podle zaměření učební plán. Obsahová náplň těchto předmětů je volena tak, aby absolventi byli po tříletém studiu podle zaměření kvalifikováni zejména pro:

·      samostatnou návrhářskou a designérskou práci v oblasti textilní a oděvní tvorby,

·      samostatnou uměleckořemeslnou textilní tvorbu,

·      samostatnou práci v oblasti přípravy výroby včetně posuzování a ovlivňování      designu výrobků,

·      tvůrčí nebo technicko-organizační profesní činnost v oblasti designu oděvu a      textilu,

·      navrhování a realizaci historických a scénických kostýmů divadel, filmu a televize.

Metodické přístupy

Metody a formy vzdělávací práce volí vyučující se zřetelem k charakteru předmětu a s ohledem na materiální zabezpečení daného oboru vyššího odborného studia na škole, přitom preferuje problémový přístup ve výuce a využívání konkrétních příkladů z výrobní a obchodní praxe.

Odborná praxe a závěrečná práce absolventů:

Cílem odborné praxe, jejímž vyústěním je absolventská práce, je praktická aplikace získaných vědomostí a dovedností.

Témata jsou vybírána ve spolupráci školy s podnikatelskými subjekty, kulturními institucemi (podniky, obchodní společnosti, soukromí podnikatelé, organizace zajišťující služby, divadla, muzea), pro které bude práce řešena z oblasti např. návrhářské a designérské práce v oblasti textilní a oděvní tvorby. Z řad vyučujících odborníků je jmenován vedoucí práce, konzultantem je zpravidla pracovník podnikatelského subjektu, u kterého student koná odbornou praxi.

Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví

Zdravotní požadavky na uchazeče o studium daného oboru vyplývají ze specifik studijního oboru. Podle učebních dokumentů včetně profilu absolventa nejsou zdravotně způsobilí uchazeči trpící zejména:

-   přecitlivělostí na textilní materiály, případně jejich chemické úpravy (týká se výuky, ale i předpokladu kontaktu s těmito látkami při výkonu povolání),

-   prognosticky závažnými a nekompenzovanými formami epilepsie a epileptických syndromů s kolapsovými stavy.


K posouzení zdravotního stavu uchazeče je příslušný registrující praktický lékař. Způsobilost ke studiu v oboru osvědčuje s ohledem zejména na zrakovou ostrost, případnou poruchu barvocitu, chronická zánětlivá a alergická onemocnění dýchacích cest a kůže.

Neoddělitelnou součástí teoretického i praktického vyučování je i problematika BOZP, hygiena práce a požární ochrany. Součástí praxe je školení z oblasti BOZP a PO, které absolvuje každý student a akceptování pravidel stvrzuje podpisem.

Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany se rozumí:

-   důkladné seznámení žáků s platnými právními a ostatními předpisy k zajištění BOZP,

-   používání strojů, zařízení a pracovních pomůcek, které odpovídají bezpečnostním předpisům,

-   vykonávání stanoveného dozoru na pracovištích studentů při předmětu praxe. Stanoveným dozorem se rozumí práce pod dohledem, kdy osoba pověřená dohledem zkontroluje studenta před zahájením praxe a v průběhu praxe provádí kontrolu občasnou.

Podmínky přijetí

Studium je určeno pro absolventy různých typů středních škol, kde studium je zakončeno maturitní zkouškou. Uchazeči jsou přijímáni ke studiu na základě úspěšného vykonání přijímací zkoušky sestávající z:

-   talentové zkoušky

-   testu z cizího jazyka

-   zohlednění výsledků maturitní zkoušky

-   pohovoru se zohledněním dalších skutečností dle § 94, odst.3, bod c) zákona č. 561/2004 Sb.

Organizace výuky

Studium je organizováno jako tříleté denní a je zakončeno absolutoriem podle příslušné právní normy. Všechny vyučované předměty jsou uvedené níže v učebním plánu. Zahrnuje všeobecně vzdělávací předměty, doplňující dva cizí jazyky a odborné předměty, rozdělené na povinné a povinně volitelné předměty, členěné do čtyř zaměření, z nichž si studenti během prvního ročníku studia volí jedno. Odborná praxe studentů je organizována souhrnně v letním období třetího ročníku v trvání tří měsíců, pokud možno na podnikatelském nebo kulturním subjektu mimo prostory školy. Součástí odborné praxe je příprava a realizace absolventské práce a její vypracování pod vedením zkušeného pedagoga školy v rámci konzultačních hodin.

Učebním plánem vymezené předměty studia jsou zajišťovány teoretickou i praktickou výukou. Výrazná samostatnost studentů se předpokládá především v předmětech „ateliérová tvorba“ a ve vypracování tzv. „semestrálních prací“ zadávaných v předmětech. Studenti při samostatné práci využívají i internetu, knižního fondu odborné knihovny školy a archivu absolventských prací. Ve výjimečných a zdůvodnitelných případech se umožňuje studentům i využití individuálního studijního plánu s přesně vymezenými pravidly dohodnutými s vyučujícími předmětů a schváleného ředitelem školy.

V posledním studijním období (letní období 3. ročníku) se zařazuje i deset konzultačních dnů tvořících součást přípravy studentů na vykonání absolutoria v odborných předmětech a zvoleném cizím jazyku.

Obsah vzdělávání

Povinné předměty

Cizí jazyk I. a Cizí jazyk II.

Dějiny výtvarné kultury

Textilní a oděvní materiály

Teorie designu

Počítačová grafika

Podnikání a právo

Psychologie a sociální komunikace

Figurální kreslení

Atelier oděvní tvorby

Oděvní dílenská praxe

Technologie oděvu

Konstrukce střihů

Odborná praxe

Povinně volitelné předměty – zaměření pletařská tvorba, krajkářská tvorba

Atelier pletařské tvorby

Pletařská dílenská praxe

Konfekční dílenská praxe

Vzorování pletenin

Atelier krajkářské tvorby

Krajkářská dílenská praxe

Technologie krajky

Povinně volitelné předměty - zaměření tkalcovská tvorba, tiskařská tvorba

Atelier tkalcovské tvorby

Tkalcovská dílenská praxe

Vzorování tkanin

Atelier tiskařské tvorby

Tiskařská dílenská praxe

Technologie tisku

Povinně volitelné předměty - zaměření tiskařská tvorba, scénický kostým

Atelier tiskařské tvorby

Tiskařská dílenská praxe

Technologie tisku

Atelier scénického kostýmu

Dílenská praxe scénického kostýmu

Teorie divadla

Volitelné předměty

Seminář z cizího jazyka

Zpět