Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 82-41-N/04 Malba a přidružené techniky


Obor vzdělání: 82-41-N/.. Výtvarná a uměleckořemeslná tvorba


Škola: Vyšší odborná škola uměleckoprůmyslová a Střední uměleckoprůmyslová škola, Žižkovo náměstí 1300/1, Praha 3



Charakteristika vzdělávacího programu


Vzdělávací program Malba a přidružené techniky vychovává tvůrčí odborníky zaměřené na oblast dekorativního umění a malby různých druhů, technik a slohových stylů v dobových i současných technologiích, rekonstrukce dekorativních maleb, tvorbu replik a kopií a uměleckořemeslnou polychromii. Absolventi jsou schopni také samostatné tvůrčí činnosti. Zaměření studia je koncipováno tak, aby absolventi byli schopni práce v kolektivu ateliéru i samostatné práce, aby byli schopni samostatně přistupovat k jednotlivým úkolům, spojeným s volbou technik, metod a postupů, včetně případného vypracování restaurátorské zprávy. Absolventi by měli být schopni odpovědně se rozhodnout, zda zadaný úkol vyřeší sami nebo zda se jedná o úkol, jehož závažnost překračuje rámec jejich kompetence. Ale i v tomto případě musí být schopni spolupráce jako kvalifikovaní řemeslníci. Důraz kladený na umělecké řemeslo je podstatný v tom, že na vysokých uměleckých školách takto orientovaný speciální obor neexistuje.


Pojetí a cíle vzdělávacího programu


Koncepce vzdělávacího programu je zaměřena na rozvoj osobnosti studenta v estetické a kulturní oblasti, vede k tvůrčímu a odpovědnému přístupu k zadaným úkolům, zvládání zátěžových situací v samostatné i týmové práci, pozitivnímu mravnímu a společenskému postoji.

Cílem vzdělávacího programu je připravit vysoce kvalifikované odborníky, vybavené ucelenými odbornými vědomostmi a dovednostmi i uměleckým cítěním pro správnou orientaci v oblasti malířské a dekoratérské tvorby, oprav, restaurování a konzervování, tvorby kopií a replik.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Struktura vzdělávacího programu sleduje proporční vyvážení všech složek obsažených v didaktické skladbě discipliny. Výuka cizího jazyka a specifického, převážně odborně teoretického vzdělávání průběžně prostupuje celé studium. Kvalitní teoretická příprava je důsledně provázána s praktickými cvičeními a ateliérovou tvorbou, které představují těžiště vzdělávání v oboru.


Cizí jazyk rozšiřuje a prohlubuje znalosti nezbytné pro samostatnou aktivní komunikaci v běžných situacích i v profesní oblasti.


Nauka o slohu prohlubuje středoškolské znalosti z dějin umění a uměleckého řemesla a rozšiřuje obecný uměleckohistorický přehled o historii a vývoji malířských technik a uměleckých řemesel.


Technologie poskytuje studentům kompletní vědomosti o současných i historických pracovních a technologických postupech, materiálech a způsobech zpracování obrazů, nástěnných maleb, polychromovaných artefaktů a interiérových i exteriérových dekorací.


Výtvarná příprava prohlubuje dovednosti v kresbě a malbě, rozvíjí výtvarné cítění a škálu výtvarných vyjadřovacích prostředků, tříbí samostatný výtvarný názor a tvůrčí postoje studenta. Připravuje studenta na budoucí samostatnou uměleckou tvorbu.


Slohové malířské techniky vedou studenta na základě teoretického rozboru jednotlivých uměleckých slohů a stylů v jeho praktické činnosti, ke správné výstavbě obrazu z hlediska technologie malby, použitých barev, materiálů a postupů v souvislosti historickým vývojem oboru.


Dekorativní malířské techniky poskytují technologické znalosti a řemeslné dovednosti v oblasti historických i současných malířských interiérových a exteriérových dekorací, nástěnných maleb a polychromovaných artefaktů.


Figurální kreslení je zaměřeno na rozvoj uměleckého cítění a výtvarného vyjadřování. Cvičení jsou orientována na studie portrétu a aktu (také studie zvířat) při realistickém zobrazování i v následné stylizaci, na rozvoj tvarového a prostorového vnímání a schopnosti vyjádřit odpovídajícími prostředky výraz, charakter, proporce, anatomii a pohyb.


Doprovodné teorie doplňují vzdělání v souvislosti se zaměřením oboru o nezbytné znalosti základních pojmů a názvosloví architektonických prvků, o znalost antické a křesťanské mytologie, jejich ikonografie a symboliky.

Dále jsou studenti připravováni pro budoucí ekonomické činnosti, a to jak v zaměstnaneckém poměru, tak i v samostatném podnikání.


Organizace výuky


Vzdělávání je organizováno v souladu se školským zákonem, podle platných předpisů resortu školství. Výuka se uskutečňuje prostřednictvím přednášek, odborných seminářů a praktických cvičení. Praktické vyučování probíhá v ateliérech, dílnách a specializovaných pracovištích školy, která jsou dostatečně vybavena tak, aby splňovala potřebná kritéria. V učebním plánu činí cca 70%. Souvislá odborná praxe není naplánována na určité období, studenti však během studia pracují i na konkrétních zakázkách pod dohledem přizvaných odborníků. Tím je zajištěn potřebný kontakt s reálnými podmínkami práce v oboru.


Metodické přístupy


Při vzdělávání se upřednostňují aktivizující metody pedagogické práce, zejména metody problémové. Z hlediska organizace vzdělávacího procesu je pro tento obor vzdělání charakteristická vysoká míra praktického vyučování v odborných učebnách, školních dílnách, ateliérech a specializovaných pracovištích a individuální práce učitele se studentem. Ve většině cvičení se uplatňuje názorná praktická demonstrace kombinovaná a metodami tvořivého objevování, motivující studenty k bližšímu vztahu k oboru.


Podmínky pro přijímání studentů


Ke vzdělávání jsou přijímáni uchazeči, kteří získali střední vzdělání s maturitní zkouškou. Vzhledem k vysokým specifickým nárokům na umělecké estetické vnímání a na poučenou schopnost výtvarné tvořivosti je podmínkou přijetí ke studiu úspěšné vykonání talentové zkoušky. Výhodou je elementární vzdělání v oboru užité malby nebo příbuzného oboru. Ke vzdělávání nemohou být přijímání uchazeči s TZP, (práce v dílnách) a s alergií na prach a těkavé chemické látky (barvy, rozpouštědla a p.). Škola nemá bezbariérový přístup.


Zpět