Vzdělávací program: 82-41-N/06 Ražená medaile a mince
Obor vzdělání: 82-41/N.. Výtvarná a uměleckořemeslná tvorba
Škola: Střední uměleckoprůmyslová škola a Vyšší odborná škola, Horní náměstí 1, Jablonec nad Nisou
Charakteristika vzdělávacího programu
Charakter vzdělávacího programu je v návaznosti na ukončené středoškolské vzdělání výtvarného a uměleckořemeslného zaměření.
Vede ke zkvalitnění tvůrčích schopností, prohlubování specifických praktických dovedností a k rozšíření potřebných vědomostí odborně teoretických a s tím souvisejících schopností jazykových, ekonomických hledisek, včetně zásad bezpečnosti práce a ochrany zdraví.
Tvůrčí schopnosti jsou rozvíjeny v ateliéru – kreslení a modelování a směřují k tvořivé práci komponování návrhů a tvorbě modelů medailí a mincí. Podporou přípravy studentů na tvořivou práci jsou znalosti z teoretických předmětů Anatomie, Dějiny výtvarné kultury – numismatika a Počítačová typografie.
Těžištěm uměleckořemeslné části výuky jsou praktická cvičení podpořená teoretickými znalostmi z předmětu Speciální technologie. Praktická část výuky směřuje k realizaci tvůrčích výsledků předmětu Ateliér. Veškeré praktické procvičování je prováděno vzhledem ke své vybavenosti ve školních dílnách a je doplňováno exkurzemi na odborných pracovištích.
Schopnost komunikace v cizím jazyce a orientace v aktuálních ekonomických pojmech jsou součástí kompletu vzdělávacího programu.
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací program Ražená medaile a mince reaguje na aktuální společenskou potřebu, která se nejenom v regionu projevuje v souvislosti s existencí České mincovny v Jablonci nad Nisou a s tím souvisejících potřeb Národní banky v programu mincovnictví. Vychází vstříc i potřebám řady firem zabývajících se výrobou medailí nebo obdobných uměleckořemeslných programů.
Pro tuto jedinečnou disciplínu se silným sochařských aspektem připravuje vzdělávací program Ražená medaile a mince absolventy pro odbornou činnost. Výukový proces rozvíjí osobnost studentů po výtvarné a uměleckořemeslné stránce.
Výtvarná složka formování osobnosti studenta je postavena na prohlubování a osvojování si výtvarných návyků a zkušeností, stojících na poznání kulturních evropských a světových hodnot a estetického vnímání světa. Cílem tohoto pojetí je připravit studenta ke schopnosti tvůrčím sochařským způsobem zpracovávat zadaná témata.
Uměleckořemeslná složka vzdělávání studenta směřuje k realizaci výtvarných záměrů a je opřena o řemeslnou zručnost a zkušenost, o hluboké technologické znalosti s vnímáním historických vědomostí této specifiky, včetně uplatňování moderních informačních a technických trendů.
Vzdělávací program motivuje osobní seberealizaci, vlastní aktivní účast na utváření společenských a kulturních hodnot v regionálním i obecně širším prostoru a zodpovědnému chování při nalézání cest svého profesního uplatnění, včetně profesní adaptability na podmínky trhu práce.