Přeskočit navigaci

Vzdělávací program: 82-41-N/16 Grafická tvorba


Obor vzdělání: 82-41-N/.. Výtvarná a uměleckořemeslná tvorba


Škola: Zlínská soukromá vyšší odborná škola umění, o.p.s., Dřevnická 1788, Zlín



Charakteristika vzdělávacího programu


Pojetí a cíle vzdělávacího programu

Studium je zaměřeno na oblast užité a volné grafické tvorby, tradiční grafické techniky a knižní kulturu.


Charakteristika obsahu vzdělávacího programu


Vzdělávací obsah je koncipován s ohledem na oborovou provázanost na učivo společného všeobecného a odborného základu (cizí jazyk, dějiny umění, anatomie, estetika, psychologie, sociologie kultury, kresba podle modelu, malba podle modelu) a na specifické odborné učivo (technologie, realizace grafických technik, písmo a knižní kultura, praktická cvičení v oboru grafické tvorby).

Vedle studijní kresebné, volné grafické tvorby, tisku grafickými technikami (z výšky, z hloubky, z plochy, serigrafie) a práce s papírem, je součástí výuky grafika užitá. V této oblasti je kladen důraz zejména na studium písma a grafického designu. Žáci se seznámí s technickými aspekty řešení jednotlivých úkolů v praxi – tiskovou přípravou pro polygrafický průmysl a sítotisk, vytvářením grafických návrhů pro konkrétní využití (plakáty ke školním výstavám, portfolia, katalogy a propagační tiskoviny). Zvláštní pozornost je věnována písmu, ať už v klasické psané formě, tak i způsobu práce s textem na počítači. Ve většině předmětů (kresba podle modelu, dějiny umění, anatomie, estetika, cizí jazyk, psychologie, sociologie kultury), probíhá výuka pro všechny obory společně.

Odborné předměty i přes specifičnost svého programu jsou mezi sebou provázány. Poznatky a dovednosti žáků v předmětech studijní kresba, volná a užitá grafika, spolu s naukou o písmu, se mohou navzájem prolínat a inspirativně obohacovat.

Technologie grafických technik je zaměřena převážně teoreticky s ohledem na její historický vývoj.


Hodnoty, které obor sleduje – výtvarné vidění a myšlení, grafické cítění, tvořivost, široká kreativita, pluralita názorů – realizuje prostřednictvím stálých vyučujících a spoluprací s řadou externistů, výtvarných pedagogů, praktiků i teoretiků, kteří vnesou do výuky množství individuálních názorů a pohledů (např. v přednáškách externistů o současném umění, formou volby konsultanta závěrečných ročníkových prací v každém ročníku). Škola spolupracuje i s pedagogy z jiných uměleckých škol a odborníky z uměnovědných institucí.

Zpět