Vzdělávací program: 82-41-N/10 Textilní řemesla v oděvní tvorbě
Obor vzdělání: 82-41-N/.. Výtvarná a uměleckořemeslná tvorba
Škola: Vyšší odborná škola textilních řemesel a Střední umělecká škola textilních řemesel, U Půjčovny 9, Praha 1
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Páteří vzdělávacího programu je integrace tradičních textilních uměleckých řemesel, tedy ručně paličkované krajky, šité krajky, ruční výšivky, ručního tkaní a ručního tisku, a oděvní tvorby. Vychází z tradice školy, která po celou dobu své existence spojovala snahu o zachování rukodělných textilních řemesel s aktuálním výtvarným názorem, a obohacuje ji o oděvní tvorbu.
Hlavním cílem je vychovat absolventy, kteří ve své práci překonávají obvyklý adiční vztah oděvu a jeho prvků a doplňků, vytvořených tradičními rukodělnými postupy, a tvoří oděv s využitím tradičních technik v jediném integrálním tvůrčím procesu. To jim umožňuje rozsah erudice, organicky provazující školení výtvarné, technologické, řemeslné a teoretické.
V integraci tradičních rukodělných výtvarných řemesel, současného umění a oděvní tvorby je tento vzdělávací program minimálně v České republice ojedinělý. Totéž platí o komplexním záběru a rozsahu výuky tradičních technik a zázemí školy, zahrnujícím i jedinečnou školní sbírku historické a současné krajky a dalších textilních děl.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Obsah programu se řídí dvěma základními kritérii, která lze jednoduše pojmenovat jako integraci a proporčnost. Spíná jej proces tvorby oděvního díla s využitím rukodělných textilních technik od prvotního zachycení výtvarné myšlenky po řízení „života“ díla po jeho dokončení. Kritérium integrace nevyjadřuje jen spojení dvou poddruhů užitého umění, ale také spojení řemesla a umění, spojení umění, řemesla, technologie a historicko-teoretických disciplín. Východiskem a zároveň kontrolním etalonem naplňování kritéria proporčnosti je samotný tvůrčí proces.
Ve školních učebnách, ateliérech a dílnách řeší podstatnou část bezpečnosti a ochrany zdraví při práci požadavky na zdravotní způsobilost uchazečů o studium. Všichni studenti jsou seznámeni s předpisy, týkajícími se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a s požárními směrnicemi školy a při praktické výuce ještě speciálně proškoleni v obsluze strojů, zařízení a pracovních pomůcek, s nimiž budou zacházet. Totéž platí pro užití chemikálií. Vzhledem k charakteru praktické výuky je velká pozornost věnována hygieně pracovního prostředí, především úrovni osvětlení. Studenti jsou poučováni o chování člověka v mimořádných situacích.
Organizace výuky
Výuka se uskutečňuje v denní formě vzdělávání. Spektrum forem a metod vyučování je uplatněno v nejširším rozsahu od interaktivní přednášky po individuálně vedenou ateliérovou tvorbu. Důraz je kladen na stimulaci týmové i individuální kreativity a samostatné práce.
Vybavení školy umožňuje realizovat všechny praktické formy vyučování v jejích dílnách a ateliérech. Součástí výuky jsou četné exkurze v textilních a oděvních provozech, ateliérech, agenturách a v uměleckých, uměleckořemeslných a etnografických sbírkách.
Podmínky pro přijímání studentů
Ke studiu jsou přijímáni uchazeči se středním vzděláním s maturitní zkouškou, kteří splnili podmínky pro přijetí prokázáním vhodných schopností, vědomostí, zájmů a zdravotní způsobilosti. Prokazují je v průběhu talentových a písemné a ústní části přijímacích zkoušek, zdravotní způsobilost potvrzením příslušného registrujícího praktického lékaře.
Zdravotně způsobilí nejsou uchazeči, jimž by zdravotní omezení bránilo ve výkonu profesí, na jejichž výkon vzdělávací program připravuje. Týká se to především smyslových poruch (poruchy zrakového vnímání a barvocitu), postižení nedovolujících jemnou manuální manipulaci, alergických a chronických zánětlivých onemocnění dýchacích cest a kůže, přecitlivělosti na textilní materiály a chemikálie, používané k jejich zušlechťování, úpravě, barvení a ošetřování, a na materiály užívané k výtvarné tvorbě.
Překážkou ve studiu nejsou jiné druhy zdravotního postižení, především vady sluchu a ztráta hybnosti dolních končetin. Vzdělávací program počítá s individuální integrací studentů ve smyslu vyhlášky MŠMT č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.