Vzdělávací program: 82-41-N/13 Tvorba uměleckého skla
Obor vzdělání: 82-41-N/.. Výtvarná a uměleckořemeslná tvorba
Škola: Vyšší odborná škola sklářská a Střední škola, Wolkerova 316, Nový Bor
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Cílem vzdělávacího programu Tvorba uměleckého skla je připravit specialisty v oboru realizace uměleckého skla. Program si klade za cíl vybavit absolventy teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi z oblasti činnosti výtvarníka - návrháře a z oblasti realizace uměleckého skla včetně odborné cizojazyčné přípravy. Student se ve vzdělávacím procesu cíleně rozvíjí v osobnost s estetickým a kulturním vnímáním světa, získává schopnost samostatně vyhledávat a zpracovávat nové informace a předpoklady k dosažení vysoké kvality při realizaci náročné uměleckořemeslné práce.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Program zahrnuje teoretickou a praktickou přípravu, přičemž praktická složka výuky převládá. Studenti jsou připravováni pro široké spektrum činností souvisejících s navrhováním a realizací skleněných objektů, často v kombinaci s dalšími materiály. Program rozvíjí samostatnou tvůrčí aktivitu a invenční schopnost studentů. Absolvent je po ukončení programu připraven na základě získaných znalostí a dovedností samostatně realizovat v praxi činnosti související s tvorbou designu a realizací uměleckého a ateliérového skla.
Teoretická část rozvíjí základní vědomosti a intelektuální dovednosti v oblasti odborné jazykové přípravy, speciálních technologických procesů a postupů, v oblasti používaných materiálů, nástrojů a strojního a dalšího vybavení. S technologickou oblastí je úzce spjata historie sklářských technik i oblast návrhové tvorby.
Praktická část vzdělávacího programu má dominantní postavení a uskutečňuje se formou praktického vyučování ve škole. Studenti v dílnách uplatňují vědomosti ze specializované oblasti sklářského designu a rozvíjejí návyky a dovednosti ve fázi realizace vlastního uměleckého objektu. Praktická výuka má převážně individuální charakter a vede k rozvoji kreativity osobnosti studenta.
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je využívání počítačové grafiky při řešení zadaných úkolů. Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví jsou kompletně stanoveny ve výsledcích vzdělávání u jednotlivých předmětů. Tematický celek Chování člověka za mimořádných situací je začleněn do předmětu Technologie skla.
Vzdělávací program tvoří 7 povinných předmětů a 6 povinně volitelných předmětů.
Povinné předměty:
Cizí jazyk (anglický / německý jazyk)
Dějiny sklářské tvorby
Technologie skla
Počítačová grafika
Kresba, základy malby a modelování
Navrhování
Praktické vyučování
Povinně volitelné předměty:
Hutní tvarování skla
Tavená plastika
Tvarování skla spékáním a leháním
Mechanické opracování skla
Vrstvy na skle
Skleněné vitráže
Povinné předměty:
Cizí jazyk (anglický jazyk / německý jazyk) je zaměřený na jazykové zvládnutí textů s odbornou terminologií z oblasti sklářství a umění.
Dějiny sklářské tvorby vedou k pochopení vývoje sklářských technologií, výrazových možností skla a sklářských technik. Seznamují studenty s jednotlivými vývojovými etapami sklářské tvorby, s nejvýznamnějšími sklářskými mistry a výtvarníky, s trendy současné sklářské tvorby.
Technologie skla podává ucelený přehled o výrobě a zušlechťování skla. Úvod předmětu je zaměřen na vlastnosti skla, suroviny, žáruvzdorné materiály a sklářské tavicí agregáty. Odborná část podává základní informace o tavení skla, tvarování a chlazení skla, opracování a zušlechťování skla. Do předmětu je začleněna problematika chování člověka za mimořádných situací.
Počítačová grafika je zaměřená jak na tvorbu návrhů sklářských objektů, tak na tvorbu propagačních materiálů jako jsou vizitky, pozvánky, plakáty, prezentace a katalogy, včetně vlastní přípravy fotodokumentace a jejího počítačového zpracování. Předmět seznamuje s možnostmi publikování a zveřejňování výsledků designérské práce a jejich uvádění na trh pomocí prezentačních a informačních kanálů.
Kresba, základy malby a modelování jsou zaměřeny především na kresebné, malované, reliéfní a plastické studie lidského těla s důrazem na měřítko a proporcionalitu. Je kladen důraz na zvládnutí lineárních, malířských, později i plastických postupů při studiu lidského těla, které je následně praktikováno v navrhování a praktických cvičeních.
Navrhování se zabývá výtvarným řešením užitkových předmětů v souvislosti se studiem lidského těla a jejich vzájemných proporcionálních vztahů, typologií tvaru v souvislosti s jeho funkcí a vztahu tvaru a dekoru. Součástí vzdělávání je rovněž znalost a příprava technické dokumentace.
Praktické vyučování umožňuje aplikaci výtvarných návrhů na skleněné tvary za pomoci různých sklářských zařízení a nástrojů na zpracování skla a za použití odpovídajících sklářských technik a technologií.
Povinně volitelné předměty:
Hutní tvarování skla je zaměřeno na praktické zvládnutí ručního tvarování skla u sklářské pece a foukání jednoduchých skleněných tvarů do formy.
Tavená plastika seznamuje studenty s technikou a technologií tavení skla v sádrových formách a samostatnou tvorbou těchto forem technikou odlévání.
Tvarování skla spékáním a leháním je zaměřeno na praktické zvládnutí zpracování plochého skla technikou lehání do různě tvarovaných forem a slinováním skleněné frity nebo skleněných destiček do daného tvaru.
Mechanické opracování skla vede k praktickému zvládnutí techniky obrušování skla, vybrušování dekorů a dekorativního pískování povrchu skleněných objektů.
Vrstvy na skle zahrnují širokou škálu praktických činností zaměřených na zušlechťování plochého i dutého skla malířskými vypalovacími barvami, lazurami a hydroglazurami.
Skleněné vitráže vedou k získání odborných znalostí a praktických dovedností v oblasti přípravy šablon, řezání plochého skla, skládání do olověných pásků a jiných spojovacích materiálů.