Vzdělávací program: 82-41-N/14 Užitá malba
Obor vzdělání: 82-41-N/.. Výtvarná a uměleckořemeslná tvorba
Škola: Zlínská soukromá vyšší odborná škola umění, o.p.s., Dřevnická 1788, Zlín
Charakteristika vzdělávacího programu
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Studium je zaměřeno na výtvarnou interiérovou a exteriérovou tvorbu plošného i prostorového charakteru, řešení reklamních ploch, tvorbu scénických dekorací a prostorových prvků v architektuře včetně realizace v materiálu a na oblast prostorové tvorby.
Charakteristika obsahu vzdělávacího programu
Program je sestaven tak, aby byla zohledněna co nejširší disponibilita absolventa.
Učivo cizího jazyka rozvíjí poznatky o jazykových prostředcích a jevech a řečové dovednosti nezbytné pro aktivní samostatné jednání v cizojazyčné situaci. Klade důraz na odbornou terminologii, schopnost studenta popsat technologické postupy a používané techniky a s porozuměním studovat cizojazyčnou literaturu.
Učivo dějin umění poskytuje studentům chronologický přehled dějin výtvarné kultury, v příslušných souvislostech průběžně doplňovaný o poznatky z oblasti současných výtvarných směrů (tendencí). Součástí obsahu vzdělávání je i seznámení s pojmoslovím, výtvarnou terminologií a metodami rozboru a interpretace výtvarného díla.
Učivo anatomie má teoreticko-praktický charakter. Poskytuje teoretické vědomosti o stavbě, proporcích a fungování lidského těla (částí i celku) se zaměřením na potřeby výtvarné tvorby. Teoretickou výuku průběžně prolíná praktická činnost studentů (kresba podle předloh či modelů).
Učivo estetiky navazuje na poznatky získané v předmětu dějiny umění. Zaměřuje se na definice základních pojmů a estetických kategorií, poskytuje přehled základních estetických teorií v jednotlivých dějinných epochách se zaměřením na jejich nejvýraznější představitele.
Předmět kresba podle modelu je praktického charakteru. V praktické činnosti seznamuje studenty s postupy, materiály, pomůckami a podklady uplatňovanými v kreslířské tvorbě. Zadávané úkoly postupují od studií předmětů, přírodnin, zátiší atd. přes studie portrétu, půlfigury a jednotlivých částí těla k zobrazování figury, figury s drapérií a k figurální kompozici.
Předmět malba podle modelu je rovněž praktické povahy; v jeho rámci se studenti seznámí s jednotlivými malířskými technikami a technologickými postupy a osvojí si jejich praktické používání při barevném zobrazování viděného, principy malířského přepisu trojrozměrné skutečnosti do dvojrozměrné plochy včetně stylizace námětů ve smyslu konkrétního či abstraktního tvaru.
Předmět modelování podle modelu vede studenty k praktickému osvojení příslušných technických a technologických postupů, získání modelačních schopností v plastickém zachycení skutečnosti, rozvíjí jejich prostorové cítění a vytváří potřebné předpoklady pro práci s prostorem.
Předmět technologie poskytuje studentům teoretické vědomosti o tradičních i moderních technologických postupech, technikách a materiálech používaných v oblasti malířské a grafické tvorby včetně technologií a technik nástěnné malby exteriérové a interiérové, vitráží a mozaiky. Rámcově seznamuje studenty i s oblastí technologie sochařské.
Učivo předmětu realizace výtvarných technik poskytuje studentům prostřednictvím praktické činnosti dovednosti a vědomosti v práci s používanými materiály, rozvíjí schopnost samostatné volby a uplatnění odpovídajících technologických postupů a technik včetně jejich netradičních kombinací při realizaci výtvarných návrhů jednak plošné interiérové a exteriérové výzdoby, jednak interiérových a architektonických prostorových doplňků včetně scénických dekorací.
Odborná praxe poskytuje studentům zkušenosti v řešení úkolů v reálném pracovním prostředí, v aplikaci získaných vědomostí a dovedností při samostatné činnosti, rozvíjí schopnost vlastního rozhodování včetně odpovědnosti za výsledek provedené práce. Přispívá k rozvoji schopností jednání s lidmi a k získání sociální zkušenosti v průběhu vytváření sociálních kontaktů na pracovišti.
Systém povinných vyučovacích předmětů doplňují předměty volitelné. Student podle svého zájmu může volit mezi předměty psychologie a sociologie kultury.
Učivo předmětu psychologie seznamuje studenty se základními pojmy a jednotlivými oblastmi, kterými se psychologie zabývá (psychologie osobnosti, psychologie učení, sociální psychologie atd.) a poskytuje vědomosti o možnostech jejího praktického využití.
Učivo sociologie kultury seznamuje studenty s hlavními myšlenkovými proudy a aktuálními problémy v širším spektru sociologických a kulturologických teorií. Kromě orientace v oblasti zkoumané sociologií kultury poskytuje žákům základní konceptuální výbavu k formulování (tematizování) problému.